Gå til innhold

Tips til bra Gaming skjerm?


Anbefalte innlegg

Hellu ;) Det er ikke lenge til jeg skal bestille gaming pc, og istedenfor å sette pc skjerm i pc listen over deler ønsker jeg å kjøpe det på forhånd slik at jeg få bedre deler til det som faktisk er viktig på en pc.. Jeg kommer til å kjøre litt forskjellige spill som BF4, Minecraft, Sim CIty 5, GTA V, Truck Simulator osv. Helt klart framtidlige spill som kommer. Jeg skal bære den på LAN så ALT for stor skjerm er ikke nødvendig. Tenkte rundt "24"

Jeg ønsker den skal være så billig som mulig

 

Jeg har ikke noe erfaring rundt skjermer så jeg kunne trenge deres hjelp her.

 

Takk ;)

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

120Hz er nok, dersom PCen ikke kommer til å dra noen spill på 144FPS+ uansett :p

 

Jeg skal ha gode farger å ikke merke en eneste smule med lagg osv. Hvis de to skjermene over ikke har så bra fargekvalitet så tror jeg ikke den passer meg :p

Det finnes kun en slik:https://prisguiden.no/produkt/asus-rog-swift-pg278q-200482 antatt pris er vell ca. 7-8K+

 

120 hz er jo verken vanlig eller billigere....

Lenke til kommentar

 

120Hz er nok, dersom PCen ikke kommer til å dra noen spill på 144FPS+ uansett :p

 

Jeg skal ha gode farger å ikke merke en eneste smule med lagg osv. Hvis de to skjermene over ikke har så bra fargekvalitet så tror jeg ikke den passer meg :p

Det finnes kun en slik:https://prisguiden.no/produkt/asus-rog-swift-pg278q-200482 antatt pris er vell ca. 7-8K+

 

120 hz er jo verken vanlig eller billigere....

 

Det var vanlig, og det var 5-600,- billigere, men de er visst ikke i salg lengre... :p

Lenke til kommentar

Asus PG278Q har også TN-panel. Det betyr ikke at fargene trenger å være dårlige, men kanskje ikke like gode som en del andre (og tregere) paneltyper slik som IPS.

 

Jeg er imidlertid ikke enig i de som mener at en "gaming skjerm" automatisk må være 120+ Hz. Det avhenger helt av hvilke spill man faktisk spiller. Selv kjøpte jeg en 27" IPS som blir brukt mye til spill. Det fungerer strålende for meg, som prioriterer 1440p høyere enn 120+ Hz. Så får vi heller gjøre en revurdering når PG278Q kommer. Men det er skrekkelig mange som spiller uten at de bruker mye tid i raske skytespill og lignende.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Asus PG278Q har også TN-panel. Det betyr ikke at fargene trenger å være dårlige, men kanskje ikke like gode som en del andre (og tregere) paneltyper slik som IPS.

 

Jeg er imidlertid ikke enig i de som mener at en "gaming skjerm" automatisk må være 120+ Hz. Det avhenger helt av hvilke spill man faktisk spiller. Selv kjøpte jeg en 27" IPS som blir brukt mye til spill. Det fungerer strålende for meg, som prioriterer 1440p høyere enn 120+ Hz. Så får vi heller gjøre en revurdering når PG278Q kommer. Men det er skrekkelig mange som spiller uten at de bruker mye tid i raske skytespill og lignende.

 

En av de største fordelene med en 144hz skjerm er at det er vesentlig mindre tearing uten vsync.

Lenke til kommentar

Mitt råd ville være å teste ut skjermen hvis du kan. Du kan selvsagt alltid bruke angrerett på et produkt, men det er drit kjdelig å styre med dette. Hvis du kjenner noen som har en 120/144Hz skjerm så test den skikkelig først.

Du kan ikke få begge deler, en 120/144Hz skjerm (TN) panel vil aldri ha samme fragegjengivelse som en skikkelig PLS/IPS panel.

Når jeg selv spiller så vil jeg heller ha ekstremt god fargegjengivelse slik at spill ser utrolig bra ut enn blasse og kjedlige frager for å kunne spille med 30-40 ekstra fps. For dem som ikke har for eksempel testet ut BF4 i 2560x1440 med et skikkelig IPS panel har virkelig gått glipp av noe stort, prøvde også det nyeste Tombraider her om dagen og det også ser bare helt sykt bra ut :)

Lenke til kommentar

120Hz over 60Hz til fps for meg værtfall. Greit nok med høyere oppløsning og bedre farger, men å ha flyten som 120fps gir er så til de grader bedre å spille med kontra kjipe 60fps.

 

Skal man ha 120Hz med bra farger og kontrast/gamma kjøper man ikke Asus eller BenQ, men Samsung.

 

Asus VG236H er eneste unntaket, men denne er ute av produksjon. Det samme er Samsung skjermene. Noe som er synd.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

Skal man ha 120Hz med bra farger og kontrast/gamma kjøper man ikke Asus eller BenQ, men Samsung.

 

Asus VG236H er eneste unntaket, men denne er ute av produksjon. Det samme er Samsung skjermene. Noe som er synd.

Og hva står man igjen med da?

Komisk anbefaling.

 

 

Kan ikke se jeg anbefalte noe som helst? Jeg skrev att pr dags dato er ikke Asus eller BenQ særlige gode alternativer mtp bildekvalitet.

 

Men det er tydelig att du liker å lage din egen vri på ting du leser og quoter.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

 

Skal man ha 120Hz med bra farger og kontrast/gamma kjøper man ikke Asus eller BenQ, men Samsung.

 

Asus VG236H er eneste unntaket, men denne er ute av produksjon. Det samme er Samsung skjermene. Noe som er synd.

Og hva står man igjen med da?

Komisk anbefaling.

 

 

Kan ikke se jeg anbefalte noe som helst? Jeg skrev att pr dags dato er ikke Asus eller BenQ særlige gode alternativer mtp bildekvalitet.

 

Men det er tydelig att du liker å lage din egen vri på ting du leser og quoter.

 

Denne tråden var til anbefaling av 120 hz skjermer. Du kommer her og skriver ditt og datt uten å komme med en eneste anbefaling bortsett fra ting som ikke finnes. Selv er jeg bra fornøyd med 248QE, fargene er ikke så dårlig som folk skal ha det til. Det er jo en gamingskjerm, ikke fotoredigering. Jeg sier ikke at den er strålende, langt ifra, for det er den nok ikke. Det har dog ikke så stor betydning for det den brukes til da jeg skal se folk og deretter drepe de, ikke se på fargen på gresset :)

Hvis man skal anbefale 120 hz og gode farger må det nesten bare bli en av disse Korea skjermene. Catleap og disse der, noen av de kunne visst overklokkes til 120 hz. Har dog hørt at prisen har gått opp en del på disse, og så er det jo en del risiko med å kjøpe noe fra så langt unna mtp reklamasjon osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Skal man ha 120Hz med bra farger og kontrast/gamma kjøper man ikke Asus eller BenQ, men Samsung.

 

Asus VG236H er eneste unntaket, men denne er ute av produksjon. Det samme er Samsung skjermene. Noe som er synd.

Og hva står man igjen med da?

Komisk anbefaling.

 

 

Kan ikke se jeg anbefalte noe som helst? Jeg skrev att pr dags dato er ikke Asus eller BenQ særlige gode alternativer mtp bildekvalitet.

 

Men det er tydelig att du liker å lage din egen vri på ting du leser og quoter.

 

Denne tråden var til anbefaling av 120 hz skjermer. Du kommer her og skriver ditt og datt uten å komme med en eneste anbefaling bortsett fra ting som ikke finnes. Selv er jeg bra fornøyd med 248QE, fargene er ikke så dårlig som folk skal ha det til. Det er jo en gamingskjerm, ikke fotoredigering. Jeg sier ikke at den er strålende, langt ifra, for det er den nok ikke. Det har dog ikke så stor betydning for det den brukes til da jeg skal se folk og deretter drepe de, ikke se på fargen på gresset :)

Hvis man skal anbefale 120 hz og gode farger må det nesten bare bli en av disse Korea skjermene. Catleap og disse der, noen av de kunne visst overklokkes til 120 hz. Har dog hørt at prisen har gått opp en del på disse, og så er det jo en del risiko med å kjøpe noe fra så langt unna mtp reklamasjon osv.

 

 

Man har noe som heter bruktmarkedet, hvor jeg har sett flere av bl.a Samsung skjermene. Så de finnes, selv om de har gått ut. Selv om det kanskje ikke er så relevant så skriver jeg min erfaring slik att trådstarter kan vurdere andre skjermer også.

 

Asus skjermene er forferdelige, enkelt og greit. Hadde det bare vært farger hvor gresset var litt blassere, men det største problemet er kontrast/gamma hvor det er vanskelig å se i mørke partier. Jeg hadde ikke mye lyst til å pakke ned igjen VG278H skjermen jeg hadde, men den ble sendt inn igjen. Jeg brukte en god del timer på å prøve å få den bedre, uten hell. Fant ut att jeg ikke var den eneste som var missfornøyd når jeg begynte å søke litt.

 

Den nye ROG skjermen med en prislapp på 800$ bør være kraftig forbedret bildekvalitetsmessig, men mest sannsynlig så blir prislappen så høy fordi Asus vet skjermen kommer til å selge bra mtp 1440p og 120Hz.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Har ikke merket så mye til det med min skjerm, syns den er tålig grei.

Den nye ROG skjermen er også TN panel bare så du vet det, skjønner ikke hvorfor du tror alt blir så mye bedre med den.

Og 1440p @120 hz , good luck med å klare å dra det fint.

Sånn som det er nå har man vel 2 valg hvis man skal ha 120 hz og godt bilde:
Den Eizo "240 hz" skjermen

Eller 1440p 120 hz Korea

Selv foretrekker jeg 24" og 1080p. Har prøvd større og ble en dårligere spiller av det. Større er ikke bedre, verken diagonal eller oppløsning.

Lenke til kommentar

Har ikke merket så mye til det med min skjerm, syns den er tålig grei.

Den nye ROG skjermen er også TN panel bare så du vet det, skjønner ikke hvorfor du tror alt blir så mye bedre med den.

Og 1440p @120 hz , good luck med å klare å dra det fint.

Sånn som det er nå har man vel 2 valg hvis man skal ha 120 hz og godt bilde:

Den Eizo "240 hz" skjermen

Eller 1440p 120 hz Korea

Selv foretrekker jeg 24" og 1080p. Har prøvd større og ble en dårligere spiller av det. Større er ikke bedre, verken diagonal eller oppløsning.

 

Jeg har da vitterlig ikke sagt att ting vil bli så mye bedre med ROG skjermen, har jeg det? Den BØR MTP PRISLAPPEN skrev jeg, jeg tror ikke noenting i utgangspunktet. Jeg vet utmerket godt att det er TN, men klarer Samsung å lage gode TN 120Hz monitorer, så bør andre klare det også.

 

Og 1440p @ 120Hz burde ikke være noe problem å dra fint, man kjøper hardware deretter. 2 stk 780Ti f.eks burde f.eks dra BF4 rimelig greit i 1440p, og man trenger ikke kjøre alt på maks.

 

Her er en quote fra en kar på Overclock.net

 

For everyone who is positive that you MUST have 2 780 or above for triple digits framerates, you are mistaken..at least sort of.

 

I run 1440p @120hz with one 780ti in battlefield 4. Now this is on Ultra but NO AA. If you must have x8 sampling then good luck. But I can assure you that I'm pegged at 120 and never dip below 100. My card is a beast and clocked at 1241 MHz so the OC definitely helps. I also have a monster CPU in a 4930k.

 

I'm just saying that it is possible with one 780ti. Not every single game mind you but do not toss 1440 120hz aside if you only have one card. You may be surprised by the results after you do some tweaking.

 

 

Selv gikk jeg fra 24" til 27" og angra ikke et sekund.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Skjermkort er vel egentlig ikke det største problemet, derimot at man MÅ ha en Intel 6 kjerner på oppmot 5 ghz, og ram på >2400 mhz. Siden BF krever særskilt mye CPU kraft.

Har selv en 24 og en 27, de er begge gode på hver sin måte. Vanskelig å finne noe som er bra på ALT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...