Gå til innhold

Programmering


xoc

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å søke på programmering (Computer Science) i utlandet. Jeg har alltid strevd med matte og fikk jeg dårlig karakter på videregående i P-matte, men lysten for å ta en utdanning som vil gjøre meg attraktiv på arbeidsmarkedet og ikke minst åpne dører for meg andre steder i verden, er stor!

Så for dere som har kommet i gang med en lignende Bachelor eller driver med programmering, vil du anbefale at jeg søker på en slik utdanning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer ikke unna matematikken, det er en viktig del av faget.

Ja, at det er noe matematikk er jeg forberedt på. Har lest mye svar om dette på engelske nettsider, men ville høre fra dere her. Er det matte som er overkommelig for en med mild for for dyskalkuli?

 

er mye matte ja, du kommer ikke inn på slike linjer i norge uten S1+2 eller R1

Skal til utlandet, da :w00t:

Lenke til kommentar

 

Du kommer ikke unna matematikken, det er en viktig del av faget.

Ja, at det er noe matematikk er jeg forberedt på. Har lest mye svar om dette på engelske nettsider, men ville høre fra dere her. Er det matte som er overkommelig for en med mild for for dyskalkuli?

 

er mye matte ja, du kommer ikke inn på slike linjer i norge uten S1+2 eller R1

Skal til utlandet, da :w00t:

 

 

Det vil jo bare bety at du ender med en dårligere utdanning / klarer ikke eksamen. Må også tenke på hvor du har tenkt å få deg jobb, hvorfor skal de ansette deg over andre ;)

Lenke til kommentar

Er det matte som er overkommelig for en med mild for for dyskalkuli?

 

Nei. Det som på engelsk heter "computer science", men ikke har noe godt norskt ord, inneholder mye matematikk. Da ville jeg heller sett på det som på engelsk heter "informatics", hvilket er mer praktisk rettet, med mer fokus på programmeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Computer Science, siden jeg ikke har sett på det, inneholder det f.eks kryptering? (kryptering er matematikk på ett nivå som fort gjør at man kan kjøre seg fast hvis man kun har grunnleggende matematikk kunnskaper)

 

"Vanlig" programmering er ikke så tungt på mattesiden, men når man skal inn på felt som f.eks søk, sortering, kryptering etc. Så er det snakk om matematiske formler som skal hjelpe deg med dette.

 

Til vanlig så vil man f.eks sortere ved å kalle en ferdigskreven sort kommando, men en del programmeringsfag kan fort finne på å spørre, hvilken sorteringsalgoritme vil du bruke her og hvorfor? Da må du gjerne vise matematikken for hvilken algoritme som er mest effektiv og hvorfor den er mest effektiv (som regel ganske enkel matematikk) men hvis du får spørsmålet, hvilken krypteringsalgoritme ville du brukt og hvorfor? Så må du kanskje forklare hvorfor den ene er raskere enn den andre + hvilken form for kryptering det er påkrevd. Jeg kunne f.eks ha skrevet 1024 bit kryptering, fordi det tar ca så lang tid å knekke. Men jeg ville ikke fått full pot før jeg viste mattestykket som forklarte forskjellen mellom tiden det tar å dekryptere 1024 vs 2048 bits kryptering. Så en viss matematisk kunnskap forventes til Computer Science.

 

Det sagt, ikke bli skremt. Men sett deg litt inn i hva som kreves av linjen. Noen linjer har ett større matematisk preg enn andre.

Lenke til kommentar

Det å være "tunglært" i mattefag betyr ikke at man ikke evner å komme igjennom mattefagene som kreves på en vanlig informatikk/ingeniørlinje. Matte er noe alle kan lære, det er egentlig bare banal pugging og repetering.

 

De utenlandske studentene jeg møtte under studietiden, for mange av de var realfagene vi gjennomgikk på bacheloren langt under deres nivå. Det var ikke fordi de var noe spesielt smartere, men fordi de hadde flere timer med realfagsundervisning bak seg enn oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at innlegget mitt kan misforstås. Jeg mente ikke å si at TS ikke kunne lære matematikk, for det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Derimot mente jeg å si at han ikke vil greie matten i computer science, dersom han ikke mestrer P-matte.

 

Dersom dette er noe TS virkelig vil, så er det sterkt anbefalt å ta T- og R-matten før han begynner rett på studiene.

Lenke til kommentar

Jeg ser at innlegget mitt kan misforstås. Jeg mente ikke å si at TS ikke kunne lære matematikk, for det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Derimot mente jeg å si at han ikke vil greie matten i computer science, dersom han ikke mestrer P-matte.

 

Dersom dette er noe TS virkelig vil, så er det sterkt anbefalt å ta T- og R-matten før han begynner rett på studiene.

Jeg er faktisk en jente :) Jeg mestrer P-matte til en viss grad. Jeg fikk 3 (nesten en 4) på eksamen. Nå er det ett år siden jeg hadde matte så jeg har glemt det meste, men min interesse for IT har vokst. Som det har blitt nevnt er det mulig for meg å lære matte og matte på videregående fikk jeg aldri tid til å fokusere på fordi jeg hadde 6 andre fag å pugge til. Jeg har tro på at om jeg prioriterer og jobber som bare det med de mattememnene, så kan jeg gjøre det bra.

 

 

"vanlig" programmering i Norge har iallefall mye matte, strykprosenten på begynner-matten ved informatikk NTNU var 66% i 2012. Det er også ikke eneste mattefag

Nå er det også slik at NTNU er Norges beste universitetet for IT-fag, så det overrasker meg ikke at nivået på matten er høyt. :omg:

Endret av xoc
Lenke til kommentar

Jeg mestrer P-matte til en viss grad. Jeg fikk 3 (nesten en 4) på eksamen. Nå er det ett år siden jeg hadde matte så jeg har glemt det meste, men min interesse for IT har vokst. Som det har blitt nevnt er det mulig for meg å lære matte og matte på videregående fikk jeg aldri tid til å fokusere på fordi jeg hadde 6 andre fag å pugge til. Jeg har tro på at om jeg prioriterer og jobber som bare det med de mattememnene, så kan jeg gjøre det bra.

 

Det er bra at du har motivasjon til å lære, det er jo det desidert viktigste. Men på universitetet vil du også ha flere fag i tillegg til matematikken.

Nå er det også slik at NTNU er Norges beste universitetet for IT-fag, så det overrasker meg ikke at nivået på matten er høyt. :omg:

Det vil nok ikke være noe enklere i utlandet. Det er forventet at man har hatt precalculus (tilsvarer 1T+R1+R2 i Norge).

 

Jeg mener absolutt ikke å si at du ikke skal velge det du vil, men vær obs på at det er et gap mellom P-matten og de forkunnskapene en burde ha for CS.

Lenke til kommentar

 

Jeg mestrer P-matte til en viss grad. Jeg fikk 3 (nesten en 4) på eksamen. Nå er det ett år siden jeg hadde matte så jeg har glemt det meste, men min interesse for IT har vokst. Som det har blitt nevnt er det mulig for meg å lære matte og matte på videregående fikk jeg aldri tid til å fokusere på fordi jeg hadde 6 andre fag å pugge til. Jeg har tro på at om jeg prioriterer og jobber som bare det med de mattememnene, så kan jeg gjøre det bra.

 

Det er bra at du har motivasjon til å lære, det er jo det desidert viktigste. Men på universitetet vil du også ha flere fag i tillegg til matematikken.

Nå er det også slik at NTNU er Norges beste universitetet for IT-fag, så det overrasker meg ikke at nivået på matten er høyt. :omg:

Det vil nok ikke være noe enklere i utlandet. Det er forventet at man har hatt precalculus (tilsvarer 1T+R1+R2 i Norge).

 

Jeg mener absolutt ikke å si at du ikke skal velge det du vil, men vær obs på at det er et gap mellom P-matten og de forkunnskapene en burde ha for CS.

 

Jeg skjønner hva du sier angående matte. Det er skremmende å tenke at jeg vurderer å ta en grad hvor matte står sentralt. Jeg fant denne B.A ved Bournmouth University - tror du dette er mer passende? Er det en tullegrad? http://courses.bournemouth.ac.uk/courses/undergraduate-degree/forensic-computing-security/bsc-hons/200/

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vil påstå at matten for informatikk og programmering er noe enklere enn det man lærer generelt på videregående da det stort sett er diskret matematikk som står på læreplanen og det er meget logisk matte dersom man jobber litt med det, spesielt når man kan sette det opp mot problemstillinger man møter i programmering. Hvis du faktisk interesserer deg for programmering burde du klare deg gjennom matten på Bachelor nivå, i det minste. Du må bare ta deg selv i nakken og jobbe med det, det var det jeg gjorde og jeg hadde tilsvarende karakterer på VGS (dog var det 3MX matte eller R2).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...