Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Selvrensene tørketrommel


Anbefalte innlegg

Tørketrommel av type Siemens med selvrensene kondens (varmepume teknologi)

Stopper flere ganger under tørking og sier at tanken er full selv om den ikke er det. Har mistanke om det skyldes lo fra klær i systemet.

Går det å ha såpe i beholderen for å rense opp systemet? Eller er det noe annet en kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke prøv med såpe e.l. Ta heller kontakt med kundeservice, evnt. tlf 22660600.

Noen modeller har et filter i kondensvannbeholderen som kan tette seg og gi varsel om full tank.

Mener å ha hørt at første generasjon var det litt slike feil på, men dette er etpar år siden. Disse ble reparert eller byttet kjapt.

Lenke til kommentar

Har du tatt ut kondensatoren og fjernet lo osv fra den?

Jeg har ihvertfall en sånn annen, digger sak jeg må sjekke en gang i blandt.

 

Generellt sett, se etter luker du kan åpne i fronten, og se om det er noe du enkelt kan dra ut og se om det er tett. Jeg har 3 ting jeg må sjekke på min tørketrommel, vanntanken, filteret rett nedenfor/innenfor døra og kondensatoren som er ved vanntanken. Sjekket alt det?

 

IKKE såpe, høre ikke ut som noen god idè

Lenke til kommentar

Har du tatt ut kondensatoren og fjernet lo osv fra den?

Jeg har ihvertfall en sånn annen, digger sak jeg må sjekke en gang i blandt.

På nye tromler med varmepumpeteknologi er det vanligvis ikke mulig å ta ut kondesatoren som på tradisjonelle kondenstromler.

 

 

Hvis du skal touche en kondensator, må du kortslutte den med et skrujern først. Hvis ikke kan den kortslutte deg!

Fleip eller uvitenhet...?

http://no.wikipedia.org/wiki/Kondensator

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Etter mange kjøringer som stoppet med denne feilen så har feilen forsvunnet av seg selv. Tømte tanken og erstattet vannet med rent vann og renset filteret for hver gang denne feilen kom. Feilen har nå ikke kommet tilbake på 5 tørkinger.

Erstatter med rent vann??

Beholderen skal bare tømmes hver gang, og eventuelt spyle filteret. Men skal ikke fylle oppi noe vann. Det dannes vann fra tørkingen oppi der ved hver vask.

Lenke til kommentar

 

Etter mange kjøringer som stoppet med denne feilen så har feilen forsvunnet av seg selv. Tømte tanken og erstattet vannet med rent vann og renset filteret for hver gang denne feilen kom. Feilen har nå ikke kommet tilbake på 5 tørkinger.

Erstatter med rent vann??

Beholderen skal bare tømmes hver gang, og eventuelt spyle filteret. Men skal ikke fylle oppi noe vann. Det dannes vann fra tørkingen oppi der ved hver vask.

 

Det er slik det er ment å fungere ja. Problemet var at den bare stoppet med denne lysindikatoren blinkende ca 30 ganger på en tørk. Når den stoppet før den er ferdig så tror jeg det er lurt å tømme beholderen for skittent vann og fylle på litt med rent vann fordi maskinen bruker dette vannet til å rense maskinen, det får den ikke gjort om der er for lite vann. Jeg har alltid litt vann i beholderen etter jeg har tømt den, for at maskinen skal ha nok rensevann, Dette er ikke nødvendig om klærne som tørkes inneholder nok vann.

Lenke til kommentar

Problemet med selvrensende kondensatorer er at i vannbeholderen så er det et filter som skal stoppe lo. Denne tetter seg ofte med "mikroskopiske" lo som må skrapes vekk med jevne mellomrom. Hvis ikke vil du få feilmelding med full vanntank.

 

I tillegg så er det viktig at man ikke tømmer tanken etter hver gang man tørker (spesielt hvis man har lite tøy i trommelen) da kondensatoren ikke blir rengjort godt nokk med lite vann. Det vil føre til høyere strømforbruk og i ytterste konsekvens en fortetting av systemet.

Lenke til kommentar

Problemet med selvrensende kondensatorer er at i vannbeholderen så er det et filter som skal stoppe lo. Denne tetter seg ofte med "mikroskopiske" lo som må skrapes vekk med jevne mellomrom. Hvis ikke vil du få feilmelding med full vanntank.

 

I tillegg så er det viktig at man ikke tømmer tanken etter hver gang man tørker (spesielt hvis man har lite tøy i trommelen) da kondensatoren ikke blir rengjort godt nokk med lite vann. Det vil føre til høyere strømforbruk og i ytterste konsekvens en fortetting av systemet.

Slik jeg ser det bør det være så mye vann som mulig (minst en halv liter), men ikke så mye at den blir full og stopper av den grunn. Tipper at årsaken til at problemet oppsto var at filteret ikke var renset godt nok. Jeg hadde bare skyldt det under springen, men ser at jeg må bruke en klut for å få det helt rent.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei,

 

Jeg hadde samme problem.

 

Her er hvordan jeg løste problemet:

 

Skru topp-lokket av (2 skruer bak på maskinen) Lokket løftes bak og trekkes et par cm bak hvoretter det kan løftes av. (Du trenger egentlig ikke at gjøre det, men det letter det etterfølgende arbeide.

 

Ta ut vannbeholderen. Du ser 2 huller det det rom hvor vannbeholderen sitter. Et større i front med en sort gummiring og et mindre bak.

Finn et litermål og fyll det med varmt vann. Hell 1 liter i i hver av hullene.

 

Sett vannbeholderen på plass.

 

Drei programvelgeren et program til venstre og vent - du hører nå at maskinen pumper vann opp i vannbeholderen.

Når den stopper - ta ut vannbeholderen - tøm den og rens filteret (det lille med blå kant)

 

Gjenta ovenstående med at helde vann på 4-6 gange - og gjenta det 3 gange hvor du bare fyller vann på hullet i front.

 

Du skyller kondensatoren på den måte.

Greit at gjøre det en gang i blant.

Sett topp-lokket på plass og bruk maskinen som normalt.

 

"It did it for me"

Endret av Kjeld Bagh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette skyldes 90% av gangene at folk ikke rengjør filtrene skikkelig. Spessielt denne i vannbeholderen. Vi bytta en varmepumpetørk etter at kunden meldte om den feilen der 4-5 ganger og han mente han rengjorde filtrene.

Kunden fikk ny, og jeg tok meg med den gammle hjem. Har hatt denne i snart et år uten en eneste feil.

Det samme har en kollega også gjort.

 

De fleste tørker kun av loa som ligger på filtrene. Det de ikke ser er at det legger seg såpestøv som ikke sees, derfor bør alle filtre i trommelen vaskes med vann etter hver gang.

 

Utrolig hvor mye hvitevarer som blir bytta og kasta pga. feilbruk. :) Har også et sidebyside kjøleskap til 30K som en kunde fikk bytta, for han påsto at det var feil med det. Jeg tok det gammle med hjem og har hatt det i 3-4år nå.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg hadde samme problem.

 

Her er hvordan jeg løste problemet:

 

Skru topp-lokket av (2 skruer bak på maskinen) Lokket løftes bak og trekkes et par cm bak hvoretter det kan løftes av. (Du trenger egentlig ikke at gjøre det, men det letter det etterfølgende arbeide.

 

Ta ut vannbeholderen. Du ser 2 huller det det rom hvor vannbeholderen sitter. Et større i front med en sort gummiring og et mindre bak.

Finn et litermål og fyll det med varmt vann. Hell 1 liter i i hver av hullene.

 

Sett vannbeholderen på plass.

 

Drei programvelgeren et program til venstre og vent - du hører nå at maskinen pumper vann opp i vannbeholderen.

Når den stopper - ta ut vannbeholderen - tøm den og rens filteret (det lille med blå kant)

 

Gjenta ovenstående med at helde vann på 4-6 gange - og gjenta det 3 gange hvor du bare fyller vann på hullet i front.

 

Du skyller kondensatoren på den måte.

Greit at gjøre det en gang i blant.

Sett topp-lokket på plass og bruk maskinen som normalt.

 

"It did it for me"

Jeg helte 3-4 dl lunket vann ned i det fremste hullet, satt tanken på plass, og dreiet programvelgeren til et program slik t pumpen begynte å pumpe. Dette sammens med rens av filteret i tanken var nok til at feilen forsvant etter en stund. Problemet har ikke kommet tilbake siden.

Lenke til kommentar

Dette skyldes 90% av gangene at folk ikke rengjør filtrene skikkelig. Spessielt denne i vannbeholderen. Vi bytta en varmepumpetørk etter at kunden meldte om den feilen der 4-5 ganger og han mente han rengjorde filtrene.

Kunden fikk ny, og jeg tok meg med den gammle hjem. Har hatt denne i snart et år uten en eneste feil.

Det samme har en kollega også gjort.

 

De fleste tørker kun av loa som ligger på filtrene. Det de ikke ser er at det legger seg såpestøv som ikke sees, derfor bør alle filtre i trommelen vaskes med vann etter hver gang.

 

Utrolig hvor mye hvitevarer som blir bytta og kasta pga. feilbruk. :) Har også et sidebyside kjøleskap til 30K som en kunde fikk bytta, for han påsto at det var feil med det. Jeg tok det gammle med hjem og har hatt det i 3-4år nå.

Enig i at riktig bruk er avgjørende. Om en rengjør filteret i tanken så vil nok hele problemet unngås. Når problemet var oppstått så viste jeg ikke hva jeg kunne gjøre. Prøvde å tømme vann ned i hullet under tanken for så sette tanken på plass igjen og sette programvelgeren på et program. Pumpen pumpet da vannet opp igjen i tanken. Mulig at dette er en måte å rense systemet hvis dette problemet oppstår.

Ellers har jeg vært borti både med vaskemaskin, oppvaskmaskin og kjøleskap at jeg har trodd de var defekt, men at problemet har forsvunnet av seg selv og virket som normalt i lang tid etterpå. For kjøleskap kan jeg nevne at etter at strømmen har vært av en stund, i forbindelse med avriming, så har ikke kjøleskapet funnet riktig temeratur igjen før etter noen dager. Ellers er et godt tips å ha lest manualen.

Lenke til kommentar

Det som normalt skjer når man ikke rengjører filteret i vannbeholderen er at vannet renner over beholderen før den går igjennom filteret og dermed tar den med seg mye lo ned til pumpehuset. Der blir det tett og pumpa klarer ikke å pumpe vannet opp igjen, også kommer feilmelding om at beholderen er full, selv om den ikke er det. Når du da tømte vannet manuelt ned i hullet, løsnet du sikkert mye av loa som lå neddi pumpehuse så pumpa klarte og pumpe igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...