Gå til innhold

Uoppdragne veskehunder (rant)


Anbefalte innlegg

Ja mange har store uoppdragne hunder og. Men de fleste større hunder jeg ser har hatt langt bedre oppdragelse enn de små.

 

Valper trenger vi ikke gå inn på nei. Disse har man jo ikke en gang starta å dressere. De er bare barn enda.

 

Dette handler ikke nødvendigvis om at vi gjør ting forskjellig. Selv om du tror det.

Mange mennesker er redd hunder. Store og små hunder. Ei dame jeg kjenner synes det er veldig ubehagelig med bikkjer som kommer dragende med eieren 8 meter bak i flexibånd eller som gjør på henne. "Jeg har kontroll!:D " yeah right. Bikkja går tur med eieren og ikke omvendt. Hvem er sjefen?

 

Selv om hundene bare er gla og vil hilse på finner hun dem skremmende. Hun jobber med frykten sin, men det er ikke så lett. (Jeg tror hun har blitt bitt av en hund når hun var yngre)

Mange barn som ikke er vant med dyr opplever situasjonene likens.

Alle som går tur med hunder og har møtt andre hunder som ikke har lært å oppføre seg og drar, bjeffer og piper som en gal vet at dette kan være irriterende. Skaffer man hund har man ansvar for at denne blir trygg og pålitelig rundt barn, voksne, dyr og andre hunder. Selv om det er gøy for deg at bikkja er herjete så er det ikke det for andre som feks ikke er vant med din hund eller hund generelt og ikke leser kroppsspråket.

Det er heller ikke kult å være nabo med hunder som bjeffer hver gang noen sykler forbi, eller uler når den er alene hjemme.

Det handler altså om p tenke litt på andre:)

 

Jeg tviler på at bikkja di klarer å skille hvem den "får lov" til å hoppe opp på og ikke.;) du må nok ofte si "nei" når den hopper opp på folk som ikke er komfortable med det.

Hadde jeg kommet bort og sagt hei til den hadde den nok løpt i sirkel rundt meg opp hoppa opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flexibånd er jo en av de teiteste hunderelaterte oppfinnelsene som eksisterer. Noe av det verste jeg vet er hundeeiere som ikke har ordentlig kustus på bikkja under turgåing "fordi hunden bare er snill og vil leke"...

Vanskelig å lære å gå fint i bånd med flexi ja. Can you blame the dog? - Nei. Ett øyeblikk må den gå en meter unna eieren sin og det neste kan den gå 5 meter uti grøfta.

 

MEN jeg synes flexi kan være greit på fjelltur/skikkelig terreng hvis det er mye folk/dyr og den ikke kan gå løs.

 

Strengt tatt er det vel båndtvang så den skal vel aldri være løs.

Endret av medlem-124997
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg irriterer meg ikke særlig på dyrehold i seg selv, det være seg om det er for kos eller om det er for kommersiell utnyttelse - utnyttelse er det uansett! Det som er trist er at mange skaffer seg ett dyr for å pynte seg med, eller for å ha noe å herske over - og alle ender de opp med å knytte seg til ett levende vesen som er uskyldig og kun bare er ett dyr - det er ikke pynt eller lekekamerat, det er en levende prosess, som skal få gå sin prosess ut, uten å bli formet inn i en eller annen drøm hos ett eller annet menneske, som kanskje ikke har lært seg å vokse opp og stå på egne ben

 

Så, jeg vet nå ikke, om hva som er verst å se på gatene: Er det den pyntesyke tosken med designerbikkje i armkroken, eller er det den frakobla tosken som går med halvparten av vettet sitt låst ned i ett bærbart tastatur og er til fare både for små gneldrebikkjer, og vanlig gående ellers?

Lenke til kommentar

Dette handler ikke nødvendigvis om at vi gjør ting forskjellig. Selv om du tror det.

 

Jo. Når du "ranter" over at folk lar bikkja si ligge i sofaen eller i senga, så er du farlig nært å syte over ting som er fullstendig bortkasta å syte over. Hvilke konsekvenser har det for deg om vi lar våre hunder få ligge i sofaen innimellom?

 

Ei dame jeg kjenner synes det er veldig ubehagelig med bikkjer som kommer dragende med eieren 8 meter bak i flexibånd eller som gjør på henne. "Jeg har kontroll! :D " yeah right. Bikkja går tur med eieren og ikke omvendt. Hvem er sjefen?

Det skjønner jeg godt, jeg synes ikke noe særlig om det selv. Men du spesifiserte ikke dette i førsteposten.

 

Ser du? Skal du rante slik, tror jeg du må være litt mer spesifikk. "De går 8 meter foran eieren på tur" - det kan jo bety hva som helst. Vi bor langt pokkerivold uti gokk, møter ALDRI folk på tur. Bikkjene går mye løse og gjerne langt foran eller langt bak eller langt ut til siden, alt etter som. Men jeg tør påstå vi har rett over gjennomsnittlig god kontroll på dem (ja, jeg vet, hvem sier ikke det??).

Hvem er sjefen når vi går tur? Ingen. Her er det ingen som bosser og styrer, vi samarbeider. Tenk på det du ;)

 

Jeg tviler på at bikkja di klarer å skille hvem den "får lov" til å hoppe opp på og ikke. ;) du må nok ofte si "nei" når den hopper opp på folk som ikke er komfortable med det.

Hadde jeg kommet bort og sagt hei til den hadde den nok løpt i sirkel rundt meg opp hoppa opp.

 

OK, jeg innrømmer at jeg kun prøver å være litt vrien med deg lengre opp her, fordi jeg synes du ranter utrolig dårlig og generelt. Men, akkurat her tar du direkte feil. Hadde vi møttes på tur i skauen hadde du for det første ikke bare uten videre fått komme bort og sagt hei til bikkja uten å bli stoppa av meg. Bikkja venter uansett på lov til å få hilse. Så ville du fått valget, vel vitende om at denne bikkja VIL hoppe på deg og hilse oppi ansiktet ditt. Liker du ikke det, blir det ingen hilsing. Er det ok for deg, får bikkja et værsågod og så får du takle det. Ditt valg der altså, men selvfølgelig skal du ikke påtvinges et bikkjeskinn du ikke takler.

 

Så lett kan det være ;)

 

Men, greit - jeg skal være helt enig i at jeg ser hvor rantinga di kommer fra. De få gangene vi beveger oss på steder det finnes andre mennesker skal vi sjelden gå lenge før vi møter første kvinnfolket med liten hund i flexiline helt uten peiling på den greie låsefunksjonen som finnes på disse. Litt leit når vi har en unghund som har et litt anstrengt forhold til andre hannhunder, at folk bare slipper sine bortpå uten å i det hele tatt spørre eller se på språket til vår, som reiser bust og demper og viker unna etter beste evne. Tragisk er det, og det er slikt som får meg til å ønske obligatorisk kurs i hundespråk og dempende signaler for enhver hundeeier. Men dette gjelder forsåvidt ikke bare små hunder..

 

PS - jeg har møtt mange svært veloppdragne småbikkjer også. De finnes :)

Lenke til kommentar

 

Dette handler ikke nødvendigvis om at vi gjør ting forskjellig. Selv om du tror det.

 

Jo. Når du "ranter" over at folk lar bikkja si ligge i sofaen eller i senga, så er du farlig nært å syte over ting som er fullstendig bortkasta å syte over. Hvilke konsekvenser har det for deg om vi lar våre hunder få ligge i sofaen innimellom?

Her nytter det ikke å diskutere med deg. Da du har fått hunden din sånn som du vil ha den og ikke er særlig åpen for andres meninger uansett.

Hvis du synes det er bortkasta å kommentere/rante over denne saken så får det være ditt problem. Jeg har allerede forklart at jeg mener oppdragelse er viktig ikke bare for sin egen del, men også for andres, og jeg synes det er ett viktig tema for alle hundeeiere da de er vårt ansvar.

 

At hunden får ligge i senga/sofaen er omdiskutert. Blir fort mye rot og griseri hvis Collien skal begynne å ligge i sofaen etter at man har vært på tur. Ikke like mye hvis hunden er korthåret.

 

Hvis du tar med hunden på besøk til noen, lar du den hoppe opp i sofaen til dem du er på besøk til? - Ikke hvis de som eier boligen ikke ønsker det?

Er det ikke litt urettferdig mot hunden at den får ligge i sofaen til noen, men ikke

hos andre? Dette kan virke nazi, men det handler mest om å være fair og ha tydelige regler slik at hunden ikke blir forvirret. Akkurat som med unger. Jeg synes det er urettferdig hvis den får åle seg så mye den vil i sofaen hjemme hos meg, men hvis vi er på besøk til svigermor så må den ligge på gulvet.

 

Her bunner alt i personlige preferanser, men hvis hunden ligger kun på gulvet vil ikke dette være noe negativt for noen andre. Det kan det derimot være hvis den får ligge i sofaen/senga osv.

 

 

Ei dame jeg kjenner synes det er veldig ubehagelig med bikkjer som kommer dragende med eieren 8 meter bak i flexibånd eller som gjør på henne. "Jeg har kontroll! :D " yeah right. Bikkja går tur med eieren og ikke omvendt. Hvem er sjefen?

Det skjønner jeg godt, jeg synes ikke noe særlig om det selv. Men du spesifiserte ikke dette i førsteposten.

 

Ser du? Skal du rante slik, tror jeg du må være litt mer spesifikk. "De går 8 meter foran eieren på tur" - det kan jo bety hva som helst.

Beklager at jeg ikke var mer spesifikk. Jeg trodde det var en selvfølge at man må se hunden for å ha kontroll på den, og dette gjør man ikke bestandig hvis hunden går langt foran en på tur. (Selv om den stort sett kommer når man roper.) Jeg skal være tydeligere neste gang, slik at du forstår.

 

Men jeg tør påstå vi har rett over gjennomsnittlig god kontroll på dem (ja, jeg vet, hvem sier ikke det??)

Ja. Dette tror jeg 98% av alle hundeeiere sier. Det er viktig å huske at man aldri kan stole 100% på ett dyr. Ikke på en hest, ikke på en katt, og ikke på en hund. Selv om den har gått rolig forbi saueflokken 100 ganger kan den finne på å løpe etter dem den 101 gangen dere går forbi, og blankt ignorere deg når du roper på den. En nabo av meg fikk 4 sauer så hardt skadet at de måtte avlives etter at to Berner Sennen hadde fått gå løse i hagen slik de alltid fikk. Dette var verdens herligste hunder de gangene jeg fikk hilse på dem og de hadde bodd ved sauene hele livet.

 

Hvem er sjefen når vi går tur? Ingen. Her er det ingen som bosser og styrer, vi samarbeider. Tenk på det du ;)

Hunder er flokkdyr og i en flokk er det en leder. Noen hunder er mer dominante enn andre og vil prøve å bli sjef. Andre ikke. Likevel skal man være konsekvent på hvem som bestemmer. Hvis ikke risikerer man at hunden din gjør feks som de to Berner Sennene jeg snakket om. Selv om en hund er smart og dere er kompiser skal den ha tydelige grenser. Det handler altså ikke om å bosse å styre. Igjen - du er fornøyd med hunden din så dette kommer ikke til å endre på dine meninger uansett, men kan være greit å lese for andre som planlegger å skaffe hund.

 

Sammarbeid er en ren selvfølge. Jeg vil på det varmeste anbefale positiv trening, som klikkertrening og belønninger når hunden gjør det jeg vil den skal gjøre i form av lek eller godbiter. Ignorer den når den ikke gjør ting "riktig".

 

Alle hunder hopper opp på folk når de er små. Valpene herjer og leker på den måten. Instruer personen den hopper opp på til å snu seg bort og ignorere den heller enn å "kjefte" på den. Når hunden sjelden får "kjeft" vil tilsnakk med streng tone ha en langt større effekt enn hos en hund som er vant til å få tilsnakk.

Dette er selvfølgelig ikke relevant for deg da du synes det er greit med hunder som hopper opp. - Igjen, hvis andre ønsker og bli kvitt oppførselen. :)

 

OK, jeg innrømmer at jeg kun prøver å være litt vrien med deg lengre opp her, fordi jeg synes du ranter utrolig dårlig og generelt.

Det er nok mer det at du er uenig med meg og føler deg truffet, ikke at du synes jeg ranter dårlig.

 

 

Jeg tviler på at bikkja di klarer å skille hvem den "får lov" til å hoppe opp på og ikke. ;) du må nok ofte si "nei" når den hopper opp på folk som ikke er komfortable med det.

Hadde jeg kommet bort og sagt hei til den hadde den nok løpt i sirkel rundt meg opp hoppa opp.

akkurat her tar du direkte feil. Hadde vi møttes på tur i skauen hadde du for det første ikke bare uten videre fått komme bort og sagt hei til bikkja uten å bli stoppa av meg.

Jeg hadde aldri gått bort å hilst på bikkja uten å ha snakka med deg først heller.

Men igjen er det mange der ute som ikke er vant med hund og kanskje drar denne koblingen. Og braser bort til bikkja med en gang den ser at den logrer.

Det handler om å ta med i beregningen at andre ikke er vant med hund eller har den samme forståelsen for akkurat din hund som det du har.

 

Bikkja venter uansett på lov til å få hilse.

Det er bra.

 

Men, greit - jeg skal være helt enig i at jeg ser hvor rantinga di kommer fra. De få gangene vi beveger oss på steder det finnes andre mennesker skal vi sjelden gå lenge før vi møter første kvinnfolket med liten hund i flexiline helt uten peiling på den greie låsefunksjonen som finnes på disse. Litt leit når vi har en unghund som har et litt anstrengt forhold til andre hannhunder, at folk bare slipper sine bortpå uten å i det hele tatt spørre eller se på språket til vår, som reiser bust og demper og viker unna etter beste evne

Dersom dere bor uti huttiteiti står ting litt anderledes. Bruker ikke alltid bånd feks hos bestemor da det er flere km til nærmeste nabo og det aldri kommer folk. Men hvis bikkja di har ett anstrengt forhold til andre hannhunder ville jeg anbefalt deg og stukket til steder der dere møter andre litt oftere slik at dere får jobbet med dette og den blir tryggere. Det hjelper vel lite å si det, men jeg ville ikke hatt bikkja mi løs 10 meter foran meg hvis den hadde reagert sånn på andre hunder, evt vilt. Selv om dere bor øde så vet dere tross alt aldri når det kommer folk. Igjen - det handler ikke om å være bossete, men om å ha kontroll fordi man har ett ansvar. Å jobbe for å få en mest mulig pålitelig hund. Man kan aldri få en hund man kan stole 100% på, men man kan komme temmelig nære.

 

PS - jeg har møtt mange svært veloppdragne småbikkjer også. De finnes :)

 

Som sagt:

Jeg kjenner mange herlige småhunder, men her er oppdragelsen vesentlig.

 

Lenke til kommentar

Uff ja, er mange som glemmer at det er hunder, og ikke oppdrar dem deretter.

Men - må innrømme at jeg delvis har gått i samme fella selv. Har to hunder, hvor den ene er Stor (ja til gamatikknaziene her, han er Stor med stor S), og en liten rakker på 5-6 Kg.

Haha det er lovlig mye arbeid å ta på seg å skaffe to stk samtidig da. Jeg har lyst på to stk selv, men skal vente til den første er ett par år.

 

Og så har jeg veldig lyst til å adoptere fra ett sånn shelter neste gang, og få en voksen en. Har fått til mye med hunden til bestemor som alt var voksen. Ikke direkte en veskehund, men en Tibetansk Spaniel så så forferdelig stor var den ikke.

Lenke til kommentar

Ble du surken nå, ciklide? Du må ikke misforstå meg, jeg har ikke noe problem med rant, eller med temaet ditt. Det er ikke nødvendigvis bortkasta, bare veldig dårlig presentert og litt trangsynt. Rant er forøvrig også lett å anse som noe lett aggressivt, og dermed også svært enkelt og i alle fall helt betimelig å pirke litt borti i samme tonen som åpningsinnlegget. Du må ikke ta det så innmari personlig ;)

 

Ellers, et par kommentarer;

 

- Nei, det behøver ikke oppleves som forferdelig urettferdig for bikkja om den får ligge i sofaen hjemme, men ikke borte hos andre. Det vil nok komme litt an på hvor godt dere samarbeider se. Hva du eller jeg føler om det er vel sånn sett litt uinteressant?

 

- Hunder er ikke flokkdyr i ordets riktige forstand. Feks sau, reinsdyr, noen fuglearter og stimfisk, det er flokkdyr. Hunder lever i det som langt bedre kan beskrives som grupper, gjerne familiegrupper, uten det tydelige hierarkiet man gjerne ser hos flokkdyr. Det virkelig fine med hunden her er at den er så ekstremt godt tilpasset et samliv med mennesket at den gjerne anser mennesker (eller andre dyr for den saks skyld) som en del av sin gruppe eller familie, altså dyr av andre arter enn den selv. Dette er noe du kun helt unntaksvis vil kunne oppleve hos riktige flokkdyr. Jeg ser du nevner dominans (underforstått hund-menneske-dominans) og rang-aktige teorier både her og i andre tråder. Legg det vekk, slutt med det. Det kommer til å ødelegge for deg en dag.

Med forbehold om at jeg ikke misforstår, selvfølgelig. Men det er en del selvmotsigelser i det å snakke opp trening basert på dominans- og rangteorier, og det å samtidig anbefale klikkertrening..

Men det er jo strengt tatt ei avsporing fra trådens tema :)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Surken ble jeg ikke nei, jeg bare la ut en grundig forklaring på hva jeg mente siden det virka som du missforstod en del. :)

Positiv trening og det å være tydelig leder er ikke selvmotsigende nei. :) det er ikke snakk om å skremme hunden til respekt.
Men å være tydelig og rettferdig.

 

Trodde jeg var ganske tydelig på dette i innlegget. Å kombinere det å være en god leder og positiv trening. Les deg litt opp på det. Kanskje det hjelper deg.

Ødelegge for meg tviler jeg på at det gjør. Det funker for alle andre også.

Det og derimot la hunden på tredve kg som blir amper når den møter andre hannhunder gå løs 10 meter foran deg når dere er på tur der dere "aldri" møter folk, det kan ødelegge for deg det.

Blir det en fight der blir det enda vanskeligere å få bukt med problemet. :)

For jo - det er ett problem hvis hunden reagerer sånn. Det kan bli ett stort problem for deg, og det kan bli ett problem for de rundt deg.

Det er kjent viten at hunder ikke går i store flokker på hundre dyr.. Men da de omtales som flokkdyr velger jeg å bruke den beskrivelsen;)

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Jeg synes det er morsomt å se når dyreeiere gjør det stikk motsatte av det de burde når de skal oppdra dyrene sine. Jeg kan f.eks. huske den ene tanten min som ikke klarte å stå i mot fristelsen til å gi hunden en liten matbit ved kjøkkenbordet når den sto ved siden av og peip og stirret med fortvilte øyne. Jeg tenkte bare "ja, nå lærer du hunden din en god uvane, godt gjort.." Man trenger ikke en gang vite noe om hundeoppdragelse for å forstå at dette er en dum ting å gjøre.

 

Familien til nabokompisen min har også alltid hatt 2 små bortskjemte ulldotter som springer rundt og bjeffer. Hvis den gjengen ikke har fått hørselskader av de to gulvmoppene sine så vet ikke jeg, for de kan virkelig lage mye spetakkel. Den ene er dau nå, men den andre klarer fint å opprettholde spetakkelet alene.

 

I heimen hos oss er det det samme med den ene katten vår. Jeg er veldig konsekvent på det at de ikke skal få noe når de står på kjøkkenet og tigger mens jeg lager mat, men at de heller kan stå på gulvet og skrike. Jeg gir dem heller mat i matskålen når de er rolige og mest opptatt av andre ting slik at de ikke ser en sammenheng mellom det å tigge på kjøkkenet, og det å få mat. Alle andre derimot gir ham alltid noe å spise når han tigger på kjøkkenet. Min far blir til og med sint på meg hvis jeg ikke gir katten en smakebit, fordi han mener jeg står og piner katten unødvendig og at dette er dyreplageri. Men så er jo han en god tosk også da, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Familien til nabokompisen min har også alltid hatt 2 små bortskjemte ulldotter som springer rundt og bjeffer. Hvis den gjengen ikke har fått hørselskader av de to gulvmoppene sine så vet ikke jeg

Det kommer til ett punkt hvor de ikke reagerer lenger på det selv tror jeg. Og så synes de alle andre er sytete som kommenterer det. Det blir litt som hvis kusina di med de tre bråkete guttungene kommer på besøk. Og ungene river hus rundt deg og kusina di sitter å snakker helt vanlig til deg mens du sitter med doble hørselsver og prøver å lese lepper.

Man merker ikke selv etter en tid. Og tar ikke hensyn til andre.

Man er aldri alene, samme hvor i verden man bor. Det kommer alltid noen andre mennesker eller dyr som kommer til å komme i kontakt med hunden.

Slike uvaner går det som regel greit å venne dem av hvis man starter med en gang. Men man må gidde å holde på med dem. Og det virker som sagt som om mange driter i det spesielt med de små hundene.

 

Jeg klarer liksom ikke fatte å begripe poenget med å i det hele tatt skaffe seg en hund hvis man ikke gidder/har tid til å lære den opp skikkelig?

Det virker som det stopper med "sitt og gi labb" til enkelte...

Lenke til kommentar

Her var du voldssom til å kverulere.. Jeg skjønner at du prøver å sette meg oppi ett hjørne eller få meg til å gå lei her, men hva er vitsen med det?

 

Prøv å tenk litt selv nå.

Hvem tror du "man" er? (Tydeligvis ikke deg selv, men en stor majoritet av oss andre som gjerne kommer i kontakt med kjæledyret ditt)

Det er hos de færreste svært erfarne hundrfolk at bikkjene får gjø uhemmet, rulle i sofaen, løpe ti meter foran på tur eller sitte nedom bordet under middagen og tigge til seg matrester.

Det er noe som er kommet for fullt nå når "alle" har hund og førstegangseiere synes det er søtt eller ikke gidder prøve å venne dem av med.

 

Du får fortsette å fóre bikkja di med matrester og la den springe først på tur. Hovedsaklig var dette en tråd vinklet mot småhunder med uvaner som deres eiere blir blinde på, men det later altså til at det er mye av det ellers også:)

 

On Topic: så en liten røver som løp rundt i parken i dag når jeg jogga som løp etter de andre hundene og yppet til bråk og trigga. Heldigvis for den var dette hunder som bare ignorerte den.

Ett stykke rundt svingen dukket eier opp med mine som vitnet om at dette var helt normalt. Hun ropte på hunden men den ignorerte henne blankt:p

Lenke til kommentar

En av de tingene jeg hater mest med bikkjer er de som står klar innenfor døren og hopper opp etter deg når du kommer på besøk. Og så prøver hundeeieren å forsvare det med at "ååja han er så ivrig og vil bare hilse på". Jeg tenker bare "du er elendig til å oppdra dyret ditt du".

 

Nå i dag gjør det ikke så mye, men da jeg var mindre var det aldri kjekt å få en bamse som var dobbelt så stor som seg selv over seg på den måten.

 

Edit: Nå gjelder jo det mest store hunder da. Om småhunder kan få lov til å gjøre det kan vel kanskje diskuteres.

Endret av Zakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De ligger i sofaen,

Check

 

Dette er jo helt naturlig, det er familiemedlemmer.

 

senga,

Check

Og hva er vel egentlig problemet med at hundene får ligge i senga?

 

går 8 meter foran eieren når de går tur,

Tja, de har vel en radius på ca 15 meter fra eier.

 

hopper opp på folk

Check

De er konsekvente på å hoppe opp på voksne mennesker som vil hilse. Helt uproblematisk mener jeg.

 

 

Ikke er hundene mine små heller, de defineres vel som mellomstore med en vekt på 13 og 15kg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tar det som en tillitsærklæring hvis hunder har lyst til å "hoppe på meg" fortrekker hoppingen fra dyr fremfor ett "hoppende menneske"

Lenke til kommentar

Det kan godt være at hundeeiere synes dette med hopping bare er koselig og morsomt, og oppfatter det som vennlig hilsing, men det er også mange som synes dette er ubehagelig og skremmende hvis de ikke er vandt med hunder, og jeg synes hundeeiere har et ansvar for at hunden deres ikke er sjenerende mot andre, uavhengig av hva de synes er greit selv.

 

Det er ikke lenge siden jeg sto utenfor bilen min og rotet med noen greier mens det kom en kar gående med løs hund. Plutselig hører jeg hundeeieren roper "Hey!" til hunden, så jeg snur meg, og der ser jeg at hunden kommer løpende i full sprint mot meg. Det var en labrador eller noe slikt, en ganske stor hund. Når det kommer en fremmed hund springende slik så vet man ikke hva hunden vil, og det er klart at man blir litt skremt der og da. Bikkjedyret ville visst bare stappe snuten mellom skrittet på meg og daske halen opp etter bilen, så den gjorde jo ingenting annet enn å skremme meg litt, men her mener jeg hundeeieren skulle hatt hunden i bånd så den ikke er til sjenanse for andre tilfeldig forbispaserende folk. Det hjelper ikke at han selv synes det er greit å la den gå løs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt være at hundeeiere synes dette med hopping bare er koselig og morsomt, og oppfatter det som vennlig hilsing, men det er også mange som synes dette er ubehagelig og skremmende hvis de ikke er vandt med hunder, og jeg synes hundeeiere har et ansvar for at hunden deres ikke er sjenerende mot andre, uavhengig av hva de synes er greit selv.

Men går man bort til en hund og gir den oppmerksomhet må man regne med at man får oppmerksomhet tilbake.. Da gjerne i form av ivrig hilsing og hopping.

 

 

Det er ikke lenge siden jeg sto utenfor bilen min og rotet med noen greier mens det kom en kar gående med løs hund. Plutselig hører jeg hundeeieren roper "Hey!" til hunden, så jeg snur meg, og der ser jeg at hunden kommer løpende i full sprint mot meg. Det var en labrador eller noe slikt, en ganske stor hund. Når det kommer en fremmed hund springende slik så vet man ikke hva hunden vil, og det er klart at man blir litt skremt der og da. Bikkjedyret ville visst bare stappe snuten mellom skrittet på meg og daske halen opp etter bilen, så den gjorde jo ingenting annet enn å skremme meg litt, men her mener jeg hundeeieren skulle hatt hunden i bånd så den ikke er til sjenanse for andre tilfeldig forbispaserende folk. Det hjelper ikke at han selv synes det er greit å la den gå løs.

Den saken din har da ingenting med ovennevte å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...