Gå til innhold

Win xp Instalasjon Trøbbel (fra win 2000) NB. gammelt hovedkort.


Anbefalte innlegg

Hei.

Før jeg begynner vil jeg bare si at det er ikke sikkert det finnes noen løsning på dette! men kom gjerne med inspill!

 

Min onkel har en Bedrift på kassa systemet så har den en Slik epson pos sak! denne heter IM-310 og ser http://www.microdrome.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=304 slik ut.

 

Denne har jeg oppgradert litt nå så nå har den 512 MB ram og har 20 Gig disk og en pIII 800 mhz (ikke celeron) fikk beskjed om og reinstalere denne så da tenke jeg at Xp var vel på høy tid og smekke inn! poenget er at jeg måtte starte en dos bassert xp instalasjon fordi den har kun en ide slot og kun en ide kabel ( type gammel stadard) så måtte inn i c:\i386\winnt.. dere kjenner sikkert til drillen.. (ja prøvde og finne en ide kabel som passer som jeg hadde liggenes men hadde ingen som var så gamle.. ;( )

 

Poenget er at den henger nesten alltid slik hallveis! etter den har partisjonert disk og laget nytt volum etc og begynner og kopierer filer så bare låser den seg alt bare går i stå men av og til ser det ut som den faktisk vil gå igjennom det.. så plutselig bare pang! så fryser den og det er litt vilkårlig hvor den fryser. kan være under partisjoneringa evt fil kopieringa kanskje når den skal restarte etter instalasjonen så det virker som den prøver sitt beste.

Ja den er gammel denne Im-310 saken og det friste bare og smekke inn win 2000 igjen og den skal helt sikkert ikke på nett. men jeg husker det fra mine xp dager at xp instalasjoner var veldig sære på og instaleres? og jeg google litt rundt og jeg mener det var folk som faktisk hadde fått det instalert.. kanskje jeg drømmer? jeg prøver forumet for en siste gang! skal jeg prøve litt til eller bare hive inn win 2000 igjen ? det virket nå i værtfall.

 

Så jeg prøvde og slå av ALT i bios som kunne slås av for og unngå konflikter men til ingen nytte.. jeg trodde jeg hadde minne feil også så bootet med kun 128 MB minne (mye ja)..

 

så hva tror dekk ? win 2000 eller prøve xp instalasjonen litt til ? kom det ikke en xp lite og ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kom aldri noen XP Lite fra Microsoft, men det var noen ambisiøse sjeler som fant ut hvordan de skulle "skru av" ting de ikke trengte, og de laget seg vel en slags "XP Lite"-greie. Gud vet hvor man kan få tak i den nå om dagen.

 

Og hvorfor "oppgradere" fra Win2K til WinXP i det hele tatt?

Hva skulle liksom vitsen være - bortsett fra den gode følelsen når (hvis) man får det til å virke ?

XP er mer tungdrevet enn Win2K, og det er ikke noe en Pentium III trenger, akkurat.

 

(Lykke til.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mini Windows XP ligger på Hirens-bootcd:

 

 

Mini Windows Xp Portable Windows Xp that runs from CD/USB/Ram Drive to repair/recover dead windows operating system. It has LAN and WLAN (Wireless) Network includes 300 WiFi/Ethernet card drivers and can also be customized easily to add your own drivers in HBCD\Drivers folder. Added some USB 3.0 and SATA/SCSI/SAS Storage drivers, Dynamic disk Spanned/Striped/Mirrored/RAID-5 Volume support, PDF Printer and VBS/WSH scripting support. Supported keyboard layouts are: United States, United Kingdom, US Dvorak, Arabic, Turkish Q, Turkish F, Swiss German, Swiss French, Swedish, Suomi Finnish, Spanish, Slovenian, Slovak, Russian, Portuguese, Polish, Norvegian Norske, Netherlands Dutch, Latin American, Italy, Icelandic, Hungarian, Hebrew, Germany, German Switzerland Luxembourg, Francais Cavier AZERTY, Denmark Daenish, Bulgarian Phonetic, Bulgarian, Brazil Portuguese, Brazil Extended Portuguese and Belgium.
Endret av Eivor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjbu: takk for det.. skal prøve det det var det første tanken som slo meg! jeg prøvde med mindre minne og den var på tryne. skal prøve litt idag ellers går win 2000 inn igjen.

 

Winxplite: win xp lite var en versjon som ble nedstrippet ja.. men microsoft laget også en versjon for cina tror jeg.

 

Ang usb boot.. Glem det det virket SERDELES dårlig.. dette er gammel hadware folkens. det er derfor jeg har mistanker om hovedkort / xp combabilitet.

Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige XP versjoner jo.. Det finnes en som heter foundation eller noe sånt, som er litt strippet, og er lagd for eldre maskiner, men er usikker på om du kan bruke key fra XP home eller pro, eller hva den trenger.

 

Har også hørt om en spesial versjon for kassa, denne heter vel XP POS, begge disse skal være offisielle fra MS :)

 

Ellers hadde jeg en uoffisiell versjon en gang, micro xp.. denne er veldig strippet.

 

Felles for alle, er vel at dem ikke finnes som norsk versjon tror jeg.

 

*Edit*

 

Ser ut som om den versjoner for kasser heter POSReady 2009, og man kan legge til språkpakker om man trenger norsk :)

Endret av J@9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige XP versjoner jo.. Det finnes en som heter foundation eller noe sånt, som er litt strippet, og er lagd for eldre maskiner, men er usikker på om du kan bruke key fra XP home eller pro, eller hva den trenger.

 

Har også hørt om en spesial versjon for kassa, denne heter vel XP POS, begge disse skal være offisielle fra MS :)

 

Ellers hadde jeg en uoffisiell versjon en gang, micro xp.. denne er veldig strippet.

 

Felles for alle, er vel at dem ikke finnes som norsk versjon tror jeg.

 

*Edit*

 

Ser ut som om den versjoner for kasser heter POSReady 2009, og man kan legge til språkpakker om man trenger norsk :)

Wow hadde vært arti og prøvd noen av de.. har om sider fått instaler win 200 pro idag alt virker stabilt.. til og med minne som jeg kjøpte extra. skal prøve igjen med xp nå.. hvor finner jeg xp pos da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...