Gå til innhold

Veien videre fra tungt DSLR


Anbefalte innlegg

Vil jeg merke stor forskjell på bildekvaliteten mellom 700D og M10en?

 

Bildekvalitet er det liten forskjell på. Men du går fra 3:2-sensor til 4:3-sensor med E-M10, har du et format du foretrekker kan det være et poeng å tenke over.

 

Det er stor forrskjell i størrelse fra 700D til E-M10 (også fra 100D til E-M10), hvor viktig er liten størrelse for deg? På den annen side er 700D mye bedre å holde (synes jeg). 700D har også bedre følgefokus, men E-M10 fokuserer minst like raskt.

 

Det å gå fra 15-85 til Olympus kitzoom vil også være en overgang, mindre zoomområde og mye mindre fysisk. Dessverre har ikke Olympus (eller Panasonic) noe som ligner 15-85 foreløpig. Du kan få 12-40 F2.8 fra Olympus. Fortsatt mindre enn 15-85, og bedre blender, men du mister området over 80mm ekvivalent. Spørmålet blir da om det er viktig for deg.

 

Personlig ser jeg ikke 100D som godt alternativ til speilløst hvis målet er minst mulig hus, men et bra valg for en som vil ha et lite nr to kamera sammen med et større Canon-hus. Se 100D vs E-M10 og velg å se dem ovenfra: http://camerasize.com/compare/#448,521

Og her er 700D vs E-M10: http://camerasize.com/compare/#449,521

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vil jeg merke stor forskjell på bildekvaliteten mellom 700D og M10en?

Men du går fra 3:2-sensor til 4:3-sensor med E-M10, har du et format du foretrekker kan det være et poeng å tenke over.

Akkurat det er noe jeg sliter litt med, dvs 4:3 format, men muligens fordi jeg tar mye landskap ol og føler dermed proporsjonene blir bedre med 3:2.

 

Hvordan er det forresten med skikkelig vidvinkel til olympus? Til Canon er det jo endel å velge i både originaloptikk og fra 3.parts produsenter - særlig zoom.

 

Hva med video på M10 kontra 100D/700D?

 

Tor

Lenke til kommentar

mft har flere valg innen vidvinkel:

 

Olympus 9-18mm f/4-5,6

Panasonic 7-14mm f/4

Olympus 12mm f/2,0

 

I tillegg er det kommet flere objektiver fra andre produsenter som er manuell fokus, tror det er 10 og 12 mm og ganske lyssterke.

 

Fisheye på 7,5mm fra Samyang også.

 

Olympus lanserer snart en 7-14mm f/2,8 også.

 

Bra nok utvalg vil jeg tro.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Hva med video på M10 kontra 100D/700D?

 

Som Døgnvill skiver er det relativt bra utvalg på vidvinkel, men ikke like mange alterantiver som til Canon. Det som er burde imidlertid dekke bra, og det kommer en vidvinkel zoom med fast F2.8 fra Olympus. Det som mangler er en virkelig rimelig modell tilsvarende Sigmas billigste 10-20 og Canons 10-18 IS.

 

Hverken E-M10 eller 100D/700D er noe førstevalg for video, men alle gir Full HD og gjør sikkert en utmerket jobb for enkel hobbybruk. E-M10 gir raskere AF i videomodus, men det blir uansett forstyrrende søking etter fokus så fort noe beveger seg.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har allerede ett Sony RX100 som er veldig lett å ta med seg, og som jeg kan filme ganske greit med.

 

Når den tid kommer(barn), blir det nok kjøpt inn dedikert videokamera som kan brukes. Så video teller ikke så mye.

 

Har ikke prøvd 4:3 format, så kunne vært litt spennede å prøve. Men det blir jo litt dumt dersom jeg ender med å croppe alle bilder, fordi jeg er vant til 3:2.

 

Mulig jeg har sett meg helt blind på funksjonene som M10 har, men Wifi og live modusene virker veldig greie å ha, og så vidt jeg vet finnes det ikke samme funksjon på andre kameraer?

 

Føler jeg sjelden bruker mer enn 15-40mm på Canon linsen min, kan jeg med fordel bytte til annen optikk der?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd 4:3 format, så kunne vært litt spennede å prøve. Men det blir jo litt dumt dersom jeg ender med å croppe alle bilder, fordi jeg er vant til 3:2.

 

Mulig jeg har sett meg helt blind på funksjonene som M10 har, men Wifi og live modusene virker veldig greie å ha, og så vidt jeg vet finnes det ikke samme funksjon på andre kameraer?

 

Føler jeg sjelden bruker mer enn 15-40mm på Canon linsen min, kan jeg med fordel bytte til annen optikk der?

Jeg vet ikke hvilket format kompaktkameraet ditt har eller om du kan sette det til 4:3, men det kan være greit å vite på forhånd om en kan leve med et annet format enn det en er vant med. Selv ender jeg ofte opp med nettopp det du nevner, dvs cropper 4:3 mot tilnærmet 3:2.

 

Jeg aner ikke hvilke funksjoner du tenker på? Når det gjelder Wifi er det vel slik at enkelte bare må ha det mens noen bruker det sjeldent og atter andre aldri. Det samme gjelder ofte for såkalte bildestiler etc, de fleste tipper jeg at bruker disse ikke, men velger å gjøre eventuelle tilnærminger selv i etterbehandlingen hvor en har bedre kontroll med resultatet.

 

Vet ikke om det er så mye å hente ved å bytte objektivet (dersom du skal fortsette med canon).

 

Tor

Lenke til kommentar

 

 

Jeg aner ikke hvilke funksjoner du tenker på? Når det gjelder Wifi er det vel slik at enkelte bare må ha det mens noen bruker det sjeldent og atter andre aldri. Det samme gjelder ofte for såkalte bildestiler etc, de fleste tipper jeg at bruker disse ikke, men velger å gjøre eventuelle tilnærminger selv i etterbehandlingen hvor en har bedre kontroll med resultatet.

 

Wifi er som alt annet, har man intet forholdt til denne funksjonen på kameraet synes man det virker helt bortkastet, men finner man ut av alle bruksområdene blir det uunnværlig, akkurat som foreksempel bilen når den kom på markedet for ca 100 år siden :)

 

Bildestil synes enkelt er kjempefint siden de bruker JPG, bruker man RAW og eier et Canon-kamera finner man alle bildestilene i etterkant i Canon-programmet DPP og kan benytte seg av de der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Wifi er som alt annet, har man intet forholdt til denne funksjonen på kameraet synes man det virker helt bortkastet, men finner man ut av alle bruksområdene blir det uunnværlig, akkurat som foreksempel bilen når den kom på markedet for ca 100 år siden :)

 

Bildestil synes enkelt er kjempefint siden de bruker JPG, bruker man RAW og eier et Canon-kamera finner man alle bildestilene i etterkant i Canon-programmet DPP og kan benytte seg av de der.

 

Jeg tviler på om wifi kan sammenlignes med bilens oppstandelse og nytteverdi - hvilke bruksområder som kan være aktuelle aner jeg ikke (jeg bruker aldri wifi til noe som helst, men det betyr ikke at jeg mener det er bortkastet, har bare ikke hatt noe prekært behov som kan løses kun med wifi). I dag kan man vel få wifi både innebygd, via batterigrep, via ekstern dings og via minnekort. Hvor effektive de forskjellige mulighetene (og fabrikatene) er har ikke jeg peiling på.

 

Jeg er klar over at innebygde bildestiler er noe enkelte synes er kjekt og det finnes i stadig flere og flere kamera (og er ikke noe nytt forsåvidt) og i flere og flere utgaver. Personlig har jeg ikke noe i mot bildestiler ol, men liker best å se bildene i større størrelser enn på en kameraskjerm når de skal redigeres osv. Ofte vil man jo både beskjære, roteringsjustere horisont og fjerne skjemmende elementer etc.

 

Men vi har alle ulike behov så det må bli trådstarter som vurderer sine utifra egen erfaring.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvilke funksjoner du tenker på?

 

Antar det er live bulb, og live composite han tenker på, i hvert fall de som ble nevnt i et innlegg litt lenger oppe i tråden. Nytttige funksjoner, men de ville vært langt ned på min prioriteringsliste.

 

Inenbygd WiFi synes jeg er nyttig, da har du alltid med fjernutløser hvis du har med en litt nyere mobiltelefon. Kan ofte også brukes for å tagge med GPS-koordinat (forutsatt at det er støttet og at mobile har GPS), det jeg ikke ser det helt store poenget med WiFi for er opplasting av bilder, selvsagt mulig, men gankse tregt for større bilder.

 

Så lenge TS greier seg med 15-40-delen av 15-85 er det tilsvarende 24-60mm og godt dekket at Olympus 12-50 og 12-40, men vanlig kitzoom 14-42 mangler litt vidvinkel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ble det Olympus M10 med 14-42EZ til 5790 på JapanPhoto. Er veldig fornøyd med kamera til nå, og vurderer å kjøpe 12-40 F2.8 men beholde EZ objektivet for å kunne kjøre kamera kompakt. Takk for alle gode råd!

Gratulerer med flott nytt kamera :-) Jeg er fremdeles fornøyd med mitt og det er ikke mange ganger jeg savner 5D'en lengre. Bare av og til :-)

Lenke til kommentar

 

Da ble det Olympus M10 med 14-42EZ til 5790 på JapanPhoto. Er veldig fornøyd med kamera til nå, og vurderer å kjøpe 12-40 F2.8 men beholde EZ objektivet for å kunne kjøre kamera kompakt. Takk for alle gode råd!

Gratulerer med flott nytt kamera :-) Jeg er fremdeles fornøyd med mitt og det er ikke mange ganger jeg savner 5D'en lengre. Bare av og til :-)

 

Jeg må også ta meg 2 sekunder her og takke Bringisen. Takket være dine anbefalinger så slo jeg til på en kampanje Japan foto hadde på EM10. Så langt stor fornøyd med kameraet. Jeg må si at jeg elsker størrelsen sammenlignet med min 5Diii. Nå er planen å få tak i en brukt 12-40 2.8 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Da ble det Olympus M10 med 14-42EZ til 5790 på JapanPhoto. Er veldig fornøyd med kamera til nå, og vurderer å kjøpe 12-40 F2.8 men beholde EZ objektivet for å kunne kjøre kamera kompakt. Takk for alle gode råd!

 

Gratulerer med flott nytt kamera :-) Jeg er fremdeles fornøyd med mitt og det er ikke mange ganger jeg savner 5D'en lengre. Bare av og til :-)

Jeg må også ta meg 2 sekunder her og takke Bringisen. Takket være dine anbefalinger så slo jeg til på en kampanje Japan foto hadde på EM10. Så langt stor fornøyd med kameraet. Jeg må si at jeg elsker størrelsen sammenlignet med min 5Diii. Nå er planen å få tak i en brukt 12-40 2.8 :)

Litt sent , men gratulerer til deg også med nytt flott kamera :-)

Lenke til kommentar

Hva med sony a7. Ble dette vurdert, eller dette også for stort?

Sony A7 er jo sikkert kjempekameraer hvis man tenker på ren filkvalitet, men jeg synes systemet mangler dedikerte objektivvalg selv om adaptere kan brukes.

Det er ellers noe med betjeningshjul og knapper som jeg ikke kan sette fingeren på.

Tilslutt synes jeg Sony vil mye og forandrer seg litt hele tiden, man vet liksom ikke helt hva som skjer rundt neste sving. Jeg tørr rett og slett ikke å satse på et dyrt system der man er usikker på hva fremtiden bringer.

Ikke det at MFT er så bombesikkert, men der har skjedd mye på kort tid med systemet og nye objektiver og utstyr kommer hele tiden.

Lenke til kommentar

 

Hva med sony a7. Ble dette vurdert, eller dette også for stort?

Sony A7 er jo sikkert kjempekameraer hvis man tenker på ren filkvalitet, men jeg synes systemet mangler dedikerte objektivvalg selv om adaptere kan brukes.

Det er ellers noe med betjeningshjul og knapper som jeg ikke kan sette fingeren på.

Tilslutt synes jeg Sony vil mye og forandrer seg litt hele tiden, man vet liksom ikke helt hva som skjer rundt neste sving. Jeg tørr rett og slett ikke å satse på et dyrt system der man er usikker på hva fremtiden bringer.

Ikke det at MFT er så bombesikkert, men der har skjedd mye på kort tid med systemet og nye objektiver og utstyr kommer hele tiden.

 

Det er forsåvidt hyggelig med system som tillater bruk av adaptere for å kunne bruke annen optikk, men hvis utvalget er så "snevert" av bruk av adapter nærmest blir regelen da er jeg skeptisk til et slikt system.

 

Nå har jeg null kjennskap til Sony a7 så min kommentar er mer på et generelt grunnlag. Får å gå videre med den "generelle" tankegangen så anser jeg det som viktig at man ved valg av kamerasystem velger et system som har eller som man vet vil få den type optikk den aktuelle kjøper antar å ha behov for uten å måtte ty til unødvendige elementer som adapter.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med sony a7. Ble dette vurdert, eller dette også for stort?

Sony A7 er jo sikkert kjempekameraer hvis man tenker på ren filkvalitet, men jeg synes systemet mangler dedikerte objektivvalg selv om adaptere kan brukes.

Det er ellers noe med betjeningshjul og knapper som jeg ikke kan sette fingeren på.

Tilslutt synes jeg Sony vil mye og forandrer seg litt hele tiden, man vet liksom ikke helt hva som skjer rundt neste sving. Jeg tørr rett og slett ikke å satse på et dyrt system der man er usikker på hva fremtiden bringer.

Ikke det at MFT er så bombesikkert, men der har skjedd mye på kort tid med systemet og nye objektiver og utstyr kommer hele tiden.

 

Det er forsåvidt hyggelig med system som tillater bruk av adaptere for å kunne bruke annen optikk, men hvis utvalget er så "snevert" av bruk av adapter nærmest blir regelen da er jeg skeptisk til et slikt system.

 

Nå har jeg null kjennskap til Sony a7 så min kommentar er mer på et generelt grunnlag. Får å gå videre med den "generelle" tankegangen så anser jeg det som viktig at man ved valg av kamerasystem velger et system som har eller som man vet vil få den type optikk den aktuelle kjøper antar å ha behov for uten å måtte ty til unødvendige elementer som adapter.

 

Det var vel det jeg også ville frem til :)

Lenke til kommentar

Får å gå videre med den "generelle" tankegangen så anser jeg det som viktig at man ved valg av kamerasystem velger et system som har eller som man vet vil få den type optikk den aktuelle kjøper antar å ha behov for uten å måtte ty til unødvendige elementer som adapter.

 

Helt enig. Ser jo absolutt at for noen er det både interessant og stor merverdi å kunne bruke annen optikk via adapter, men for det det store flertallet er det kun optikken som er laget for systemet som er interessant. Og her har Sony gjort en dårlig jobb både med A-, E-fatning ved å stadig stdig bytte fokus.

 

Jeg synes satsingen på fullformat speilløse kameraer og FE-fatning har vært et skritt i riktig retning med et fornuftig utvalg av objektiver ganske raskt, men foreløpig er det bare en start. Ser man A7 som et system nummer to og/eller er fornøyd med nåværende objektivutvalg kan det imidlertid være et bra system allerede i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...