Gå til innhold

Microsoft har lansert Windows Phone 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt sent, og merk at den visstnok ikke slippes til eksisterende telefoner før om et par måneder (skal vi regne med 2-4 mnd?) og de nye modellene med Windows Phone 8.1 ferdiginstallert er vel ikke forventet før tidligst midten av Juni så innen da så er jo blant annet iOS 8.0 allerede vist frem og BETA ute. Føler at Microsoft til stadighet blir hengene litt i bakleksa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt sent, og merk at den visstnok ikke slippes til eksisterende telefoner før om et par måneder (skal vi regne med 2-4 mnd?) og de nye modellene med Windows Phone 8.1 ferdiginstallert er vel ikke forventet før tidligst midten av Juni så innen da så er jo blant annet iOS 8.0 allerede vist frem og BETA ute. Føler at Microsoft til stadighet blir hengene litt i bakleksa.

 

Nå var vel IOS 7 noen revolusjon, så da skal man ikke ha de store forventningene til IOS 8 heller.

 

Er faktisk mer spent på WP 8.1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

det er bruker opplevelsen jeg snakker om .

på den en siden sies det at den skal være lik på alle plastformer samtidig som det sies at det ikke kan være helt lik for da går det lit i veien for hensikten med produktet .

 

på den ene side sier dere at man ikke kan bruke windows 8 på en mobil ( selv om det er meny systemet jeg snakker om) , men de som synes at WP kopien metro er feil i w8 på en vanlig pc blir feil blir glodd på med store øyne

og så dreier det seg jo bare om enkle tilpasninger

 

Det var jo nevnt at man kunne kjøre windows på flere plattformer og likevel ha helt forskjellige meny design

det burde jo funger bra , men merkelig nok så er det for vanskelig .

i stedet skal man altså ha forskjellige systemer med samme design.

 

Det er noe merkelig over denne tankemåten fra Microsoft

Hva er definisjonen av lik brukeropplevelse? Identiske knapper og menyer, uansett hvor i OSet man befinner seg? Eller at elementer som går igjen på begge plattformer oppfører seg likt slik at en bruker kjenner seg igjen og skjønner hvordan han skal oppnå et resultat selv om GUI ikke er identisk i dybden?

 

Man kan godt legge W8 på en x86 drevet mobil, rent teknisk. Men du skriver at det er menysystemet du snakker om, altså touch interfacet. Vell, touch interfacet på W8 er i praksis Windows RT, og som jeg skriver jobber MS mot å slå sammen RT og WP8. Se det jeg skrev ovenfor.

 

Som jeg skrev ovenfor begynte utviklingen av W8/RT og WP8 mye godt uavhengig av hverandre, selv om man har tatt i bruk designelementer og lik funksjonalitet. Det samme ser vi som jeg skrev på XBOX som også benytter tiles, men som ellers er ganske forskjellig.

 

Det er ikke vanskelig å kjøre helt forskjellig design på de forskjellige OSene og fremdeles kalle dem Windows for å si det sånn. Men poenget er å ha et grensesnitt som gjør at det er lett for en bruker av W8 å ta i bruk RT, WP, eller til og med XBOX. Jeg skjønner ikke hva som er merkelig med det.

 

Jeg skriver dette på en Surface Pro, en Device som fungerer ypperlig med W8. Den er via Direct Access sømløst koblet til jobbens nettverk som om jeg skulle sitte på kontoret slik at jeg kan gjøre alt jeg gjør der på,farten, så,lenge jeg har internett. Mye av denne jobbingen gjøres på x86 (desktop) applikasjoner. Samtidig kan jeg slappe av og bruke den som et nettbrett, tilknyttet min livebruker har jeg tilgang til samme økosystem som på mitt RT-brett, og til dels WP8 mobil. Denne fungerer som arbeidsstasjon, bærbar og nettbrett, og menyene på W8 håndterer alle disse bruksmønster bra.

 

Nå kunne sikkert RT delen av dette blitt kopiert inn på WP, men er det naturlig å gjøre det? Har jeg bruk for desktop modus på WP, slik som på RT? Er designelementer på den ene plattformen (skjermstørrelsen) alltid godt egnet på den andre? Nei på begge.

 

Derfor ser jeg muligheten for at WP og W8/RT aldri vil få identiske design, men at designelementer og funksjonalitet vil bli enda tettere sammensmeltet. Og dette kan være en fordel i mine øyne.

 

Det som imidlertid ganske sikkert vil skje, som jeg skrev ovenfor, er at det om ligger under brukergrensesnittet kommer til å slås sammen på RT og WP, slik at den underliggende koden blir den samme. Applikasjonene skrives en gang for begge enhetstyper og blir tilgjengelig i en felles store, ikke hver sin som er tilfellet i dag for eksempel. Dette vil da naturlig vis innbefatte RT delen av Windows 8 på x86.

 

hvis RT skulle være den lette utgaven . hvorfor tak man da vekk Aero fra windows ?

hvis det kunne her med designmessigere årsaker så er de og lit merkelig

 

først ble det sagt at Aero var "tung" å drive og så er dette blitt avvist senere

Så hvorfor tak man da vek muligheten til bruke Aero ?

 

Det som er lit merkelig ar jo at man skal ha noe som er lik på alle plattformer , til tross for at disse plastformene er til de grader så forskjellige.

Da må det gå ut over noe og man mister en del funksjonalitet på enkelte plattformer

systemet på en telefon er jo simplere en det som er på en standard pc i dag

 

Da er det merkelig at mikrosoft forsøker å presse det sammen i et system som for strenge restriksjoner hva man kan gjøre samtidig som man gjør myene så forskjellige

 

 

jeg oppfatter det slik at man skal tvinge gjennom en felles plattform for enhver pris samtidig som ikke tar hensyn til seeregenskapene hver enhet har., for så å kompensere det ved å ha forskjellig menyer

 

Når man nå er der hvorfor kan man da ikke også ha forskjellige typer standard menyer på en pc i windows 8 ?

hvorfor må det være 3djerparts tillegg ?

 

windows phone hadde jo en form for fliser i versjon 7.5 også

windows 8 fikk jo metro som er basert på fliser?

 

Hvor er da den store forskjellen når dere sier at dere vil ha dette adskilt ?

 

Nå håper jeg at jeg fikk frem budskaper mit

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

det er bruker opplevelsen jeg snakker om .

på den en siden sies det at den skal være lik på alle plastformer samtidig som det sies at det ikke kan være helt lik for da går det lit i veien for hensikten med produktet .

 

på den ene side sier dere at man ikke kan bruke windows 8 på en mobil ( selv om det er meny systemet jeg snakker om) , men de som synes at WP kopien metro er feil i w8 på en vanlig pc blir feil blir glodd på med store øyne

og så dreier det seg jo bare om enkle tilpasninger

 

Det var jo nevnt at man kunne kjøre windows på flere plattformer og likevel ha helt forskjellige meny design

det burde jo funger bra , men merkelig nok så er det for vanskelig .

i stedet skal man altså ha forskjellige systemer med samme design.

 

Det er noe merkelig over denne tankemåten fra Microsoft

Hva er definisjonen av lik brukeropplevelse? Identiske knapper og menyer, uansett hvor i OSet man befinner seg? Eller at elementer som går igjen på begge plattformer oppfører seg likt slik at en bruker kjenner seg igjen og skjønner hvordan han skal oppnå et resultat selv om GUI ikke er identisk i dybden?

 

Man kan godt legge W8 på en x86 drevet mobil, rent teknisk. Men du skriver at det er menysystemet du snakker om, altså touch interfacet. Vell, touch interfacet på W8 er i praksis Windows RT, og som jeg skriver jobber MS mot å slå sammen RT og WP8. Se det jeg skrev ovenfor.

 

Som jeg skrev ovenfor begynte utviklingen av W8/RT og WP8 mye godt uavhengig av hverandre, selv om man har tatt i bruk designelementer og lik funksjonalitet. Det samme ser vi som jeg skrev på XBOX som også benytter tiles, men som ellers er ganske forskjellig.

 

Det er ikke vanskelig å kjøre helt forskjellig design på de forskjellige OSene og fremdeles kalle dem Windows for å si det sånn. Men poenget er å ha et grensesnitt som gjør at det er lett for en bruker av W8 å ta i bruk RT, WP, eller til og med XBOX. Jeg skjønner ikke hva som er merkelig med det.

 

Jeg skriver dette på en Surface Pro, en Device som fungerer ypperlig med W8. Den er via Direct Access sømløst koblet til jobbens nettverk som om jeg skulle sitte på kontoret slik at jeg kan gjøre alt jeg gjør der på,farten, så,lenge jeg har internett. Mye av denne jobbingen gjøres på x86 (desktop) applikasjoner. Samtidig kan jeg slappe av og bruke den som et nettbrett, tilknyttet min livebruker har jeg tilgang til samme økosystem som på mitt RT-brett, og til dels WP8 mobil. Denne fungerer som arbeidsstasjon, bærbar og nettbrett, og menyene på W8 håndterer alle disse bruksmønster bra.

 

Nå kunne sikkert RT delen av dette blitt kopiert inn på WP, men er det naturlig å gjøre det? Har jeg bruk for desktop modus på WP, slik som på RT? Er designelementer på den ene plattformen (skjermstørrelsen) alltid godt egnet på den andre? Nei på begge.

 

Derfor ser jeg muligheten for at WP og W8/RT aldri vil få identiske design, men at designelementer og funksjonalitet vil bli enda tettere sammensmeltet. Og dette kan være en fordel i mine øyne.

 

Det som imidlertid ganske sikkert vil skje, som jeg skrev ovenfor, er at det om ligger under brukergrensesnittet kommer til å slås sammen på RT og WP, slik at den underliggende koden blir den samme. Applikasjonene skrives en gang for begge enhetstyper og blir tilgjengelig i en felles store, ikke hver sin som er tilfellet i dag for eksempel. Dette vil da naturlig vis innbefatte RT delen av Windows 8 på x86.

 

hvis RT skulle være den lette utgaven . hvorfor tak man da vekk Aero fra windows ?

hvis det kunne her med designmessigere årsaker så er de og lit merkelig

 

først ble det sagt at Aero var "tung" å drive og så er dette blitt avvist senere

Så hvorfor tak man da vek muligheten til bruke Aero ?

 

Det som er lit merkelig ar jo at man skal ha noe som er lik på alle plattformer , til tross for at disse plastformene er til de grader så forskjellige.

Da må det gå ut over noe og man mister en del funksjonalitet på enkelte plattformer

systemet på en telefon er jo simplere en det som er på en standard pc i dag

 

Da er det merkelig at mikrosoft forsøker å presse det sammen i et system som for strenge restriksjoner hva man kan gjøre samtidig som man gjør myene så forskjellige

 

 

jeg oppfatter det slik at man skal tvinge gjennom en felles plattform for enhver pris samtidig som ikke tar hensyn til seeregenskapene hver enhet har., for så å kompensere det ved å ha forskjellig menyer

 

Når man nå er der hvorfor kan man da ikke også ha forskjellige typer standard menyer på en pc i windows 8 ?

hvorfor må det være 3djerparts tillegg ?

 

windows phone hadde jo en form for fliser i versjon 7.5 også

windows 8 fikk jo metro som er basert på fliser?

 

Hvor er da den store forskjellen når dere sier at dere vil ha dette adskilt ?

 

Nå håper jeg at jeg fikk frem budskaper mit

 

Vet du hva Elgen, jeg å bare beklage, for jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva budskapet ditt er.

 

Aero er mer krevende enn om man ikke kjører det, men det er stort sett maskinene i bunnen av ytelses skalaen som hadde et noe merkbart ytelsesproblem med Aero slått på. Men nå er ikke Aero helt borte i Windows 8. Men det mest åpenbare, Aero Glass samt noen småting er blitt fjernet. Dette er nok vell så mye design som at det krever mer av maskinen. Men det kan også være en viss sammenheng med at man også skal kjøre W8 på Atom og Pentium CPU'er også, og muligens noen billige AMD varianter. Dessuten deler RT også desktoppen med W8.

 

Les mer om Aerofunksjoner som fremdeles finnes i Windows 8 her.

http://www.howtogeek.com/128819/aero-isnt-gone-in-windows-8-6-aero-features-you-can-still-use/

 

Nå ser jeg personlig ikke det helt store problemet med at Aero Glass ble fjernet.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er merkelig at designelementer skal se like ut og fungere likt over flere typer devicer? Jeg forklarte litt av dette på en tidligere post. Jeg ser heller ikke hvordan dette gjør at man mister funksjonalitet på enkelte plattformer.

 

Jeg bruker W8.1 på alle mine datamaskiner. Desktoppen med 3 27" skjermer på jobb, min egen, fruens og barnas bærbare, gamingmaskinen og Surface Pro maskinen jeg skriver på nå. Samtidig har jeg og barna hver vår RT.

 

Jeg har ikke kjørt W8.1 på disse om jeg hadde mistet funksjonalitet. Jeg jobber for øvrig med IKT Drift, og anser meg som over middels tung bruker.

 

Om ikke annet har jeg fått ekstra funksjonalitet med W8 over W7.

 

Hvorfor du mener at WP8 skulle hatt dønn likt GUI som W8/RT spekulerer jeg også på. Er det naturlig? Jeg ser ikke at det er det. Men det betyr ikke at en god del designelementer ikke fungerer på kryss av plattformene for det. Det som imidlertid betyr noe er at det som ligger under panseret er mest mulig likt, slik at applikasjoner kan kjøre på tvers av plattformene fra en felles Store. Og dit virker det som vi er på vei. Nå i første omgang i forbindelse med oppdateringen av APIene på WP8.

 

Personlig har jeg ikke savnet startmenyen en eneste gang siden jeg installerte W8 17. august 2012. Ja, jeg ser at det argumenteres for det ene eller andre, men det får være sin sak. I mine øyne er det nærmest å lete etter ting å sette fingeren på, selv om det i praksis ikke er problematisk.

 

Hva du skriver om fliser på WP7.5 og metro på WP8 skjønner jeg ingen ting av. WP7.X og WP8 var rent GUI-messig akkurat det samme. Begge bruker fliser, og begge her metro frem til MS ikke lenger kunne bruke metro som navn. Det som skiller WP7.x fra WP8 er kjernen, et bytte som var helt nødvendig for å knytte båndene mellom WP og RT og kanskje etter hver smelte dem sammen til en viss grad.

 

Jeg må nesten få spørre om du bruker eller har brukt Windows 8, Windows RT og/eller Windows Phone 8 selv? Du skriver en hel masse, som jeg ikke klarer å få helt draget på, og som grenser opp mot, jeg vet ikke, fra helt feil til uforståelig.

 

Man står så klart fritt til å like det ene eller andre eller ikke. Men det er poengene og argumentasjonsrekkene jeg ikke forstår.

 

Jeg påstår på ingen måte at MS har gjort alt riktig med en gang her, men jeg påstår at de har gjort mer riktig enn de har gjort feil. Og når man tar det i bruk, så fungerer det faktisk veldig bra, både på den enkelte device og på kryss av devicene. Brukre man MS økosystem, som er naturlig om man her flere slike devicer, blir et bare enda bedre. Sånn sett mener jeg W8 har fått mye mer tyn enn den fortjener... Men dette er da altså min personlige mening som bruker.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå har du neppe forstå problem stilingen i det hele tatt eller om du bryr deg , elle bar vil nekte for å være sta.

 

Problemet med disse flisene var at de tok for mye plass på skjermen.

det er greit når man har en liten skjerm , men når det skal være nøyaktig like mange pr skjermbilde enten skjermen er stor eller liten da er det noe som er galt

 

windows phone 7 hadde disse flisen som er blitt den dominerende i start menyen

nå er det jo en pce ikke en telefon man jobber med så da må man jo faktisk spørre seg om hvorfor microsoft skal påtvinge oss de hel nøyaktig samme designet på begge

 

poenget mig var å påpeke at man på den en siden skal tvinge frem et helt likt designe på alle enheter og så kan man likevel ikke bruke samme utseende fordi det går ut over funksjonaliteten

 

en pc og et nettbrett kan for så vid fungere temmelig likt , og spesielt når man har fått disse hybridene

 

En telefon har jo i hovedsak ikke bruk for mus

og man greie seg fint uten ekstra tastatur selv om enkelte foretrekker disse mikro tastaturene

 

En vanlig pc er derimot veldig avhengig av mus og tastatur selv om det sikkert finnens de som bare vil bruke

tastaturet

 

Da er det nettop det at man kopierer wp designet og så gjør enkelt tilpasninger slik at musen i beste fall fungere som en nødløsning ( i forhold til tidligere design) .

nå var det vel sagt et eller annet sted at man skulle ta vekk datamusen

 

 

Nå foregår denne diskusjonen i 3 faser

1 man hører om hvor bra w8 er

 

2 så får man klager fra de som synes det er tungvindt å bruke når man må bruke metr.

så kommer det enkelt som sier at det ikke er nødvendig å bruke startmenyen , men andre sier at de må bruke den fordi de bl.a. ikke har plass til alle hurtigvalgene eller husker navnet på programmet /filen

 

3 så kommer det en gjeng som forteller oss hvordan man skal bruke w8

problemet med dette er at de kun bryr seg om del av brukeren av w8 , ikke alle

Lenke til kommentar

"Problemet" med metro/classic i Windows 8 blir løst med oppdateringen som kommer om noen dager. Startknappen er tilbake, man kan velge oppstart i Classic eller Modern (metro)

Kan altså velge mellom gammeldags eller nytt. Alle apper og program vises også på startlinja.

Bruk av mus/tastatur blir det også bedre tilrettelagt for.

Har selv ingen problemer med Windows 8.1, (ikke nå lenger) synes det fungerer flott på desktop. Men ja, hadde absolutt en tilvenningsperiode med en del frustrasjon og dualboot med XP.

Bruksanvisning/veiledning i Windows 8 kunne definitivt vært bedre.

Lenke til kommentar

(...)

 

Poenget med min post, var ihvertfall at WP8 og Win 8 RT i dagens format ikke kan erstatte den ene eller andre. WP8 kan jo fungere på ett nettbrett, men personlig så ser jeg heller at det er en form for Win 8 versjon der. Dog så er i mine øyne RT litt overflødig, da WP8 kan fungere på nettbrett, men Win 8 RT (I dagens form og format, med skrivebord og det hele!) vil bli særdeles overflødig på en telefon, og ikke minst upraktisk. (Prøv å treffe minimerings knappen i ett vindu på en 4" tlf.)

 

Dog kan en wp8 og win8 RT hybrid være en god løsning.

 

Win 8 i seg selv, har jeg derimot ingenting imot, og er faktisk særdeles fornøyd med det. Spesielt på min surface pro.

 

Slik jeg forstår det så fokuserer du på metro delen, men win 8 RT og win 8 er jo så mye mer enn det. Derfor sier jeg nei takk til Win 8 RT på mobil.

 

WP8 er beregnet på smartmobiler

Win8 RT er beregnet på nettbrett med ARM.

Win 8 er beregnet på x86 nettbrett og pc'er.

 

Så enkelt er det. Men som sagt, så mener jeg at man godt kunne droppet RT i det store og hele, og så brukt en forbedret WP8 versjon på arm-brettene, alla det Apple har gjort med iOS på iphone og iPad. Men jeg kan se fordelene av å ha skrivebordsfunksjonen på nettbrett, og da får man win8 RT.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

nå er nå jeg , og sikker flere ganske overbevist at WP og RT er så og si identiske , i det mist at de krever samme hardware for fungere

 

ergo så er en av dem overflødig os

 

sånn sett så vil mange oppfatte det som lit rotete det Microsoft holder på med for tiden

 

Nå har jeg skrevet flere ganger i svar til deg hvorfor WP og RT er forskjellig. De startet først og fremst som to forskjellige utviklingsprosesser, av to forskjellige team, med to forskjellige satsningsområder. WP7 hadde også en helt egen kjerne.

 

MS ønsket derpå å konsolidere satsningen på mobiler og andre touch devicer, og har derfor begynt å smelte sammen WP og RT. Det første steget i denne prosessen var å bytte kjerne i WP, hvilket gjør at man fikk et skille mellom WP7 og WP8, mest tydelig med tanke på applikasjonsbutikken der man ikke får tilgang til nye WP8 apper på WP7.

 

Dette var imidlertid helt nødvendig for å starte prosessen med å smelte sammen WP og RT, selv om det nok ikke var eneste årsak.

 

Nå har MS kjørt denne prosessen enda lenger ved å implementere enda flere felles API'er på WP og RT, og planen er å smelte sammen applikasjonsbutikken til WP8 og RT i løpet av det neste året eller så.

 

Og slik vil prosessen fortsette.

 

Men, dette betyr ikke nødvendig vis, selv om det kan skje, at GUI på WP og RT blir identisk, selv om alt under panseret eller skulle bli det. Man kan diskutere om dette er hensiktsmessig eller naturlig.

 

Så kan man diskutere om det da er samme OS eller ikke. I alle tilfeller er det felles applikasjonsbutikk som er det viktigste her, og at GUI elementene ellers fungerer likt og har samme funksjonalitet. At de er like under, men forskjellig utenpå betyr ikke at det ene er overflødig. Alt behøver ikke være som iOS.

 

Jeg tror vi får en mellomting.

Lenke til kommentar

jeg vet at du har sagt flere ganger at dagens utgave av WP og RT er forskjellig

Samtidig så er man at de stadig nærmer seg om du også har sagt

 

Så vet man jo at MS ønsker å ha en felles plattform over hele fjøla og da kan man spørre seg om de da trenger så mange forskjellige utgaver

 

man kan til og med ha flere GUI å velge mellom

her ser jeg foreløpig for man

  • et som er tilpasset desktop brukere
  • et som er tilpasset metro sympatisører ( uansett plattform)
  • et som er tilpasset nettbrett
  • et som er tilpasset mobilen

 

og da bør det funger sømløst uten at andre GUI maser om oppmerksomhet som for de som er desktop brukere på w8

Men så spør det om det da likevel ikke blir for stor forskjell i brukeropplevelse likevel

 

 

Her mener jeg at de bør ha en eneste utgave som tilpasser seg den hardwaren den skal brukes på

og da kan man både legge til og ta vekk elementer fra hovedutgaven slik at en installasjon på en pc tar mer plass en en installasjon på et nettbrett og installasjonen på en mobil tar minst plass

 

Nå virker det som målet er å kunne tilby en utgave som tar like mye plass enten det er på en pc , nettbrett eller mobil

og da blir det problematisk for

  • pc installasjon vil mangle en del funksjonalitet i forhold til det den burde ha
  • Nettbrett installasjon vil nok ta lit stor plass
  • og mobil installasjon vil ta for stor plass

 

Det er slik jeg ser det nå hvis installasjonen skal være lik på alle plastformene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...