Gå til innhold

Muligheter for å få opp effektiviteten til kablet nettverk.


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å leke litt med tanken på å oppgradere litt hvordan jeg har ting på mitt nettverk.

 

 

Slik jeg har det nå, er det da 2 fysiske datamaskiner, inn på en normal billig switch, og de inn på min hjemmesentral.

 

 

Jeg har laga meg en VHD på maskin 1(server) som ligger på en 2xSSD(Raid0) partisjon. Denne er lasta opp på min Maskin 2(spill maskin) som spill-partisjon.

 

Første test var jo bare å prøve å flytte over et par spill, for å sjekke hastiget. Dette gikk veldig bra, utnytta rundt 70-80% av 1gbit kapasiteten i nettverket, så det er jeg fornøyd med.

 

Når jeg da lasta ned et spill på steam og la dette inn på den nye partisjonen så var også dette ingen problem.

Men å laste inn spillet i etterkant det tok vesentlig lengre tid enn forventet. Dette regner jeg med har med access times, det går ikke på mb/sec, men mer for mange filer han må åpne/lukke/lese osv.

 

Så da er da spørsmålet.

 

Er det mulig å få dette til å funke bedre på noe måte? Er det ting jeg kan gjøre på software/OS nivå som vil hjelpe dette her ? Er det hardware som kan hjelpe?

 

Tusen takk på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er 10 gig LAN. Det vil jo øke båndbredde betraktelig, men du har nok veldig rett i at det er aksesstiden som er problemet, og det er nok noe mer komplisert å ordne.

 

Et alternativ er å tweake pakkestørrelsen, aktivere såkalte jumbo-frames. Dette vil gjøre at hver pakke rommer mer data, noe som kan redusere aksesstiden noe. Hvor mye, vet jeg ikke, men verdt å teste ;)

 

Må ha en switch som støtter dette også da, i så fall.

Kan bli bedre aksesstid med en annen switch uansett også, faktisk.

 

VHD over LAN-share er kanskje heller ikke den mest optimale løsningen, vil tro det blir mye bedre med iSCSI , men det er noe vanskelig å sette opp.

 

Du har noen stikkord nå, kanskje du finner noe som hjelper? :)

Lenke til kommentar

iSCSI er enkelt å sette opp, og noe du bør gjøre "tvert."

 

Et lurt tips i forhold til tilkoblingen, om ditt kabelstrekk er kort nok, og du har ledige pcie-spor - er brukt infiniband-utstyr. For under en tusenlapp kan du få to mellanox-kort med 10-20 gbit og en 10meters kabel.

 

(Obs! For windows-støtte er det lurt å velge mellanox, da de har best desidert best driverstøtte. F.eks qlogic er ubrukelig under windows.)

Lenke til kommentar

iSCSI er enkelt å sette opp, og noe du bør gjøre "tvert."

 

Et lurt tips i forhold til tilkoblingen, om ditt kabelstrekk er kort nok, og du har ledige pcie-spor - er brukt infiniband-utstyr. For under en tusenlapp kan du få to mellanox-kort med 10-20 gbit og en 10meters kabel.

 

(Obs! For windows-støtte er det lurt å velge mellanox, da de har best desidert best driverstøtte. F.eks qlogic er ubrukelig under windows.)

Ja, det er maskiner som står rett ved hverandre, så dette er noe jeg virkelig er ute etter. Kan jeg plage deg til å slenge ut noen links hvor jeg kan få tak i dette? hvordan er det å få dette til å fungere mellom flere maskiner(Fremtidsretta)?

 

Edit: Ja, sette opp Iscsi var ikke vanskelig ser jeg. må bare fixe en download til server'n så er alt good, og bare sette det opp på clienten etterpå. Sweet stuff!

 

EDIT 2:

 

Spørsmål om virtualisering folkens....

 

Hvor mye performance "taper" jeg på å kjøre servere virtuelt i forhold til å kjøre dedikert?

 

Jeg kjører bare mine windows server nå igjennom oracle VM på server maskina, som kjører bare vanlig windows 7.

 

 

Skal gå over til Ubuntu OS og fortsette å bruke oracle VM der etter hvert her.

 

 

Jeg tenker bare den klassiske tanken at alt må jo igjennom et extra lag med OS da, når ting er virtualisert på toppen der igjen.

 

Jeg vet VMware har awesome stuff, men jeg er ikke laga av gull, så det blir uaktuelt.. :p

Endret av mayaman79
Lenke til kommentar

 

iSCSI er enkelt å sette opp, og noe du bør gjøre "tvert."

 

Et lurt tips i forhold til tilkoblingen, om ditt kabelstrekk er kort nok, og du har ledige pcie-spor - er brukt infiniband-utstyr. For under en tusenlapp kan du få to mellanox-kort med 10-20 gbit og en 10meters kabel.

 

(Obs! For windows-støtte er det lurt å velge mellanox, da de har best desidert best driverstøtte. F.eks qlogic er ubrukelig under windows.)

Ja, det er maskiner som står rett ved hverandre, så dette er noe jeg virkelig er ute etter. Kan jeg plage deg til å slenge ut noen links hvor jeg kan få tak i dette? hvordan er det å få dette til å fungere mellom flere maskiner(Fremtidsretta)?

 

Edit: Ja, sette opp Iscsi var ikke vanskelig ser jeg. må bare fixe en download til server'n så er alt good, og bare sette det opp på clienten etterpå. Sweet stuff!

 

EDIT 2:

 

Spørsmål om virtualisering folkens....

 

Hvor mye performance "taper" jeg på å kjøre servere virtuelt i forhold til å kjøre dedikert?

 

Jeg kjører bare mine windows server nå igjennom oracle VM på server maskina, som kjører bare vanlig windows 7.

 

 

Skal gå over til Ubuntu OS og fortsette å bruke oracle VM der etter hvert her.

 

 

Jeg tenker bare den klassiske tanken at alt må jo igjennom et extra lag med OS da, når ting er virtualisert på toppen der igjen.

 

Jeg vet VMware har awesome stuff, men jeg er ikke laga av gull, så det blir uaktuelt.. :p

 

 

Man skal ikke tape så mye på virtualisering; virtualiserings-motoren(Hyper-V i windows) kjører "ved siden av" selve operativsystemet slik at det ekstra laget du beskriver blir så lite som mulig.

 

Virtualisering forenkler alt betraktelig, så det lille tapet i performance er verdt det :)

 

 

Forøvrig enig med dere begge, iSCSI var enklere å sette opp enn jeg husket x)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...