Gå til innhold

Kj-lyden - hører du forskjell?


Vannlinjen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Der jeg bor hører man det ofte på byen og på Paradise Hotel, men svært sjelden i for eksempel en forelesningssal på universitetet.

 

Haha, dagens! :rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statistisk sett har i

 

 

Der jeg bor hører man det ofte på byen og på Paradise Hotel, men svært sjelden i for eksempel en forelesningssal på universitetet.

 

Haha, dagens! :rofl:

 

hah :rofl:

 

 

Uansett, statistisk sett sier de fleste mordere disse lydene rett, jeg sier ikke mer...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er enig i at dette antagelig er den mest irriterende talefeilen i språket vårt. Jeg er også enig i at det får personen med talefeilen til å virke dummere, i og med at du langt sjeldnere hører den hos smarte mennesker og generelt i akademiske kretser. Man hører det stort sett hos barn og fjortiser i alle aldre (og hos en del innvandrere med norsk som andre- eller tredjespråk, men de er til en viss grad unnskyldt).

 

For det første er det ikke en talefeil, og for det andre er folk som uttaler det slik langt fra dummere. Er ikke noen fasit på hva som er rett i muntlig språk, det forandres hele tiden. Det stemmer at de er yngre, men så er det jo også disse som gjennom historien er kjent for å forme og modernisere språk.

 

Jo. En talefeil er "manglende evne til å artikulere ord på riktig måte." :)

 

http://snl.no/talefeil

 

Det er for øvrig riktig at språket blir formet av yngre generasjoner, men for meg (som er i kj/skj-generasjonen) er det slående hvor stor forskjellen er på utbredelsen i ulike sosiale samfunnslag. Der jeg bor hører man det ofte på byen og på Paradise Hotel, men svært sjelden i for eksempel en forelesningssal på universitetet.

Hvis mange nok bruker skj-lyden blir dette "riktig måte", et punkt som allerede er nådd mange steder i landet. Trenger jeg å si mer?

 

Som sagt er det alderen som har mye å si, ikke intelligensen. Ut ifra det håper jeg du skjønner hvor ugyldig det siste eksempelet ditt er.

Lenke til kommentar

Hvis mange nok bruker skj-lyden blir dette "riktig måte", et punkt som allerede er nådd mange steder i landet. Trenger jeg å si mer?

 

Og når mange nok har lagt til seg vanen med å skrive "jule tre fest" i stedet for "juletrefest" kommer dette også etter hvert til å bli implementert som "den riktige måten" å skrive det på. Men inntil videre er det feil i følge norske særskrivingsregler. Det er rart å argumentere for at noe kan bli riktig i fremtiden for å forsvare feil som gjøres i dag.

 

Som sagt er det alderen som har mye å si, ikke intelligensen. Ut ifra det håper jeg du skjønner hvor ugyldig det siste eksempelet ditt er.

 

Eksempelet mitt tok for seg folk i samme aldersgruppe. Det var hele poenget. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis mange nok bruker skj-lyden blir dette "riktig måte", et punkt som allerede er nådd mange steder i landet. Trenger jeg å si mer?

 

Og når mange nok har lagt til seg vanen med å skrive "jule tre fest" i stedet for "juletrefest" kommer dette også etter hvert til å bli implementert som "den riktige måten" å skrive det på. Men inntil videre er det feil i følge norske særskrivingsregler. Det er rart å argumentere for at noe kan bli riktig i fremtiden for å forsvare feil som gjøres i dag.

 

Som sagt er det alderen som har mye å si, ikke intelligensen. Ut ifra det håper jeg du skjønner hvor ugyldig det siste eksempelet ditt er.

 

Eksempelet mitt tok for seg folk i samme aldersgruppe. Det var hele poenget. :)

Muntlig og skriftlig språk er to helt forskjellige ting. Orddelingsfeil er feil siden dette finnes det faktisk regler for, i motsetning til bruk av kj-lyden. Muntlig språk følger nemlig ingen regler, så en kan trygt si det som blir normalt blir "rett".

Lenke til kommentar

 

 

Hvis mange nok bruker skj-lyden blir dette "riktig måte", et punkt som allerede er nådd mange steder i landet. Trenger jeg å si mer?

Og når mange nok har lagt til seg vanen med å skrive "jule tre fest" i stedet for "juletrefest" kommer dette også etter hvert til å bli implementert som "den riktige måten" å skrive det på. Men inntil videre er det feil i følge norske særskrivingsregler. Det er rart å argumentere for at noe kan bli riktig i fremtiden for å forsvare feil som gjøres i dag.

 

Som sagt er det alderen som har mye å si, ikke intelligensen. Ut ifra det håper jeg du skjønner hvor ugyldig det siste eksempelet ditt er.

Eksempelet mitt tok for seg folk i samme aldersgruppe. Det var hele poenget. :)

Muntlig og skriftlig språk er to helt forskjellige ting. Orddelingsfeil er feil siden dette finnes det faktisk regler for, i motsetning til bruk av kj-lyden. Muntlig språk følger nemlig ingen regler, så en kan trygt si det som blir normalt blir "rett".

 

 

Hvor har du lært det , at muntlig språk ikke følger noen regler ? Det er klart det er regler, ikke så rent få heller. Lydskrift heter det, og bidrar blant annet til at ordet: Kjedekollisjon ikke blir noe helt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis mange nok bruker skj-lyden blir dette "riktig måte", et punkt som allerede er nådd mange steder i landet. Trenger jeg å si mer?

 

Og når mange nok har lagt til seg vanen med å skrive "jule tre fest" i stedet for "juletrefest" kommer dette også etter hvert til å bli implementert som "den riktige måten" å skrive det på. Men inntil videre er det feil i følge norske særskrivingsregler. Det er rart å argumentere for at noe kan bli riktig i fremtiden for å forsvare feil som gjøres i dag.

Som sagt er det alderen som har mye å si, ikke intelligensen. Ut ifra det håper jeg du skjønner hvor ugyldig det siste eksempelet ditt er.

 

Eksempelet mitt tok for seg folk i samme aldersgruppe. Det var hele poenget. :)

Muntlig og skriftlig språk er to helt forskjellige ting. Orddelingsfeil er feil siden dette finnes det faktisk regler for, i motsetning til bruk av kj-lyden. Muntlig språk følger nemlig ingen regler, så en kan trygt si det som blir normalt blir "rett".

Hvor har du lært det , at muntlig språk ikke følger noen regler ? Det er klart det er regler, ikke så rent få heller. Lydskrift heter det, og bidrar blant annet til at ordet: Kjedekollisjon ikke blir noe helt annet.

Hvis det er fonetikk du mener, så er dette kun veiledende. Lærte dette i engelsktimen

Lenke til kommentar

Hvis det er fonetikk du mener, så er dette kun veiledende. Lærte dette i engelsktimen

 

 

He he. Trekker du den holdningen langt nok finnes det ingen regler innenfor språket, verken muntlig eller skriftlig. Det å bryte reglene for offisiell norsk rettskrivning er heller ingen forbrytelse. Mange forfattere bryter også rettskrivingsregler til stadighet som et virkemiddel. Men i det daglige liv er prisen du betaler for å skrive "jule tre fest" i stedet for "juletrefest" stort sett den samme som prisen du betaler for å si "skjede" når du mener "kjede." Det irriterer en del mennesker som leser det du skriver eller hører det du sier, men du blir ikke gjenstand for juridisk forfølgelse.

 

Og det sosiale aspektet kan tross alt være ille nok. Kj/sj-feil på et jobbintervju er en like stor tabbe som særskrivingsfeil i CV-en din. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis mange nok bruker skj-lyden blir dette "riktig måte", et punkt som allerede er nådd mange steder i landet. Trenger jeg å si mer?

Og når mange nok har lagt til seg vanen med å skrive "jule tre fest" i stedet for "juletrefest" kommer dette også etter hvert til å bli implementert som "den riktige måten" å skrive det på. Men inntil videre er det feil i følge norske særskrivingsregler. Det er rart å argumentere for at noe kan bli riktig i fremtiden for å forsvare feil som gjøres i dag.

 

Hvis det er fonetikk du mener, så er dette kun veiledende. Lærte dette i engelsktimen

 

 

"Fonetikk jeg mener" ? Jeg mener lydskrift som er en del av fonetikken. Ang. det du har lært i engelsktimen, så har jeg hørt at man kan søke om å få tilbake skolepengene sine hvis det man har lært er bare vrøvl.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg diskutere med deg, når det eneste du klarer å hoste fram er at det er vrøvl? Du gir jo ingen begrunnelse i det hele tatt.

 

 

Hvis det er fonetikk du mener, så er dette kun veiledende. Lærte dette i engelsktimen

 

He he. Trekker du den holdningen langt nok finnes det ingen regler innenfor språket, verken muntlig eller skriftlig. Det å bryte reglene for offisiell norsk rettskrivning er heller ingen forbrytelse. Mange forfattere bryter også rettskrivingsregler til stadighet som et virkemiddel. Men i det daglige liv er prisen du betaler for å skrive "jule tre fest" i stedet for "juletrefest" stort sett den samme som prisen du betaler for å si "skjede" når du mener "kjede." Det irriterer en del mennesker som leser det du skriver eller hører det du sier, men du blir ikke gjenstand for juridisk forfølgelse.

 

Og det sosiale aspektet kan tross alt være ille nok. Kj/sj-feil på et jobbintervju er en like stor tabbe som særskrivingsfeil i CV-en din. :)

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at skriftlig språk følger ganske strenge standarder, mens muntlig språk er langt mer fritt, uansett hva slags holdninger du måtte ha. Når forfattere skriver det muntlige språket ser du jo hvor fritt og variert de skriver, og det understreker jo egentlig bare mitt poeng, for muntlig språk er nettopp fritt og variert. Det er ikke standarisert slik skriftlig språk er.

 

Jeg er selv vokst opp i Stavanger-området og jeg kan aldri huske å ha hørt noen på min alder uttale kj-lyden. Selv i andreklasse, da vi skulle lære å uttale lydene, stod læreren og sa "SKJøtt" og "SKJole".

 

Uansett hva du måtte mene om det, så vil bare kj-lyden bli mindre og mindre betydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å lære seg språk handler i stor grad om å lære seg forskjellen på lyder. Betydningen ligger i forskjellene. Det er sjelden vi trenger forskjellen mellom kj- og skj-lyden, og derfor er den ene i ferd med å ta over. Folk som liker å tro de er bedre enn andre, har det med å fremstille slike ting som forfall.

Lenke til kommentar

MoonLight: Du blir oppfattet som dum av mange (meg inkludert), om du ikke har greit kontoll på kj/skj-lydene, Det at andre antar at du er dum er strengt tatt ditt problem :---D

Haha! Dum? Et lite avvik i min språk uttale forteller altså alt om meg? Hahaha! Faktisk så er det de som vurderer et menneske utifra en liten feil i uttale som er dumme. Jeg er født i en familie hvor det første språket jeg lærte ikke var norsk. Selvom jeg er født i norge og gikk i barnehage så har jeg en familie som snakker et annet språk, noe som hadde innflytelse på min norsk etter hvert. Tror det var min far som brukte skj lyd. Og før jeg begynte i barnehage så lærte han meg litt norsk. Det var skj jeg vokste opp med hjemme når det ble snakket litt norsk.

Før en vurderer et menneske så er det vel best å bli kjent med dem. Hvem vet. Kan være jeg er tre ganger så smart som deg.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Å lære seg språk handler i stor grad om å lære seg forskjellen på lyder. Betydningen ligger i forskjellene. Det er sjelden vi trenger forskjellen mellom kj- og skj-lyden, og derfor er den ene i ferd med å ta over. Folk som liker å tro de er bedre enn andre, har det med å fremstille slike ting som forfall.

Eg synest det er greit å høyre forskjell på skjede og kjede. :p

 

Er det i ferd med å ta over? Eg kjem ikkje på mange eg kjenner som uttalar kj-lyden feil.

Lenke til kommentar

Dette er en feil som for min del gjør at folk framstår som mindre intelligente. At folk høres ut som barn på høyst tre år får meg ikke til å ville høre på hva de har å si, det blir rett og slett for dumt. Dersom jeg hadde vært en leder med ansvar for å ansette folk er manglende kj/skj noe som ville gjort at det ble med førstegangsintervjuet. Er man så lat at man ikke tar seg bryet med å lære seg forskjellen på to vidt forskjellige lyder gir det rett og slett et utrolig dårlig inntrykk mtp. læringsevne- og vilje.

 

Med det sagt er nesten samtlige jeg noensinne har hørt snakke sånn folk jeg ellers anser som nokså dumme, uavhengig av hvordan de prater. Ingen av de jeg virkelig respekterer har en slik feil, og jeg kan faktisk ikke huske sist jeg hørte noen med denne feilen hverken på fest eller på byen. Det virker som om det primært er et problem i Stavanger-regionen og til dels Bergen per nå, samt blant Paradise Hotel-materiale i Oslo-området.

Lenke til kommentar

 

MoonLight: Du blir oppfattet som dum av mange (meg inkludert), om du ikke har greit kontoll på kj/skj-lydene, Det at andre antar at du er dum er strengt tatt ditt problem :---D

Haha! Dum? Et lite avvik i min språk uttale forteller altså alt om meg? Hahaha! Faktisk så er det de som vurderer et menneske utifra en liten feil i uttale som er dumme. Jeg er født i en familie hvor det første språket jeg lærte ikke var norsk. Selvom jeg er født i norge og gikk i barnehage så har jeg en familie som snakker et annet språk, noe som hadde innflytelse på min norsk etter hvert. Tror det var min far som brukte skj lyd. Og før jeg begynte i barnehage så lærte han meg litt norsk. Det var skj jeg vokste opp med hjemme når det ble snakket litt norsk.

Før en vurderer et menneske så er det vel best å bli kjent med dem. Hvem vet. Kan være jeg er tre ganger så smart som deg.

 

Du går sånn i forsvar mot det lille ordet; "dum" at en kunne være fristet til å tro at du går i en eller annen form for hjelpeklasse på skolen ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...