Gå til innhold

Bærbar datamaskin med matt skjerm til under 10 000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg ønsker tips om hvilken bærbar datamaskin med matt skjerm til under kr 10 000 jeg bør kjøpe. Ønsker fokus på "mest for penga"-prinsippet. Grunnen til at jeg ønsker meg matt skjerm, er fordi maskinen skal brukes en del utendørs i forbindelse med studier (skrive oppgaver) når det er sol ute. Håper på hjelp :-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei LMH1. Takk for svar! Dette glemte jeg å nevne, men SSD-disk er noe jeg ønsker. Dette fordi jeg har inntrykk av at maskiner oppleves raskere med slik harddisk. Videre er det ønskelig at maskinen er ganske lett. Ut fra det jeg kunne se så var disse maskinene på hhv. 2,4 og 3,2 kg, noe som kan bli i det meste laget. At der ikke er operativsystem er ikke krise, selv om det er en fordel å måtte slippe å installere selv.

Lenke til kommentar

Prøv å følge reglene for posting neste gang. Umulig å hjelpe deg når vi ikke vet hva du skal bruke den til. Skal du game? Trenger du god batterilevetid? Osv osv

 

Jeg skrev hva den skal brukes til i den første posten: "maskinen skal brukes en del utendørs i forbindelse med studier (skrive oppgaver) når det er sol ute". Jeg kan legge til: den skal også brukes innendørs i forbindelse med studier.

 

I den andre posten min skrev jeg at maskinen bør være lett.

 

Nei, batteritid er ikke viktig. Og nei, ingen gaming.

 

Oppsummert: Jeg trenger en bærbar datamaskin med matt skjerm, som er lett, hvor du får mye for pengene, og som egner seg til å skrive på

 

Er det fortsatt umulig?

Endret av margaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare ikke kjøp noen som helst Lenovo (eller IBM for den saks skyld), fordi tastaturene på disse er ikke spesielt gode å skrive med. Lys i tastene er også et stort pluss når man skal skrive.

 

Anbefaler en å se etter en med clickpad i overfor touchpad

.

Hadde faktisk sett etter en Macbook Pro 13" hvis jeg var deg. jeg tror denne passer for deg. Er litt å lære seg med OS X hvis man er vandt til noe annet, og er litt dyrt, men absolutt en grei skrivemaskin. Godt lys i tastene, gode taster, grei skjerm, kan settes på sofa eller seng uten å suge i seg mye støv, veldig god byggekvalitet, lett å ta med seg, ikke så alt for tung og god batteritid. Den er godt kjent og har mye god informasjon på nett hvis man får problemer med den.

 

SSD er for øvrig ingen harddisk. :)

 

(Er ikke apple fanboy, hvis noen skulle lure.)

Endret av sevs
Lenke til kommentar

 

Prøv å følge reglene for posting neste gang. Umulig å hjelpe deg når vi ikke vet hva du skal bruke den til. Skal du game? Trenger du god batterilevetid? Osv osv

 

Jeg skrev hva den skal brukes til i den første posten: "maskinen skal brukes en del utendørs i forbindelse med studier (skrive oppgaver) når det er sol ute". Jeg kan legge til: den skal også brukes innendørs i forbindelse med studier.

 

I den andre posten min skrev jeg at maskinen bør være lett.

 

Nei, batteritid er ikke viktig. Og nei, ingen gaming.

 

Oppsummert: Jeg trenger en bærbar datamaskin med matt skjerm, som er lett, hvor du får mye for pengene, og som egner seg til å skrive på

 

Er det fortsatt umulig?

 

Men det hjalp veldig :) Denne har matt skjerm, høy oppløsning med veldig god skjerm, og 7 timer batterilevetid på kun 2,2kg. http://www.multicom.no/Xishan-W550S-15e6-Ultraslim-Full-HD-IPSe-4egen-Intel-Core-i3-4000Me-8GBe-1TBe-HD-Graphics-4600e-DVDRWe-Uten-operativsysteme-2e2kg-Multicom/cat-p/c100561/p10627142

Lenke til kommentar

Den siste maskinen der så meget potent ut! Ser at den ikke har SSD- er maskinen likevel kvikk i svingene?

 

Sevs: Jeg har sett på Apple Macbook Air, men den fantes desverre ikke i matt utgave...

 

Har for øvrig vurdert noen Samsung-maskiner (7-serien), men kan ikke se at de er i salg lenger.

Endret av margaas
Lenke til kommentar

Den siste maskinen der så meget potent ut! Ser at den ikke har SSD- er maskinen likevel kvikk i svingene?

 

Sevs: Jeg har sett på Apple Macbook Air, men den fantes desverre ikke i matt utgave...

 

Har for øvrig vurdert noen Samsung-maskiner (7-serien), men kan ikke se at de er i salg lenger.

Oppgraderingsmulighet med mSATA SSD

Maskinen har ledig mSATA slot slik at du sette inn mSATA SSD for å få lynrask oppstart og åpning av programmer.

Lenke til kommentar

Bare ikke kjøp noen som helst Lenovo (eller IBM for den saks skyld), fordi tastaturene på disse er ikke spesielt gode å skrive med.

Say what ..

 

Jeg ville anbefalt TS en 14" Thinkpad S440 (ultrabook) , core i5 4200u , matt skjerm/antirefleks HD+ (1600*900) ,kun 22mm høy, 256 gb SSD , 8GB RAM , 1.92 kg , mulighet m/docking.

http://www.dustinhome.no/product/5010756813/lenovo-thinkpad-s440-ci5-1-6-8gb-256-ssd-hd-14-w7p-w8p/

Med frakt og mva rett under 9000,-

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er ekstremt stort hopp i pris mellom disse.

 

Har selv Samsung Chronos 7 (770Z5E, den versjonen med SSD og ikke 1tb hdd). Skriver fra den nå. Er svært fornøyd.

 

Jeg vet at du ikke spiller, men jeg føler likevel for å slippe fingrene fri på tastaturet;

 

Det eneste jeg finner problematisk til tider med denne PCen er at skjermen må være åpnet for at den skal puste skikkelig, siden åpningen for utblåsningen for de to viftene er plassert i skjermfestet. Dette gjør at man ikke kan spille på en TV-skjerm uten at temperaturen internt i maskinen går litt for høyt for mine nerver, da må jeg personlig investere i en lengre HDMI-kabel og en plate å ha PCen på, se vedlagt bilde så forstår du hva jeg mener. Skjermen på laptopen blokkerer noe av TVen, og den kan ikke stå på gulvet, for der er det teppe.

 

Dette er vel egentlig mer eller mindre en bagatell. Man kan absolutt se på film i full HD på en ekstern skjerm uten at temperaturene stiger for mye. Den har en smal åpning under skjermfestet også, så det går nok luft igjennom selv om PCen er klappet sammen til å utføre enklere oppgaver.

 

 

Ellers er det som TU nevner, nettverkskortet. Har fikset dette selv ved å installere eller avinstallere drivere (husker ikke helt hva jeg gjorde). Fungerer knirkefritt.

 

Lyset i tastene er også noe simpelt, men det er jo der i det minste.

 

Mangler også DisplayPort, men dett er foreløbig ikke et problem for hverken meg eller deg. (Vil jeg tro.)

 

Ellers har jeg bare positive ting å i om denne. Den matte IPS-skjermen i full HD er fantastisk, batteritiden er fantastisk (bruker en feature som følger med som gjør at jeg ikke kan lade batteriet opp til mer enn 80%, for å øke batteriets totale levetid, og likevel kan det holde i timevis), ekstremt stillegående ved enkel bruk, den tåler alle verdens dunk og slag, SSDen er rask og man slipper å tenke på faren for at den kan bli ødelagt ved bevegelse, slik som ved en vanlig harddisk, (kan dra de fleste nyere spill uten store problemer).

 

Hva mer kan jeg si? Laderen er ikke stor og bulky? Appropos laderen, ledningen som er mellom veggen og laderen (som bruker en standard) er litt i korteste laget, den er bare en meter lang. Er ikke noe problem å få tak i en ny ledning, man finner gjerne slike på elretur-stasjoner eller i søpla med andre ladere som ikke fungerer, fordi folk tror man ikke kan bruke denne ledningen til noe annet en den laderen som følgte med. Er faktisk mange som ikke vet at det går an å ta av denne ledningen fra selve laderen. (Ledningen mellom laderen og PCen er det oftest litt verre med, den er som oftest ikke mulig å ta av.) Lengden på selve laderledningen er grei.

 

Må også nevne at jeg rent elsker clickpaden. :love::love::love::love::love::love:

Du vil kanskje få problemer med å finne denne da, siden den ikke lenger er i salg (tror jeg).

 

Skal selv bytte ut SSDen til en 840 Evo på 500GB, både fordi jeg trenger mer plass, og det er greit med mer ytelse (selv om jeg tviler på at jeg kommer til å merke noe stort ytelseshopp).

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Er ekstremt stort hopp i pris mellom disse

Du vil kanskje få problemer med å finne denne da, siden den ikke lenger er i salg (tror jeg).

 

 

Når det gjelder prisen så tror jeg at jeg revurderer utgangspunktet om kr. 10 000, sier lavest mulig pris. Det viktigste er at den ikke er treg, lett og har matt og lyssterk skjerm.

 

Eneste som er dumt er at jeg ikke kan finne Samsung-maskinene til salgs lenger. Er ikke Samsung interessert i å selge slike maskiner lenger?

 

Jeg står fast ved Thinkpad S440. Robust bedrift laptop og ikke konsument.

 

Den er interessant, men jeg starter å lure på om jeg har behov for en pc i det prissegmentet. Tror jeg må revurdere utgangspunktet om kr. 10 000 og legge meg på et lavere nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...