Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp til mattevalg på vgs


Anbefalte innlegg

Hei, jeg står ovenfor et valg etter sommerferien.

 

Jeg går nå i 10 klasse og skal starte på vgs etter somemrferien. Jeg har valgt å ta studiespesialisering og ser fram til det. Jeg har planer om å bli siviløkonom etter vgs, og da vet jeg at jeg trenger s1+s2 eller r1 matematikk. Når jeg begynner etter sommeren kan jeg velge 1P eller 1T, og i andre og tredje s1+s2.

 

Vil jeg greie meg fint med S1+S2 om jeg velger å ta 1P? Eller er det nødvendig med 1T?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satset på 1T, er det for tungt er det bare å bytte til 1P. For sliter du med 1T, blir det enda verre med S1, men S1 vil gå mye lettere om du tar 1T istedet for P1.

 

EDIT: Har selv tatt 1T og R1. Fikk en firer i 1T med litt innsats, og en toer i R1 med null innsats. Tror jeg hadde en femmer på ungdomsskolen.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

-sebastian- taler vise ord.

 

Om jeg ikke tar helt feil kan du gå opp som privatist i P1, og du vil da kunne "erstatte" 1T karakteren, som vil gjøre at vitnemålet ditt ser bedre ut (om privatistkarakteren blir bedre enn 1T karakteren, altså.) Har bare hørt om noen som har gjort det, så du kan nok ikke ta det jeg sier som god fisk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Tenker å gå for 1T, slik at det blir så enkelt som mulig på S1. Men hva vil de karakterene fra 1P eller 1T ha å si på karaktertkortet? Har ikke fått noe informasjon om dette, så beklager om det var et dumt spørsmål.

 

Dersom du får 2-4 på 1T-standpunkt er det mange som velger å ta opp 1P som privatist og få en 5-6 som stryker vekk 1T-karakteren :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg fikk en sterk 4-er eller svak 5-er i matte i 10. klasse, men jeg lå jevnt på det nivået gjennom ungdomsskolen. På videregående fikk jeg 5 i både T1, R1 og R2 (dog 4 på skriftlig eksamen i R2) med omtrent den samme innsatsen som i grunnskolen, kanskje en times mer arbeid i uka.

 

Som andre her sier, har jeg hørt at P1 er latterlig enkelt og aldri blir noe vanskeligere enn ungdomsskolematte. For de som hadde T1, var S1 og S2 mye repetisjon. De som begynte med P1 måtte jobbe hardere og presterte dårligere. Jeg vil anbefale deg å velge 1T og gjerne R1+R2 hvis du får 4 eller bedre i 1T. Det er ingen grunn til at du ikke skal klare å opprettholde den karakteren med den samme innsatsen i R1 og R2.

 

Det finnes to gode grunner til å velge R1+R2 istedenfor S1+S2. Den ene er at du får et halvt ekstra realfagspoeng, slik at du kan få en karakter dårligere i R2 enn i S2 og likevel få mer poeng. Det er også en fordel å ha R1+R2 hvis du vil velge fysikk og få enda flere realfagspoeng. Den andre grunnen er at det åpenbart er en fordel å kunne matematikk for å forstå økonomi. Selv går jeg på mitt 2. år på siv.øk.-studiet og angrer ikke på fagkombinasjonen jeg tok på videregående (R 1+2, FY 1+2, MF 1, ØK 1, TY 1+2).

 

-sebastian- taler vise ord.

 

Om jeg ikke tar helt feil kan du gå opp som privatist i P1, og du vil da kunne "erstatte" 1T karakteren, som vil gjøre at vitnemålet ditt ser bedre ut (om privatistkarakteren blir bedre enn 1T karakteren, altså.) Har bare hørt om noen som har gjort det, så du kan nok ikke ta det jeg sier som god fisk.

 

Det har vært mulig, men ifølge andre brukere skulle visstnok Utdanningsdirektoratet fjerne dette smutthullet. Jeg har ikke undersøkt hvor troverdig den påstanden er, men det er altså en mulighet at trådstarter ikke vil kunne gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...