Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruktbilgaranti og annonse


Kris_910

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Toyota Avensis for en mnd siden: http://www.autodb.no/bil/view/1652910#img11791811

 

Når jeg nå skal bytte til sommerdekk, ser jeg at to av sommerdekkene er helt utslitt, og at de to andre kanskje holder ut sommeren. Har jeg noen krav her?

 

I annonsen står det:

"Den leveres med to sett hjul og 6 måneders bruktbilgaranti. Sommerdekkene er på originale aluminiiumsfelger."

 

Hvilke krav har jeg her? Er dette noe som burde hvert opplyst, eller er det jeg som er for slapp som ikke sjekket dette før kjøpet, da de også skriver; "Med forbehold om feil i annonsen!"

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta at det er du som har vært for slapp. Dekk er en forbruksvare i likhet med for eksemepl bremseklosser og olje. Uansett kommer ikke dekka på mer enn 4500kr ink omlegging (7500 om du skal kjøpe dem i butikk) om du vil ha noe dyrt, og endra mindre om du kjører budsjett dekk.

Dekk er en fin plass å prute, da det er forholdsvsi lett å få dem til å legge dekk med i prisen. Men er jo verdt å klage da :) værste som skjer er at du får nei.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Uansett kommer ikke dekka på mer enn 4500kr ink omlegging (7500 om du skal kjøpe dem i butikk) om du vil ha noe dyrt, og endra mindre om du kjører budsjett dekk.

7500 i butikk høres mye ut, selv "premium" sommerdekk koster sjeldent over 1000kr pr stk (205\55-16) hos de lokale dekksjappene her i området. Nettbutikkene er ikke veldig mye billigere, i mitt tilfelle var de kun 200-300kr billigere for alle 4 når frakt og omlegging var med i prisen.

Lenke til kommentar

 

Uansett kommer ikke dekka på mer enn 4500kr ink omlegging (7500 om du skal kjøpe dem i butikk) om du vil ha noe dyrt, og endra mindre om du kjører budsjett dekk.

7500 i butikk høres mye ut, selv "premium" sommerdekk koster sjeldent over 1000kr pr stk (205\55-16) hos de lokale dekksjappene her i området. Nettbutikkene er ikke veldig mye billigere, i mitt tilfelle var de kun 200-300kr billigere for alle 4 når frakt og omlegging var med i prisen.

 

Heldige deg da :D

For Continental 215/45-17 fikk jeg dette hos Dekk1:

 

Continental PremiumContact5 7500,-
Vredestein Ultrac Cento 6700,-
Michelin PilotSport3 7800,-
Dette er med omlegging og balansering da. På nett får jeg Continental dekka for 4400kr, og omlegging for 500kr.
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Da konkluderer jeg med at jeg tar på meg all skyld selv :-) Hørte angående pris, og var 4000 for fire Michelin-dekk (16") med omlegging (husker dog ikke modell eller noe). Han sa dette var god pris, men har ingen erfaring innenfor dette. Høres det rimelig ut?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle svar. Da konkluderer jeg med at jeg tar på meg all skyld selv :-) Hørte angående pris, og var 4000 for fire Michelin-dekk (16") med omlegging (husker dog ikke modell eller noe). Han sa dette var god pris, men har ingen erfaring innenfor dette. Høres det rimelig ut?

 

Der synes jeg du var i overkant passiv dersom jeg tolker deg dithen at du ikke engang tok kontakt med selger for å påpeke mangelen.

 

Det er tull å si at fordi annonsen sier 2 sett hjul så kan det like gjerne være dekk som er defekte.

I dette tilfellet er det også en profesjonell part (Jensen & Scheele) og deg som uprofesjonell, og man bør derfor kunne forvente mer av selger når det gjelder eventuelle unøyaktigheter i annonsen eller konkrete mangler på bilen/utstyr.

I tillegg kan jeg legge til at min egen erfaring med nettopp Jensen & Scheele er at de er svært opptatt av å framstå som ryddige og vil gjerne at du både handler av dem igjen og anbefaler dem til andre, så jeg vil faktisk anta at du her ville blitt møtt med forståelse fra J&S sitt ettermarkedsteam og at de ville kommet fram til en løsning for deg slik at du skulle bli fornøyd.

 

Edit: og jeg refererer med vilje ikke til bruktbilgarantien som mest sannsynlig ikke dekker dekk og andre typiske slitedeler (sjekk selv her: http://www.norskbilgaranti.no/conditions_search.asp)

Her mener jeg det foreligger en mangel på bilen/utstyr som du først ble klar over nå og som du ikke kunne forutse på bakgrunn av annonsen - du hadde rimelig grunn til å tro at alle hjulene var i ok stand.

Endret av grenness
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, selvom de skriver at den leveres med to sett hjul, og dette i virkelighet er 1,5 sett, så er det ikke noe jeg kan kreve og få dekket?

 

Var det bare 6 hjul som følgte med bilen da? Det er engang slik at er der 4 vinterdekk og 4 sommerdekk så er der 2 sett dekk. Det betyr ikke at det er nye dekk med mindre det er spesifisert at det er nye dekk. Bil er dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...