Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Libe Rieber-Mohn


dag1234

Anbefalte innlegg

Er jeg virkelig den eneste her inne som er imponert av Libe Rieber-Mohns historie i helga?
Hun gjør en formidabel innsats for alle de mange som har blitt utsatt for seksuelle overgrep i oppveksten. Ved å vise sine sår letter hun veien for de mange som ikke har hennes posisjon og styrke, og ikke hennes tilgang til media. Hun er med å avskamme skadene etter overgrep. Det er utrolig viktig at en slik bør lettes for dem som har blitt utsatt for seksuelle overgrep.
Men hun gjør også en annen viktig sak; hun viser at det går an å få et ok liv selv om man har et svært utfordrende utgangspunkt.
Det har manglet gode modeller for mennesker utsatt for overgrep, Libe Rieber-Mohn er nå en motvekt mot en ganske ensidig eledighetsbeskrivelse av overgrepsutsatte og deres ødelagte liv. Det gir håp om en bedre fremtid for mange mennesker som har fått oppveksten forstyrret eller ødelagt av seksuelt misbruk.
De av oss som har jobbet med seksuelt misbrukte eller selv har vært utsatt for det, vet også hvilket personlig mot det kreves for å stå frem med sin historie slik hun gjør. Det er rørende og nydelig at hun orker å ta på seg den påkjenningen det er å vise seg frem på denne måten. Og hun gjør en kjempejobb for mange stemmeløse. Det er bare å si respekt. Jeg er imponert og rørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk av Libe er at hun egentlig aldri primært har vært ute etter å posisjonere seg selv eller sitt parti, men heller innta et standpunkt og en mening som ikke nødvendigvis er 100% politisk korrekt, men som er korrekt utifra hennes egne meninger. Nå skal det sies at dette kun er et overfladisk inntrykk og at jeg aldri har fulgt nøye med på hennes bevegelser.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av Libe er at hun egentlig aldri primært har vært ute etter å posisjonere seg selv eller sitt parti, men heller innta et standpunkt og en mening som ikke nødvendigvis er 100% politisk korrekt, men som er korrekt utifra hennes egne meninger. Nå skal det sies at dette kun er et overfladisk inntrykk og at jeg aldri har fulgt nøye med på hennes bevegelser.

 

Jeg har heller ikke fulgt henne nøye, og hva hun egentlig står for politisk har jeg i grunnen ikke merket meg.

Men jeg syntes at hun ikke fikk det helt til under ordførervalget i Oslo. Hun kom liksom ikke helt gjennom og hjem til oss på samme måte som Fabian Stang. Hun virket stiv og litt keitet på tv. Nå vet vi kanskje litt om hvorfor.

Ut over det tror jeg ikke Ap taper særlig med stemmer på at hun har delt sin historie med oss, selv om jeg på ingen måte tror stemmefiske er motivasjonen henens.

Lenke til kommentar

Noen bevis presentert forresten? At man føler at det er "ekte vare" er dessverre blitt en del menn og noen kvinners endelikt.

 

Nei, jeg sitter ikke på noen bevis, men så er heller ikke dette en straffesak. Stefaren som forgrep seg på henne er død for lenge siden, og Libe har fått erstatning fra myndighetene, så jussen er vel grei nok, antar jeg. Uten å ha satt meg inn i den siden av saken.

 

Det er likevel et viktig poeng du tar opp, for det er uten tvil mange som har fått rettet uriktige beskyldninger mot seg. Så hører det med at det er langt flere skyldige som går fri enn uskyldige som dømmes. Og bra er det. At det likevel sitter uskyldig dømte i norske fengsler, det er åpenbart. Dette er en utfordring som må møtes i hver enkelt sak, og som ikke kan løses på et overordnet nivå.

Hvis du tenker rykter og sladder, så er det klart at anklagede har store vansker med å forsvare seg og tilbakevise disse.

 

Når det gjelder denne aktulle saken, så er jeg selvsagt ikke mer synsk enn andre. Men måten Libe forteller historen sin på, hele hennes fremtoning både emosjonelt og kognitivt, inngir stor troverdighet. Det er som regel på denne måten overgrepsutsatte forteller sin historie på, de som kommer så langt at de orker å dele den med andre. For det gjelder jo langt fra de fleste.

 

Jeg ser heller ikke hva hun skulle kunne vinne på å dikte opp denne historien.

Men sannheten, det vet kun hun selv, selvsagt.

Lenke til kommentar

Nei, jeg sitter ikke på noen bevis, men så er heller ikke dette en straffesak. Stefaren som forgrep seg på henne er død for lenge siden, og Libe har fått erstatning fra myndighetene, så jussen er vel grei nok, antar jeg. Uten å ha satt meg inn i den siden av saken.

Det moralske er da ikke om det er en straffesak eller ei. Stefarens navn er enkelt å finne ut av om man virkelig vil. Nærmiljøet vet det etter alle sannsynligheter. Man anklager altså en død person, og hans families ettermæle for alvorlige handlinger.

 

Bevis er da, ikke å forrakte.

 

Det er likevel et viktig poeng du tar opp, for det er uten tvil mange som har fått rettet uriktige beskyldninger mot seg. Så hører det med at det er langt flere skyldige som går fri enn uskyldige som dømmes. Og bra er det. At det likevel sitter uskyldig dømte i norske fengsler, det er åpenbart. Dette er en utfordring som må møtes i hver enkelt sak, og som ikke kan løses på et overordnet nivå.

Hvis du tenker rykter og sladder, så er det klart at anklagede har store vansker med å forsvare seg og tilbakevise disse.

At det går langt flere skyldige fri, vet du ikke noe om. Mørketallsmagi er en lek som man kan bruke til så mangt. Uansett mørketall på uskyldig dømte og skyldige frigitte er det en uvesentlighet for argumentet. Man skal ikke straffes om det ikke er utover enhver tvil.

 

Med tanke på begrunnelsen(e) her i tråden, så skal det vel ikke så mye tanke om at denne personen hadde blitt dømt, med følgende begrunnelse for "bevist utover enhver tvil";

 

Når det gjelder denne aktulle saken, så er jeg selvsagt ikke mer synsk enn andre. Men måten Libe forteller historen sin på, hele hennes fremtoning både emosjonelt og kognitivt, inngir stor troverdighet. Det er som regel på denne måten overgrepsutsatte forteller sin historie på, de som kommer så langt at de orker å dele den med andre. For det gjelder jo langt fra de fleste.

...

 

Jeg ser heller ikke hva hun skulle kunne vinne på å dikte opp denne historien.

Men sannheten, det vet kun hun selv, selvsagt.

Spørsmålet er ikke hva jeg eller du ser.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Det moralske er da ikke om det er en straffesak eller ei. Stefarens navn er enkelt å finne ut av om man virkelig vil. Nærmiljøet vet det etter alle sannsynligheter. Man anklager altså en død person, og hans families ettermæle for alvorlige handlinger.

 

Bevis er da, ikke å forrakte.

Tipper det var noen fler enn bare henne som visste om denne saken. Er vel ikke første gang det har dukket opp saker etter mange år som har blitt dysset ned av "nærmiljøet". Alle visste hva som skjedde men alle holdt kjeft og ingen gjorde noe.
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt behovet for å legge ut om noe så privat i full offentlighet. Om noen hadde drillet meg i stussen som liten så tviler jeg på at det er noe jeg ville følt et behov for å rippe opp i foran alle og enhver, spesielt om jeg var en kjent samfunnsaktør. Når historien er så sterk er det en fare for at man typecaster seg selv på en veldig uheldig måte og ender med å bli husket som "han som ble voldtatt" og ikke for det arbeidet man har gjort. Det er mye det samme som skjedde med Sandra Borch; hun brukte så mye tid på å snakke om hetsen hun opplevde at det endte opp med å bli det eneste man forbandt med jenta til slutt.

Lenke til kommentar

Viktige korrektiver du kommer med, norskgoy. Det er lett å henge ut personer, og vi skal være varsomme overfor dem som ikke kan ta til motmæle. Spesielt i så alvorlige lovbrudd som det her er tale om.

 

Det er ofte vanskelig å bevise disse sakene i ettertid, det er en utfordring av historiene kommer for en dag først mange år etter ugjerningene har skjedd. Det ligger i sakenes karakter at det vil være slik.

 

I denne saken har det vært tilstrekkelig dokumantasjon til at Libe ble tilkjent erstatning, det foreligger blant annet et jounalnotat på at hun var voldtatt av en navngitt person, om det ble sikret DNA, vet jeg ikke.

Jeg vet ikke mer enn det som har kommet frem i media, og mitt poeng er at hun er modig som blottstiller seg slik hun gjør.

Lenke til kommentar

Tipper det var noen fler enn bare henne som visste om denne saken. Er vel ikke første gang det har dukket opp saker etter mange år som har blitt dysset ned av "nærmiljøet". Alle visste hva som skjedde men alle holdt kjeft og ingen gjorde noe.

Da baserer du deg på denne saken, på hva du tror er "vanlig" i det generelle i slike saker. Det er et ikkebevis, på samme måte som moren som støtter datteren i en rettssal. Har null verdi.

Lenke til kommentar

I denne saken har det vært tilstrekkelig dokumantasjon til at Libe ble tilkjent erstatning, det foreligger blant annet et jounalnotat på at hun var voldtatt av en navngitt person, om det ble sikret DNA, vet jeg ikke.

Jeg vet ikke mer enn det som har kommet frem i media, og mitt poeng er at hun er modig som blottstiller seg slik hun gjør.

Voldsoffererstatningen i Norge er ikke noe bevis på noe som helst. I prinsippet får man erstatning om man har anmeldt forholdet til politi, og "handlingen" er pop, i den forstand at det er denne typen forhold som er på dagsorden i samfunnsdebatten. Noe en kan f.eks se på voldtektsanklager som får erstatning fra staten selv om den henlegges av staten. Grunnen er selvsagt at voldsofffererstatning har en veldig mye lavere beviskrav. Som forsåvidt er greit nok, men det er altså ikke bevis for noe som helst, og iallefall ikke for at det har skjedd noe som straffet etter straffeloven. Det er et billig grep fra staten og politikere for å slippe å røske i komplekse etiske dilemmaer.

 

Rent personlig finner jeg henne ikke modig i den store grad som flere viser uttrykk for, om det ikke medfølger bevis som kan etterprøves. Men fin taktikk for å skape medfølelse, da det selvsagt er politisk selvmord å etterspørre bevis. I så måte har hun skaffet seg et kort som vanskelig kan knekkes. Eneste som jeg har sett ødelegge for seg selv med trumfkort i hånd er Louzia Louhibi, som i sin famøse kveld på byen viste at hun ikke akkurat går av veien for å anklage andre for å få det som hun måtte ønske. LRM er langt unna der dog. Så vi får se i fremtiden, synes det er altfor tidlig å felle en dom over "modigheten". Er selvsagt ikke avvisende til påstanden, men altså er skeptisk inntil det er mer substans enn en anklage.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Nå er vel premisset her at Libe R-M har våget å snakke ut om noe som tradisjonelt er stigmatisert og taushetsbelagt. Hun er ikke modig fordi hun er et offer, men fordi hun snakker ut om det. Hva hun ellers skulle med dette "trumfkortet" ser jeg ikke helt. Hun er en godt voksen dame på den gylne grein.

 

Når det gjelder Louiza Louhibi så viser det vel bare at ofre i en situasjon kan være kranglefanter i en annen. Det er ikke sånn at overgripere bare ser seg ut snille jenter, eller at "slemme" jenter fortjener å bli voldtatt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Tipper det var noen fler enn bare henne som visste om denne saken. Er vel ikke første gang det har dukket opp saker etter mange år som har blitt dysset ned av "nærmiljøet". Alle visste hva som skjedde men alle holdt kjeft og ingen gjorde noe.

Da baserer du deg på denne saken, på hva du tror er "vanlig" i det generelle i slike saker. Det er et ikkebevis, på samme måte som moren som støtter datteren i en rettssal. Har null verdi.

 

Har heller aldri påstått at dette er noe bevis for noe som helst, og det trenger det jo heller ikke å være siden dette ikke er noen rettsak. :shrug: Det er bare en antagelse som er basert på skriverier og referanser i media gjennom årene. Jeg har aldri jobbet med slike saker.
Lenke til kommentar

Har heller aldri påstått at dette er noe bevis for noe som helst, og det trenger det jo heller ikke å være siden dette ikke er noen rettsak. :shrug: Det er bare en antagelse som er basert på skriverier og referanser i media gjennom årene. Jeg har aldri jobbet med slike saker.

ok.

 

Det blir, etter min mening, ikke spor bedre om det er rettssak eller ei. Litt som Roger Ingebrigtsen-saken. Der det hentydes mange år senere at "hun egentlig ikke ville" være i et forhold, som var åpent og kjent, og der det hentydes at han har gjort noe kriminelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...