Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

1+ for en herlig tråd, Sveibuen. :grin:

 

Jeg savner Super Flower. Litt morsomt navn, men de lager noen utrolig gode strømforsyninger (Seasonic baserte) til en pris som er vanskelig å matche.

 

Hmm. Super Flower er faktisk sin egen OEM. D.v.s de designer sine egne PSUer på egen teknologi. Såvidt meg bekjent har de aldri gitt ut noen strømforsyninger under en annen OEM.

 

Hva? Jeg trodde virkelig de var under Seasonic. :p Men god OEM er de tydeligvis uansett :)

Lenke til kommentar

Bra intinativ! :)

Men jeg har et tips:
Personlig vil jeg anbefale å lese/se på www.techpowerup.com sine tester. De er av toppklasse, og tar med flere elementer som jeg savner i flere andre tester. For ikke å snakke om at de passer spesielt godt for de av oss som bor i europa. Da de ikke bare holder seg til amerikasnke PSUer, og tester også ved 230V, hvor effektiviteten gjerne er noe høyere. Samt at effekten du får ut av PSUen også kan være noe høyere.

Hardocp er ikke dårlige, ja kanskje på en grei andreplass, muligens hakket kvassere enn jonnyguru.com, men langt fra like nøye og detaljerte som Techpowerup. :)

Ellers kan jeg jo nevne at selv om en PSU er laget av f.eks Seasonic, så kan leverandøren (f-eks Corsair) gjøre visse justeringer på designet (elektrisk så vell som utseende) og funksjoner som kan slå inn begge veier. Så det vil alltids kunne være visse kvalitetsforskjeller ute å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding :)

 

 

Kikker dog også på andre test sider når hardocp ikke har testet feks en modell.

 

 

OEMene på lista mi er Seasonic, Greath Wall, Enermax, FSP, ATNG, Super Flower og Delta Electronics.

 

Føler disse er blandt dem som lager gode PSUer. Eneste Greath Wall jeg er litt usikker på. Men CS serien til Corsair kom nå gjennom hardocp sin torturtest. Så har lagt den serien inn i lista og prisen ikke er så galen.

 

 

 

Lepa serien legger jeg ikke til, da det er kun pixmania som selger den. Og på noen av dem så er det en helt ukjent oem for min del.

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ser at jeg kan få en Corsair AX 860 til prisen av Seasonic X 750watt, Hva burde jeg gå for av de to (evt andre) :)

Hvilke komponenter skal du bruke? :)

780 Classy (mildt Overklokket) 8gb RAM 3-4 vifter, 1hdd, 1Ssd og en minimalt overklokket Cpu (i5) Som er en låst Cpu :p
Da ville jeg ha valgt en 750W platinum ;)
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig om man ser seg fornøyd med "det nest beste", og klarer seg med litt lavere effektivitet. En prisforskjell på 300kr betyr raskt at man går ut fra sine budsjetter. (og slikt jeg forstår det så gjør det akkurat dette)

Sant det, men dersom du velger Classy skjermkort, antar jeg at du kan punge ut for platinum :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ser at jeg kan få en Corsair AX 860 til prisen av Seasonic X 750watt, Hva burde jeg gå for av de to (evt andre) :)

Hvilke komponenter skal du bruke? :)

780 Classy (mildt Overklokket) 8gb RAM 3-4 vifter, 1hdd, 1Ssd og en minimalt overklokket Cpu (i5) Som er en låst Cpu :p

Hva er vitsen med å ha classy med mild overklokk ? ;) da kan du like gjerne ha et vanlig 780 ?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke nødvendig om man ser seg fornøyd med "det nest beste", og klarer seg med litt lavere effektivitet. En prisforskjell på 300kr betyr raskt at man går ut fra sine budsjetter. (og slikt jeg forstår det så gjør det akkurat dette)

Sant det, men dersom du velger Classy skjermkort, antar jeg at du kan punge ut for platinum :p

 

Med mindre du har spart i flere år for å få råd til en classy, og når du kjøper den så har du ikke råd til resten. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ser at jeg kan få en Corsair AX 860 til prisen av Seasonic X 750watt, Hva burde jeg gå for av de to (evt andre) :)

Hvilke komponenter skal du bruke? :)

780 Classy (mildt Overklokket) 8gb RAM 3-4 vifter, 1hdd, 1Ssd og en minimalt overklokket Cpu (i5) Som er en låst Cpu :p

Hva er vitsen med å ha classy med mild overklokk ? ;) da kan du like gjerne ha et vanlig 780

 

Noen liker vel muligheten for litt saftigere OC etter hvert. ^^ Alternativt at man kjøpte Classy på salg til noe rundt 4200kr, uansett.

 

Ja, takket være 780Ti Classy fikk du jo nesten slengt 780 Classyer etter deg. Ja, jeg vet at jeg fikk det i alle fall. :wee:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen forklare kort hvorfor man bør gå for en dyr, men god strømforsyning i stedet for en billigere, men like kraftig en? Jeg skjønner dette med levetid, men er det noe mer?

 

 

Og hvordan stiller min HX 750 i forhold til dagens PSU-er fra Corsair?

1: Kvaliteten på komponentene, du får hva du betaler for...

2: Den dreper ikke ting i PCen!

3: Du vet hva du får

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan noen forklare kort hvorfor man bør gå for en dyr, men god strømforsyning i stedet for en billigere, men like kraftig en? Jeg skjønner dette med levetid, men er det noe mer?

 

 

Og hvordan stiller min HX 750 i forhold til dagens PSU-er fra Corsair?

Levetid er svært viktig for en PSU. Ja, hvordan vet du at PSUens levetid er forbi?

 

Med de fleste andre komponenter så funker det som oftest, eller så funker det ikke. En PSU kan være alt fra litt død, til helt død. Rimelig problematisk å feilsøke til tider med andre ord.

 

  • Inrush Current. En god PSU skal helst ikke trekke for mye strøm i startsøyeblikket. Da kan sikringer gå i huset om du belaster kretsen fra før av. De fleste PSUer trekker langt mer enn det sikringene tåler, men fordi det er for en kort periode så slår de heldigvis ikke ut.
  • Hvor lenge de holder seg gående etter strømmen har gått kan være viktig for noen. ATX-standarden anbefaler 15 ms på maks last, men her stryker de fleste billige PSUer. Både dette og inrush current er viktige aspekter om man har koblet PSUen til en UPS som da gjerne bruker noen millisekunder på å slå over til batteriet.
  • Strømkvalitet. Ganske åpenbart. Hovedoppgaven til en PSU er 1. filtrere AC til DC, og 2. senke spenningsnivået til sine respektive verdier. Her er det stor forskjell ute og går, og du vil aldri klare en perfekt DC-kurve, eller nøyaktig spenning. Men god PSUer kan gjøre en mye bedre jobb. Ved overklokking er dette spesielt viktig, da du vil vippe mellom et stabilt og ustabilt system, og da hjelper det sjelden med en stor AC-komponent og for lav/høy spenning. Før falt 3,3V-linja mi under 3V, med påfølgende BSOD til resultat.
  • Sikkerhet. Du ønsker ikke at en liten feil fra din side skal ta livet av resten av PCen. Får du en dråpe med væske (eller annen kortslutning) på elektronikken så ønsker du at PSUen sin sikring slår ut, i stede for å ta livet av alle dine komponenter. Du ønsker også at for lav eller høy spenning på spennignsnettet ikke får PSUen til å blåse opp i fyr og flammer. Dette kan være forårsaket av feil i andre deler av huset, eller lynnedslag langt unna.
  • Beregner du feil, eller av annen grunn overbelaster PSUen, så ønsker du at den skrur seg rolig og fint av. Ikke bli en hissig drapsmaskin, eller sender ut ekstreme mengder støy. OCP og OVP er også greit å ha.
  • Støy og effektivitet

Har selv en Corsair HX620 som tar livet av alt om den "oppdager" kortslutning, og en 1200W Chieftec som leverer ekstreme mengder støy på 5V-linja, samt hadde for lav 3,3V rail til at systemet holdt seg stabilt. For å finne ut slikt så må man ha en del analyseringsutstyr til et par tusen kroner, noe jeg tipper de færreste har råd eller kunnskap til.

Endret av Andrull
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for svar! Plages med coil whine etter at jeg byttet fra GTX 570 til R9 290 (har heldigvis alltid headset på), er det noen sjanse for at dette gir seg ved bytte av PSU? Tenker meg at det blir en AX1200(i), antar det vil holde i lange baner til Crossfire.

 

HX 750-en beholder jeg uansett, investerer jeg i ny PSU og ekstra skjermkort (brukt 770 eller lignende) så har jeg ekstra gaming-PC til gjester også. :)

Lenke til kommentar

Det kan hende, uten at det er noen garanti.

Men AX1200i er det bare å styre langt unna da. Det er vel et av de PSUene som har slitt mest med Coil Whine, og generelt sett lavere kvalitet enn AX-serien generelt. Ja, i hvert fall i følge en del entusiaster/innkjøpere her på forumet. :)

i-klassen til Corsair er jo bare bling bling uansett, og ikke noe du kjøper om målet er best mulig PSU. Da ville jeg sett bla. på lista på forrige side. ;)

Lenke til kommentar

Det kan hende, uten at det er noen garanti.

 

Men AX1200i er det bare å styre langt unna da. Det er vel et av de PSUene som har slitt mest med Coil Whine, og generelt sett lavere kvalitet enn AX-serien generelt. Ja, i hvert fall i følge en del entusiaster/innkjøpere her på forumet. :)

 

i-klassen til Corsair er jo bare bling bling uansett, og ikke noe du kjøper om målet er best mulig PSU. Da ville jeg sett bla. på lista på forrige side. ;)

Jeg har 2 stk ax 1200i. En av dem har litt coilwhine. Dog ikkje veldig, men hører det innimellom når jeg bencher.

Ellers kan jeg ikkje utsette noe. Er en grunn for at jeg kjøpte enda en :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...