Gå til innhold

Linux for eldre og hjelp til enkle kommandoer.


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Litt bakgrunn:

Jeg er en inngrodd Windows-mann som har trivdes med det meste som er gitt ut av Microsoft og har vært med fra Win 3.11 til Win 8.1.

 

Jeg synes etter hvert det er veldig interessant å se hva annet som finnes. Synes Linux begynner å bli virkelig morsomt etter hvert som brukervennligheten er blitt bedre.

 

I forhold til nye brukere, som for eksempel min mor på 69 år er det uvesentlig hvilket OS hun bruker så lenge mail og nettbank fungerer, og ikke minst brukervennligheten er god. Her synes jeg faktisk Linux går utenpå Windows. Nå som hun har blitt vist hvordan BankID på mobil fungerer er heller ikke Java noe tema. Hun er villig og flink til å prøve nye ting, så lenge hun vet hun kan spørre noen når hun står fast. Det har skjedd en gang i Linux, når hun fikk beskjed om at det fantes oppdateringer!

 

Jeg har sett ett engelsk prosjekt som heter Eldy Linux, finnes det noe på norsk som er beregnet på eldre? Med utstyret som finnes nå burde det være en smal sak, til og med for litt tilårskomne damer og herrer til å kunne benytte seg av nettet. Jeg tenker da spesielt ift bank, IP-telefoni (Skype feks) mail og facebook. Sikkerhet bør fortsatt kunne ivaretas (i bakgrunnen).

 

Så ting bør fungere på brukernivå ikke at en administrator må trykke «Yes» hver gang man skal inn i programmer/apper (Det må fungere selv om det er oppdateringer som venter på å installeres (ift sikkerhet) innen rimelig grense om dere skjønner.

For min egen del i min søken har jeg prøvd følgende forskjellige Linux-versjoner:

Ubuntu (den jeg trives best med)

Kubuntu

Elemantary (veldig lettdrevent og bra, men ikke like enkelt ift maskinvare).

Zorin (veldig windowsaktig) Du kan velge lett mellom Win XP, Win 7, og Linux utseende. Takler det meste av maskinvare.

Mint. Veldig intuitivt og bra alternativ for meg.

PearOs

 

De neste som står under her har jeg prøvd ifm Rasperry Pi:

Debian

XBMCbuntu. Brukt dette ift Musikk og transport til Hi-Fi (DAC). Fungerer meget bra.

Raspian

Raspbmc

Openelec

 

Litt på siden er Volumio som er en musikkavspiller som fungerer så bra at jeg bare må nevne den. Jeg har installert den på en Rasperry Pi og koblet til en USB-disk, og har dermed en bortimot lydløs transport til Hi-fi’en.

 

Tilbake til kommandoer.

Jeg kan:

Installere pakker. (helst fra GUI)

Sudo apt-get update (For å vise oppdateringer som kan installeres.)

Sudo apt-get upgrade. (For å installere oppdateringene som er funnet i foregående operasjon).

Ls (liste mapper under det treet man står)?

CD (skift til mappe) For eksempel: CD Dokumenter Her er det viktig å skrive stor bokstav i navnet.

 

Trenger jeg egentlig å vite så mye mer, så lenge det kun er maskiner som skal vise enkle ting?......

 

Er det andre ting man trenger som "administrator" på det nivået jeg beskriver?

Hvis ting ikke funker så installerer jeg heller OS på nytt. Det er sjelden at ting haster så mye at det må gjøres på timen.

 

Som dere Linux-guruer kanskje skjønner er jeg ikke ute etter å gjøre alt i Terminal, men rett og slett kunne noen få kommandoer som gjør at ting er enkelt å forholde seg til for noviser og eldre brukere slik at systemet er sikkert og uproblematisk å bruke. Finnes det et norsk alternativ til Eldy?

 

Innspill og forklaringer mottas med takk. Har jeg forklart meg litt diffust tåler jeg å høre det også, jeg ble litt ivrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bør også kunne redigere tekst-filer fra kommandolinjen. Jeg bruker vim, men nano krever mindre innføring og er vel standard i Ubuntu (tror jeg). Emacs er også populært.

 

Om du ønsker en mer gui-lignende måte å navigere, kopiere, slette og redigere filer, så sjekk ut GNU Midnight Commander, eller "mc". Det fine med mc er at du faktisk jobber veldig effektiv med den, og så fungerer den på tvers av operativsystemer.

Lenke til kommentar

Man bør også kunne redigere tekst-filer fra kommandolinjen. Jeg bruker vim, men nano krever mindre innføring og er vel standard i Ubuntu (tror jeg). Emacs er også populært.

 

Om du ønsker en mer gui-lignende måte å navigere, kopiere, slette og redigere filer, så sjekk ut GNU Midnight Commander, eller "mc". Det fine med mc er at du faktisk jobber veldig effektiv med den, og så fungerer den på tvers av operativsystemer.

Bra tips, det skal jeg ta meg meg videre, minner meg mye om norton commander jeg brukte tidligere i windows. Takk for det.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Har gjort en enkel install og ingen partisjon.

Ser sånn ut.

post-12139-0-27911100-1397077146_thumb.jpg

 

Men det er egentlig eneste Thunderbird med alle epost kontoene som er litt stress. I windows er det jo bare til å kopiere over profil mappa i app data der alt det ligger. Men hvor de datane er i linux sin thunderbird var verre å finne.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har brukt Thunderbird før - se etter en mappe som heter f.eks

.thunderbird

i /home/brukernavn mappen din.

 

CTRL+H viser skjulte mapper i de fleste filbehandlere (altså mapper med punktum foran mappenavnet).

 

For å sjekke om du har egen partisjon:

nano -w /etc/fstab

i fstab ligger alle mountpoints for Linux.

 

Hos meg:

/dev/md3             /home      ext4       rw,noatime,discard,stripe=64,data=ordered 0 2
Endret av petter3k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes Skolelinux fortsatt? Det bør jo passe behovene til å kunne bruke maskinen uten å måtte kjøre admin-rettigheter hele tiden og være norsk.

Det var et godt tips, så det skal prøves ut. Takk skal du ha.

Endret av 6arken
Lenke til kommentar

 

Uten at jeg har brukt Thunderbird før - se etter en mappe som heter f.eks

.thunderbird

i /home/brukernavn mappen din.

 

CTRL+H viser skjulte mapper i de fleste filbehandlere (altså mapper med punktum foran mappenavnet).

 

For å sjekke om du har egen partisjon:

nano -w /etc/fstab

i fstab ligger alle mountpoints for Linux.

 

Hos meg:

/dev/md3             /home      ext4       rw,noatime,discard,stripe=64,data=ordered 0 2

 

Glimrende, mange takk :)

Fikk Firefox instillingene over på samme måte også.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Litt bakgrunn:

Jeg er en inngrodd Windows-mann som har trivdes med det meste som er gitt ut av Microsoft og har vært med fra Win 3.11 til Win 8.1.

 

Jeg synes etter hvert det er veldig interessant å se hva annet som finnes. Synes Linux begynner å bli virkelig morsomt etter hvert som brukervennligheten er blitt bedre.

 

I forhold til nye brukere, som for eksempel min mor på 69 år er det uvesentlig hvilket OS hun bruker så lenge mail og nettbank fungerer, og ikke minst brukervennligheten er god. Her synes jeg faktisk Linux går utenpå Windows. Nå som hun har blitt vist hvordan BankID på mobil fungerer er heller ikke Java noe tema. Hun er villig og flink til å prøve nye ting, så lenge hun vet hun kan spørre noen når hun står fast. Det har skjedd en gang i Linux, når hun fikk beskjed om at det fantes oppdateringer!

 

Jeg har sett ett engelsk prosjekt som heter Eldy Linux, finnes det noe på norsk som er beregnet på eldre? Med utstyret som finnes nå burde det være en smal sak, til og med for litt tilårskomne damer og herrer til å kunne benytte seg av nettet. Jeg tenker da spesielt ift bank, IP-telefoni (Skype feks) mail og facebook. Sikkerhet bør fortsatt kunne ivaretas (i bakgrunnen).

 

Så ting bør fungere på brukernivå ikke at en administrator må trykke «Yes» hver gang man skal inn i programmer/apper (Det må fungere selv om det er oppdateringer som venter på å installeres (ift sikkerhet) innen rimelig grense om dere skjønner.

For min egen del i min søken har jeg prøvd følgende forskjellige Linux-versjoner:

Ubuntu (den jeg trives best med)

Kubuntu

Elemantary (veldig lettdrevent og bra, men ikke like enkelt ift maskinvare).

Zorin (veldig windowsaktig) Du kan velge lett mellom Win XP, Win 7, og Linux utseende. Takler det meste av maskinvare.

Mint. Veldig intuitivt og bra alternativ for meg.

PearOs

 

De neste som står under her har jeg prøvd ifm Rasperry Pi:

Debian

XBMCbuntu. Brukt dette ift Musikk og transport til Hi-Fi (DAC). Fungerer meget bra.

Raspian

Raspbmc

Openelec

 

Tilbake til kommandoer.

Jeg kan:

Installere pakker. (helst fra GUI)

Sudo apt-get update (For å vise oppdateringer som kan installeres.)

Sudo apt-get upgrade. (For å installere oppdateringene som er funnet i foregående operasjon).

Ls (liste mapper under det treet man står)?

CD (skift til mappe) For eksempel: CD Dokumenter Her er det viktig å skrive stor bokstav i navnet.

 

Trenger jeg egentlig å vite så mye mer, så lenge det kun er maskiner som skal vise enkle ting?......

 

Er det andre ting man trenger som "administrator" på det nivået jeg beskriver?

Hvis ting ikke funker så installerer jeg heller OS på nytt. Det er sjelden at ting haster så mye at det må gjøres på timen.

 

Som dere Linux-guruer kanskje skjønner er jeg ikke ute etter å gjøre alt i Terminal, men rett og slett kunne noen få kommandoer som gjør at ting er enkelt å forholde seg til for noviser og eldre brukere slik at systemet er sikkert og uproblematisk å bruke. Finnes det et norsk alternativ til Eldy?

 

Innspill og forklaringer mottas med takk. Har jeg forklart meg litt diffust tåler jeg å høre det også, jeg ble litt ivrig.

Jeg er vel på ca. samme nivå som deg. Jeg har akkurat installert Ubuntu på laptopen til samboeren min fordi Windows 8 overhodet ikke fungerte tilfredsstillende.

 

Jeg har litt reservasjoner mot å bruke Ubuntu, mest fordi at ting som JRE og drivere til skjermkort og andre proprietære ting ikke kommer med rett ut av "pakka", så man må installere det selv med varierende resultat. Jeg måtte bruke en del tid på å skjermkortet i maskinen til å fungere som det skulle, og finne ut hvorfor det ikke holdt å bare installere JRE, jeg måtte vist ha noe som het "icedtea". Dog er jo dette sikkert ting som man kan ordne på forhånd, men det bør jo være greit for folk "flest" å oppdatere dette ved behov. Det tror jeg ikke det er.

 

Jeg installerte Synaptic, for det er det jeg er vant med å bruke (og jeg skjønner ikke hvorfor den ikke mer med i Ubuntu lengre). Det er greit å finne oppdateringer osv. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan Ubuntu Programvaresenter fungerer, jeg konkluderte bare med at det så ut som en app-store og jeg fant ikke helt uten videre det jeg trengte.

 

Når det gjelder kommandoene man bør kunne, så er det mulig å lage et lite bash script for å lete etter og installere oppdateringer på en mye mer intuitiv måte enn å skrive:

sudo apt-get update

Password:

sudo apt-get upgrade

osv.

Da slipper man å skrive passordet for å laste ned oppdateringer osv. Så kan man lage en "alias" som kjører oppdateringsscriptet med f.eks. kommandoen "oppdatering" istedet for. Uten at jeg faktisk har sjekket, så er det sikkert mulig man kan gjøre dette i Synaptic, men da blir man promptet for passord samt at det er mulig for folk å trykke feil. Så jeg tror kanskje det er enklere å lage et lite script som gjør dette. Det er sikkert mulig å lage til noe man bare klikker på for å oppdatere maskinen (dette har jeg ikke sjekket, men det ville vært rart om man ikke kunne det).

Tror faktisk jeg skal fikse en variant av dette på maskinen til dama.

 

Å lete i mapper osv. i terminalen er i grunn unødvendig. Man har jo en grafisk filutforsker, den er mye mer intuitiv for menigmann enn å kjøre ls og cd.

Lenke til kommentar

 

Jeg har litt reservasjoner mot å bruke Ubuntu, mest fordi at ting som JRE og drivere til skjermkort og andre proprietære ting ikke kommer med rett ut av "pakka", så man må installere det selv med varierende resultat. Jeg måtte bruke en del tid på å skjermkortet i maskinen til å fungere som det skulle, og finne ut hvorfor det ikke holdt å bare installere JRE, jeg måtte vist ha noe som het "icedtea". Dog er jo dette sikkert ting som man kan ordne på forhånd, men det bør jo være greit for folk "flest" å oppdatere dette ved behov. Det tror jeg ikke det er.

 

 

 

 

Nå fins det eksterne pakkebrønner med java-installer som laster ned og installerer Oracles java på Ubuntu. Før dette kom på plass syns jeg det var enklere å bare laste ned manuelt fra Oracle og legge i /usr/local istedenfor å styre med de forskjellige andre java-variantene som fins i Ubuntus pakkebrønner. Icedtea er såvidt jeg skjønner en OpenJDK-distribusjon med out-of-the-box plugin-installasjon, dvs. den oppretter den nødvendige symlinken for deg, som man ellers må opprette selv for å få browserplugin'en opp om man bare pakker ut Oracles Java (mulig rpm-distribusjonen deres gjør dette, aldri prøvd).

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
sudo apt-get update
sudo apt-get install oracle-java8-installer

Dette igangsetter installeren, som laster ned og installerer Oracles java automatisk.

 

http://www.webupd8.org/2012/09/install-oracle-java-8-in-ubuntu-via-ppa.html

 

Dette oppdaterer seg selv på samme måte som andre installerte pakker og skulle dermed være ganske greit. Når Oracle kommer med en Java-oppdatering, legges det snart ut en ny versjon av installeren, som da blir oppdatert ved normal pakkeoppdatering, og dermed laster ned og installerer ny java-versjon. Icedtea blir forøvrig også oppdatert automatisk gjennom vanlig pakkeoppdatering.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Når det gjelder kommandoene man bør kunne, så er det mulig å lage et lite bash script for å lete etter og installere oppdateringer på en mye mer intuitiv måte enn å skrive:

sudo apt-get update

Password:

sudo apt-get upgrade

osv.

Da slipper man å skrive passordet for å laste ned oppdateringer osv. Så kan man lage en "alias" som kjører

 

 

Hvorfor ikke bare skru på automatisk pakkeoppdatering?

 

https://help.ubuntu.com/13.10/serverguide/automatic-updates.html

http://askubuntu.com/questions/9/how-do-i-enable-automatic-updates

 

...osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...