Gå til innhold

[Løst] N00b vurderer kamerakjøp


Anbefalte innlegg

 

 

 

Konklusjonen din stemmer dersom prissettingen skjer ved likt antall kroner ($) til hvert ledd, men i utledningen forutsetter du at hvert ledd bruker %-påslag, så du biter deg selv litt i halen.

 

 

Enig, så lenge påslagene skjer i prosent (og det er veldig vanlig) vil en relativt liten forskjell i produksjonskostnader gi en større forskjell utsalgspris i kroner (selv om prosentforskjellen er lik).

 

Likevel enig i at det ser ut som utsalgspris i stor grad settes ut fra det produsent og importør tror de kan selge produktet for, og ikke basert på produksjonskostnader. Dvs at high end produkter har større marginer, både i prosent og kroner, i hvert fall i starten av salgs-/produksjons-perioden.

 

 

Det gir også mening, med det at det er i starten bedriften prøver å hanke inn det den har investert i utvikling og produksjonstilpasning. Når utviklingen er nedbetalt kan prisen senkes, og bedriften kan allikevel sitte igjen og tjene mer pr enhet.

Det hender vi har leveranser av utstyr der enhet nr 2 kan leveres til 20% lavere pris enn enhet nr 1, rett og slett fordi konstruksjon er ferdig betalt med enhet nr 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er sagt så har jeg fått inntrykk av at man likevel kan bruke andre objektiver hvis man benytter adaptere, kan det stemme? Kom over denne på finn, hvor selger hevder at man skal kunne bruke Nikon sine objektiver på en Sony. Stemmer det, eller er det en sannhet med modifikasjoner?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46949870

(hva tenker dere forresten om å kjøpe brukt på finn?)

 

 

Ja, det skal gå å bruke adaptere og objektiver fra andre systemer, men det er ikke alltid autofokus fungerer (i det hele tatt / særlig bra). Det er også mange billige "kina-løsninger" for adaptere på markedet som er mekanisk dårlige (låser ikke skikkelig til kamera og/eller objektiv), og som ikke har elektriske kontakter. I tillegg så er objektiver beregner for større kameraer somregel i seg selv fysisk større.

 

Alt i alt ser i allefall ikke jeg på dette som noen ideell løsning...

Lenke til kommentar

Ser at jeg definitivt bør vente til A6000 kommer ut, enten det er det jeg skal kjøpe eller så vil det nok dytte ned prisen på NEX-6 ytterligere. Har nå sjekket andre alternativer, og kommer til at et av disse to er det rette for meg.

 

- Canon har kun ett speilløst i følge prisguiden, og det har ikke fått spesielt bra omtale

- Nikon 1 V2 kunne vært aktuelt, men samtidig et unødvendig kompromiss (jeg kommer til å kjøpe et Olympus Tough til undervann, og dette har en tilfredsstillende high speed funksjon - som jo var argumentet for å kjøpe Nikon 1 V2)

- Fuji har ingen modeller som appellerer til meg

- Pentax har interessante speilreflekser, men jeg vil ha speilløst pga mindre kamera

- Olympus har M10 som et absolutt alternativ som jeg ennå ikke har slått fra meg helt

- Panasonic har egentlig ingen reelle alternativer i denne prisklassen

 

Sony NEX-6 (evt. A6000) har, basert på hva jeg har lest, svært mye som taler for seg (bortsett fra det jeg får fra Olympus Tough):

- god videofunksjon

- søker

- innebygd blits

- meget god bildekvalitet

- rask bildesekvens

- god og responsiv autofokus

- time lapse

- lite og nett

 

Er selvsagt åpen for at dette synet kan endres, og flere innspill mottas med takk.

Takk for alle tips og synspunkter så langt :)

Lenke til kommentar

Jeg får bare gjenta det jeg tidligere har sagt; du liker tydeligvis Sony, så kjøp den modellen du liker best fra dem så fort du har anledning/råd. Det er ingen grunn til å vente på neste modell/generasjon.

 

Så lenge Fuji ikke appellerer til deg så har nok ikke jeg mer å komme med...:-)

Lenke til kommentar

Ser at jeg definitivt bør vente til A6000 kommer ut, enten det er det jeg skal kjøpe eller så vil det nok dytte ned prisen på NEX-6 ytterligere.

 

Helt enig, A6000 ser ut til å være en bra oppgradering av NEX-6, med unntak av søkeren. Men det er en fare for at de går tom for NEX-6 hvis du venter for lenge. Panasonic GX7 er forøvrig en modell som ligner mye på NEX-6, og i størrelse ikke så langt unna E-M10, men mulig GX7 er for dyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får bare gjenta det jeg tidligere har sagt; du liker tydeligvis Sony, så kjøp den modellen du liker best fra dem så fort du har anledning/råd. Det er ingen grunn til å vente på neste modell/generasjon.

 

Så lenge Fuji ikke appellerer til deg så har nok ikke jeg mer å komme med...:-)

 

Hehe, er langt fra noen Sony-fanboy. Med unntak av en PS3 og en Z1 Compact så har jeg ingen Sony-produkter i huset :)

 

 

Ser at jeg definitivt bør vente til A6000 kommer ut, enten det er det jeg skal kjøpe eller så vil det nok dytte ned prisen på NEX-6 ytterligere.

 

Helt enig, A6000 ser ut til å være en bra oppgradering av NEX-6, med unntak av søkeren. Men det er en fare for at de går tom for NEX-6 hvis du venter for lenge. Panasonic GX7 er forøvrig en modell som ligner mye på NEX-6, og i størrelse ikke så langt unna E-M10, men mulig GX7 er for dyr?

 

Den ligger litt over hovedfokusområdet mitt prismessig, så jeg har ikke sjekket den så grundig men skal gjøre det nå, takk for tips :)

Lenke til kommentar

 

Jeg får bare gjenta det jeg tidligere har sagt; du liker tydeligvis Sony, så kjøp den modellen du liker best fra dem så fort du har anledning/råd. Det er ingen grunn til å vente på neste modell/generasjon.

 

Så lenge Fuji ikke appellerer til deg så har nok ikke jeg mer å komme med...:-)

 

Hehe, er langt fra noen Sony-fanboy. Med unntak av en PS3 og en Z1 Compact så har jeg ingen Sony-produkter i huset :)

 

 

Det var heller ikke det jeg mente. Hele uttrykket "fanboy" er på kanten til å være dumt...

 

Nei, det eneste jeg mente var at du tydeligvis liker KAMERA-modellene fra Sony fremfor kameramodeller fra andre produsenter. Og det er helt greit, og ikke noe som handler om "fanboy"...(hva nå det måtte være).

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

 

Jeg får bare gjenta det jeg tidligere har sagt; du liker tydeligvis Sony, så kjøp den modellen du liker best fra dem så fort du har anledning/råd. Det er ingen grunn til å vente på neste modell/generasjon.

 

Så lenge Fuji ikke appellerer til deg så har nok ikke jeg mer å komme med...:-)

 

Hehe, er langt fra noen Sony-fanboy. Med unntak av en PS3 og en Z1 Compact så har jeg ingen Sony-produkter i huset :)

 

 

Det var heller ikke det jeg mente. Hele uttrykket "fanboy" er på kanten til å være dumt...

 

Nei, det eneste jeg mente var at du tydeligvis liker KAMERA-modellene fra Sony fremfor kameramodeller fra andre produsenter. Og det er helt greit, og ikke noe som handler om "fanboy"...(hva nå det måtte være).

 

 

Ah, sånn å forstå =) Ja, jeg har falt litt for de, kan det virke som. Det er vel litt som en forelskelse, det kan være vanskelig å se andre (jenter, kameraer) når man er litt i tåka :p

Lenke til kommentar

- Olympus har M10 som et absolutt alternativ som jeg ennå ikke har slått fra meg helt

 

Er selvsagt åpen for at dette synet kan endres, og flere innspill mottas med takk.

Takk for alle tips og synspunkter så langt :)

 

Veeeldig mye bra optikk til Olympus og mFT :) Husk at det er et helt system du kjøper. Men ja, det er lett å bytte seinere også ;)

Du blir sikkert godt fornøyd med Sony også!

 

 

- L

  • Liker 1
Lenke til kommentar

A6000 ser veldig lovendes ut og ta det med en klype salt det at det er dårligere oppløsning på søkeren enn på Nex-6, det skal ikke ha noe å bety i følge de som har prøvd det og han her karen under.
Les reviewen til Allin Popechu her http://www.alinpopescu.eu/blog/full-review-focus-tests-sony-a6000-beautiful-dream/

 

Jeg skal selv ha meg A6000 når den kommer ut, backup til A7 og A77'en.

http://www.flickr.com/photos/uberdogleg/

Endret av Richard Larssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...