Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av deler til ny Gaming PC (14K)


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har tenkt på å bygge en ny PC til 13K, men siden jeg ikke er så flink i valg av PC deler så lurer jeg på om noen av dere kan hjelpe meg.

 

Litt informasjon:

* Jeg skal bruke PCen til gaming og redigering av bilder, videoer.

* Jeg har allerede tastatur, mus, skjerm, headsett osv.

* Jeg skal bruke 3 skjermer (1920x1080), så PCen må takle/støtte det.

* Jeg vet så lite angående overclocking, så jeg aner ikke.

* Skal mest sannsynlig oppgradere ting i pcen oppover årene, men ikke med det første.

* Skal ha Windows 8.1.

 

Vil helst kjøpe alle delene på en nettbutikk eller 2 nettbutikker.

Endret av Feqzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor anbefale vannkjøling når han ikke er sikker på om han skal overklokke i det hele tatt? Er det ikke bedre med en evo 212 kjøler?

Med tanke på kravene hans og hvor mye penger han ønsker å bruke gir det god mening å gå for vannkjøling. Overklokking er jo veldig enkelt uansett.

 

Alternativt gå for en i7 og en evo 212.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Takk for at du fant en liste til meg! Men jeg har lyst på en i7 og et bedre skjermkort, så jeg tok opp budsjettet til 14K.

Du kan bytte prosessor til en i7-4770k, men for å få et merkbart bedre skjermkort må du opp i EVGA 780 Ti Classified til den nette pris på 6500 kr.

290X, 780, og 780 Ti er ikke merbart raskere enn et 290 nei, du betaler 1000 kr for 10% økning i ytelse når du passerer R9 290, og 780 er ikke engang raskere enn 290.

 

Grunnen til at jeg valgte i5 istedet for i7 er rett og slett fordi hyperthreading sjeldent er nyttig i praksis. Men om du ønsker å spare 18% av tida under enkoding/rendering av video skal du selvfølgelig få lov til det.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tenkt å gå for denne listen:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1375794&su=A56014D3-5E60-4367-80A2-F206E1980128

 

Er det noe dere synst at jeg burde bytte ut?

Med mindre du er villig til å legge ut for et 780 Ti Classified vil jeg påstå det er vannvidd å gå for et 780 Ti, da kan du heller gå for et 780 eller 290 og bruke penga til overs på oppgraderinger om en to-tre år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har tenkt å gå for denne listen:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1375794&su=A56014D3-5E60-4367-80A2-F206E1980128

 

Er det noe dere synst at jeg burde bytte ut?

Med mindre du er villig til å legge ut for et 780 Ti Classified vil jeg påstå det er vannvidd å gå for et 780 Ti, da kan du heller gå for et 780 eller 290 og bruke penga til overs på oppgraderinger om en to-tre år.

 

 

 

Ved å bytte ut skjermkortet med 290x så ligger prisen på 13,5K. Jeg har sett litt på youtube og andre tester på nettet, og 290x klarer så vidt å holde seg rundt 50 - 60fps på max settings (BF4).

 

Er det ingen mulighet hvor jeg kan betale litt mer for å få f.eks 60-70 fps på max settings?

 

Her så heter alle R9 290X, men hvem av de skal jeg velge?

Endret av Feqzz
Lenke til kommentar

Åssen skjerm/skjermer skal du kjøre på? Det er vel ikke noe vits å kjøpe et 4GB skjermkort hvis man ikke skal ha flerskjermsløsning eller 1440p? Og den kjøleren ... Blir ikke det der veldig godt og varmt? :)

 

Jeg har 3 slike.

 

At det blir varmt blir jo også et problem med bare den kjøleren som jeg får med prosessoren. Hvis det vil bli et stort problem, så må jeg vel legge til en kjøler også.

Lenke til kommentar

Ja for pokker, ser posten din nå. Kikket bare på handlekurven din :)

 

Du kan jo sørge for å kjøpe et skjermkort med standard pcb referanse design, og så kan du gå for en fullcover om litt hvis du ønsker.

 

En god CPU-kjøler er et must. Den som følger med CPU kan du bruke som brevpresse ..

Lenke til kommentar

Ja for pokker, ser posten din nå. Kikket bare på handlekurven din :)

 

Du kan jo sørge for å kjøpe et skjermkort med standard pcb referanse design, og så kan du gå for en fullcover om litt hvis du ønsker.

 

En god CPU-kjøler er et must. Den som følger med CPU kan du bruke som brevpresse ..

 

Da har jeg lagt til denne kjøleren.

Endret av Feqzz
Lenke til kommentar

Tja ... Hvis du skal en en slik kjøler er vel denne både bedre og billigere?

https://www.komplett.no/nzxt-kraken-x40-all-in-one-140mm-kjler/770567

 

Men ser man på performance/value så kommer man ikke utenom slageren https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097

 

700 kroner imellom 212 og H80i. Det er det aldri værdt

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...