Gå til innhold

Politivold? Hvor går grensen?


Anbefalte innlegg

Kom over denne videoen på Facebook av en eller annen grunn. Personen som lastet opp videoen, inklusive diverse kommentarer i feltet under videoen, påpeker at politiet fremstår som et drålig forbilde.

 

- Aldri fått inn en video eller ett bilde fra FB, men her er hvertfall linken til videoen:

https://www.facebook.com/photo.php?v=476138172513834

 

Som vi også kan høre, proklamerer en person (usikker på om dette er en innblandet part) at følgende episode er politivold. Det er da jeg gjerne vil stille spørsmålet: Hvor går egentlig grensen for politivold? Er det blitt den nye metoden for å skape oppmerksomhet rundt episoder som dette, da særlig fra de innblanedes side? Har man egentlig rett til å uttale seg om noe som helst (hensikter da til personen som lastet opp, inkludert kommentarfeltet), når verken beskrivelsen av videoen eller selve klippet fremmer årsaken til pågripelsen? Er det ikke da samfunnet som automatisk vender ryggen i mot politiet, hvis de i så tilfelle har behov for ekstra bemanning mot en tilsynelatende vanskelig person som gjør motstand?

 

Jeg fant stor interesse rundt videoen, da jeg selv ikke oppfattet dette som politivold, uten å vite detaljer vel å merke. Litt dårlig tid, så beklager eventuelt mange og dårlig formulerte spørsmål.

 

 

(Desverre er det litt utydelig klipp)

Endret av Hugol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyr rundt og roper au uten at politimannen tar i han engang.

Drama-queen han der.

 

Blir man satt i jern er det vel en grunn til det selv om man mener det er feil selv.

Ta frem hendene da og løs saken på politistasjonen.

Hadde sitti der et kvarter før uansett om man ikke gjorde seg til en vanskelig person.

 

Mener folk at politiet bare skal slippe om noen gjør motstand?

Politiet setter på håndhern, om man blir gul og blå eller om det kiler litt bestemmer man selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mener folk at politiet bare skal slippe om noen gjør motstand?

Politiet setter på håndhern, om man blir gul og blå eller om det kiler litt bestemmer man selv.

 

Det er nettopp dette jeg også reagerer på. Som den eneste operative autoriteten i bymiljøet, må da folk forstå at tegn til aggresivitet sammen med kriminelle handlinger vil resultere i håndjern og en konsekvent behandling. Personlig synes jeg det blir feigt å rope politivold i en slik sammenheng, men det er akkurat derfor jeg lagde denne tråden. Hva er det egentlig som definerer politivold? Bevisste voldshandlinger fra politiet (som man ofte ser i Amerika) er en ting, men finnes det rett til å hevde at en gruppe på 5 konstabler (under en pågripelse) kan definere politivold?

Lenke til kommentar

Tenkte bare "kan noen får den jenta til å HOLDE KJEFT!", så jeg bare skrudde av videon isteden. Ser ikke hva som faktisk skjer der uansett.

 

Er nå uansett av den oppfatning av at det norske politiet har mye å gå på når det gjelder "brutalitet". Politivold? Lol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I mine øyne går det over til politivold når man bruker mer makt en nødvendig.

For eks kaster noen ned og setter seg på dem om de frivillig setter seg på kne med hendene bak hodet.

 

Samme som Krav Magaen jeg holder på med, alt er legit, helt til det blir brukt mer vold en nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noe som helst galt i klippet. Det er selvsagt vondt å bli lagt i bakken av politiet, men de opptrer profesjonelt og legger f.eks ikke farlig med vekt på personen. Vi ser heller ingen tegn på at politifolkene lar følelsene styre og langer ut unødvendige slag eller spark for "hevn".

 

Såpass med makt må politiet få lov til å bruke. Om dette skal karakteriseres som "politivold" så vil ikke politiet ha mulighet til å gjøre den jobben vi forventer.

 

At det er mange politifolk kan sees på som en fordel. Dersom det er 1 eller 2 må de nødvendigvis være langt tøffere for å legge deg i bakken og har ikke samme mulighet til å gjøre det kontrollert.

 

Mobiler gjør det enklere å dokumentere politivold (hei USA!), men det stiller også krav til at vi som ser dem ikke lar oss blende av skriking, editering osv. Det er lett å tolke mer inn i en filmsnutt enn hva man faktisk ser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noe som helst galt i klippet. Det er selvsagt vondt å bli lagt i bakken av politiet, men de opptrer profesjonelt og legger f.eks ikke farlig med vekt på personen. Vi ser heller ingen tegn på at politifolkene lar følelsene styre og langer ut unødvendige slag eller spark for "hevn".

 

Såpass med makt må politiet få lov til å bruke. Om dette skal karakteriseres som "politivold" så vil ikke politiet ha mulighet til å gjøre den jobben vi forventer.

 

At det er mange politifolk kan sees på som en fordel. Dersom det er 1 eller 2 må de nødvendigvis være langt tøffere for å legge deg i bakken og har ikke samme mulighet til å gjøre det kontrollert.

 

Mobiler gjør det enklere å dokumentere politivold (hei USA!), men det stiller også krav til at vi som ser dem ikke lar oss blende av skriking, editering osv. Det er lett å tolke mer inn i en filmsnutt enn hva man faktisk ser.

Det du sier her, og at det ikke er noen av de som uttaler seg som vet foranledningen.

Politiet utsetter seg selv for risiko hver eneste gang de må gjøre slikt, og dette skjer nok neppe uten grunn.

Lenke til kommentar

Sålenge folk ikke gidder høre etter så synes jeg det bare er bra at de tar i litt for å vise hvem som er sjefen.

Politiet må få lov til å gjøre jobben sin uten å være redd for å ta i folk.

 

Biter meg også merke i navnene i kommentarfeltet på videoen, det er til tider populært blant noen av våre nye landsmenn å hate politiet er det ikke?

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Sålenge folk ikke gidder høre etter så synes jeg det bare er bra at de tar i litt for å vise hvem som er sjefen.

Politiet må få lov til å gjøre jobben sin uten å være redd for å ta i folk.

 

Biter meg også merke i navnene i kommentarfeltet på videoen, det er til tider populært blant noen av våre nye landsmenn å hate politiet er det ikke?

 

Det var da veldig dikotomiserende. De to norske som blir pågrepet innehar vel ikke en nenvverdig bedre holdning ovenfor den offentlig mynidgheten med mål om å opprettholde lov og orden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...