Gå til innhold

Økonomi og ledelse + Rettsvitenskap?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har søkt på diverse studier til høsten. Deriblant rettsvitenskap på UIO og økonomi og ledelse på BI. Har et håp om å få nok poeng til vårsemesteret på rettvitenskap, men ingen ting er sikkert. Økonomi og ledelse er jeg nesten sikker på at jeg kommer inn på. Har tenkt litt på at hvis det ikke blir rettsvitenskap, så kunne det vært greit og tatt økonomi og ledelse samtidig som jeg tok opp noen få fag, hoppet av etter 3 år med en bachelor i økonomi og administrasjon og deretter startet på rettsvitenskap. Blir jævlig høyt studielån så det jeg lurer på er om denne planen er helt idiotisk?

 

TheNarsisisst

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo snakk om 8 år totalt, men sånn jeg ser det. Hvis jeg ikke kommer inn på rettsvitenskap nå må jeg jo uansett bruke sikkert 2-3 år på å samle alderspoeng og ta opp fag i og med at poenggrensen er høyere på ordinær kvote. Vil jo være like greit å bruke disse årene på å ta en bachelor? Tror du det kan bli lettere å få jobb etterpå? Er ikke forsvarsadvokat som er drømmen, men vil drive med foretningsjus.

Lenke til kommentar

Som sagt, ta en bachelor i økonomi mens du samler alderspoeng samt ta opp fag, så tar du jus etterpå :) Du ser rimelig fort på bacheloren om du har sjangs til å bli forretningsadvokat også vil jeg tro. Herr Brun eller noen andre med mer kunnskap på området kan nok rette om jeg tar feil, men nokså sikker på at man må gå ut med A snitt for å ha sjangs til det. Så om det blir hardt på bacheloren i økonomi, så det hvertfall ikke lettere med jus etterpå om man har planer om å bli forretningsadvokat. Selv om man skiller seg litt ut med en grad i økonomi også.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har søkt på diverse studier til høsten. Deriblant rettsvitenskap på UIO og økonomi og ledelse på BI. Har et håp om å få nok poeng til vårsemesteret på rettvitenskap, men ingen ting er sikkert. Økonomi og ledelse er jeg nesten sikker på at jeg kommer inn på. Har tenkt litt på at hvis det ikke blir rettsvitenskap, så kunne det vært greit og tatt økonomi og ledelse samtidig som jeg tok opp noen få fag, hoppet av etter 3 år med en bachelor i økonomi og administrasjon og deretter startet på rettsvitenskap. Blir jævlig høyt studielån så det jeg lurer på er om denne planen er helt idiotisk?

 

TheNarsisisst

Jeg leker litt med samme tanke, bortsett fra at jeg tar en bachelor i markedsføring.

 

I likhet med trådstarter, setter også jeg pris på tanker rundt dette. :)

Lenke til kommentar

Ser liten grunn til å ta en bachelor i markedsføring før jussutdanning. Forholdsvis lite synergieffekter der tror jeg. Økonomi og ledelse/administrasjon er nok en del mer relevant.

 

Jeg ville ikke brukt 3 år på BI, det vil bli et helvetes høyt studielån. Ille nok med 8 år med normalt studielån om du ikke må låne til skolepenger i tillegg. Da ville jeg heller brukt et år på å ta opp fag, evt. tatt økonomistudier ved et annet lærested. Men du ser selv. Det er ingen tvil om at sterk økonomibakgrunn er en fordel om du skal bli forretningsadvokat.

 

Det er på ingen måte behov for A-snitt for å bli forretningsadvokat. Gode karakterer ja, men åpenbart ikke A-snitt. Det sier på en måte seg selv, det finnes ikke i nærheten av nok studenter med så godt snitt.

Lenke til kommentar

Det er svært få advokater som har en BA-/MA-grad innen økonomi. Det er fordelaktig for en advokat å forstå regnskap og grunnleggende økonomi, men da ville jeg heller gått for MA i rettsvitenskap og så ettårig påbygg til MA i regnskap og revisjon ved NHH. Seks år og statsautorisert revisor pluss jurist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei takk for svar, dette kan absolutt være aktuelt hvis jeg kommer inn i år.

 

Herr Brun, takk for svar. Er klar over at planen min kanskje er i en retning av økonomisk voldtekt. 8 år er mye ja, men har arvet nok til å ihvertfall betale 3 år på BI og litt til, vil også jobbe en del når jeg går på BI. Har ikke søkt noen andre steder enn Oslo da det er her jeg har leilighet osv. Men da tror jeg bare jeg ser hva som skjer til høsten. Burde vel kunne få en grei jobb med BA i økonomi, jus og sånn passe gode karakterer? (Burde vel satse på B i sitt på jussen slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Får vel ingen grad om du hopper av etter tre år på siv.øk? Tror i så fall du må ta Økonomi og administrasjon for å få en bachelor, men det er jo et litt annet studie. Skal ikke si noe sikkert, men ville ihvertfall undersøkt nærmere.

 

Ellers høres det ganske slitsomt ut å studere på BI, ta opp fag fra VGS og samtidig jobbe i tillegg. Tror ihvertfall jeg hadde vært temmelig sliten etter tre år da, særlig om du også skal ha gode karakterer og et liv ved siden av :p

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Du kan altså hoppe av etter tredje året på siv.øk, og ta med deg en bachelor i Økonomi og administrasjon? Tror ihvertfall ikke det gikk for noen år siden, men kanskje de har endret det.

''Hei Anders!

Takk for din henvendelse til Handelshøyskolen BI.

 

Det går fint ann å slutte på økonomi og ledelse etter 3.året. Da får du en bachelor i økonomi og ledelse.

 

Dette står du fritt til å velge selv når du først har kommet inn om du ønsker å gå alle fem årene, eller avslutte etter tre.

 

Ta gjerne kontakt med oss igjen om du har flere spørsmål.

 

Ha en fin dag!'' Tydeligvis.

Lenke til kommentar

Ser liten grunn til å ta en bachelor i markedsføring før jussutdanning. Forholdsvis lite synergieffekter der tror jeg. Økonomi og ledelse/administrasjon er nok en del mer relevant.

 

Jeg ville ikke brukt 3 år på BI, det vil bli et helvetes høyt studielån. Ille nok med 8 år med normalt studielån om du ikke må låne til skolepenger i tillegg. Da ville jeg heller brukt et år på å ta opp fag, evt. tatt økonomistudier ved et annet lærested.

Heldigvis er jeg så privilegert at jeg unngår spesielt mye i studielån etter mine tre år ved Handelshøyskolen BI, så pengene burde ikke være en nevneverdig hindring i første omgang.

 

Grunnen til at jeg valgte å studere markedsføring fremfor en ren økonomilinje, er rett og slett at jeg interesserer meg mer for det, i tillegg til at jeg faktisk ikke kan skryte på meg å være en spesielt dyktig matematiker. Jeg er også interessert i salg, og deltidsjobben min er ganske relevant i forhold til utdannelsen jeg nå tar. Dessuten vil nettverket jeg har, gjøre at jeg vil være (relativt) sikret jobb innen salgsbransjen, hvis det skulle være ønskelig etter bachelorgraden på BI.

 

Men samtidig er jeg også ganske samfunnsengasjert, opptatt av lov og rett, rett og galt, etikk og moral. Jusutdannelsen er i så måte en svært så allsidig studieretning i forhold til det, så det er absolutt noe jeg fort kunne valgt, dersom karakterene strakk til etter videregående.

 

Selv om ikke mine matematiske ferdigheter er mye å skryte av, skal det sies at jeg er vesentlig mye bedre til å både skrive og snakke for meg, noe som vel kommer godt med som jurist.

 

Vurderer å satse på 5 år med rettsvitenskap ved UiO eller UiB, etter endt bachelor ved BI. I så fall vil jeg være 28-29 år som ferdig utdannet jurist. Noen vil kanskje mene dette er i eldste laget, men det er viktig å huske på at man skal være ute i arbeidslivet i de neste 40 år, og da bør man være fornøyd med karrierevalg. En bachelor fra BI og mastergrad i jus, vil by på mange muligheter!

 

Setter (i likhet med TS?) pris på ytterligere reflekterende tanker rundt tema. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å være 30 før du søker jobb, jeg ser bare ikke helt vitsen i å ta en bachelor i en ting og så en mastergrad i noe helt annet, men klart om man ikke har problemer verken med å bruke penger eller å bruke tid så kan det jo godt hende at du synes det er kjempegivende. I et karriereperspektiv synes det bare pussig, og jeg kan personlig se for meg bedre ting enn tre år på BI om jeg skulle bruke tid på selvrealisering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...