Gå til innhold

Brilleland 200-års jubileumsreklame


Gjest Bruker-182691

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

Hei.

 

Jeg var på Brilleland idag, litt skeptisk til brillebutikker og sannelig med god grunn.

 

Fant meg noen fine briller fra Gant, greit, disse kostet før 2000kr, nå 200kr, hvordan kan de rettferdiggjøre denne prisen? Jo, kanskje fordi de skal ta 300kr for å stille inn neseholderen riktig, kan de tvinge meg til å betale for denne tjenesten når jeg kjøper briller?

 

Men likevel, 500kr hvordan kan de rettferdiggjøre denne prisen?

 

Damen i butikken ville også at jeg skulle ta synsundersøkelse. Hun sa at hun ikke kunne bestille briller med styrke bare fordi jeg sa jeg hadde -0,75. Er dette bare tull? Så jeg sa at jeg hadde synstest hos en annen optiker i byen, det var visst "greit", men der står det at jeg har -0,5, får jeg -0,5 da? For svake glass?..

 

Huff, gjerne fint om noen andre vil dele tips og erfaring med brillehandel. Brillene skal i hovedsak brukes til forelesninger ved universitet.

 

Har jeg rett hvis jeg føler det er en mafia-næring?

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti mye det samme med kontaktlinsene mine.

 

Får jo ikke kjøpt linser her i Oslo siden jeg pleier å ta synsundersøkelsen når jeg er hjemme om sommeren, så bestiller kun på nett. "Du må nok ta en linsesjekk her, så jeg ikke selger deg feil". Jeg vet vel for pokker hva jeg skal ha etter å ha brukt kontaktlinser i 10 år!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Har vært borti mye det samme med kontaktlinsene mine.

 

Får jo ikke kjøpt linser her i Oslo siden jeg pleier å ta synsundersøkelsen når jeg er hjemme om sommeren, så bestiller kun på nett. "Du må nok ta en linsesjekk her, så jeg ikke selger deg feil". Jeg vet vel for pokker hva jeg skal ha etter å ha brukt kontaktlinser i 10 år!

Riktig, men har de lov til å nekte deg kontaktlinser, briller uten et slikt "bevis"?

Lenke til kommentar

Tilbudet er jo ekstremt godt fortsatt?

 

Altså, tilbudet ble ikke noe dårligere i seg selv bare fordi du ikke får benytte deg av det. Lokalt verksted har kanskje supertilbud på EU-godkjenning i år, men min bil skal ikke godkjennes før neste år. Er tilbudet dårligere av den grunn?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Ofte kan optikerkjeder kjøpe inn ulike parti med utgående modeller fra leverandører fra 10 kr og oppover per innfatning. Da får de som regel en pakke med litt ulikt i også da, er ikke alt som er salgbart der. Men det er ikke brilleinnfatningene de tjener mest på. Det er glassene i brillen de har den virkelige fortjenesten på.

 

Ofte vil da en pris på 200 kroner for komplett brille bare være et tilbud for å få deg inn i butikken og så vil de bruke alle sine triks for å få deg til å oppgradere glassene som gir dem den virkelige fortjenesten.

 

Dette kombinert med synsundersøkelse, justering av brille osv, gir i sum en fin fortjeneste for butikken, som de kan leve av. De har jo mange faste utgifter, lønn, husleie, avgift til kjedekontor osv.

 

Om du bare skal et par briller å bruke på forelesing, så bestiller du bare på nettet, med litt flaks på tilbud havner det under 200 kroners grensa...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Ofte kan optikerkjeder kjøpe inn ulike parti med utgående modeller fra leverandører fra 10 kr og oppover per innfatning. Da får de som regel en pakke med litt ulikt i også da, er ikke alt som er salgbart der. Men det er ikke brilleinnfatningene de tjener mest på. Det er glassene i brillen de har den virkelige fortjenesten på.

 

Ofte vil da en pris på 200 kroner for komplett brille bare være et tilbud for å få deg inn i butikken og så vil de bruke alle sine triks for å få deg til å oppgradere glassene som gir dem den virkelige fortjenesten.

 

Dette kombinert med synsundersøkelse, justering av brille osv, gir i sum en fin fortjeneste for butikken, som de kan leve av. De har jo mange faste utgifter, lønn, husleie, avgift til kjedekontor osv.

 

Om du bare skal et par briller å bruke på forelesing, så bestiller du bare på nettet, med litt flaks på tilbud havner det under 200 kroners grensa...

 

Vil gjerne ha merkebriller også, tok kontakt med forbrukerrådet eller ombudet, de sa at de har lov til å gjøre det, men at jeg kunne tipse motsatt råd om at de drev gal markedsføring. Så tror jeg beholder brillene med mindre det er feil styrke de gir meg...

Lenke til kommentar

Slike tilbud er bare for å lokke deg inn i butikken slik at de kan tilby deg en bedre løsning som selvfølgelig koster en del mer.

Det virker uansett rart at de tar 300kr for å justere nesebroen/neseputene, men om du ikke vil betale for det så kan du jo si at du ikke vil at de justerer den.

Glassene som følger med i en veldig billig brille er heller ikke de beste.

Jobber selv i brillebutikk, men vi selger nesten ikke "billigbriller".

Endret av Fish
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Slike tilbud er bare for å lokke deg inn i butikken slik at de kan tilby deg en bedre løsning som selvfølgelig koster en del mer.

Det virker uansett rart at de tar 300kr for å justere nesebroen/neseputene, men om du ikke vil betale for det så kan du jo si at du ikke vil at de justerer den.

Glassene som følger med i en veldig billig brille er heller ikke de beste.

Jobber selv i brillebutikk, men vi selger nesten ikke "billigbriller".

Det var vist ingen mulighet for ikke å kjøpe den tjenesten.. Får prøve å overtale den når jeg skal betale ...

Lenke til kommentar

Fant meg noen fine briller fra Gant, greit, disse kostet før 2000kr, nå 200kr, hvordan kan de rettferdiggjøre denne prisen? Jo, kanskje fordi de skal ta 300kr for å stille inn neseholderen riktig, kan de tvinge meg til å betale for denne tjenesten når jeg kjøper briller?

Sikker på at de 300 kronene ikke var for tilpasning av glass? Altså, glassene lages store og runde, og må skjæres til for å passe i innfatningen.

 

Damen i butikken ville også at jeg skulle ta synsundersøkelse. Hun sa at hun ikke kunne bestille briller med styrke bare fordi jeg sa jeg hadde -0,75. Er dette bare tull? Så jeg sa at jeg hadde synstest hos en annen optiker i byen, det var visst "greit", men der står det at jeg har -0,5, får jeg -0,5 da? For svake glass?..

Du kan få med deg en brilleseddel fra der du tok undersøkelsen. Den gjelder hos andre optikere.

Når jeg spurte om en annen styrke enn på brilleseddelen fikk jeg beskjed om at da ville ikke tilpasningsgarantien gjelde, noe som er en helt grei ordning.

 

Har jeg rett hvis jeg føler det er en mafia-næring?

Ja, jeg har over 3000 til gode for et par briller som jeg klaget på. Når de innrømte at brillene ikke var bra nok, hvorfor kan de ikke gi meg pengene? Jo, fordi jeg "brukte ikke ordet reklamasjon".

 

Når hadde brilleseddel fra en annen optiker på lesebriller men nevnte at jeg skulle bruke dem på PC slo dama seg helt vrang og nektet å selge meg noe annet en PC-briller (en slags variabel styrke i glassene og selvsagt mye dyrere) som var totalt uaktuelt. Jeg tror jeg gjentok ti ganger at jeg skulle ha vanlige lesebriller. Til slutt sa hun noe om at jeg bare skulle vente i fem minutter og så forsvant hun bare og kom ikke tilbake. Til slutt så gikk jeg. Og kom tilbake senere og bestilte lesebrillene mine.

 

For å snu på problemstillingen, hvorfor skulle de være pliktig å selge deg noe?

Ellers ville det være brudd på reklamelovgivningen, når de har reklamert med briller til x kroner så må de selge dem til x kroner.

 

Om du bare skal et par briller å bruke på forelesing, så bestiller du bare på nettet, med litt flaks på tilbud havner det under 200 kroners grensa...

Og der var vi tilbake til svindel igjen, da. Briller slipt etter mål på internett har fabelaktig dårlig sliping. Jeg tror jeg bestilte rundt 5 par før jeg gav opp. Det skal sies at jeg fikk pengene tilbake for det ene. Målt hos ekte optiker som bekreftet av både styrke, vinkel på hornhinnekorreksjon og avstand mellom øynene var unøyaktig. Men det virkelige problemet med disse brillen er en slags bølgesliping i utkanten av glassene som gjør at man blir svimmel. Dette ble bekreftet av en test i avisen der brillene fikk stryk og sjappa uttalte at dette var en "skjelden feil".

 

Glassene som følger med i en veldig billig brille er heller ikke de beste.

Billigglassene som selges i en brillebutikk er helt utmerket ved lave styrker. Faktisk bedre i noen sammenhenger enn glass med ripe- og refleksbeskyttelse fordi ripebeskyttelsen gir mer av blå/gul-skjæret i utkanten av former i utkanten av bildet. (Et optisk fenomen som skyldes at ulike bølgelenger ikke brytes likt.) Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

snip

 

 

Takk for bra innlegg!

 

Jeg kom over en veldig interessant sak fra 2011 mellom brilleland og specsavers.

 

http://www.konkurranseutvalget.no/uttalelser/sak-nr-21-2011-article1055-618.html

 

"det er erkjent fra Brillelands side at det ikke er korrekt at brilletilpasning er obligatorisk" ... "Brilletilpasning er ikke en del av en brille (produktet som kunden kjøper), men en tjeneste som er valgfri og for øvrig klassifisert som helsetjeneste og fritatt for merverdiavgift. Det er ikke riktig når klager hevder at tillegget er obligatorisk ved alle brillekjøp. Brilletilpasning er heller ikke en nødvendighet ved kjøp av ny brille. En brille er komplett uten tilpasning og kan kjøpes uten tilpasning. Typisk vil dette være der briller handles over internett hvor brilletilpasning ikke tilbys i det hele tatt." ... "Brilletilpasning er en tjeneste som tilbys kunden og som kunden kan si nei til. Det er imidlertid anbefalt fra et optikerfaglig ståsted at tjenesten utføres fordi brillens plassering vil ha stor betydning for dens egnethet."

 

Da ser det ut til at jeg tar med denne og og henviser til aktuell del, enten får brillen for 200kr eller går. Hva kan de eventuelt gjøre med bestilt brille? Anmelde meg?

Lenke til kommentar

Btw, når jeg var hos specsavers og de tilpasset brillene mine (stenger og neseputer) var det absolutt verdt 300 kroner (jeg betalte vel uansett ingenting mer en den prisen som var annonsert for brillen). De satt perfekt. Noen briller er faktisk ekstremt vanskelige å få til å sitte godt på egen hånd. Plastbriller er enda værre, for de må varmes opp.

Lenke til kommentar

Den uttalelsen fra konkurranseutvalget du refererer til slår fast at Specsavers ikke lovlig kan reklamere med briller til x kroner og kreve at du betaler for tilpasning i tillegg til dette uten å informere om det i reklamemateriellet. Det samme gjelder muligens synsprøve. Men er du sikker på at specsavers ikke opplyser om dette i reklamemateriellet? For i de greiene samboeren min fikk i posten fra Specsavers så sto det klart og tydelig at synsprøve og tilpasning måtte kjøpes i tillegg.

 

Jeg nevner også at selv om Specsavers reklame skulle være i strid med markedsføringsloven har ikke du noe rettskrav på å få kjøpe brillene til prisen som er oppgitt i reklamen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Tatt fra kampanjen til brilleland:

 

Kampanjebetingelser: Tilbudet gjelder komplett brille inkludert standard enstyrke glass. Synsprøve 450,-, brilletilpasning 300,- og evt. oppgradering av glass kommer i tillegg. Tilbudet kan ikke benyttes med andre tilbud og rabatter.

 

Veldig gråsone, i og med at jeg ikke trengte å kjøpe synsprøve, hvorfor skal jeg da kjøpe brilletilpasnin hvis jeg ikke ønsker det? Som det står i dokumentet erkjenner brilleland at dette er en valgfri tjeneste, men damen i butikken gav meg ikke noe valg, til og med når jeg sa at jeg ikke ville ha de. I tillegg bryter de markedsføringsloven paragraf 26 når de lokker meg inn i butikken, gjør ikke det avtalen ugyldig? Er svært redd for at de har -0,5 og ikke -0,75 i styrke, og da vil jeg ikke ha de, føler at hun lurte meg videre og videre i bestillingen.. Og jeg var i øyeblikket veldig hypp på å kjøpe fordi jeg var overbevist ifra reklamen om at det var billig, noe som var løgn.

Lenke til kommentar

Det står at synsprøve og tilpasning kommer i tillegg, så jeg ser ikke helt hvordan du mener dette er villedende og dermed i strid med mfl. § 26. Jeg ser heller ikke helt hvordan dette skulle gjøre avtalen ugyldig, du fikk jo beskjed om hva det kostet før du betalte. At du ble "lurt" inn på grunn av uklar markedsføring holder ikke som ugyldighetsgrunn, det skal i så fall vesentlig mer til enn her.

 

At de gjør unntak fra noe som "egentlig" er obligatorisk gir deg ikke rett til at de skal gjøre unntak også fra andre regler.

Lenke til kommentar

Tatt fra kampanjen til brilleland:

 

Kampanjebetingelser: Tilbudet gjelder komplett brille inkludert standard enstyrke glass. Synsprøve 450,-, brilletilpasning 300,- og evt. oppgradering av glass kommer i tillegg. Tilbudet kan ikke benyttes med andre tilbud og rabatter.

Prisen du har fått oppgitt forutsetter kjøp av en tilleggstjeneste.

 

Det kan sammenlignes med om du kjøper en mobil til for eksempel 1 krone. Prisen forutsetter at du binder deg til et abonnement, en tilleggstjeneste på lik linje med brilletilpasning (bortsett fra at et abonnement må du betale i 12 måneder). Vil du ikke ha abonnementet, må du betale full pris for telefonen.

 

Så lenge man opplyser om dette på forhånd (i dette tilfellet i tilbudet du siterer) så er det tillatt. At du slapp synsprøve på tross av dette, må regnes som god service.

 

Linken du viser til, gjelder en sak der det ikke på forhånd er opplyst om at prisen for tilpasning kommer i tillegg, så den er ikke relevant i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...