Gå til innhold

Montere/installere HDD i laptop


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Acer Aspire Timeline U M3-581TG (denne: http://www.dinside.no/895848/acer-aspire-timeline-u-m3-581tg).

 

Den har SSD på 128 gigabyte. Fant nettopp ut at det er ledig brønn for å sette inn en HDD i tillegg. Tenker da på denne:

 

https://www.komplett.no/wd-mobile-blue-1tb-sata30-25/791855

 

Trenger jeg noe mer for å montere den? Evt, noen som vet hvor jeg får tak i det? Se vedlagte bilder.



Lurer på en annen ting også: Jeg vil fortsatt boote fra SSDen. HDDen vil bare komme opp som en ekstra stasjon som jeg kan ha bilder og diverse på, ikke sant?

Takk :)

 

post-197536-0-00833400-1399992212_thumb.jpg

post-197536-0-87665600-1399992218_thumb.jpg

post-197536-0-96491600-1399992226_thumb.jpg

post-197536-0-03270100-1399992237_thumb.jpg

post-197536-0-52214500-1399992245_thumb.jpg

post-197536-0-06022100-1399992253_thumb.jpg

post-197536-0-87671000-1399992269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må passe på tykkelsen til disken. Jeg har lest at max tykkelse er 7mm, men kan ikke bekrefte dette.

Syntes du skal sende en mail til Acer Support og spør hvor tykk disk den støtter. Kan vel generelt anbefale at tykkelsen blir optimal, slik at dekselet låser den fast litt (det er vel ingen brankett å skru den fast i regner jeg med?). Så hvis det blir litt klaring mellom disk og deksel så bygger du det opp med noe ( noe som tåler litt varme - ikke tar fyr :) ). Sikkert ikke kritisk dette, men det er jo greit at disken ikke kan bevege seg i brønnen sin.

 

Ellers er det bare å sette den inn, du trenger ingenting annet. Disken vil komme opp som "ekstra" og vil ikke påvirke OS installasjonen din. Dette kan du uansett sjekke i BIOS (ikke sett den nye disken opp som boot media). Du må sansynligvis importere den i Disk Management (formatere den og gi den en driveletter).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lest at max tykkelse er 7mm, men kan ikke bekrefte dette.

 

Enig, du bør sjekke max høyde før du kjøper disk. Mange Ultrabooks klarer ikke 9.5mm disker. Vanskelig å ser fra bildene du postet, men hvis du erstatter DVD-driven med disk så er det mulig du må gjøre noe for å stabilisere disken siden en DVD-drive er my større.

 

Edit: Ser det ligger info på nettet om at disken du setter inn vil bli boot drive, og hvis det stemmer må du da få inn windows på den nye disken. Høres merkelig ut, men stemmer det blir det en del ekstra styr, og det vil heller ikke være ideelt å bruke en mye tregere 5400rmp harddisk som systemdisk.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Kyrre S. og se#. Takk for svar :-)

 

Jeg bestilte denne:
https://www.komplett.no/wd-mobile-blue-1tb-sata30-25/791855
etter anbefalinger fra komplett.no.
Den viste seg, slik dere skriver, å være for høy.

post-197536-0-03641400-1400511405_thumb.jpg

 

Sendte nettopp e-post til komplett om dette, og spurte om de kunne sende denne i stedet:
https://www.komplett.no/wd-mobile-blue-1tb-sata30-25-70mm/791865

Den er 7mm, i stedet for 9,5mm.

 

Jeg tenkte ikke å erstatte DVD-bay/driven for oppgraderingen. Jeg ønsker å bruke den ledige "brønnen" under pc-en. Se bilder i første post.

 

Jeg har bestilt en "harddisk-ramme" fra eBay:
http://www.ebay.com/itm/200978606527?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
men har ikke fått denne i posten enda.

 

Vet ikke helt om den er nødvendig, da 9,5mm HDD satt godt fast(men var for høy).

 

Invendinger, tips eller meninger? Ser noe av det ovenfor feil ut? :-)

Angående å fortsatt boote fra SSD.

 

Sånn inledningsvis kan jeg seg at jeg er ganske grønn når det gjelder datamaskiner, sånn egentlig. Og vet ikke hva BIOS er.

 

Men årsaken til at jeg opprinnelig spurte om jeg fortsatt ville boote fra SSDen var at jeg hadde lest noe lignende det se# skriver.

Finner ikke nøyaktig link, men i førstepost her:
http://forum.notebookreview.com/acer/674401-acer-timeline-ultra-m5-22.html
står det noe slikt. Dette gjelde dog M5 og ikke M3.

 

Jeg sendte mail til acer:

"Hei,
Jeg ønsker å installere denne HDDen i laptpen min:
Er det bare å plugge den i i den ledige brønnen, og så fungerer den som en ekstra intern harddisk? Jeg vil fortsatt kunne boote fra SSDen?
Analysen är klar och såhär låter våran respons:
Det ska inte vara några problem så länge du låter hdd:n som nu sitter i din dator att sitta kvar.
Regards,
Acer Support."
Så i følge Acer skal jeg fortsatt boote fra SSDen. De skriver riktig nok HDDen, og kommenterer ikke at den foreslåtte HDDen er for høy. De har fått serienummer og SNID på maskinen min, så de skal vite nøyaktig hvilken maskin det er snakk om.

Alle tips og triks tas i mot med takk :-)

Lenke til kommentar

Finn ut åssen du kommer inn i bios på din maskin. Dette er ofte Del (delete knapp) eller en av F knappene (F1 - F12) som du bare spammer mens maskinen starter (før windows - denne delen kalles POST). Selv om du nok har en rimelig stusselig bios så kan du garantert inn å velge blant annet boot media / boot priority. Går deg litt kjent her :) Etter at 7 mm er på plass ordner du dette. Blir gull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle tips og triks tas i mot med takk :-)

 

Min erfaring er at mange supportfolk og slike spørsmål er at de ikke forstår problemstillingen og ikke ha en anelse hva de snakker om. Det finnes unntak, men sannsynlighet for å nå frem til dem med "enkle" spørsmål er liten.

 

Som Kyrre skrev i forrige innlegg er det ikke så vanskelig å finne ut av det selv, gitt at det kan fungere. Hvis ikke må du bare returnere disken, eller godta at den blir oppstartsdisk.

 

Finner du ikke ut av det og du bor i en by med en seriøs dataforretning kan det lønne seg å ta med PCen dit, kjøpe disken der og få hjelp i stedet for å handle på nettet. Det vil bli litt dyrere å handle i butikk, men kanskje verdt det likevel. I Oslo har du f.eks Digital Impuls. Tror de finnes i Trondheim også, og det finne sikkert tilsvarende andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Kan jeg prøve å plugge i 9,5mm HDDen før jeg sender den i retur? Dersom booting går som normalt og HDDen dukker opp som ekstra lagringsstasjon er jeg safe, og kan bestille 7mm og montere den på egenhånd?

 

Eller risikerer jeg at instillinger eller lignende blir endret som følge av den står i?

Lenke til kommentar

Kan jeg prøve å plugge i 9,5mm HDDen før jeg sender den i retur?

 

Trodde du hadde returnert den allerede, men det vil være en god test. Hvis du prøver så vær forsiktig så du ikke skader disken du skal returnere. Dessverre kan jeg ikke garantere at alt returnerer til normalt når du plugger den fra igjen. Det burde det gjøre, men ikke alltid teori og praksis stemmer overens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde du hadde returnert den allerede, men det vil være en god test. Hvis du prøver så vær forsiktig så du ikke skader disken du skal returnere. Dessverre kan jeg ikke garantere at alt returnerer til normalt når du plugger den fra igjen. Det burde det gjøre, men ikke alltid teori og praksis stemmer overens.

 

 

Nå står HDDen koblet i, og maskinen startet på vanlig måte. Men jeg finner ikke ikke HDDen under min datamaskin?

 

Edit:

 

Det vil si, den dukker opp her:

post-197536-0-53783800-1400599093_thumb.png

 

Men ikke her:

post-197536-0-72354500-1400598964_thumb.png

Endret av Ein23
Lenke til kommentar

Høyreklikk på "min datamaskin" og velg "behandle".

Velg så "Diskbehandling" og du skal få opp et vindu med spørsmål om du vil initialisere disken.

Etterpå kommer den fram med en grafisk fremstilling av hele disken. Om jeg husker rett kan du da høyreklikke på den og velge å opprette en ny partisjon (primær) og å formatere den til NTFS eller exFAT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk :)

 

Ok, da har jeg fått den opp under "Min datamaskin". Den fikk navnet ED, skulle egentlig hete WD.

post-197536-0-66112400-1400600235_thumb.png

post-197536-0-89310000-1400600242_thumb.png

 

Kan dere se ut i fra dette om SSDen fortsatt er BOOT? Og jeg kan trygt slå av og på maskinen og alt er som før?

 

 

 

Til de som ikke har fulgt hele tråden, så er altså planen å sende HDDen jeg nå har initialisert, formarert og tildelt boktav, tilbake til Komplett, da den var for tykk.

Jeg skal bestille en lik, bare 7mm. Nå vet jeg hvertfall at det fungerer, så da kan jeg med god samittighet bestille 7mm-en.


Noen tips til hvordan jeg "avinstallerer" HDD-en, slik at den er som ubrukt, og jeg kan sende den tilbake? Og PCen fungerer?

:-)

 

Lenke til kommentar

Du kan vel bare høyreklikke på den der i disk management og velge delete volume. Burde gjøre susen.

 

SSD'en er fortsatt boot siden du ikke har restartet maskinen ennå. Det kan man jo se på C:\ der hvor du har et windows icon. Jeg syntes fortsatt du burde lære deg å gå inn i bios, og gjøre det litt kjent der. Det er en kjekk ting å kunne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere se ut i fra dette om SSDen fortsatt er BOOT? Og jeg kan trygt slå av og på maskinen og alt er som før?

 

Ja, det er den. Du ser at den har en paritsjon som er System. Den er på 100 MB og heter System, men cluet er at det står System etter OK.

System her betyr at det er partisjonen som BIOS har startet og bootet Windows fra.

C partisjonen er Oppstart. Du har System og Oppstart på samme fysiske disk, da er alt i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supert, folkens!

Nå er 9,5mm HDDen på vei tilbake til Komplett, og 7mm HDDen på 750gb på vei til meg. Så regner jeg med at den går like knirkefritt å installere, i tillegg til at den passer i laptopen. Har også fått monteringsgreiene jeg bestilte fra ebay. Dette var enkle greier, men ser ut til at det er laget for å tåle varme i det minste.

 

Cheers!

Lenke til kommentar

Jeg syntes fortsatt du burde lære deg å gå inn i bios, og gjøre det litt kjent der. Det er en kjekk ting å kunne.

 

Det er helt sikkert greit å kunne, men er litt skeptisk. Redd for å ødelegge et eller ant, slik at den ikke fungerer. Men kan forsøke meg i BIOS en gang :)

 

Satser på at HDDen kommer i morgen!

Lenke til kommentar

Nå er den nye harddisken kommet, og montert ved hjelp av tilbehøret jeg fikk fra e-bay og installert i PC-en.

post-197536-0-02536600-1400862110_thumb.png

 

Den ligger nok ganske rett på luken under, men det buler ikke. Ikke er det spesielt varmt heller. Monteringsgreien jeg fikk fra e-bay dekker kretskort-siden av HDDen, og denne peker ned. Regner med det er riktig..

 

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...