Gå til innhold

Test: Fujifilm X-E2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min x-e1 tidligere denne uken, etter å ha eid x10 og x100 de to siste årene. Nå vurderer jeg å selge fullformat-speilrefleksen og satse på dette systemet, for filene det leverer er utmerkede. Fujifilm har et eller annet som gir meg litt ekstra fotoglede. Den dynamiske rekkevidden i kombinasjon med et polariseringsfilter gir meg rett-ut-av-kamera-resultater på landskapsbilder som gir meg et smil!

Lenke til kommentar

Fikk min x-e1 tidligere denne uken, etter å ha eid x10 og x100 de to siste årene. Nå vurderer jeg å selge fullformat-speilrefleksen og satse på dette systemet, for filene det leverer er utmerkede. Fujifilm har et eller annet som gir meg litt ekstra fotoglede. Den dynamiske rekkevidden i kombinasjon med et polariseringsfilter gir meg rett-ut-av-kamera-resultater på landskapsbilder som gir meg et smil!

Jeg er enig i at det er mye fotoglede med disse kameraene fra Fuji.Har lånt både X10 og X-E1 og det er bare morsomt å fotografere med de.

 

Jeg er forøvrig enig i konklusjonen at man kjøper X-E2 hvis man skal ha nytt, men at den ikke er avansert nok til å oppgradere fra X-E1.

Lenke til kommentar

En Artikkelforfatter bør forstå de prinsipielle forskjellene her.............

 

 

En av tingene som kjennetegner X-Trans CMOS-sensoren fra Fujifilm, er dens mangel på Bayerfilter. Dette fører enkelt fortalt til meget skarpe bilder med veldig god detaljgjengivelse. Vi synes at detaljgjengivelsen er så god at den lett konkurrerer med detaljgjengivelsen til mange dyrere fullformatskameraer. Flere av bildeeksemplene i denne testen er beskjært i etterkant, og vi synes vi kan beskjære ganske kraftig inn før detaljnivået i bildene avslører oss.

Dette er både riktig og feil................

 

X-Trans har riktig nok ikke et Bayer filter, men den har et fargefilter akkurat som Bayer filteret.

Forskjellen er at X-Trans filteret bruker et annet RGB mønster enn det Bayer fant opp.

Noen kaller det "Random Pattern Bayer".

 

Dette har overhode ikke noe med skarpheten å gjøre, som artikkelforfatteren konkluderer med.

 

Den økede skarpheten har med det faktum at kamera ikke har et Optic Low Pass Filter (OPLF) som kameraer med Bayer RGB mønstret sensorer trenger for å unngå Moire.

 

OLPF fungerer som et softening filter, mens da X-Trans "random Bayer" gjør dette unødvendig.

 

Dette "Random Bayer" RGB filteret er Fujis styrke over konkurrentene, selv om det må sies at de fremdeles ligger litt etter på utviklingen av RAW konverterings prosessen sin.

 

X-Trans er kanskje det mest interessante sensoren på markedet, bare så synd Fuji ikke putter det i en mer brukbart kamera modell.

 

Forskjellen på Bayer filter og X-Trans Random Bayer.

post-157018-0-29000100-1393608659_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Den økede skarpheten har med det faktum at kamera ikke har et Optic Low Pass Filter (OPLF) som kameraer med Bayer RGB mønstret sensorer trenger for å unngå Moire.

 

 

Du har selvsagt helt rett, en feil som har sneket seg inn i kampens hete her gitt.

Har rettet opp i det nå, takk for heads up :)

Lenke til kommentar

Flott test, men det er litt synd at det ikke er EXIF info på bildene, lurer på hvilket objektiv som er brukt!!
Regner med det må være 35 1.4 og ikke zoomen som er avbildet, siden det er svært kort DOF på de fleste bildene.
Er mektig imponert og billedkvaliteten, og kan klart tenke meg å erstatte fullformat med X-serien, men da en X-T1.
Du får jo den pluss 35, 60 og pancake for samme pris som en Nikon Df, og det frister mere...
Har forøvrig en X-10 jeg også er ganske fornøyd med.
Det beste fremfor speilrefleks er at den er totalt lydløs, som er enorm fordel i kirker og konserter

 

Edit: Jeg lastet ned noen bilder og sjekket EXIF, og fikk bekreftet mistanken om 35 1.4 ja...

Men fint om dere opplyser om brennvidde og blender på bildene

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Flott test, men det er litt synd at det ikke er EXIF info på bildene, lurer på hvilket objektiv som er brukt!!

 

 

Hyggelig at du likte testen! Har lagt til eksponeringsinfo under alle bildene nå.

De fleste av dem er tatt med enten XF 23mm 1.4 R eller XF 35mm 1.4 R

 

Brukte også XF 18-55mm en del, og det øverste bildet på siden om bildekvalitet er tatt med dette objektivet.

18-55'en er et veldig godt objektiv, men personlig liker jeg fastoptikken til Fujifilm best, så brukte nok den mest ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på X-E2 og X-T1 egentlig?

 

Det ser du vele egentlig bare ut fra utseende på de to. Design og funksjonalitet er antagelig den største forskjellen. De bruker ganske sikkert mye av den samme innmaten, med unntak av X-T1 sin EVF.

 

Hvilket du velger avhenger nok mest av smak og behag, de produserer nok gode, digitale råfiler begge to.

Lenke til kommentar

 

Hva er forskjellen på X-E2 og X-T1 egentlig?

Det ser du vele egentlig bare ut fra utseende på de to. Design og funksjonalitet er antagelig den største forskjellen. De bruker ganske sikkert mye av den samme innmaten, med unntak av X-T1 sin EVF.

 

Hvilket du velger avhenger nok mest av smak og behag, de produserer nok gode, digitale råfiler begge to.

 

 

Det er ikke bare smak og behag. Det er mange forskjeller (hvis man ser bort fra selve filene som produseres):

 

- X-T1 er værbestandig, X-E2 er ikke.
- X-T1 har følgefokus som oppdaterer seg med 8 bilder per sekund - og som funker! X-E2 har 3 bilder per sekund når fokus og eksponering skal oppdateres mellom hver frame, og heller ikke med all verdens resultat heller etter hva jeg har lest.
- X-T1 har tre forskjellige farger for fokus peaking i manuell fokus, rød, blå og hvit. X-E2 har bare hvit.
- X-T1 har maks utvidet ISO til 51200, X-E2 har maks 25600.
- X-T1 har interval timer shooting, X-E2 har ikke.
- X-T1 EVF har 0.77x forstørring, X-E2 har bare 0,64x.
- X-T1 EVF oppfriskingshastighet i godt lys er 54 bilder/sekundet, X-E2 har 50.
- X-T1 EVF oppfriskningshastighet i lite lys er 54 bilder/sekundet, X-E2 har 20.
- X-T1 har vippbar LCD skjerm bak. X-E2 har ikke.
- X-T1 har medfølgende blits som er litt kraftigere enn X-E2's innebygde popup blits.
- X-T1 støtter de nyeste og raskeste SD kortene (SDXC UHS-II), XE-2 gjør ikke (kun SDXC UHS-I).
- X-T1 greier 47 jpegs i serie i hastighet 8 bilder/sekunder, X-E1 greier maks 23 jpegs i serie med 7 bilder/sekundet.
- X-T1 støtter ekstra batterigrep, X-E2 har ikke dette.
- X-T1 har endelig flytttet minnekortporten til siden av kameraet.
Og - har man tittet inn i EVF'n til X-T1 så er det vanskelig å titte inn i noe annet ;)
Endret av Dr.Peedee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...