Gå til innhold

[Løst] N00b vurderer kamerakjøp


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Jeg er veldig nysgjerrig på å komme ordentlig i gang med fotografering, og vurderer derfor å anskaffe et ordentlig kamera. Jeg er utstyrsfreak i mange andre sammenhenger, og en fotohobby vil nok følge samme tendens.

 

Fra før har jeg nesten ingen erfaring med foto, utover veldig flittig bruk av mobilkamera (riktignok på auto). Har ingen erfaring eller greie på alle mulighetene som finnes med innstillinger og lys og eksponering og alt det fine dere prater om som jeg ikke skjønner stort av :huh: (men som jeg gjerne skulle hatt svart belte i med tiden).

 

Likevel vil jeg selvsagt trå skikkelig til verks når jeg først skal begynne, så jeg frir herved til den enorme kunnskapen og erfaringen jeg ser her på forumet, og håper jeg ender opp med nok innsikt til hvertfall å velge riktig kamera :)

 

Jeg har imidlertid begrensede midler noen år fremover mens kona studerer, så jeg har ikke råd til det aller råeste. Jeg har undersøkt meg frem til at det nå står mellom en Sony NEX-6 og en Olympus OM-D E-M10. Jeg har valgt disse på grunn av pris og generell mottakelse i ulike medier.

 

Jeg lurer da selvsagt på hvilken av disse som anbefales, eller om det er noe helt annet (billigere, lettere i bruk, entry-level) jeg heller bør gå for (for så å oppgradere om noen år, når økonomien er bedre og jeg forhåpentligvis er mye klokere og bevisst på hva jeg vil ha).

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei , det er meget få kameraer som filmer i mer en 60 frp. og de som gjør det gjør det på bekostning av piksler. skal du ha foreksempel 120 fps og HD så begynner ganske mange tusenlapper og fly avgårde.

 

Hvilken kamera du skal velge er vanskelig og si, mye kommer an på on du ønsker og kjøpe flere objektiver og kanskje noen spesifikke objektiver.

 

Sakl du utvikle deg innen fotografering og ønsker å kjøpe endel tilleggsutstyr er ikke Sony det beste valget, Olympus/Panasonic med m4/3 sensoren "MicroFourThirds/mft" er mer utbredt og du finner mye snask både nytt og brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha ren anbefaling: Kjøp et kamera som er fysisk lite. Canon 100D eller sony nex-5t er gode kameraer som er veldig små, så du tar det med deg. Micro 4/3 er nevnt tidligere i tråden, de også er veldig små, uten at det står tilbake på kvaliteten.

 

Men ikke hør på meg eller andre her. Finn ut hvor mye penger du vil bruke, og dra til en fotobutikk for å ta og kjenne på forskjellige modeller. Det viktigste er hva slags feeling kameraet gir deg, og ikke hvor mange høye tall produsenten kan skryte med. Det kan også være lurt å prøve noen kameraer som ikke heter canon og nikon. De er størst, men de andre produsentene er ikke nødvendigvis dårlige like vel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har imidlertid begrensede midler noen år fremover mens kona studerer, så jeg har ikke råd til det aller råeste. Jeg har undersøkt meg frem til at det nå står mellom en Sony NEX-6 og en Olympus OM-D E-M10. Jeg har valgt disse på grunn av pris og generell mottakelse i ulike medier.

 

Jeg har selv Olympus OM-D E-M1 og er veldig fornøyd. Fordeler med mFT (Panasonic og Olympus) er svært små og lette objektiver (du tar de med deg), med god kvalitet og lysstyrke, samtidig som de har et veldig godt utvalg.

Det gjorde at jeg valgte Olympus foran blant annet Sony og Fujifilm (Fujifilm har lansert mye spennende siden høsten).

 

Gode råd fra 3irik over!

 

Lykke til!

 

- L

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høy framerate på FullHD er vanskelig å få til med store sensorer. På APS-C og fullformat er det som regel bare 30 Hz progressivt og 60 Hz linjeflettet (annenhver linje).

 

Nikon 1 og kommende Panasonig GH4 er de som har kommet lengst på middels store sensorer. På telefoner får man helt opp i 120 Hz FullHD nå.

 

Min anbefaling er å finne et kamera med en eller annen form for søker, altså noe mer enn bare skjermen å kikke på. Om søkeren er elektronisk, optisk eller hybrid er mer opp til smak og behag. Men styr altså unna de kameraene som ikke har noe mer enn skjerm. Søker er viktig for å holde kameraet stødig og komponere bildet.

 

Om kameraet skal ha speil eller ikke er en smakssak du må vurdere. På generell basis er de med speil litt større, tyngre og har litt raskere autofokus, men det finnes unntak som er motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar og tips!

 

Jeg har mer eller mindre bevisst ikke sett meg ut nettopp Nikon eller Canon. Kanskje dumt, men jeg har et slags anti-prinsipp mot markedslederne, uansett bransje. Og jeg tviler ikke på at det finnes minst like gode alternativer fra andre produsenter (ref. mine to alternativer så langt).

 

Skjønner at jeg bør ta en tur i en velutstyrt butikk så jeg kan se og føle litt på kameraer, det er nok mye å hente på det. Noen som vet om noen gode kamerabutikker i Sandefjord, Tønsberg eller Larvik?

 

Jeg skal kikke litt videre, men kommer sikkert tilbake med noen nye spørsmål. Takk igjen, og god helg :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har mer eller mindre bevisst ikke sett meg ut nettopp Nikon eller Canon.

Mener du tenker helt feil her. Hvis du skal starte med foto som hobby bør du satse på et system du lett kan bygge ut - gjerne ved å kjøpe brukt utstyr

Endret av LBe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japan Photo har en butikk i Tønsberg ellers så har Elkjøp/lefsdal endel kameraer, bare ikke la en profittjagende selger overbevise deg om at deres anbefalinger er verdens beste.

Ah, stemmer - i nærheten av narkotorvet! Den linken, var det et kameratips? For den linket ikke til butikken du nevnte :p

 

 

 

 

Jeg har mer eller mindre bevisst ikke sett meg ut nettopp Nikon eller Canon.

Mener du tenker helt feil her. Hvis du skal starte med foto som hobby bør du satse på et system du lett kan bygge ut - gjerne ved å kjøpe brukt utstyr

 

Men er det kun Canon og Nikon som lar en gjøre dette?

Lenke til kommentar

Ah, stemmer - i nærheten av narkotorvet! Den linken, var det et kameratips? For den linket ikke til butikken du nevnte :p

 

Men er det kun Canon og Nikon som lar en gjøre dette?

 

Ble feil link, skulle være til butikken så du fikk vei-beskrivelse, her er adressen igjen.

 

Fordelen med Canon/Nikon er at det finnes enormt mye utstyr til disse både originalt og tredjeparts, i alle prisklasser, er fordel hvis man skal fotografere noe spesifikk. Siden disse er markedsledende er også bruktmarkedet stort og prisene mer fornuftige samt at man selger relativt fort hvis man vil oppgradere noe utstyr.

 

Mikro4/3 begynner også og bli bra utbygd med mye utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har mer eller mindre bevisst ikke sett meg ut nettopp Nikon eller Canon. Kanskje dumt, men jeg har et slags anti-prinsipp mot markedslederne, uansett bransje. Og jeg tviler ikke på at det finnes minst like gode alternativer fra andre produsenter (ref. mine to alternativer så langt).

Jeg har samme prinsipp og gikk fra Canon til Pentax. Har også vært innom Micro four thirds og Samsung NX-systemene. Jeg synes ikke det er problematisk å få tak i hverken nytt eller brukt tilleggsutstyr til gode priser, men må ofte lete litt andre plasser enn der Canon/Nikon dominerer. Dvs. andre plasser enn Elkjøp, Expert og foto.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har mer eller mindre bevisst ikke sett meg ut nettopp Nikon eller Canon.

Mener du tenker helt feil her. Hvis du skal starte med foto som hobby bør du satse på et system du lett kan bygge ut - gjerne ved å kjøpe brukt utstyr

 

Men er det kun Canon og Nikon som lar en gjøre dette?

 

 

 

Nei, selvsagt ikke. Alle merker kan la deg gjøre det du er ute etter. Men å diskvalifisere noen bare fordi de selger litt mer enn andre blir dumt.

 

Nikon og Canon har gode produkter, jeg hadde selv Nikon i mange år. Har hoppet over til Fuji sin X-serie nå, men det hadde ingenting med at Nikon hadde dårlige produkter eller at de selger litt mer enn andre.

 

 

Finn det produktet du liker, kjøp det. Det spiller ingen rolle hvem som lager det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men å diskvalifisere noen bare fordi de selger litt mer enn andre blir dumt.

 

 

Det er nok litt mer nyansert enn som så, men dette er irrelevant og jeg går ikke nærmere inn på det nå :)

 

Det skal sies at jeg har kikket en del på Nikon 1 V2 i dag etter tipset litt lenger opp, og stiller meg positiv til det så langt med tanke på high speed-filmingen den tilbyr (selv om det nok går på bekostning av andre ting, som det også blir nevnt over).

 

Neste skritt (utover å fortsette å pløye meg gjennom tester jeg skjønner sånn ca. 50% av) blir å ta turen til Tønsberg i morgen hvis jeg får tid, og kikke litt på hva de har på Japan Photo :)

 

Vil igjen takke for alle svar så langt :fun:

Lenke til kommentar

 

Det er nok litt mer nyansert enn som så...

 

 

 

Det var da enda godt å høre, selv om jeg ikke har noen anelse om hva de nyansene kan være. Men du skal slippe å svare på det bare for å dekke min lille undring...hehe...

 

Lykke til med kjøp av utstyr.

 

 

Når du har gått til innkjøp vil jeg få tipse om noen ting du kan gjøre for å bygge kompetanse:

 

- Les manualen!!! Den gir deg et godt innblikk i det kamera du har kjøpt og de ulike funksjonene dette har

 

- Kjøp/lån bøker om fotografering. Gir deg generell forståelse av fotograferingens "mysterier"

 

- Se på bilder du lar deg inspirere av

 

- Fotografer mye! Er ikke så nøye om du bruker full auto, halv auto eller manuelle innstillinger. Lær deg kamera å kjenne gjennom å hvilke innstillinger du eller kamera velger og hvordan disse påvirker bildet ditt.

 

- Kjøp deg en god programvare for foto med en gang, jeg anbefaler Adobe Lightroom.

 

 

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er nok litt mer nyansert enn som så...

 

 

 

Det var da enda godt å høre, selv om jeg ikke har noen anelse om hva de nyansene kan være. Men du skal slippe å svare på det bare for å dekke min lille undring...hehe...

 

Lykke til med kjøp av utstyr.

 

 

Når du har gått til innkjøp vil jeg få tipse om noen ting du kan gjøre for å bygge kompetanse:

 

- Les manualen!!! Den gir deg et godt innblikk i det kamera du har kjøpt og de ulike funksjonene dette har

 

- Kjøp/lån bøker om fotografering. Gir deg generell forståelse av fotograferingens "mysterier"

 

- Se på bilder du lar deg inspirere av

 

- Fotografer mye! Er ikke så nøye om du bruker full auto, halv auto eller manuelle innstillinger. Lær deg kamera å kjenne gjennom å hvilke innstillinger du eller kamera velger og hvordan disse påvirker bildet ditt.

 

- Kjøp deg en god programvare for foto med en gang, jeg anbefaler Adobe Lightroom.

 

 

 

Lykke til.

 

 

Takk for gode tips! Kunnskap og ferdigheter er jo til syvende og sist viktigere enn utstyret. Adobe Lightroom skal sjekkes ut!

Lenke til kommentar

Men å diskvalifisere noen bare fordi de selger litt mer enn andre blir dumt.

Nja, njo. Men at man betaler litt ekstra for Canon eller Nikon-logoen på kameraet er ganske klart om man ser hva man får i forhold til andre produsenters kamera i samme prisklasse :)

 

Spesielt om vi ser på den klassen som trådstarter nevner. Verken Canon eller Nikon har reelle alternativer blant de speilløse systemkameraene.

 

Greit, Nikon har 1-serien, men den har mindre sensorer enn konkurrentene og et labert utvalg av objektiver. I tillegg har Nikon ymtet frempå med at de muligens ikke kommer til å satse videre på dette systemet, og da vil det jo i praksis dø ut.

 

Canon sin M-serie har det kun kommet ett kamera i, siden det ble lansert for flere år siden. Det har vel også bare kommet ett eller muligens to objektiver i tillegg til kitobjektivet så det er klart at Canon også ser ut til å kutte ut denne serien.

 

Panasonic Lumix og Sony Nex er gode serier som det satses tungt på. Olympus har Pen-serien som også skal være bra. Olympus og Panasonic er nok de som har størst objektivutvalg, i tillegg til at de kan bruke hverandres objektiver. Fuji har også sine X-kameraer, uten at jeg har spesielt mye erfaring med de.

 

Min anbefaling er derfor et kamera fra Panasonic. Størst objektivutvalg i klassen (sammen med Olympus), et levedyktig system som det satses tungt på, innovative kameraer og gode løsninger. Bildekvaliteten er også helt i toppen.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, njo. Men at man betaler litt ekstra for Canon eller Nikon-logoen på kameraet er ganske klart om man ser hva man får i forhold til andre produsenters kamera i samme prisklasse...

Jeg aner ikke om du kan ha rett i dette, for jeg har vel egentlig aldri verken tenkt noe over det eller undersøkt det. Skal jeg kjøpe et kamera, så kjøper jeg det jeg liker og som dekker mine behov. Så får det koste den summen det vil. Om det betyr at Canon og Nikon sin logo koster litt mer...tja...hvert fall ikke i forhold til Leica sin logo...:-)))

 

Etter mange år med Nikon har nå mitt valg blitt Fuji X-serie, og jeg bruker gjerne anledningen til å anbefale andre å vurdere den.

 

Uansett, det du skriver er da en helt gyldig grunn til å gjøre et valg. Hvis man mener at kamera X er dyrere enn kamera Y, og at begge gir deg like god opplevd kvalitet, så er det en helt grei vurdering. Det er for min del mye mer logisk enn å velge bort noe fordi det selger litt mer enn andre. For all del, jeg har fått vite at det skal være noe mer nyansert enn det, uten at jeg vet hva disse nyansene er...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...