Gå til innhold

[Løst] Fotoforbud ved norske flyplasser?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det eksisterer et generelt forbud mot fotografering på flyplasser (rullebaner, flykropper, hangar, mm)? Det var sånn før, men litt merkelige forbud er jo blitt litt oppmykt i diverse andre sammenhenger, og har aldri vært særlig strengt håndhevet, så jeg tenkte kanskje ... ?

Endret av 0__o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eksisterer strengt tatt fortsatt, f.eks. på den militære delen av Gardermoen, hvor 135LV er plassert. Dette blir imidlertid ikke håndhevet tror jeg. Det henger skilt som opplyser om fotoforbud rundt på gjerdene, og de har hjemmel i lov hvis de ønsker å nekte noen å ta bilder.

 

Jeg er ikke sikker på detaljene, om det er flyene som ikke er lov å ta bilder av, eller om det er bygningsmassen, og at om man kun tar bilder av flyene, er det greit. Jeg vil tro det er bygningsmassen som i utgangspunktet er problematisk å ta bilder av.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Det eksisterer strengt tatt fortsatt, f.eks. på den militære delen av Gardermoen, hvor 135LV er plassert. Dette blir imidlertid ikke håndhevet tror jeg. Det henger skilt som opplyser om fotoforbud rundt på gjerdene, og de har hjemmel i lov hvis de ønsker å nekte noen å ta bilder.

 

Jeg er ikke sikker på detaljene, om det er flyene som ikke er lov å ta bilder av, eller om det er bygningsmassen, og at om man kun tar bilder av flyene, er det greit. Jeg vil tro det er bygningsmassen som i utgangspunktet er problematisk å ta bilder av.

Da er alt ved det gamle, virker det som. Det eksisterer et forbud som ikke blir håndhevet, bare om noen systematisk fotograferte "innsiden" av norske flyplasser og hadde et ondsinnet formål ville det blitt reagert ... antakelig.

Lenke til kommentar

Det er fotoforbud på norske flyplasser som også huser militær aktivitet, i henhold til lovgivning av 1918 eller noe slikt. Men som andre nevner, det finnes et utbredt miljø av såkalte "spotters", så det å ta bilder av 737-en til Kjos er mest sannsynlig uproblematisk.

 

Men stiller du deg inntil gjerdet med teleobjektivet utenfor Ørlandet, Bodø eller den militære delen av Gardermoen, er det ikke utenkelig at du kan bli oppdaget av MP/Vakt og få en advarsel dertil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det eksisterer strengt tatt fortsatt, f.eks. på den militære delen av Gardermoen, hvor 135LV er plassert. Dette blir imidlertid ikke håndhevet tror jeg. Det henger skilt som opplyser om fotoforbud rundt på gjerdene, og de har hjemmel i lov hvis de ønsker å nekte noen å ta bilder.

 

Jeg er ikke sikker på detaljene, om det er flyene som ikke er lov å ta bilder av, eller om det er bygningsmassen, og at om man kun tar bilder av flyene, er det greit. Jeg vil tro det er bygningsmassen som i utgangspunktet er problematisk å ta bilder av.

Da er alt ved det gamle, virker det som. Det eksisterer et forbud som ikke blir håndhevet, bare om noen systematisk fotograferte "innsiden" av norske flyplasser og hadde et ondsinnet formål ville det blitt reagert ... antakelig.

 

 

Jo det blir håndhevet, ser de deg ta bilde (Mot basen, flyene kan du ta bilder av) tar de kameraet. Skjedde ved flere anledninger da jeg var stasjonert der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke presisert det med "norske flyplasser", trodde ikke det ville være nødvendig, for norske flyplasser er for meg Kjevik, Flesland, Sola, Værnes, Årø, Kvernberget, du kjenner dem sikkert alle sammen, de forflytter folk over lange avstander.

Med forsvaret skjønner vi at det er helt annerledes og hadde jeg ment militære flyplasser så hadde jeg sjølsagt skrevet det. Spørsmålet gjaldt flyplasser i sin alminnelighet, jeg trodde det gikk fram ("generelt forbud" osv), men skjønner at flere her ikke har oppfattet det slik.

Men saken er løst og de som vil diskutere militære forbud mot fotografering kan opprette sin egen tråd.

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke presisert det med "norske flyplasser", trodde ikke det ville være nødvendig, for norske flyplasser er for meg Kjevik, Flesland, Sola, Værnes, Årø, Kvernberget, du kjenner dem sikkert alle sammen, de forflytter folk over lange avstander.

Med forsvaret skjønner vi at det er helt annerledes og hadde jeg ment militære flyplasser så hadde jeg sjølsagt skrevet det. Spørsmålet gjaldt flyplasser i sin alminnelighet, jeg trodde det gikk fram ("generelt forbud" osv), men skjønner at flere her ikke har oppfattet det slik.

Men saken er løst og de som vil diskutere militære forbud mot fotografering kan opprette sin egen tråd.

Eneste flyplass som ikke "huser militær aktivitet" , som jeg kommer på i farta, er seilflystripa på Ski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...