Gå til innhold

Høyt studielån, er det farlig?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tror jeg skal søke Markedsføring og merkevareledelse på Markedshøyskolen til høsten (ja, vet jeg har dårlig tid). Verken UiA eller HiBV(Hønefoss) er aktuelt, uten at jeg ønsker å gå inn på grunner til dette. Derfor er Markedshøyskolen med semesteravgift på rundt 30k eneste alternativ om jeg skal kunne studere det jeg ønsker.

 

Jeg må flytte ut. Studielånet vil bli på 152 000 i året (ifølge Lånekassens støttekalkulator, som jo ikke er veldig presis), hvorav 38 000 vil bli omgjort til stipend.

 

Jeg er dum nok til å ikke skjønne noe som helst om nedbetaling o.l. av studielån, men er av "natur" livredd for lån og gjeld. Etter endt bachelorgrad vil gjelden min da være på 350 000. Er dette livsfarlig? Hva skal jeg gjøre?

 

Hjelp meg! D:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studielån er vel noe de aller aller fleste vil måtte ta dersom man vil studere - med andre ord ikke noe som er livsfarlig. Selvfølgelig vil det være dyrere å gå på privatskole, men dersom du tenker å gå ut i jobb etter bachelor er ikke 350 000 en umulig lånesum å betjene. Har selv oppunder 300 nå, og fremdeles ett år igjen av studier.

 

Mulig dette er en klisjé, men vil si det viktigste er å velge et studie man interesserer seg for, og har lyst til å ta. Pengene får man bekymre seg for når man begynner i jobb. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Studielån er det tryggeste lånet man kan ha. Endte på noe ala det samme i lån når jeg var ferdig med mastergraden. Dør jeg slettes den (familien trenger ikke å ta over), og blir jeg ufør så KAN den slettes i noen tilfeller (se under). Slike vilkår finner du neppe på noen andre lån du får her i livet, så: don`t worry :)

 

Dersom du blir minst 50 prosent varig ufør og har en brutto årsinntekt(person- og kapitalinntekt) på under 361 091 kroner, kan studiegjelden ettergis helt eller delvis.

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig på noen måte men det er en uting! Normalen er vell at dette lånet trekkes hvert kvartal etter endt utdanning. Altså man vill ha en "stor" utgift hver tredje måned i ja rundt 25 år frem i tid(+ studietiden). Når man tenker på at folk med høyere utdanning tjener mindre enn folk med fagbrev her til lands(Gjennomsnittlig) så er det enkelt å forstå at ett høyt studielån er en uting da det kommer til å gå sterkt ut over økonomien og livskvaliteten(Må ha billigere hus pga man allerede har gjeldsgrad, det samme med bil osv.)

 

Så jeg ville helt klart valgt ett studie nær hjemmet(Om man får bo hjemme under studier), kun søkt om stipend som er gratis så lenge en står for så å jobbe i helger/kveld for å tjene inn litt ekstra. Dette er såklart ikke mulig for alle, men føler det er ekstremt mange som flytter vekk for å studere fordi "alle andre gjør det" uten å tenke på konsekvenser frem i tid.

 

Studerte selv ett år på universitet i nabobyen hvor jeg kun tok ut stipend, jobbet på siden. Fungerte helt topp :)

Lenke til kommentar

Det er lurt å være obs på at studielånet påvirker hvor mye huslån banken er villig til å gi deg, for eksempel, har du 500', framfor 250' i studielån, må du ta til takke med ett 250' rimeligere husvære. Selv om studielånet har veldig liten risiko knyttet til seg med lave renter, så påvirker den likevel økonomien din på en indirekte måte fordi du har en mindre lånekapasitet.

Lenke til kommentar

Altså 350'000, dersom du deler opp betalingene i 35 år så blir det 10 000 du må betale hvert år i 35 år, pluss litt renter. Høres ikke "livsfarlig" ut for meg. At du føler at du må betale for å få en god utdanning i Norge høres for meg litt merkelig ut, men nå har ikke jeg noe kunnskap på det fagfeltet så skal ikke si noe om det, kan godt hende det er tilfellet

Lenke til kommentar

Altså 350'000, dersom du deler opp betalingene i 35 år så blir det 10 000 du må betale hvert år i 35 år, pluss litt renter. Høres ikke "livsfarlig" ut for meg. At du føler at du må betale for å få en god utdanning i Norge høres for meg litt merkelig ut, men nå har ikke jeg noe kunnskap på det fagfeltet så skal ikke si noe om det, kan godt hende det er tilfellet

 

Om du først skal sjekke svare er det greit å sjekke fakta, etter det jeg kjapt har lest på laanekassen dot no kan man få nedbetaling over 20 om man låner over 250 000,- om man regner med 2,5% rentesats så kommer dette til rundt 1900,- i måneden eller rett under 23 000,- i året...

 

Da har jeg satt 350 000,- som lånebeløp

 

EDIT: Ditt regnestykke vill også gi over 5000,- i renter pr år, så "litt renter" er vell ikke helt korrekt da det er ove 50% økning av din sum..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså 350'000, dersom du deler opp betalingene i 35 år så blir det 10 000 du må betale hvert år i 35 år, pluss litt renter. Høres ikke "livsfarlig" ut for meg. At du føler at du må betale for å få en god utdanning i Norge høres for meg litt merkelig ut, men nå har ikke jeg noe kunnskap på det fagfeltet så skal ikke si noe om det, kan godt hende det er tilfellet

 

Om du først skal sjekke svare er det greit å sjekke fakta, etter det jeg kjapt har lest på laanekassen dot no kan man få nedbetaling over 20 om man låner over 250 000,- om man regner med 2,5% rentesats så kommer dette til rundt 1900,- i måneden eller rett under 23 000,- i året...

 

Da har jeg satt 350 000,- som lånebeløp

 

EDIT: Ditt regnestykke vill også gi over 5000,- i renter pr år, så "litt renter" er vell ikke helt korrekt da det er ove 50% økning av din sum..

 

 

Tja, fakta og fakta, spørs litt hvordan du ser på det. De fleste sitter vel med lånte penger i fanget til de er en 50 år eller no. Så kan man alltids diskutere om det var pengene du lånte fra X som du betalte ned innen år Y, eller om det var de andre pengene du lånte....

 

Dersom du bruker 3 år av livet ditt på å tilegne deg kunnskap som skal komme bedrifter til gode, og bedriftene ikke belønner deg med mer lønn som dekker 10'000 ekstra per år, eller med ditt regnestykke 23'000 i året, ja da bør du styre unna den utdannelsen for da er det bare svada du har lært....

Lenke til kommentar

 

 

Altså 350'000, dersom du deler opp betalingene i 35 år så blir det 10 000 du må betale hvert år i 35 år, pluss litt renter. Høres ikke "livsfarlig" ut for meg. At du føler at du må betale for å få en god utdanning i Norge høres for meg litt merkelig ut, men nå har ikke jeg noe kunnskap på det fagfeltet så skal ikke si noe om det, kan godt hende det er tilfellet

 

Om du først skal sjekke svare er det greit å sjekke fakta, etter det jeg kjapt har lest på laanekassen dot no kan man få nedbetaling over 20 om man låner over 250 000,- om man regner med 2,5% rentesats så kommer dette til rundt 1900,- i måneden eller rett under 23 000,- i året...

 

Da har jeg satt 350 000,- som lånebeløp

 

EDIT: Ditt regnestykke vill også gi over 5000,- i renter pr år, så "litt renter" er vell ikke helt korrekt da det er ove 50% økning av din sum..

 

 

Tja, fakta og fakta, spørs litt hvordan du ser på det. De fleste sitter vel med lånte penger i fanget til de er en 50 år eller no. Så kan man alltids diskutere om det var pengene du lånte fra X som du betalte ned innen år Y, eller om det var de andre pengene du lånte....

 

Dersom du bruker 3 år av livet ditt på å tilegne deg kunnskap som skal komme bedrifter til gode, og bedriftene ikke belønner deg med mer lønn som dekker 10'000 ekstra per år, eller med ditt regnestykke 23'000 i året, ja da bør du styre unna den utdannelsen for da er det bare svada du har lært....

 

 

Slik er det desverre for de fleste høyere utdanninger i Norge på grunn av de gode lønningene vi har for yrkedsfaglærte(Som unngår studiegjeld somregel).

Lenke til kommentar

Har fullført 3 år på markedshøyskolen selv, og med fast jobb er ikke nedbetaling av studiegjeld noe stress.. Etter en stund blir det like naturlig regning å ta som mobil og internett, om en noe større :-P

 

Har et fast trekk til konto som går av hver lønning slik at studielånet betales automatisk ved forfall. Et godt tips er å sette av litt hver måned, så slipper du "en stor" hvert kvartal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...