Gå til innhold

Forbedre kondisjon ved løping etter puls?


Anbefalte innlegg

Ble litt teit overskrift, men dere skjønner sikkert.

 

Jeg har kondisjon som en drita full 90 åring, og er helt nødt til å komme i bedre form.

 

Skal jeg prøve meg på en jogge tur så er det ikke mer enn 4-5 minutter med rolig jogging før jeg er så pass andpusten at jeg bare må stoppe helt opp.

 

Så da lurer jeg på om det vil være bedre å bruke en pulsmåler for å holde meg på ett akseptabelt nivå for å unngå hjertestopp underveis, eller om det rett og slett ikke vil ha noe for seg.

 

Målet er jo selvsagt å få bedre kondisjon, kunne klare å løpe noen km uten problem og faktisk synes det er gøy å være i bevegelse igjen.

 

Så dersom det å bruke en pulsmåler er anbefalt, hva bør en da velge?

 

Jeg ønsker ikke flere apperater med meg enn ipoden når jeg skal trene, så en eventuell pulsmåler må kunne kommunisere med denne eller mot 3d-mølle.

 

Gjerne så liten måler som mulig. Beste hadde vært et lite armbånd som viser puls, klokke og kanskje kan gjøre ipoden overflødig med at det kan fungere som mp3 spiller også.

 

Noen synspunkter her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha startet å løpe ute og varriert programmet med en del faktorer. Det gir ikke mølla muligheten til.

 

 

Intervaller, motbakker, nedoverbakker, langdistanse, kortdistanse. Alt mulig tenkelig. Dersom du har tid til å løpe på en mølle har du tid til å løpe ute, dårlig vær er ikke en unnskyldning.

 

Med unntak av nedoverbakker, på hvilken måte gir ikke tredemøllen mulighet til å utføre de fire andre tingene?

 

Løping utendørs er å anbefale. Den største forskjellen mellom løping utendørs og på mølle (med unntak av luftkvalitet) er aktivering av leggmuskulaturen samt motvind. Å løpe på tredemølle er "lettere" da du ikke bruker samme energi i frasparket som utendørs og du trenger heller ikke kjempe mot luftmotstanden.

 

Dette er derimot enkelt å korrigere for ved å bruke 1-2% helling.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville ha startet å løpe ute og varriert programmet med en del faktorer. Det gir ikke mølla muligheten til.

 

 

Intervaller, motbakker, nedoverbakker, langdistanse, kortdistanse. Alt mulig tenkelig. Dersom du har tid til å løpe på en mølle har du tid til å løpe ute, dårlig vær er ikke en unnskyldning.

 

Med unntak av nedoverbakker, på hvilken måte gir ikke tredemøllen mulighet til å utføre de fire andre tingene?

 

Løping utendørs er å anbefale. Den største forskjellen mellom løping utendørs og på mølle (med unntak av luftkvalitet) er aktivering av leggmuskulaturen samt motvind. Å løpe på tredemølle er "lettere" da du ikke bruker samme energi i frasparket som utendørs og du trenger heller ikke kjempe mot luftmotstanden.

 

Dette er derimot enkelt å korrigere for ved å bruke 1-2% helling.

 

 

Dersom du løper i oppoverbakke på en mølle får du ikke aktivert musklene på samme måte som når du løper på stillestående bakke der du ikke får fart i fra underlaget, du må sparke i fra selv. Som du nevner.

I det du setter foten ned på båndet på ei mølle vil den gjøre en del av arbeidet som er tungt ved å løpe, det spiller for det neste steget ingen rolle hvordan du lander på foten. Derfor lander de fleste på hælen siden det gjør det lettere å løpe på en mølle, foten får lengre kontakt med båndet, som naturligvis er fordelaktig.

 

Når du løper i natur har du ett ugjevnt underlag, som i tillegg står stille. Du har derfor flere faktorer som du må ta hensyn til. Du har ett underlag som tvinger deg til å ha en god og effektiv løpeteknikk for å komme noe særlig mye lengre enn 500 meter. Du har lettere for å regulere intervaller siden du slipper å stå på siden av båndet å vente på at båndet skal komme opp og ned i fart. Du vil også gjerne få variasjon i intervallene i form av stigning/daling i bakkenivået, det er rett og slett ikke flatt ute.

 

Jeg ser såpass mange fordeler med å løpe ute at jeg ser ingen hensikt med at folk skal måtte gjør det inne.

Lenke til kommentar

 

Dersom du løper i oppoverbakke på en mølle får du ikke aktivert musklene på samme måte som når du løper på stillestående bakke der du ikke får fart i fra underlaget, du må sparke i fra selv. Som du nevner.

I det du setter foten ned på båndet på ei mølle vil den gjøre en del av arbeidet som er tungt ved å løpe, det spiller for det neste steget ingen rolle hvordan du lander på foten. Derfor lander de fleste på hælen siden det gjør det lettere å løpe på en mølle, foten får lengre kontakt med båndet, som naturligvis er fordelaktig.

 

Når du løper i natur har du ett ugjevnt underlag, som i tillegg står stille. Du har derfor flere faktorer som du må ta hensyn til. Du har ett underlag som tvinger deg til å ha en god og effektiv løpeteknikk for å komme noe særlig mye lengre enn 500 meter. Du har lettere for å regulere intervaller siden du slipper å stå på siden av båndet å vente på at båndet skal komme opp og ned i fart. Du vil også gjerne få variasjon i intervallene i form av stigning/daling i bakkenivået, det er rett og slett ikke flatt ute.

 

Jeg ser såpass mange fordeler med å løpe ute at jeg ser ingen hensikt med at folk skal måtte gjør det inne.

 

 

Spesifiser at du snakker snakker om løping i skog og mark, det blir noe annet enn kun "løping ute".

 

Jeg ser ikke helt den med at det er lettere å regulerer intervaller. Hvorfor skal du hoppe av båndet? Det er meningen at du skal ha aktiv hvile, noe betyr at du senker hastigheten på båndet mens du løper, og omvendt. Dessuten, et bånd kommer ned/opp i hastighet på noen få sekunder. Mange sliter med å holde nivået oppe på intervaller og ved løping ute vil mange falle sammen naturlig. På et bånd med en konstant hastighet vil du ikke det.

 

Angående fordeler; dårlig vær, glatt føre, lite egnete veier, mangel på gang-/sykkelsti, personlig ønske, osv. Det er tullete å si at det ikke finnes noen grunn til å ikke bruke tredemølle. Dersom det bare er tøv; hvorfor bruker Farrah det ofte?

Lenke til kommentar

 

 

Dersom du løper i oppoverbakke på en mølle får du ikke aktivert musklene på samme måte som når du løper på stillestående bakke der du ikke får fart i fra underlaget, du må sparke i fra selv. Som du nevner.

I det du setter foten ned på båndet på ei mølle vil den gjøre en del av arbeidet som er tungt ved å løpe, det spiller for det neste steget ingen rolle hvordan du lander på foten. Derfor lander de fleste på hælen siden det gjør det lettere å løpe på en mølle, foten får lengre kontakt med båndet, som naturligvis er fordelaktig.

 

Når du løper i natur har du ett ugjevnt underlag, som i tillegg står stille. Du har derfor flere faktorer som du må ta hensyn til. Du har ett underlag som tvinger deg til å ha en god og effektiv løpeteknikk for å komme noe særlig mye lengre enn 500 meter. Du har lettere for å regulere intervaller siden du slipper å stå på siden av båndet å vente på at båndet skal komme opp og ned i fart. Du vil også gjerne få variasjon i intervallene i form av stigning/daling i bakkenivået, det er rett og slett ikke flatt ute.

 

Jeg ser såpass mange fordeler med å løpe ute at jeg ser ingen hensikt med at folk skal måtte gjør det inne.

 

 

Spesifiser at du snakker snakker om løping i skog og mark, det blir noe annet enn kun "løping ute".

 

Jeg ser ikke helt den med at det er lettere å regulerer intervaller. Hvorfor skal du hoppe av båndet? Det er meningen at du skal ha aktiv hvile, noe betyr at du senker hastigheten på båndet mens du løper, og omvendt. Dessuten, et bånd kommer ned/opp i hastighet på noen få sekunder. Mange sliter med å holde nivået oppe på intervaller og ved løping ute vil mange falle sammen naturlig. På et bånd med en konstant hastighet vil du ikke det.

 

Angående fordeler; dårlig vær, glatt føre, lite egnete veier, mangel på gang-/sykkelsti, personlig ønske, osv. Det er tullete å si at det ikke finnes noen grunn til å ikke bruke tredemølle. Dersom det bare er tøv; hvorfor bruker Farrah det ofte?

 

 

Det er sjeldent at veier og lignende er flate, det er ikke alle som har skog og mark i umiddelbar nærhet.

Jeg ser bare at de fleste som løper på mølla på senteret jeg trener på står på mølla enten når båndet går ned i fart eller når det går opp i fart, mange står til og med på båndet mens det har konstant fart og står i ro i pausen.

Dersom du kjører gradvis intervaller ute og varrierer i mellom korte og lange intervaller kan du beregne hvor langt du kommer og sette mål for deg selv om å komme litt lengre på samme tiden.

 

Jeg mener det er bedre å løpe ute av mange grunner, jeg ser ikke at møllen har noe å by på som naturen rundt deg ikke har. Hvorfor mange bruker det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Dersom du med "ikke flat" mener at det er stigninger så er det bare å bruke stigningen på møllen. Jeg antok at du mente "kuppert" og "ugjevn", noe de fleste veier ikke er.

 

Som sagt, jeg fortrekker selv løping ute pga. kjedsomheten på mølla samt luftkvaliteten (trener på et lite senter), men den har flere positive trekk. Dårlig vær, føre etc. er greie argumenter, men det viktigste for meg er at den hjelper nybegynnere med å holde intensiteten oppe, noe de som oftest ikke klarer ute. Mange faller gjennom på de siste intervallene. Om du kjører 6x4, for eksempel kan du enkelt se hvor høy hasitghet du klarer og sette deg mål om å holde litt høyere fart neste gang.

Lenke til kommentar

 

*snipp*

Godt sagt! Og har man tid til å løpe på mølle har man tid til å løpe ute :)

 

 

Jeg sa aldri at jeg ikke hadde tid til å løpe ute, men at på grunn av jobb lar deg seg ikke gjøre å løpe ute store deler av året. Jeg jobber på båt og offshore ser du :-)

 

Takker så mye for svar. Får begynne med rask gange og lett jogging og se hvordan det utvikler seg. Nå er det ikke mange minuttene jeg klarer å jogge før jeg er så andpusten at jeg bare må gi meg.

Endret av DementedAlbino
Lenke til kommentar

 

 

*snipp*

Godt sagt! Og har man tid til å løpe på mølle har man tid til å løpe ute :)

 

 

Jeg sa aldri at jeg ikke hadde tid til å løpe ute, men at på grunn av jobb lar deg seg ikke gjøre å løpe ute store deler av året. Jeg jobber på båt og offshore ser du :-)

 

Takker så mye for svar. Får begynne med rask gange og lett jogging og se hvordan det utvikler seg. Nå er det ikke mange minuttene jeg klarer å jogge før jeg er så andpusten at jeg bare må gi meg.

 

 

Det er hauevis av trapper å løpe i :p

Lenke til kommentar

Det er sant, men tror ikke du skjønner hvor dårlig form jeg er i. Bare det å gå opp noen trapper er jo mer enn nok for min del slik det er i dag.

 

Men ett sted må jeg selvsagt begynne, så kanskje jeg får presse meg selv i både trapper og på møllen nå de neste 4 ukene og se om det går noe lettere på slutten av turen enn det gjør i morgen første dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...