Gå til innhold

Spanderer gratis mobilt bredbånd på danskene


Anbefalte innlegg

Spillefilmer funker faktisk utmerket.
Jeg bruker det ofte selv på hytta, siden det er fullstendig overkill å legge inn fiber der oppe.

Eneste negative er svakt signal. Jeg må balansere nettbrettet i loftsvinduet for å få 2 streker med 3g.

Det finnes en basestasjon som er mye nærmere, men foreløpig har den kun EDGE.

Det er feil å påstå at spillefilmer ikke egner seg på mobilnettet.
Men det hjelper å ha 4G.

 

En spillefilm på Netflix trenger ikke å være så veldig stor. Du får velge kvalitet avhengig av hvor mye data du vil bruke.

Denne linken gir et estimat:

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130723205332AAuG8dy

 

 

So if you set the quality to it's lowest possible setting you're probably going to use around 615 megabytes for a 2 hour film.

 

Lett overkommelig, selv på svak 3G som på hytta mi. Og om noen måneder får jeg kanskje 4G.

Det er ingenting galt med å se video på trådløs forbindelse.

 

Men om du bor sentralt og har mulighet for fiber, er det å anbefale.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Film over 3G går fint. Jeg streamer selv fra Plex hjemefra til mobil eller andre enheter.

Man kan selv velge båndbredde og fra ca 1Mbit til 3Mbit, så blir det helt OK med 480p eller 720p.

Når det gjelder ICE og oppkjøp av 800MHz og høyere, så er det nok en strategi for å få bedre ytelse.

ICE sin 450MHz er helt sikkert voldsomt overbooket, og da vil det bli stor avlastning av 450MHz ved å la mange bruke de nye frekvensene med mindre cellestørrelse. Det fører også til at de brukerne som kun når 450MHz-stasjonene vil få bedre ytelse enn i dag.

Lenke til kommentar

 

Nå som Netcom vant budrunden mot Telenor angående 4G frekvenser og utbygging av dette, så vil kapasiteten og dekningen på 4G bli langt bedre. Vil (håper)tippe at kvotene kommer til å stige i takt med denne utbyggingen, kanskje på slutten av året? Bare en tanke.

 

 

Når vant Netcom budrunden? Det var tre frekvenspakker som lå ute på auksjon og i Norge har vi tre utbyggere på mobilnett (Telenor, Netcom og Network Norway). Det vil vanligvis bety at alle får en pakke.

 

Denne gangen kom derimot det amerikanske TelcoData (ICE.NET) å la inn et bud som slo ut Network Norway. Eneste som ikke vant auksjonen på 4G var da altså Network Norway (Tele2).

 

Hva som heretter vil skje med Tele2 er høyst usikkert, men de har iallefall stoppet all utbygging.

Hva ICE.NET skal med frekvensene er det heller ingen andre enn de selv som vet.

 

 

Jeg ser stadig at folk klager på den lave datamengden operatørene tilbyr - hvor mye er det dere bruker egentlig? Selv om jeg prøver å bruke mye en måned, så klarer jeg svært sjeldent å komme meg over 2gb.

Samme her. Spillefilmer egner seg ikke over mobilnettet slik det er i dag. Grensen er der for en god (teknisk) grunn.

 

 

Formulerte meg litt feil, men Netcom vant budrunden for en spesiell blokk av frekvenser - i grunn den beste pakken(?).

 

"NetCom vant en spesiell blokk med frekvenser i auksjonen, som gjør at de forplikter seg til å gi 98 prosent befolkningsdekning på 4G innen fem år. Allerede fra nyåret vil angivelig 3,2 millioner nordmenn få tilgang på 4G via NetCom."

 

Liker at det følger med forpliktelser fra Teletilsynet. 4G dekningen vil nok skyte fart allerede i 2014 - for alle operatører med 4G :)

 

http://www.mobilen.no/artikler/na-far-langt-flere-4g-i-norge/154986

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du forklare hva en sånn pakke består av, og hvorfor den som Netcom fikk tildelt er bedre?

 

Den må jo være MYE bedre også, siden den kommer med sånne forpliktelser.

"98 prosent befolkningsdekning på 4G innen fem år" høres ikke billig ut. Var det klokt av Netcom å satse så høyt?

De er jo ellers kjent for å gi 3G i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. 2G i resten av landet.

 

 

For meg virker det logisk at Telenor burde fått den beste pakken. De har kommet lengst med sin utbygging. Da hadde bygder fått 4G raskere av en aktør som allerede har 3G flere steder.

Netcom har jo såvidt startet sin utbygging, og har bare 2G såvidt du forlater byen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Netcom kan jo relativt enkelt få 4G på 800MHz der de har 2G i dag.

"Netcom fikk dekningsblokka i 800-båndet, 2x10 MHz plassert midt i båndet med liten risiko for signalforstyrrelser fra nærliggende frekvensbånd."

Netcom vil ha 65% dekning i løpet av 2014. 95% i 2016 og 98% i 2018. Jeg ser ingen grunn til at Telenor skal få monopol på de beste vilkårene. De har jo vist seg som en aktør som konsekvent presser prisene opp for forbrukerne.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...