Gå til innhold

Sniktitt: HTC One (M8)


Anbefalte innlegg

 

 

Takk for tilbakemeldingen. Det var akkurat dette jeg var redd for mtp bildekvaliteten.

Da blir det nok ingen M8 på meg, men snarere en Z2 muligens, uansett hvor fin HTC telefonen er å se på.

 

Ingen problem. Er viktig at folk får se hvilken dårlig kvalitet man får ut av HTC One (M8) sitt kamera sånn at dem ikke går i blinde å kjøper en telefon bare fordi den ser pen ut som vil gi dem en skikkelig bakoversveis når dem ser at kameraet gir dårlige bilder (om dem ikke er klar over dette da).

 

Det blir på samme måte som når man skal finne seg en dame. Det er aldri det yttre som gjelder, det er alltid det indre som teller :green: .

 

Det ytre teller litt....også med damer:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så, HTC One har laaaaaaaaaaang lang vei igjen før den kan begynne å hamle opp mot de andre produsentene når det kommer til kamerakvalitet. HTC har rett og slett tabbet seg fullstendig ut med den nye HTC One med at dem har fjernet OIS og ikke har forbedret kameraet noe.

 

Så, hva er problemet med disse eksempelbildene dine?

Jeg kan ikke se noen umiddelbar grunn til ikke å velge M8.

Lenke til kommentar

 

 

Så, HTC One har laaaaaaaaaaang lang vei igjen før den kan begynne å hamle opp mot de andre produsentene når det kommer til kamerakvalitet. HTC har rett og slett tabbet seg fullstendig ut med den nye HTC One med at dem har fjernet OIS og ikke har forbedret kameraet noe.

Så, hva er problemet med disse eksempelbildene dine?

Jeg kan ikke se noen umiddelbar grunn til ikke å velge M8.

 

 

http://pocketnow.com/2014/03/27/htc-mistake-we-can-live-with

Lenke til kommentar

 

Så, hva er problemet med disse eksempelbildene dine?

Jeg kan ikke se noen umiddelbar grunn til ikke å velge M8.

 

 

Det går nok i hovedsak på skarphet/oppløsning, men de illustrerer jo også tydelig at det til syvende og sist er fotografen som teller mest. Man kan ta gode og interessante bilder med M8, selv om de teknisk sett er langt fra så "perfekte" og sylskarpe som de kan bli med et godt systemkamera.

 

Merk at bildene du har sett på kan være nedskalert og derfor ikke yter M8 full rettferdighet. Her er originalposten fra fotografen selv:

http://www.colbybrownphotography.com/gear-review-a-photographers-take-on-the-htc-one-m8-2014/

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går nok i hovedsak på skarphet/oppløsning, men de illustrerer jo også tydelig at det til syvende og sist er fotografen som teller mest. Man kan ta gode og interessante bilder med M8, selv om de teknisk sett er langt fra så "perfekte" og sylskarpe som de kan bli med et godt systemkamera.

 

Erre du preker om æ. Skarpheten er som forventet, oppløsningen er jo hele 4mpx! hvor mange ganger ser du mobilbilder bli brukt i annet enn <2mpx på nettet?

Å klage på 4mpx er å klage bare fordi sifferet er lavere enn på en annen telefon. Så og si 99,9% av mobilbilder nedskaleres før de publiseres!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det går nok i hovedsak på skarphet/oppløsning, men de illustrerer jo også tydelig at det til syvende og sist er fotografen som teller mest. Man kan ta gode og interessante bilder med M8, selv om de teknisk sett er langt fra så "perfekte" og sylskarpe som de kan bli med et godt systemkamera.

 

Erre du preker om æ. Skarpheten er som forventet, oppløsningen er jo hele 4mpx! hvor mange ganger ser du mobilbilder bli brukt i annet enn <2mpx på nettet?

Å klage på 4mpx er å klage bare fordi sifferet er lavere enn på en annen telefon. Så og si 99,9% av mobilbilder nedskaleres før de publiseres!

 

 

Skarpheten til M8 er ikke som forventet med 4 Mpix, mange detaljer forsvinner pga for aggressiv støyfjerning, dårlige automatiske eksponeringer, osv.

 

Selv med noe tilfeldig nedskalering her forumet er det mulig å se klar forskjell på M8 (øverst) og et bedre mobilkamera med 8 Mpix (nederst):

 

underbridge-normal-htc-one-m8.jpg

HTC One M8 test shot

underbridge-normal-iphone-5s.jpg

iPhone 5S test shot

Andrew Hoyle/CNET

trees-htc-one-m8.jpgHTC One M8 test shot

Andrew Hoyle/CNET

 

trees-iphone-5s.jpgiPhone 5S test shot

Andrew Hoyle/CNET

 

http://www.cnet.com/news/htc-one-m8-camera/

 

For øvrig overføres alle mine mobilbilder til mine datamaskiner med langt større skjermer, der forskjellen på et middels 4 Mpix mobilkamera og et relativt godt 8 Mpix mobilkamera er svært godt synlig når jeg blar igjennom bildene i fullskjermmodus. Enkelte av bildene skrives også ut, i ulike størrelser, og her kan det jo være greit å slippe å måtte begrense seg til postkortformat... ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til størrelser på f.eks FB-bilder skal jeg dele en mindre kjent opplysning med dere:

FB sine kompresjons-algorimter har en sweetspot for oppløsning av de bilder man laster opp. Disse er 720, 960 og 2048 på den brede siden. Laster man opp noe i en annen størrelse, så vil man se kopmrimerings-artifacts, særlig på dunkle bilder. Temmelig bred "banding" er det mest iøynefallende.

 

Selv om jeg har en 24mpx Pentax K-3 så kjører jeg alltid en nedskalering til 2048 før opplastning. Noe å tenke på...

 

Når dette er sagt er det langt i fra kun skarphet man skal tenke på når man velger kamera. Andre viktige ting som ingen nevner er Dynamic Range, evne til å fokusere i dunkelt lys, farge-ekthet, Cromatic Aberation, vignettering m.m. Plutselig er det ganske mye å ta hensyn til om man virkelig er opptatt av foto

Lenke til kommentar

 

 

Når markedet helt tydelig har gått på veggen hva gjelder utvikling så blir det ekstraspennende å følge med på salgstallene på de nye toppmodellene. Per nå så er jo de tre toppmodellene HTC One (M8), Samsung Galaxy S5 og Sony Xperia Z2 så og si identiske hva gjelder spesifikasjoner. Det er kun smårusk som skiller dem og mye av det er høyst subjektiv hva som er "best" og ikke.

 

Både HTC One (M8) og Sony Xperia Z2 ser begge ut for å gå for to LCD-paneler som begge har veldig godt fargespekter og god fargekalibrering. De er begge 1920x1080 og gir jo derfor en så høy pikseltetthet at det blir nærmest meningsløst med noe høyere på disse størrelsene og når begge ser ut til å ta fargespekter og kalibrering på alvor så ser vi ut til å ende opp med to flotte skjermer. Samsung med Galaxy S5 på sin side fortsetter jo med AMOLED som mange elsker på grunn av sitt tilnærmet perfekte sortnivå og høye kontrastforhold. Dessverre så går de videre med pentile piksler så den har jo ikke den samme effektive oppløsningen som de to andre men med såpass høy pikseltetthet så skal det vel ikke ha all verdens å si. Fargekalibreringen er uheldigvis med litt oversaturerte farger som det ofte er med disse panelene til Samsung men det er jo mange som liker mindre korrekte farger som "popper" så det er jo plusser og minuser med alt.

 

Igjen så blir det jo som å sammenligne diamanter og rubiner, kvaliteten og nivået jevn over er såpass høyt at det blir veldig subjektivt og flisespikkeri hva man foretrekker og kan kalle "best". Og når systembrikkene er identiske på tvers av modellene hvor alle går for Qualcomm Snapdragon 801 så blir jo ytelsesforskjellene ikke eksisterende, og når Snapdragon 801 uansett er så marginalt bedre enn Snapdragon 800 som vi har hatt på markedet en periode allerede så er det jo minimale ytelsesforbedringer i disse modellene sammenlignet med toppmodellen fra fjoråret uansett så det er neppe det som vil trigge folk flest til å oppgradere.

 

 

Det som skiller dem blir jo varemerke, design / kvalitetsfølelse, byggekvalitet og hvorvidt man foretrekker bedre innebygget DAC + effektforsterker i HTC One (M8) eller at telefonen er IP-sertifisert som Sony Xperia Z2 og Samsung Galaxy S5. Og hvorvidt man foretrekker og prioriterer størrelse og vekt (Xperia Z2 og Galaxy S5) eller utførelse og design (HTC One (M8)) osv osv..

 

Det blir uansett helt tullete å utpeke en av disse som "den råeste", "den beste", "den kuleste" eller whatever for her er alle såpass like og det blir minimale personlige preferanser som skiller hva man måtte like og foretrekke så å utpeke en som bedre enn den andre blir bare helt unødvendig tullball.

 

 

Det som er enda mer spennende er jo at de nye Windows Phone telefonene som er ventet på markedet også ryktes å kjøre samme systembrikke så da vil vi jo for første gang ha identisk maskinvare på tvers av alle toppmodeller med unntaket av iPhone. Som igjen gjør det spennende å følge med på salgstallene for per nå så kan jo ingen si at "jeg vil ha den modellen fordi den er best" noe de til en viss grad kunne tidligere. Dog så har jo HTC One (M8) en akilleshæl på grunn av kameraet som ikke ser ut til å kunne måle seg med noen...

Meeen da det er sagt, så kommer nok Nye One til å være taperen i dueller mot Z2 og S5 uansett. Jeg sier i hvert fall ikke nei takk til et kamera med høyere oppløsning (fordi selv om man ofte har et speilrefleks til de "store" anledningene ønsker man et bra kamera når man trenger det ellers) som kan gi bilder i langt bedre utskriftskvalitet enn hva One kan med sine 4 mpx. Og jeg sier heller ikke nei takk til å kunne filme i 4K, fordi jeg sikkert kommer til å skaffe meg en 4K-tv I løpet av de neste to årene, og da er det jo bare bra å ha eventuelle mobilfilmer fra ting og tang i så god kvalitet som mulig. Kanskje jeg filmer noe med mobilen som jeg kan sette pris på om ti år - og da være glad for at det ble filmet i 4K og ikke "bare" 1080p når sikkert 8K eller noe er standarden da. Jeg gleder meg også over at S5 bade er vanntett OG har utskiftbart batteri, begge er ting som dytter meg mot S5. Det er rett og slett utrolig kjekt å ha vanntette mobiler, og jeg tror det blir normen heller enn unntaket fremover. Flere ganger i de siste par årene har jeg satt pris på å rett og slett kunne vaske mobilen i springen (med såpe og greier) etter å ha fått skitt, øl eller masse svette etter trening på den, og jeg hadde aldri klart å gå tilbake til en mobil som ikke tåler vann. Utskiftbart batteri er jo også kjempekjekt, da man lekende lett kan bytte batteri når det begynner å bli slitt etter ett års bruk - enten man selv skal ha telefonen videre eller man skal gi den videre til noen andre i familien.

Angående filming, det er neppe nøye om det filmes i 1080p eller 4K, men heller fps og kvaliteten. 1080p med bra kvalitet vil ikke se dårlig ut om 10 år, slik som gammel film gjør idag.

Lenke til kommentar

Ettersom den bare har et innebygget minne på 16 gb lurer jeg på hva man kan lagre på minnekort ? Hadde en samsung som i praksis ikke tillot meg å lagre noe som helst av det jeg ville ha på minnekortet. Snakker om programmer inkludert spotify. Er det like ubrukelig ekstraminne på denne?

Lenke til kommentar

 

Når dette er sagt er det langt i fra kun skarphet man skal tenke på når man velger kamera. Andre viktige ting som ingen nevner er Dynamic Range, evne til å fokusere i dunkelt lys, farge-ekthet, Cromatic Aberation, vignettering m.m. Plutselig er det ganske mye å ta hensyn til om man virkelig er opptatt av foto

Om man er virkelig opptatt av disse tingene (noe jeg er), velger man sjelden et mobilkamera fremfor systemkamera.

Når det gjelder mobilbilder er det vel først og fremst farger, oppløsning og støy man ser på.

Lenke til kommentar

Skarpheten til M8 er ikke som forventet med 4 Mpix, mange detaljer forsvinner pga for aggressiv støyfjerning, dårlige automatiske eksponeringer, osv.

 

Selv med noe tilfeldig nedskalering her forumet er det mulig å se klar forskjell på M8 (øverst) og et bedre mobilkamera med 8 Mpix (nederst):

 

For øvrig overføres alle mine mobilbilder til mine datamaskiner med langt større skjermer, der forskjellen på et middels 4 Mpix mobilkamera og et relativt godt 8 Mpix mobilkamera er svært godt synlig når jeg blar igjennom bildene i fullskjermmodus. Enkelte av bildene skrives også ut, i ulike størrelser, og her kan det jo være greit å slippe å måtte begrense seg til postkortformat... ;)

Artig at bildene du legger her, og linken til testen ikke viser noen særlige problemer med tanke på oppløsningen.

Problemene ligger i hvitbalanse og dynamisk omfang, men det er jo ikke det jeg snakker om.

Som cnet også skriver: Kameraet er teknisk sett bra nok, men det er software som fucker opp. Ikke oppløsningen.

Lenke til kommentar

Ettersom den bare har et innebygget minne på 16 gb lurer jeg på hva man kan lagre på minnekort ? Hadde en samsung som i praksis ikke tillot meg å lagre noe som helst av det jeg ville ha på minnekortet. Snakker om programmer inkludert spotify. Er det like ubrukelig ekstraminne på denne?

 

Med nyere versjon av Android så er det vel Google som har gått aktivt inn for å forhindre muligheten for å lagre / installere apps på minnekort på grunn av folk flest skaffer seg de rimeligste minnekortene med dårlig ytelse og levetid som har skapt en del redusert brukeropplevelse som et resultat av at folk legger ting over på minnekortet.

 

Hvor enkelt eller vanskelig det er å eventuelt omgå dette aner jeg ikke, men det betyr vel at minnekort da stort sett forbeholdt bilder, videoer, musikk osv..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

 

Ettersom den bare har et innebygget minne på 16 gb lurer jeg på hva man kan lagre på minnekort ? Hadde en samsung som i praksis ikke tillot meg å lagre noe som helst av det jeg ville ha på minnekortet. Snakker om programmer inkludert spotify. Er det like ubrukelig ekstraminne på denne?

Med nyere versjon av Android så er det vel Google som har gått aktivt inn for å forhindre muligheten for å lagre / installere apps på minnekort på grunn av folk flest skaffer seg de rimeligste minnekortene med dårlig ytelse og levetid som har skapt en del redusert brukeropplevelse som et resultat av at folk legger ting over på minnekortet.

 

Hvor enkelt eller vanskelig det er å eventuelt omgå dette aner jeg ikke, men det betyr vel at minnekort da stort sett forbeholdt bilder, videoer, musikk osv..

De kan jo legge det opp som i WP 8.1

Der kan apper lagres på minnekort, men kun på kort med hastighetsgrad 10. Ved bruk av andre kort med lavere hastighet blir det sperret for apper.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...