Gå til innhold

[Løst] Installert xp med ukjent plate, aktivere med godkjent nøkkel?


Anbefalte innlegg

Jeg har reinstallert xp på en maskin som skal stå å logge tekniske data på en bedrift. Jeg hadde ikke plate som fulgte med maskinen så brukte ei plate som fulgte med en annen maskin av annet merke. Den jeg har installert er pro utgaven, samme som nøkkelen på maskinen er for. Men den nøkkelen som står på maskinen virker ikke, får beskjed om at den er ugyldig. Spiller det virkelig noen rolle hvilken plate man installerer fra så lenge det er riktig versjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

War, det er ingen oem logo som vises når maskinen starter opp, det virker sånn sett som en ganske ren installasjon. Ikke noe bloatware heller. Skjønner ikke helt dette, det kan jo umulig ligge ei fil på installasjonsplata som setter begrensninger på hvilke nøkler som godtas?

 

Jeg prøvde også å ringe inn til den automatiske aktiveringstelefonen for å oppgi, hva er det det heter, aktiveringskode? Sikkert 30-40 siffer, men fikk beskjed om at den var ugyldig. Hvor kommer denne koden fra, fra hardware på pc-en, fil på plata eller en generisk genereringsfunksjon i os-et?

 

Språk er og var norsk.

 

Edit: Finner ikke at det er tilgjengelige offisielle nedlastinger for xp.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Hmm, skjønte ikke spørsmålet ditt War. Men når du nevner det, tenkte ikke på å sjekke om det var en 64bit versjon på maskinen. Det står ingenting om 64 eller 32 bit på Windows lappen, men det står et nummer jeg tror er nummeret til iso-fila, x11-45371. Kan dog ikke finne om det er 32 eller 64 bit versjon. Men da tror jeg at jeg skal prøve å bruke en annen gammel nøkkel fra en annen maskin som jeg vet var 32 bit, det samme som jeg har installert nå i allefall.

 

Edit: Funket ikke med den nøkkelen heller, den var fra en annen stasjonær maskin, er ikke helt sikker på om den opprinnelige maskinen er i bruk enda, det er i såfall svært sjeldent at den er på nettet.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

 

det er ingen oem logo som vises når maskinen starter opp, det virker sånn sett som en ganske ren installasjon

Denne innstallasjonen, ja. Men kanskje nøkkelen var til en "uren" innstallasjon.

 

 

Ikke helt sikker på hva du mener med uren. Plata fulgte med en maskin jeg kjøpte for mange år siden, med windows merkelapp og kode, maskinen jeg har installert den på er en maskin med korrekt windows merkelapp med kode på den også.

 

Edit: Maskinen jeg installere på kan jeg ikke tenke meg har fått sin kode spredd rundt omkring til andre. Så den koden kan umulig være brukt på andre maskiner hvis det er det du mener.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Laptop eller masseprodusert maskin som hadde OS-filene på egen partisjon du kunne lagt inn ifra?

Eller stasjonær pc med ny / formatert disk?

 

Retail og OEM-nøkkeler vil ikke fungere omhverandre selv med lik xp-utgave.

Den platen du bruker må da ha samme type xp som nøkkelen er ment for helt ned på det nivået.

Lenke til kommentar

Laptop eller masseprodusert maskin som hadde OS-filene på egen partisjon du kunne lagt inn ifra?

Eller stasjonær pc med ny / formatert disk?

 

Retail og OEM-nøkkeler vil ikke fungere omhverandre selv med lik xp-utgave.

Den platen du bruker må da ha samme type xp som nøkkelen er ment for helt ned på det nivået.

 

Har hatt mange maskiner, så er ikke helt sikker på hvilken plata fulgte med, men det er en oem plate/versjon. Maskinen jeg installerer på er stasjonær, Acer oem, så det skulle og være likt. Nyformatert HDD pga masse feil over tid. Det var en gjenopprettingspartisjon der tror jeg, men gikk ikke inn på den. Sjekket bare om det var programvare jeg kunne åpne i windows for å gjenopprette, det var det ikke. Det er i allefall for sent nå.

Lenke til kommentar

På platene står det type og SP versjon, eks: Professional-SP1. Det står ikke noe om bit, men det vet jeg er 32 på alle jeg har.

 

Jeg har tre forskjellige plater, et par av de har jeg flere eksemplarer av, iht et nummer som står på alle. Når jeg sammenligner med mine pc-er så ser jeg at det står et forskjellig nummer, eks: x11-45731, på alle windows merkelappene bortsett fra to som er like. De som er like er pc-er fra helt forskjellige produsenter men like gamle. Så det virker som det muligens finnes en haug av forskjellige iso filer med varierende antall oppdateringer inkludert og at hver versjon har sin egen produktnøkkelserie. Da kan jeg si at jeg ikke har noen plate som passer til det x nummeret som står på maskinen jeg har installert på og som jeg henter henter produktnøkkelen fra.

Lenke til kommentar

 

Dette gjorde susen. Jeg misforsto litt tidligere da jeg hadde prøvd noe produktkodeoppdatering i det vanlige aktiveringsvinduet, men dette er jo et program man skal laste ned å kjøre. Så nå har jeg fått aktivert med koden som står på maskinen. Oppdateringer virket helle rikke før jeg fikk aktivert, nå virker oppdateringer og jeg holder på å laste ned noen hundre, hehe.

 

Tuuusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...