Gå til innhold

Uoppdragne veskehunder (rant)


Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som irriterer seg grenseløst over uoppdragne småhunder?
Det virker som om disse får lov til å gjøre akkurat som de vil bare fordi at de er små?

 

De ligger i sofaen, senga, de bæres rundt, går 8 meter foran eieren når de går tur, bjeffer på alt og alle og får lov til dette siden det er "søtt" hopper opp på folk, får springe tulling i stua og jeg har i tillegg observert småhunder som får ligge i HATTHYLLA på bilene når de er ute å kjører bil. (Hva er det folk tenker med?!)

 

Er det slik at folk skaffer seg disse hundene fordi de tror det er mindre arbeid og dressering enn med store hunder?
Det er liksom ikke så nøye når en Pomerian drar som en gal i båndet eller bjeffer som en tulling når de ser andre hunder.
Eier'ne bare løfter dem opp og går forbi feks rotweilern de møter på.

 

"Hun er så redd for store hunder stakkar!" Prøvde å forklare en gang at "Når du løfter henne og bærer henne trøstende forbi så forteller du at hun har grunn til å være redd. Prøv heller å lær den at det ikke er noe å være redd for!"

 

Kjøper folk disse hundene fordi de vil ha en slags baby?

 

Jeg sverger. 9/10 dritbikkjer er småhunder på under 6 kg.

Folk som eier disse småhundene må skjerpe seg, melde seg på kurs og sette seg inn i dressering.
Små hunder skal også lære å oppføre seg. De skal ikke slippe unna bare fordi at de er små.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn går det når hunder blir anskaffet for å være pyntegjenstander, og av folk som ikke skjønner at det faktisk er snakk om et dyr. Nå har jeg faktisk en sjelden gang truffet på en og annen småhund som faktisk var veloppdratt og veldig koselige, men det er svært sjelden.

 

En annen ting jeg synes er ganske leit er alle disse franske bulldogene som har dukket opp i det siste. (Åååå, så søøøt hund med alvorlige pusteproblemer! Ntåeh!) Er det bare meg eller har det skjedd en fransk bulldog-eksplosjon de siste årene? Sist gang jeg var i hovedstaden var det umulig å bevege seg utendørs på løkka uten å se minst 3-4 stykker til enhver tid.

Endret av Shirmah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hater dem ikke. Jeg kjenner mange herlige småhunder, men her er oppdragelsen vesentlig.

Jeg liker ikke store hunder uten oppdragelse heller.

Jeg reagerer bare på hvor vanvittig mange uoppdragne småhunder som finnes der ute. Det virker som om "alle" skaffer en mini hund uten å sette seg inn i oppdragelse og dressur, og det virker som om "alle" avler på alt mulig også!

Lenke til kommentar
Snip

Ja du Bulldogene har jeg lagt merke til også! Kanskje folk har gått lei av mops?

 

 

Pusteproblemer finnes i katteverdenen og. Sist jeg var på katteutstilling så jeg persere med så flate ansikt at de laget veselyd når de pustet..

 

oppdrettet tar av. Collier med så lange snuter at de brekker, Schæfere med så mye knekk i ryggen at de får hofteproblemer og chihuahuaer som må opereres fordi det ikke lenger er plass til øyeeplene i hodeskallen..

 

Syk SYK verden. Man skulle måttet hatt sertifikat for å få lov til å avle og selge hunder.

Endret av medlem-124997
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er trist og skammelig å se på hvordan disse småhundene har blitt avlet opp for å tilfredsstille eiernes krav - som ikke bryr seg om at dyret lider. Dette gjelder for mange dyr.

 

Et eksempel er Cavalier King Charles Spaniel, hvor skallen har blitt for liten for hjernen. En vil kunne oppleve at hunden forsøker å klø seg ut i løse luften fordi hjernen trykker på hodeskallen. Dachs begynner å bli for lange, og vil kunne utvikle ryggskader. Schäfer skal nå være utrolig "senket" bak, at det også går utover hoftene. Mops vil kunne slite med å puste.

 

Selv har jeg en Irish Soft Coated Wheaten Terrier og Parson Russel Terrier. To fantastiske hunder av en rase som ikke bærer preg av dårlig avl for å fremme "mote-utseende".

Lenke til kommentar

Uff ja, er mange som glemmer at det er hunder, og ikke oppdrar dem deretter.

Men - må innrømme at jeg delvis har gått i samme fella selv. Har to hunder, hvor den ene er Stor (ja til gamatikknaziene her, han er Stor med stor S), og en liten rakker på 5-6 Kg.

Fikk begge nesten samtidig, og nesten all innsats gikk på å få han store til å oppføre seg, mens småen fikk en noe mer fri oppdragelse, og oppfører seg deretter.

Men - selv småen er hund, og blir ikke løftet opp når han treffer andre, ikke er han i noen veske heller, og har vel ikke vært det noen gang heller.

Lenke til kommentar

 

Et eksempel er Cavalier King Charles Spaniel, hvor skallen har blitt for liten for hjernen. En vil kunne oppleve at hunden forsøker å klø seg ut i løse luften fordi hjernen trykker på hodeskallen.

Er dette sant?? Det er jo bare helt grusomt!:o

 

 

Ja det stemmer, mange veskehunder som er avlet mindre og mindre har ofte spesielt pusteproblemer som resultat.

Lenke til kommentar

 

De ligger i sofaen, senga, de bæres rundt, går 8 meter foran eieren når de går tur, bjeffer på alt og alle og får lov til dette siden det er "søtt" hopper opp på folk, får springe tulling i stua

Jeg har en drøyt tredve kilos tispe liggende i sofaen ved siden av meg her nå. Hun ligger i sofaen, noen ganger i senga, og enkelte dager vil hun gjerne bli båret litt rundt. Hun går MINST åtte meter foran meg på tur, bjeffer gjerne på det meste som passerer huset her og hun hopper opp på folk hun får lov til å hoppe på. Å ja, selvfølgelig - hun kan godt springe tulling i stua sammen med valpene vi også har (vi trenger ikke gå inn på dem en gang..).

 

Så, rant i vei. Men til neste gang tror jeg jeg skal lage en rant over mennesker som ikke takler at andre gjør ting annerledes enn seg selv uten å skrike og bære seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...