Gå til innhold

Telenor-kunder sier opp i BankID-protest


Anbefalte innlegg

 

Nei, og? Jeg foreslår du leser ditt eget innlegg igjen som jeg siterte, det bør komme ganske klart fram hva jeg svarte på. Og nei, effektivitet er ikke bra for alle selskaper, det er heller ikke konkurranse, eller fravær av korrupsjon. Men igjen vil jeg spørre, hva så? Det er ikke all positiv samfunnsutvikling som er positivt for alle bedrifter, sånn er det bare.

Ja, men tatt i betraktning situasjonen for teleselskaper, som vi primært snakker om her, er det lett å se hvorfor de ønsker å ha betalt for tjenestene de utvikler og tilbyr. I dette tilfellet var det også ment å vise hvorfor man ikke nødvendigvis kan forvente lavere priser selv om teknologien blir mer effektiv. Ellers var det siterte tilsvaret mitt primært ment til de som forventer å få gratis tjenester. Selvsagt kan priser gå ned, men i dette tilfellet handler det om å faktisk måtte betale for en tjeneste kontra å få den gratis.

 

 

Det er lett å se hvorfor selskaper vil ha mere betalt ja, de ønsker mere penger om de kan. Forøvrig sa du ikke at man ikke nødvendigvis alltid kan forvente nedgang, du sa det var latterlig naivt å forvente at priser ikke stiger, det harmonerer dårlig med historien til bransjen. Forøvrig gir det liten mening å kalle tjenesten gratis i en slik sammenheng, man betaler et abonnement, det er like "gratis" som min inkluderte SMS.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Dette klarer jeg ikke å hisse meg opp over. For de tre abonnementene jeg betaler på utgjør det vel 2-300,- av drøye 10000,- i året. Vil man ha en tjeneste må man regne med å betale for den. Ja, jeg er villig til å betale for å slippe å ta med kodebrikken (og bruke java).

Det er prinsippielt uaktuelt for meg å betale en tredjepart for å få lov å betale regninger eller gjøre et kortkjøp. Jeg forholder meg til de avtaler jeg har med bank og/eller kortutsteder.

 

Andre må selvfølgelig få lov å mene noe annet.

 

 

Da bruker du BankID-brikken som vanlig, så slipper du gebyret i sin helhet. Verre er det ikke. Det er ingen menneskerett å skulle bruke telefonen til å logge inn i nettbanken med.

 

 

 

 

 

Hvor kommer menneskerettigheter inn bildet? Det er ingen menneskerettighet å ha kunder som betaler for BankID heller, men hva slags relevans har det?

 

AtW

 

 

Menneskerett var kanskje et sterkt ord, men brukt for å poengtere det faktum at det ikke er noe krav at man skal kunne bruke BankID på mobil. Hadde den tradisjonelle brikkeløsningen blitt faset ut til fordel for mobilløsningen, for deretter å koste penger hadde jeg derimot skjønt oppstusset.

Lenke til kommentar

Det er lett å se hvorfor selskaper vil ha mere betalt ja, de ønsker mere penger om de kan. Forøvrig sa du ikke at man ikke nødvendigvis alltid kan forvente nedgang, du sa det var latterlig naivt å forvente at priser ikke stiger, det harmonerer dårlig med historien til bransjen. Forøvrig gir det liten mening å kalle tjenesten gratis i en slik sammenheng, man betaler et abonnement, det er like "gratis" som min inkluderte SMS.

Nå sa jeg vel at det var naivt å forvente at priser ikke stiger eller at man skal få bruke tjenester gratis..

Man betaler et abonnement kun for tjenestene som er inkludert i det abonnementet. Om tjenesten ikke er inkludert i abn. og man likevel ikke betaler for den er den å anse som gratis. Nå vet jeg ikke hvordan Telenor har markedsført sine abn. og tjenester, men jeg tviler sterkt på at BankID har blitt lansert som et produkt som er inkludert i spesifikke abn. Hvis et abn. har blitt markedsført med feks. "100 inkluderte ringeminutter, 100 inkluderte sms, ubegrenset bruk av BankID til kr.0 " uten å nevne at prisen på BankID kan bli satt opp, så vil jeg anta at det rett og slett er ulovlig å heve prisen. Men som sagt, jeg tviler sterkt på at BankID har blitt lansert inn i noen abn. pakke. BankID er såvidt jeg vet et produkt som har vært tilgjengelig gratis til alle telenorkunder som en ekstratjeneste utenfor noen abn.pakker.

Lenke til kommentar

 

Det er lett å se hvorfor selskaper vil ha mere betalt ja, de ønsker mere penger om de kan. Forøvrig sa du ikke at man ikke nødvendigvis alltid kan forvente nedgang, du sa det var latterlig naivt å forvente at priser ikke stiger, det harmonerer dårlig med historien til bransjen. Forøvrig gir det liten mening å kalle tjenesten gratis i en slik sammenheng, man betaler et abonnement, det er like "gratis" som min inkluderte SMS.

Nå sa jeg vel at det var naivt å forvente at priser ikke stiger eller at man skal få bruke tjenester gratis..

Man betaler et abonnement kun for tjenestene som er inkludert i det abonnementet. Om tjenesten ikke er inkludert i abn. og man likevel ikke betaler for den er den å anse som gratis. Nå vet jeg ikke hvordan Telenor har markedsført sine abn. og tjenester, men jeg tviler sterkt på at BankID har blitt lansert som et produkt som er inkludert i spesifikke abn. Hvis et abn. har blitt markedsført med feks. "100 inkluderte ringeminutter, 100 inkluderte sms, ubegrenset bruk av BankID til kr.0 " uten å nevne at prisen på BankID kan bli satt opp, så vil jeg anta at det rett og slett er ulovlig å heve prisen. Men som sagt, jeg tviler sterkt på at BankID har blitt lansert inn i noen abn. pakke. BankID er såvidt jeg vet et produkt som har vært tilgjengelig gratis til alle telenorkunder som en ekstratjeneste utenfor noen abn.pakker.

 

 

Jeg antar du vet hva ordet "eller" betyr, og således ser jeg ikke relevansen.

 

Man betaler for ett abonnement, og endel ting er inkludert i det, feks telefonsvar, telefonkatalogoppslag osv, dette er da helt vanlig, og man får ikke tjenesten uten å kjøpe produktet, det er således ikke gratis, man fikk ikke bankID på mobil uten abonnement fra telenor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg antar du vet hva ordet "eller" betyr, og således ser jeg ikke relevansen.

Jeg ser forsåvidt ikke relevansen heller. Det er primært snakk om å få en tjeneste gratis her og det har blitt presisert flere ganger tidligere at det er det som er naivt å forvente. Det ble også nevnt til slutt at jeg også anser det som naivt å ikke forvente prisøkninger, og det står jeg forsåvidt også for. Jeg forventer ikke i det store og lange å betale mindre for tjenester, uansett hvilken bransje det her dreier seg om. Telebransjen har blitt billigere med årene men det er hovedsaklig pga. økt konkurranse. Men etterhvert forvneter jeg at prisene også vil øke igjen. De kan ikke synke og synke og endel selksaper driver nok med praktisk talt tap.

Man betaler for ett abonnement, og endel ting er inkludert i det, feks telefonsvar, telefonkatalogoppslag osv, dette er da helt vanlig, og man får ikke tjenesten uten å kjøpe produktet, det er således ikke gratis, man fikk ikke bankID på mobil uten abonnement fra telenor.

Ja, ingenting er gratis i ordets rette forstand her. Og ja, man har noen "grunnprodukt" som følger med alle abn. og da står nok det spesifisert(?). Men jeg kan ikke se for meg at BankID har blitt lansert som et "grunnprodukt" som skal følge med i abn. til ubegrenset gratis bruk? Det har vært et produkt som er tilgjengelig for alle Telenors kunder, men som har vært priset til 0 frem til nå. At prisene på tjenester forandrer seg er jo som å forvente, hvertfall når det har vært gratis i en periode. Er jo ikke noe forskjell på feks. et kabelTV abn.: Man får med noen grunntjenester i sitt abn. mens andre tjenester må man betale ekstra for enten i form av høyere abn. pris eller for bruk pr. gang.
Lenke til kommentar

Nåja, kan vel ikke akkurat si jeg er overrasket. Hadde heller ikke orket å betale 1-2 kroner hver gang jeg skulle brukt nettbanken, jeg brukte bankid i en periode. Men ser ikke vitsen. Ikke for min del iallefall. Men, her snakker man om ett selskap som sendte regning 1/2 år på etterskudd fordi "de hadde hatt problemer" selv om jeg muntlig på forhånd hadde fått beskjed om at "nei dette skulle vært betalt" det gjør iallefall slik at jeg ikke akkurat er veldig higen på å bli kunde av dem igjen.

Lenke til kommentar

 

Jeg antar du vet hva ordet "eller" betyr, og således ser jeg ikke relevansen.

Jeg ser forsåvidt ikke relevansen heller. Det er primært snakk om å få en tjeneste gratis her og det har blitt presisert flere ganger tidligere at det er det som er naivt å forvente. Det ble også nevnt til slutt at jeg også anser det som naivt å ikke forvente prisøkninger, og det står jeg forsåvidt også for. Jeg forventer ikke i det store og lange å betale mindre for tjenester, uansett hvilken bransje det her dreier seg om. Telebransjen har blitt billigere med årene men det er hovedsaklig pga. økt konkurranse. Men etterhvert forvneter jeg at prisene også vil øke igjen. De kan ikke synke og synke og endel selksaper driver nok med praktisk talt tap.

Man betaler for ett abonnement, og endel ting er inkludert i det, feks telefonsvar, telefonkatalogoppslag osv, dette er da helt vanlig, og man får ikke tjenesten uten å kjøpe produktet, det er således ikke gratis, man fikk ikke bankID på mobil uten abonnement fra telenor.

Ja, ingenting er gratis i ordets rette forstand her. Og ja, man har noen "grunnprodukt" som følger med alle abn. og da står nok det spesifisert(?). Men jeg kan ikke se for meg at BankID har blitt lansert som et "grunnprodukt" som skal følge med i abn. til ubegrenset gratis bruk? Det har vært et produkt som er tilgjengelig for alle Telenors kunder, men som har vært priset til 0 frem til nå. At prisene på tjenester forandrer seg er jo som å forvente, hvertfall når det har vært gratis i en periode. Er jo ikke noe forskjell på feks. et kabelTV abn.: Man får med noen grunntjenester i sitt abn. mens andre tjenester må man betale ekstra for enten i form av høyere abn. pris eller for bruk pr. gang.

 

 

Relevansen er at du har sagt å ikke forvente prisstigning er utrolig naivt, til tross for at all erfaring i bransjen viser at prisene går ned, at du også mener at andre utsagn er naive gjør ikke det mere treffende. Telebransjen har blitt billigere pga bedre teknologi, tror du det er konkurransesituasjonen alene som gjør at man nå får en gigabyte i måneden for 200, men ikke for 15 år siden?

 

Fakta, om du vil kalle det gratis eller ikke, er at endel ting følger med abonnementet som en del av prisen. Det er vanlig, og ikke naivt å forvente. Vi får se hvordan dette utvikler seg, jeg tror det er telenor som må snu her, ikke kundene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Relevansen er at du har sagt å ikke forvente prisstigning er utrolig naivt, til tross for at all erfaring i bransjen viser at prisene går ned, at du også mener at andre utsagn er naive gjør ikke det mere treffende. Telebransjen har blitt billigere pga bedre teknologi, tror du det er konkurransesituasjonen alene som gjør at man nå får en gigabyte i måneden for 200, men ikke for 15 år siden?

Hadde det ikke vært såpass hard konkurranse i markedet (og regulering selvsagt) så er det liten grunn til å tro at prisene hadde gått noe særlig ned, selv om hardware har blitt billigere.

Fakta, om du vil kalle det gratis eller ikke, er at endel ting følger med abonnementet som en del av prisen. Det er vanlig, og ikke naivt å forvente. Vi får se hvordan dette utvikler seg, jeg tror det er telenor som må snu her, ikke kundene.

Jeg vet meget godt at enkelte tjenester følger med i abn, men da også med en begresning: feks. 500SMS, 50gb etc. Og hva slags tjenester som følger med er jo opp til kunden selv i stor grad å bestemme da han/hun må betale mer desto mer som skal følge med. Og poenget blir da hva er det som gjør/tilsier at bankID absolutt skal/bør følge med i abonnementet med ubegrenset bruk? Og som et apropos til konkurranse og lavere priser i telemarkedet: Om Telenor skulle snu så er det ene og alene nettopp pga. konkurranse..
Lenke til kommentar

Hadde den tradisjonelle brikkeløsningen blitt faset ut til fordel for mobilløsningen, for deretter å koste penger hadde jeg derimot skjønt oppstusset.

 

Bankene har jo hatt som mål å fase ut brikkeløsningen til fordel for mobilløsningen. Nå bremser Telenor (som vanlig) den utviklingen. Det er en langt høyere terskel for nye å ta i bruk bankid på mobil fremfor kodebrikken, når den alternative løsningen koster penger. Så da må vi leve med java enda lenger, ved siden av mangelfulle betalingsmuligheter på mobil og nettbrett...

Lenke til kommentar

Er ikke Talkmore er et reelt alternativ heller?

 

Er så vidt jeg forstår kun Telenor og Djuice som krever betalt for BandID inntil videre, og Talkmore bruker jo Telenors nett slik at du i allefall i utgangspunktet skal få den samme dekningen.

 

Vist det kun er Djuice og Telenor så har onecall dekningen fra Telenor og Network Norway. Da vil det også være en leverandør som skal ha lik dekning. Eneste er at de ikke har fått 4G på plass. men vist dekning er et problem er det sikkert ikke 4G der uansett :p Så ja Talkmore og Onecall

Lenke til kommentar

 

Er ikke Talkmore er et reelt alternativ heller?

Er så vidt jeg forstår kun Telenor og Djuice som krever betalt for BandID inntil videre, og Talkmore bruker jo Telenors nett slik at du i allefall i utgangspunktet skal få den samme dekningen.


Vist det kun er Djuice og Telenor så har onecall dekningen fra Telenor og Network Norway. Da vil det også være en leverandør som skal ha lik dekning. Eneste er at de ikke har fått 4G på plass. men vist dekning er et problem er det sikkert ikke 4G der uansett :p Så ja Talkmore og Onecall

 

 

One Call ville jeg ha unngått med alle midler om hastighet i 3G / 4G nettet er viktig for deg.

 

For en stund siden tok jeg å testet ut One Call for å se om dem var så bra som dem sier at det skal være. Men jeg ble fort skuffet og hadde bare One Call i en uke før jeg gikk til Djuice (som jeg har nå, men vurderer å bytte til Talkmore når min bindingstid går ut p.g.a BankID greia med Telenor og Djuice).

 

Grunnen for det var fordi midt i Ålesund sentrum klarte jeg så vidt å skvise ut 4 Mbps i nedlastningshastigheten under Telenor sitt nett med H+ på telefonen min. Og nettet der skulle hvertfall levere 20 Mbps på det maksimale da. Jeg ringte One Call for å høre på hvorfor jeg fikk så dårlig hastighet hos dem, men dem klarte ikke å gi noen svar på det, så jeg ble så forbannet at jeg sa opp One Call og gikk over til Djuice.

 

Og sekundene etter at jeg hadde tatt i bruk mitt Djuice abb, så tok jeg en Speedtest.net (via Android appen) test for å se hvordan hastigheten var. Og her føyk den rett opp til 12 Mbps, så var meget fornøyd med det og klagde ikke på at jeg måtte betale ca 30 kr mere for Djuice abbonemanget enn det jeg gjorde med One Call abbonemanget.

 

Men dette blir litt off-topic, men følte for å nevne dette når du nevnte dette med Telenor dekning og One Call.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

 

 

Er ikke Talkmore er et reelt alternativ heller?

 

Er så vidt jeg forstår kun Telenor og Djuice som krever betalt for BandID inntil videre, og Talkmore bruker jo Telenors nett slik at du i allefall i utgangspunktet skal få den samme dekningen.

Vist det kun er Djuice og Telenor så har onecall dekningen fra Telenor og Network Norway. Da vil det også være en leverandør som skal ha lik dekning. Eneste er at de ikke har fått 4G på plass. men vist dekning er et problem er det sikkert ikke 4G der uansett :p Så ja Talkmore og Onecall

One Call ville jeg ha unngått med alle midler om hastighet i 3G / 4G nettet er viktig for deg.

 

For en stund siden tok jeg å testet ut One Call for å se om dem var så bra som dem sier at det skal være. Men jeg ble fort skuffet og hadde bare One Call i en uke før jeg gikk til Djuice (som jeg har nå, men vurderer å bytte igjen når min bindingstid går ut p.g.a BankID greia med Telenor og Djuice).

 

Grunnen for det var fordi midt i Ålesund sentrum klarte jeg så vidt å skvise ut 4 Mbps i nedlastningshastigheten. Og nettet der skulle hvertfall levere 20 Mbps på det maksimale da. Jeg ringte One Call for å høre på hvorfor jeg fikk så dårlig hastighet hos dem, men dem klarte ikke å gi noen svar på det, så jeg ble så forbannet at jeg sa opp One Call og gikk over til Djuice.

 

Og sekundene etter at jeg hadde tatt i bruk mitt Djuice abb, så tok jeg en Speedtest.net (via Android appen) test for å se hvordan hastigheten var. Og her føyk den rett opp til 12 Mbps, så var meget fornøyd med det og klagde ikke på at jeg måtte betale ca 30 kr mere for Djuice abbonemanget enn det jeg gjorde med One Call abbonemanget.

 

Men dette blir litt off-topic, men følte for å nevne dette når du nevnte dette med Telenor dekning og One Call.

Ja der ser du. Jeg har aldri prøvd One Call. Ville bare nevne de som har telenor dekning eller bruker deres master. Men tror ikke One Call frister nå nei :p

Lenke til kommentar

 

Er ikke Talkmore er et reelt alternativ heller?

 

Er så vidt jeg forstår kun Telenor og Djuice som krever betalt for BandID inntil videre, og Talkmore bruker jo Telenors nett slik at du i allefall i utgangspunktet skal få den samme dekningen.

Vist det kun er Djuice og Telenor så har onecall dekningen fra Telenor og Network Norway. Da vil det også være en leverandør som skal ha lik dekning. Eneste er at de ikke har fått 4G på plass. men vist dekning er et problem er det sikkert ikke 4G der uansett :p Så ja Talkmore og Onecall

 

 

Dette er en sannhet med store modifikasjoner, det er riktig som du sier at OneCall har avtale om bruk av Telenor sitt nett når nettverket til Tele 2 (som eier OneCall) altså Network Norway ikke strekker til. Men du vil i de aller fleste tilfeller våre koblet til Network Norway sitt nett om kvaliteten på dette nettet er aldri så dårlig, det er kun i områder hvor Network Norway ikke eksisterer i det hele tatt at du tar i bruk Telenor sitt nett og som du sier så kan du glemme alt som heter 4G / LTE.

 

Jeg vil nå ikke si at dette er noe fullverdig alternativ til verken Telenor, Djuice, Talkmore, Netcom eller Chess når alt kommer til alt. De øvrige kan jo stort sett skimte med bedre nett, raskere nett og det hele.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke Talkmore er et reelt alternativ heller?

 

Er så vidt jeg forstår kun Telenor og Djuice som krever betalt for BandID inntil videre, og Talkmore bruker jo Telenors nett slik at du i allefall i utgangspunktet skal få den samme dekningen.

Vist det kun er Djuice og Telenor så har onecall dekningen fra Telenor og Network Norway. Da vil det også være en leverandør som skal ha lik dekning. Eneste er at de ikke har fått 4G på plass. men vist dekning er et problem er det sikkert ikke 4G der uansett :p Så ja Talkmore og Onecall

 

 

One Call ville jeg ha unngått med alle midler om hastighet i 3G / 4G nettet er viktig for deg.

 

For en stund siden tok jeg å testet ut One Call for å se om dem var så bra som dem sier at det skal være. Men jeg ble fort skuffet og hadde bare One Call i en uke før jeg gikk til Djuice (som jeg har nå, men vurderer å bytte til Talkmore når min bindingstid går ut p.g.a BankID greia med Telenor og Djuice).

 

Grunnen for det var fordi midt i Ålesund sentrum klarte jeg så vidt å skvise ut 4 Mbps i nedlastningshastigheten under Telenor sitt nett med H+ på telefonen min. Og nettet der skulle hvertfall levere 20 Mbps på det maksimale da. Jeg ringte One Call for å høre på hvorfor jeg fikk så dårlig hastighet hos dem, men dem klarte ikke å gi noen svar på det, så jeg ble så forbannet at jeg sa opp One Call og gikk over til Djuice.

 

Og sekundene etter at jeg hadde tatt i bruk mitt Djuice abb, så tok jeg en Speedtest.net (via Android appen) test for å se hvordan hastigheten var. Og her føyk den rett opp til 12 Mbps, så var meget fornøyd med det og klagde ikke på at jeg måtte betale ca 30 kr mere for Djuice abbonemanget enn det jeg gjorde med One Call abbonemanget.

 

Men dette blir litt off-topic, men følte for å nevne dette når du nevnte dette med Telenor dekning og One Call.

 

 

Dette har nok mye å gjøre med at One Call er nedprioritert i nettet til Telenor, her prioriteres Telenor sine egne kunder først (Telenor, Djuice og One Call) og du skal ikke se bort ifra at de setter begrensinger på hastigheten til One Call kunder for å sikre bedre tilgang til egne kunder.

 

One Call sine reklamer og propaganda om Telenordekning, lik hastighet og like bra som alle andre er bare fjas. Fungerer sikkert kjempebra for mor, far og bestemor som ikke bryr seg en tøddel om databruk og netthastighet men for de som faktisk benytter mobilnettet litt aktivt så er ikke dette mye å trakte etter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...