Gå til innhold

MYE eller MANGE penger?

snøfokk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penger er ikke en enhet, og derfor er den riktige betegnelsen "mye".

Kroner, mynter, sedler, euro, dollar osv... er enheter, og på disse er den riktige betegnelsen "mange".

• Liker 1
Skrevet (endret)

At det ikke er en enhet har vel ikke noe med saken å gjøre?

Kvittering er heller ikke noen enhet. Både Kvittering og Penge er substantiv hannkjønn. man sier ikke "Jeg har mye kvitteringer i lommeboken".

Endret av r2d290
Skrevet

"Mye" og "mange" brukes begge for ubestemte mengder, men man bruker "mange" der man kan telle det man viser til og "mye" der man ikke kan. "Mye" bruker man typisk der man ikke kan omskrive til flertall, eksempelvis "mye mat" (men "mange retter").

Siden man kan telle penger heter det e.m.m. "mange penger". Uavhengig av om det er unaturlig å si "en penge to penger" er det likfremt en tellbar mengde.

• Liker 1
Skrevet

Mye vann, mange dråper. Samme konseptet med penger

Mange penger, mye...?

Mange penger, mye penger. Begge er rett, men det kommer an på situasjonen

Skrevet

Skjønte ikke helt sammenlikningen din.

Mye vann, mange dråper.

Mye penger, mange penger.

Hadde det hett: mye vann, mange vann

eller mye dråper, mange dråper, kan jeg være enig i at det er samme prinsipp. Men det heter jo ikke det.

Skrevet

Ordene byttes når det snakkes om vann, men det brukes på samme måte. Mange dråper er mer når det er snakk om enkelthet, mens mye vann er mer umålbare mengder.

Skrevet

At det ikke er en enhet har vel ikke noe med saken å gjøre?

Kvittering er heller ikke noen enhet. Både Kvittering og Penge er substantiv hannkjønn. man sier ikke "Jeg har mye kvitteringer i lommeboken".

Jo, selvsagt er kvittering en enhet. Du får "en kvittering" når du har handlet noe. Derfor kan man si at man har mange kvitteringer i lommeboken.

Men du får ikke "en penge" i veksel da det ikke viser til noen spesifikk enhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...