Gå til innhold

Hvordan forsvare fårikål framfor andre retter med rødt kjøtt ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Altså, sunnhetsperspektivet mellom fårikål og andre retter med rødt kjøtt er snevert.

 

Jeg ville sammenlignet det med biff (omtrent like sunt tror jeg), kjøttfarser, osv.

Lenke til kommentar

 

Rett og slett at det er norges nasjonalrett!

Vel oppgaven er ikke om nasjonalistisk mat, men sunn mat så jeg trenger noen gode argumenter.

 

 

Norsk lamme- og fårekjøtt er fult av omega 3, noe som er en buffer. Fettsammensetningen i fårekål er jo derfor sunnere enn dyr som bare spiser kraftfor. Dyr som er foret på kraftfor har omega 6, som er fettsyre som har bvetennelsesfremmende stoffer.

 

Den gjennomsnittlige lærer har lite greie på slikt. Så dersom du fremlegger noe med grunnlag i omega 3/omega 6 forskjellen så burde det holde. Fårikål er jo ikke direkte usunt, men dersom dem på død og liv skal ha en sunn søndagsmiddag gi dem en skål med havregrøt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

W-6 fettsyrer i mennesker har vist seg å ikke ha samme tendens til å gi betennelsereaksjoner og ser ut til å være av mye mindre betydning enn antatt. Istedenfor for å fokusere på å senke W-6 i kosten kan man heller fokusere på kilder med W-3 og på den måten ha en mer gunstig ratio W3:W6. Linolsyre blir i liten grad omdannet til arakidonsyre i mennesker, sammenlignet i animalske modeller.

 

 

Lenke til kommentar

Eit greit argument for at fårikål er ein sunn matrett samanlikna med andre rettar er at det ikkje er tilsatt ekstra fett.

 

Om du steiker vanlig biff så steiker du vanligvis biffen i fett, og ofte serverer du biffen med ein god og feit saus i tillegg. Bruker du krydderblandingar så inneheld dei kryddera ofte sukker.

Lenke til kommentar

Vanskelig å forsvare at fårikål er mye bedre enn andre retter med rødt kjøtt. Spesielt med tanke på at fårikål kun serveres med kjøtt, kål og poteter...

 

Synes forøvrig denne problemstillingen er noe merkelig da det finnes retter som er sunnere enn fårikål og retter som er mer usunn enn fårikål....

Endret av arsenalfan
Lenke til kommentar

Eit greit argument for at fårikål er ein sunn matrett samanlikna med andre rettar er at det ikkje er tilsatt ekstra fett.

 

Om du steiker vanlig biff så steiker du vanligvis biffen i fett, og ofte serverer du biffen med ein god og feit saus i tillegg. Bruker du krydderblandingar så inneheld dei kryddera ofte sukker.

En ting som er verdt å nevne her er at rene proteinrike matvarer blir i svært liten grad beriket med fett som smør etc. Mesteparten av denne vil foreligge i pannen og tro det eller ei; men om du ikke "skraper" opp fettet etter den er stekt så er det snakk om minimale menger beriking. (Jo renere proteinkilder jo mindre beriking og til og med egg kan nevnes her.)

Lenke til kommentar

W-6 fettsyrer i mennesker har vist seg å ikke ha samme tendens til å gi betennelsereaksjoner og ser ut til å være av mye mindre betydning enn antatt. Istedenfor for å fokusere på å senke W-6 i kosten kan man heller fokusere på kilder med W-3 og på den måten ha en mer gunstig ratio W3:W6. Linolsyre blir i liten grad omdannet til arakidonsyre i mennesker, sammenlignet i animalske modeller.

 

 

 

Jeg vet ikke hva du sier, men jeg antar du har rett :p

Lenke til kommentar

Hvis man dropper potetene, er fårikål en særdeles sunn rett. Men man får kanskje ikke si sånt på skolen enda.

I og med at det ikke er noen grunnlag for å si at poteten er sett i sammenheng med negativ helse så kan man nok ikke si sånt på skolen, nei. Grunnen til at poteten ble trukket tilbake fra "5 om dagen" var grunnet manglende forskning på at den bidro med nok mikronæringstoffer/andre helsegevinster sammenlignet med de andre frukt & grønt. Dette er ikke synonymt med at den per se er dårlig. Poteten med skallet på er en finfin kilde til mange gode AS og inneholder eks mye lysin, videre er den en fin kilde til vitC, kalsium og fiber. Poteten er relativ energifattig i forhold til volum og kan ikke sammenlignes med andre energirike bearbeide produkter som frityrstekte pommes fries, potetgull og lignende.

Lenke til kommentar

 

Eit greit argument for at fårikål er ein sunn matrett samanlikna med andre rettar er at det ikkje er tilsatt ekstra fett.

 

Om du steiker vanlig biff så steiker du vanligvis biffen i fett, og ofte serverer du biffen med ein god og feit saus i tillegg. Bruker du krydderblandingar så inneheld dei kryddera ofte sukker.

En ting som er verdt å nevne her er at rene proteinrike matvarer blir i svært liten grad beriket med fett som smør etc. Mesteparten av denne vil foreligge i pannen og tro det eller ei; men om du ikke "skraper" opp fettet etter den er stekt så er det snakk om minimale menger beriking. (Jo renere proteinkilder jo mindre beriking og til og med egg kan nevnes her.)

 

Joda stemmer det, men det er da så fristene å jevne ut steikesjya til ein god saus. I alle fall dersom ein i tillegg har ein fløyteskvett å tilsette sjysausen.

Lenke til kommentar

 

W-6 fettsyrer i mennesker har vist seg å ikke ha samme tendens til å gi betennelsereaksjoner og ser ut til å være av mye mindre betydning enn antatt. Istedenfor for å fokusere på å senke W-6 i kosten kan man heller fokusere på kilder med W-3 og på den måten ha en mer gunstig ratio W3:W6. Linolsyre blir i liten grad omdannet til arakidonsyre i mennesker, sammenlignet i animalske modeller.

 

 

 

Jeg vet ikke hva du sier, men jeg antar du har rett :p

 

http://www.friskogfunksjonell.no/fett-inflammasjon/ Om du skulle være mer interessert. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

W-6 fettsyrer i mennesker har vist seg å ikke ha samme tendens til å gi betennelsereaksjoner og ser ut til å være av mye mindre betydning enn antatt. Istedenfor for å fokusere på å senke W-6 i kosten kan man heller fokusere på kilder med W-3 og på den måten ha en mer gunstig ratio W3:W6. Linolsyre blir i liten grad omdannet til arakidonsyre i mennesker, sammenlignet i animalske modeller.

 

 

 

Jeg vet ikke hva du sier, men jeg antar du har rett :p

 

http://www.friskogfunksjonell.no/fett-inflammasjon/ Om du skulle være mer interessert. :)

 

 

Takk for den, virket litt mer lettleslig selv om den var skrevet noe lengre :-) Men jeg synes slikt er ganske interressant, så den skal jeg lese litt senere idag :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...