Gå til innhold

Jobbintervju - føler meg dum


Anbefalte innlegg

Jeg var i går på et jobbintervju som forøvrig gikk bra, men. Jeg fikk beskjed av intervjuer at jeg hadde feil antrekk på for anledningen. Dumme meg tok jo selvfølgelig ikke på riktig antrekk, og jeg akter ikke å la det ødelegge for meg.

 

Jeg fikk bekreftet at intervjuet gikk bra, men det ble altså avbrutt grunnet klærene jeg hadde på meg. Jeg er nyutdannet og har aldri vært ute for dette før. Jeg lurer rett og slett på om det er noen som har hatt lignende erfaringer og hva jeg kan gjøre. Kan jeg sende en mail hvor jeg ber om å få komme på et nytt intervju - med riktig antrekk? Jeg er så utrolig frustrert akkurat nå, å føler meg skikkelig idiot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke spør om å komme på intervju med andre klær. Antagelig spiller ikke klærne inn alt for mye, ikke om du gjorde ett godt inntrykk ellers.

 

Riktige klær gir ett godt førsteinntrykk, men det er ikke førsteinntrykket som bør telle mest, men helhetsinntrykket og evt. kunnskap.

 

Hva hadde du på deg egentlig?

 

Edit: avbrutt som i at du avsluttet intervjuet?

:hmm:

Hører ikke ut som en god arbeidsgiver...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Om et intervju ble påstartet, og så avbrutt på grunn av dresskoden, ville jeg ikke hatt den jobben uansett. Kunne ikke tenke meg å jobbet et sted der ting er såpass stivt.

 

Alt står vel egentlig på hva slags type jobb dette er,

 

Tips til neste gang: Stilren bukse og en skjorte slår aldri feil. Ikke veldig stivt, men ikke casual heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke spør om å komme på intervju med andre klær. Antagelig spiller ikke klærne inn alt for mye, ikke om du gjorde ett godt inntrykk ellers.

 

Riktige klær gir ett godt førsteinntrykk, men det er ikke førsteinntrykket som bør telle mest, men helhetsinntrykket og evt. kunnskap.

 

Hva hadde du på deg egentlig?

 

Edit: avbrutt som i at du avsluttet intervjuet?

:hmm:

Hører ikke ut som en god arbeidsgiver...

Jeg hadde på meg en vanlig mørk dongribukse og en finere genser med skjorte under.

 

Nei, det var ikke jeg som avbrøt intervjuet for å si det slik.

Lenke til kommentar

Det å kle seg "riktig" i forhold til type jobb det er snakk om er ganske viktig spør du meg. Min mening er at man aldri tar feil ved å velge en ren og pen olabukse og en passende skjorte. Søker man på litt "høyere" stillinger så bør man også vurdere dress/slips etc.

 

En arbeidsleder/daglig leder etc. vil fort føle at du "pisser" i reiret dems ved å komme uforberedt på intervju og dermed tar opp tiden dems uten grunn. Det er mange sjefer rundt om kring som er litt "høy på pæra". Sån er det bare.

 

Men du sier jo selv at du ikke kledde deg riktig så da viste du jo om det, og det viser jo intervjuer bare at du er glemsk/slurvete/distre etc.

 

EDIT:

leste din siste post nå.

 

Siden du var vanlig pent kledd så synes jeg det var unødvendig for intervjuer og nevne dette. Personlig ville jeg kalt han en drittsekk og forlatt kontoret. Man bør ikke gå i fin dress for å kunne matte.

 

Kunnskap kommer først, og siden du allerede var vanlig pent kledd så ser jeg ikek problemet. Du ville uansett "formet" deg ved en evt. ansettelse ved å gli inn i mengden med riktige klær.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Det å kle seg "riktig" i forhold til type jobb det er snakk om er ganske viktig spør du meg. Min mening er at man aldri tar feil ved å velge en ren og pen olabukse og en passende skjorte. Søker man på litt "høyere" stillinger så bør man også vurdere dress/slips etc.

 

En arbeidsleder/daglig leder etc. vil fort føle at du "pisser" i reiret dems ved å komme uforberedt på intervju og dermed tar opp tiden dems uten grunn. Det er mange sjefer rundt om kring som er litt "høy på pæra". Sån er det bare.

 

Men du sier jo selv at du ikke kledde deg riktig så da viste du jo om det, og det viser jo intervjuer bare at du er glemsk/slurvete/distre etc.

Det er jeg ikke uenig i. Det er selvsagt min feil at jeg ikke forhørte meg om kleskoden før jeg skulle på intervju. Men som sagt, så er jeg nyutdannet og med liten erfaring i tilsvarende situasjoner.

 

Greien er at jeg har brukt det samme antrekket tidligere (nøyaktig det samme), hos andre bedrifter innenfor samme bransje (traineestilling) å fått stillingen. Jeg viste ikke om at jeg hadde feil antrekk før det ble nevnt på intervjuet.

Endret av Rosenkål
Lenke til kommentar

Jeg hadde på meg en vanlig mørk dongribukse og en finere genser med skjorte under.

 

Høres jo latterlig ut, at intervjuet ble avbrutt. En ting hadde jo vært om du dukket opp i en Mayhem-tskjorte og boots, men pen genser og nøytral bukse burder være greit nok til å ikke avbryte et intervju. Tommelfingerreglen er at du skal ha på deg "hakket over" det man ville gått med på jobb normalt sett i bedriften/bransjen, så i finansverden kanskje skjorte, dressbukse og blazer, og for kvinner noe tilsvarende. Men dersom dette ikke var spesifisert så er det latterlig å avbryte et intervju på grunn av dette. Det er en liten glipp du ikke skal tenke for mye over, og heller bare huske bedre på til neste gang.

Lenke til kommentar

 

Det å kle seg "riktig" i forhold til type jobb det er snakk om er ganske viktig spør du meg. Min mening er at man aldri tar feil ved å velge en ren og pen olabukse og en passende skjorte. Søker man på litt "høyere" stillinger så bør man også vurdere dress/slips etc.

 

En arbeidsleder/daglig leder etc. vil fort føle at du "pisser" i reiret dems ved å komme uforberedt på intervju og dermed tar opp tiden dems uten grunn. Det er mange sjefer rundt om kring som er litt "høy på pæra". Sån er det bare.

 

Men du sier jo selv at du ikke kledde deg riktig så da viste du jo om det, og det viser jo intervjuer bare at du er glemsk/slurvete/distre etc.

Det er jeg ikke uenig i. Det er selvsagt min feil at jeg ikke forhørte meg om kleskoden før jeg skulle på intervju. Men som sagt, så er jeg nyutdannet og med liten erfaring i tilsvarende situasjoner.

 

Greien er at jeg har brukt det samme antrekket tidligere (nøyaktig det samme), hos andre bedrifter innenfor samme bransje (traineestilling) å fått stillingen. Jeg viste ikke om at jeg hadde feil antrekk før det ble nevnt på intervjuet.

 

Da hadde jeg fått bange anelser. Det er jo opp til deg hvor lyst du har på den jobben, men dette er uansett en veldig dårlig start på et mulig videre samarbeid. En ting er at DU skal oppføre deg riktig på intervju, men det er også viktig at intervjuer fremstår profesjonell, og det synes jeg ikke han gjorde her.

 

Desverre er det veldig vanlig at sjefer rundt om er nesevise og småfrekke. Jeg ville uansett styrt unna slike steder (av erfaring).

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde på meg en vanlig mørk dongribukse og en finere genser med skjorte under.

 

Høres jo latterlig ut, at intervjuet ble avbrutt. En ting hadde jo vært om du dukket opp i en Mayhem-tskjorte og boots, men pen genser og nøytral bukse burder være greit nok til å ikke avbryte et intervju. Tommelfingerreglen er at du skal ha på deg "hakket over" det man ville gått med på jobb normalt sett i bedriften/bransjen, så i finansverden kanskje skjorte, dressbukse og blazer, og for kvinner noe tilsvarende. Men dersom dette ikke var spesifisert så er det latterlig å avbryte et intervju på grunn av dette. Det er en liten glipp du ikke skal tenke for mye over, og heller bare huske bedre på til neste gang.

 

Ja, jeg må si at jeg ble veldig paff da det var klærene som plutselig ble fokuset. Jeg mener, det ville da vært mer naturlig å bare ta det opp helt på slutten av intervjuet. Jeg er bare veldig irritert rett og slett, for jeg vet jo at intervjuet gikk bra (så lenge det varte).

 

Det jeg lurer på er jo om jeg skal sende en mail hvor jeg "beklager", men samtidig spør om det er mulig å få en sjanse til.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde på meg en vanlig mørk dongribukse og en finere genser med skjorte under.

 

Høres jo latterlig ut, at intervjuet ble avbrutt. En ting hadde jo vært om du dukket opp i en Mayhem-tskjorte og boots, men pen genser og nøytral bukse burder være greit nok til å ikke avbryte et intervju. Tommelfingerreglen er at du skal ha på deg "hakket over" det man ville gått med på jobb normalt sett i bedriften/bransjen, så i finansverden kanskje skjorte, dressbukse og blazer, og for kvinner noe tilsvarende. Men dersom dette ikke var spesifisert så er det latterlig å avbryte et intervju på grunn av dette. Det er en liten glipp du ikke skal tenke for mye over, og heller bare huske bedre på til neste gang.

 

Ja, jeg må si at jeg ble veldig paff da det var klærene som plutselig ble fokuset. Jeg mener, det ville da vært mer naturlig å bare ta det opp helt på slutten av intervjuet. Jeg er bare veldig irritert rett og slett, for jeg vet jo at intervjuet gikk bra (så lenge det varte).

 

Det jeg lurer på er jo om jeg skal sende en mail hvor jeg "beklager", men samtidig spør om det er mulig å få en sjanse til.

 

Jeg ville ikke ha beklaget noe som helst. Du virker bare som en "desperat pudding" om du begynner å spamme han med mail og beklagelse. Jeg ville latt ballen ligge hos intervjuer.

 

Litt verdighet må det da gå an og ta vare på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

EDIT:

leste din siste post nå.

 

Siden du var vanlig pent kledd så synes jeg det var unødvendig for intervjuer og nevne dette. Personlig ville jeg kalt han en drittsekk og forlatt kontoret. Man bør ikke gå i fin dress for å kunne matte.

 

Kunnskap kommer først, og siden du allerede var vanlig pent kledd så ser jeg ikek problemet. Du ville uansett "formet" deg ved en evt. ansettelse ved å gli inn i mengden med riktige klær.

Det var det jeg hadde mest lyst til å gjøre, tro meg. Grunnen til at jeg er veldig i tvil om jeg skal sende en mail er fordi at dette er en veldig attraktiv arbeidsplass her på østlandet, og da selvsagt en jobb som jeg har veldig lyst på.

 

Men som du nevner i den andre posten din vil jeg jo ikke virke helt fullstendig desperat heller. Jeg er jo på sett og vis desperat, men jeg er ikke interessert i å miste verdigheten min på veien.

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden mitt siste intervju der jeg satt på den siden av bordet, men jeg er av den oppfattnigen at man må ha litt antenner når man skal på intervju. Om det er en bedrift som har som målsetning å spise kirsebær med de store gutta, så må man være mer på hugget der en i en bedrift som allerede spiser kirsebær.

Om dette er en bedrift i den første kategorien (som jeg mistenker) så bør du stille med dress uten slips og med de to øverste knappene i skjorten åpen. Mokasiner uten strømper er også en fordel. Og for guds skyld en dress som passer deg. et tynt belte uten logo på spennen er også en fordel. om du bruker en matchende vest til dressen er valgbart.

Dette er en fordel om det er en ung mann/kvinne som intervjuer deg. om det er en eldre partner som er alfahannen så vil det være en fordel å bruke slips.

 

Google bedriften og de som mest sannsyneligvis skal intervjue deg. Om det er Birkenløpere, lur inn en setning om at du var/er en habil skiløper som trener jevnlig når føret er der.

er det en ivrig fluefisker, så kom med det at du liker den roen som fiske gir deg og at du finner elegansen til fluefiske fasinerende. men husk: bare en liten settning om det.

Det er som regel flere som intervjuer deg. finn ut hvem som bestemmer og hvem som du skal se inn i øynene når du svarer for deg. ikke stirr, men ikke vik unna med blikket heller.

Ha gjerne notater med deg på intervjuet og bruk dem flittig. om du ticker av et og annet i notatene dine mens intervjuet pågår er det en fordel.

til slutt takker du pent for muligheten som du fikk, og håper at det er greit om du sender dem spørsmål i etterkant av dette. pass på å få eposten til de som er relevant for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg hadde på meg en vanlig mørk dongribukse og en finere genser med skjorte under.

 

Nei, det var ikke jeg som avbrøt intervjuet for å si det slik.

Penere kledd enn på noen av de intervjuene jeg har vært på :p

 

 

Intervjuer kunne, og burde nevnt det, at om du får jobb, så må du kle deg etter gjeldende kleskode og la det være med det.

Antar intervjuer hadde dress?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde på meg en vanlig mørk dongribukse og en finere genser med skjorte under.

 

Nei, det var ikke jeg som avbrøt intervjuet for å si det slik.

Penere kledd enn på noen av de intervjuene jeg har vært på :p

 

 

Intervjuer kunne, og burde nevnt det, at om du får jobb, så må du kle deg etter gjeldende kleskode og la det være med det.

Antar intervjuer hadde dress?

 

Ja, det mener jeg og helt klart at han burde. Jeg sa også, når han nevnte kleskoden at jeg ser jeg har kledd meg feil. Prøvde da å hinte til at jeg kommer ikke kledd sånn igjen. Men tydeligvis var kleskode kanskje litt i overkant viktig. Intervjuer hadde dress ja.

Lenke til kommentar

Jobbintervju i finansbransjen? Da er dress obligatorisk, dress med slips på 2.gangs intervju.

 

Edit: Å avbryte intervjuet midtveis på grunn av kleskoden er, uansett dresskode, useriøst. Er du sikker på at det kun var dresskoden som var grunnen?

Ja, det er jeg helt sikker på. Han sa noe sånt som at han ikke klarte å fokusere pga klærene mine osv. Intervjuet hadde ikke vart så lenge, men jeg hadde svart på noen spørsmål før dette med klær plutselig ble et tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...