Gå til innhold

Nå begynner 4K-skjermene å bli rimelige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel har hatt en del samsung skjermer over en del år, har aldri hatt noe problemer.

Vel kan sies samsung er veldig dyrt på skjerm, det har vi sett en del år allerede.

 

Husk i følge forbrukerkjøpsloven har vi 5 års garanti på skjerm, selv om det ikke er sikkert skjermen blir brukt så lenge en gang, baklyset er som regel den komponenten som ryker først.

Lenke til kommentar

Veldig stiv pris når varen ikke er på lager.

 

SAMSUNG U28D590D 28" 4K WIDE TFT LED BLACK 28" UHD-skjerm (4K) med 1 ms responstid

 

4 744 kr er langt bedre kjøp. Jeg syns noen høytaller kunne vært noe, har noen erfaringer på hvordan lydkvaliteten blir med HDMI 1.4 om man viser 4k ultra HD?

 

Har en mistanke om man muligens kan få problemer med lyden hvis det er slik HDMI kablene blir så hardt belastet.

 

Den har ikke høyttalere.

Lenke til kommentar

"4K-oppløsningen betyr at hele 3840 x 2160 piksler sammen danner et bilde som er like detaljert som fire full-HD-bilder"

3840 x 2160 = 8.294.400 pixler

 

"Skjermpanelet har en kontrast på 1000:1 og kan vise én milliard farger samtidig"

 

Trenger man ikke minimum 1 milliard pixler hvis man skal vise 1 milliard farger samtidig? ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er blitt skeptisk til Samsung etter jeg så dokumentaren på FBI for en drøy måned siden.

 

Virker som de med vilje bruker dårlige komponenter for at skjermen skal gå i stykker etter garantitiden er gått ut.

 

Enig der, men ikke heng ut Samsung på det grunnlaget. Det er utrolig mange som bruker "dårlige" komponenter slik at de skal melke markedet med reservedeler og reparasjoner. Bilindustrien er meget flinke på dette og antagelig alle grener som selger forbrukerprodukter.

 

Oooh, kom på et godt eksempel. Knuste skjermer på mobiler :)

Lenke til kommentar

Spillere bør fortsatt satse på 120 Hz skjermer selv om det betyr lavere oppløsning. Spillere bør styre unna slike tidlige 4K skjermer på grunn av barnesykdommer med synkronisering av bildene fra de to halvdelene (også via DP). Les mer om det i Anandtech sin test av Dell UP3214.

De som vil ha fantastisk bildekvalitet bør styre unna billige 4K skjermer på grunn av TN-panel.

Dette er en skjerm for tekstbehandling, regneark, cad, programmering og den type ting. Apropos billige 4K TN-skjermer så har det vært et par stykker under 5000 kr i prisguiden en stund: Samsung UD28D590D og Philips 288P6LJEB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

$700 i USA blir vel vanligvis vesentlig mer enn 5000 kroner i Norge? Pleier det ikke å være rundt 10x, altså 7000 kroner? Jeg vil ikke kalle en 28" skjerm til 7000 kroner rimelig.

Her var vi veldig optimistiske med prisen, 700 USD er oftere nærmere tigangen enn det er syvgangen?

Merkelig at 10 gangeren fortsatt henger igjen, 14 år etter at den var aktuell. Den gangen dollarkursen var rundt 8-9 kr/USD. Er det ikke på tide å få med seg at kursen har sunket rundt 30%? Det siste tiåret har 7-8-gangeren vært et bedre estimat. Som sagt av andre her er pris i Norge faktisk under 5000 kr. I dette tilfellet er altså 6,8-gangeren fasiten.

 

Jeg syns noen høytaller kunne vært noe, har noen erfaringer på hvordan lydkvaliteten blir med HDMI 1.4 om man viser 4k ultra HD? Har en mistanke om man muligens kan få problemer med lyden hvis det er slik HDMI kablene blir så hardt belastet.

Jeg tror bilde og lyd har ulike "kvoter" av båndbredden slik at ikke det skal være noe problem. Uansett krever lyd ekstremt mye mindre båndbredde enn bilde. HDMI 1.4 støtter inntil 8 kanaler, ukomrpimert 24 bit PCM 192 Hz = 4,6 MB/s, mens normalen for skjermer med innebygde stereohøytalere og normalt bluray-materiale er 2 kanaler 16 bit 44,1 Hz = ca 0,18 MB/s. HDMI 1.4 støtter faktisk hele 4096*2160 30p over hver 10200 MB/s kabel. Denne skjermen har to kabler og dermed ca 170 MB/s overskuddskapasitet når den kjører 3840*2160 60p. Nok til å kjøre nesten 1000 ukomprimerte stereo lydkanaler med CD-kvalitet.

Lenke til kommentar

Er blitt skeptisk til Samsung etter jeg så dokumentaren på FBI for en drøy måned siden.

 

Virker som de med vilje bruker dårlige komponenter for at skjermen skal gå i stykker etter garantitiden er gått ut.

Virker som de velger billigere komponenter for å holde prisen nede. Forbruksmønsteret har endret seg til å bytte ut til noe bedre før det eksisterende går istykker. Produsentene har tilpasset seg forbruket.
Lenke til kommentar

 

Er blitt skeptisk til Samsung etter jeg så dokumentaren på FBI for en drøy måned siden.

 

Virker som de med vilje bruker dårlige komponenter for at skjermen skal gå i stykker etter garantitiden er gått ut.

Virker som de velger billigere komponenter for å holde prisen nede. Forbruksmønsteret har endret seg til å bytte ut til noe bedre før det eksisterende går istykker. Produsentene har tilpasset seg forbruket.

 

Ikke bare det , de sabotere jo eget produkt for å gjøre det lit mindre holdbart ved å utsette den dårlige delen for ekstra belastning

Lenke til kommentar

Dette er en skjerm for tekstbehandling, regneark, cad, programmering og den type ting.

 

Og for oss som driver med slikt, så er dette så spennende at jeg faktisk vurderer å kjøpe tre stykker. Da kan jeg bytte ut dagens rigg som består av 30" (16:10) + 4 x 20" (4:3) på høykant (altså 7360 x 1600).

 

Må kanskje begynne å lese meg opp på hva jeg trenger av skjermkort for å drive noe slikt, minstekravet blir vel 3 stykk displayport, eller er det slik at displayport kan kjøres som daisy chain (krever vel i så fall støtte i skjermen)?

Lenke til kommentar

Disse tidlige 4K skjermene fungerer internt som en daisy chain av 2 skjermer med 1920*2160 piksler (60 Hz). Du får altså ikke mer enn én 4K skjerm per DP-port. Skjermkort med 2 eller flere DP-porter støtter ikke nødvendigvis full båndbredde på alle så i verste fall trenger du 3 skjermkort, ett til hver skjerm. Men jeg er ikke sikker på hvilke skjermkort som støtter hva. Skulle gjernes sett en oversikt på det.

 

PS. Si i fra om du vil bli kvitt gamleskjermene for en billig penge.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...