Gå til innhold

Kjøpe PC nå eller vente til neste generasjon?


Anbefalte innlegg

Hei,


Lurer på hvor fornuftig det er å kjøpe PC nå (i5-4570k og 770GTX). Hvor lenge er det til det er fornuftige/omtrent like priser som nå på for eksempel CPU og GPU på ny

Intel og nVidia-generasjon? Er det over et halvt år til?


Takker på forhånd for alle svar.



Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei,
Lurer på hvor fornuftig det er å kjøpe PC nå (i5-4570k og 770GTX). Hvor lenge er det til det er fornuftige/omtrent like priser som nå på for eksempel CPU og GPU på ny
Intel og nVidia-generasjon? Er det over et halvt år til?
Takker på forhånd for alle svar.

 

Er litt i samme bås.. Nye mainstream chipset til Intel er jo ikkje lenge til (tenker på Z97) og nye haswell refresh cpu'er følger. Nvidia Maxvell virker spennende, men er nok ein stund unna, så vurderer å gå for rimeligere gtx 770, eller r9 290. CPU kan jo oppgraderes når Broadwell kjem ut, kompatibel med Z97.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe nå men du bør velge 4770K pga skaleringen i nyere spill og rimeligste GTX 780 til 3599,- da GTX 780 har det lille ekstra sparket mens GTX 770 er en modifisert GTX 680.

 

Hvis du venter noen dager/uker til hovedkort med Z79 chipset er i butikkene kan du bytte til 5. generasjons Intel Core-prosessor senere, eventuelt Devil's Canyon (New 4th Gen Intel Core processor) rundt midten av året.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Man kan alltid vente til neste gen :dribble:

Deler i den prisklassen hadde jeg lett kjøpt nå.

Hadde ventet om jeg skulle ha 2011 og 4x 780ti classy.

Det lønner seg å kjøpe innen noen måneder etter lansering og det er snart étt år siden Haswell ble annonsert 4. juni 2013. Generasjonene går i sykluser og det funker fint å planlegge fremtidige kjøp etter lanseringer og ikke midt imellom eller rett før nye lanseringer.

 

Samme hva man gjør bør man ha en plan bak det og ikke utføre handlinger på måfå.

 

Maskinvare er ferskvare på lik linje med matvarer og det som holder på å gå ut styrer man unna med mindre en får det til redusert pris.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kjøpte maskinen som står nevnt i signatur for over 3 år siden. Har egentlig ikke noen grunn for å bytte ut denne helt enda.

Kommer jo helt an på hvor kravstor man skal være til grafikkinstillinger osv, men jeg føler at jeg ikke blir truffet så voldsomt i fps av mange av de nyeste spillene.

Tar ikke hensyn til grafikkmonstre som Crysis og Arma, da jeg skjeldent gidder å spille de.

Thief kjørte jeg vel på high instillinger med noe redusert skygge og tåke, men gikk ellers ganske smooth.

 

Men er også på tanken av det TS sier, men tviler det skjer noe på hjemmefronten før DDR4 og neste gen prosessor og skjermkort er godt implementert.

Lenke til kommentar

Nei, man får nytt hver 9-18 måned ved å vente. Din påstand passer for folk som er dårlige til å planlegge.

Jeg sier bare hva jeg syns, men om det stemmer som står i sig din så burde du kjøpe nytt?

Har selv 8x780TI og 9x I73770K.

Hehe og er du det da siden du ikke har oppdatert? Jeg mener å planlegge?

Lenke til kommentar

Snakker ikke om å kjøpe samtlige nye produkter men om å kjøpe produkter mens de er nye.

 

Har flere maskiner blant annet til dedikert gaming.

 

Planlegger og foretar stort sett kjøp ved eller få måneder etter lansering.

 

Regner med det blir Haswell-E EXTREME eller Haswell-EX (Xeon)snart Har ikke sett nytteverdieni å oppgradere EXTREME Desktop før det nå kommer 8-kjerne (2 ekstra), hvor det blir en gedigen ytelsesøkning. Lekeprosessorer på mainstream desktop har jeg lite interesse av annet enn til gaming.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg heller gått for en maskin som var "god nok" på de fleste områder, med rom for fremtidig oppgradering, noe slikt:

 

i5-4670k: Intel er ikke interessert i å dytte opp ytelsen på mainstream-plattformen i særlig grad, ettersom 2500k fortsatt durer avgårde i beste velgående med bare noen prosent dårligere spillytelse enn 4670k er det ingen grunn til å tro at Intel kommer til å gjøre et plutselig sprang i prosessorytelse for en billig penge med det første.

 

Z87: fordi Z97 kommer ikke til å bringe noe spennende på bordet for gaming, og det er liten grunn til å tro at "Z107" og "Z117" kommer til å gjøre større endringer der heller.

 

R9 280 eller brukt kort: mye ytelse for pengene, ikke fullstendig avskrekkende pris i forhold til ytelsen, klarer nesten alt av spill på full grafikk med grei framerate, det er umulig å få noe virkelig bra skjermkortkjøp i dag fordi 28nm er blitt veldig overmodent. Oppgrader når 20nm-kort (R300 og Geforce 800 eller 900) kommer, eventuelt vent til andre generasjon GPUer på 20nm (R400 og Geforce "1000")

 

2TB HDD + 256GB SSD, denne komboen har plass til det meste av det man trenger for spill på HDDen og OS/MMOer på SSDen, og treffer generelt bra i forhold til pris/kapasitet.

 

16GB 1866MHz (eller raskere) DDR3 RAM, DDR4 kommer nok til å komme i år (til svindyre priser som vanlig,) med 16GB 1866MHz har du nok minne til å kunne vente på at prisene for DDR4 kommer ned og blir raskere samt at prosessorene til Intel modner seg såpass i ytelse at det er verdt byttet fra 4670k og 16GB DDR3.

 

Badcat har et poeng i at teknologi er ferskvare, kjøper du et GTX 770 nå får du samme ytelse som jeg fikk for over to år siden da jeg kjøpte HD 7970, og 2500 kr for slik ytelse er rett og slett ikke verdt det i dag.

 

Regner med det blir Haswell-E EXTREME eller Haswell-EX (Xeon)snart Har ikke sett nytteverdieni å oppgradere EXTREME Desktop før det nå kommer 8-kjerne (2 ekstra), hvor det blir en gedigen ytelsesøkning. Lekeprosessorer på mainstream desktop har jeg lite interesse av annet enn til gaming.

5930k skal være 8-kjerner den også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...