Gå til innhold

Ryker lappen eller ikke?


endree1

Anbefalte innlegg

Dette skjedde i utkant av Oslo, var dum nok til å kjøre i 140 i 80-sone etter at jeg hadde en ivrig fører kjørende opp i rompa etter meg, vi snakker 1m. Men ja, ingen unskyldninger :p Er ikke noe tvil om at fotboksen blinket.

 

Kjørte en audi a3, mens han kjørte en stor bil. Bestemte meg for å legge meg ut i venstrefelt (2 feltsvei), for å så tråkke ned gassen til 140:S Tittet fram og der var det en fotoboks, bråbremset.. så på speedometret og det viste 105 i det fotoboksen blinket, lyst og gult. Var rundt 21:00 på en mørk lørdagsaften. Og ganske sikker på at det ikke var en gjennomsnittmåler. Vi kjørte side om side i hvert vårt felt til slutt, men jeg bittelitt lenger bak. Kan jeg være så heldig å unnslippe i og med at det kan være vanskelig å identifisere meg? Måler fotoboksen lengre avstand enn bare der og da, når den blinker. Kjørte leiebil.

 

Hjelper vell sikkert ikke noe veldig at jeg var på venstreside? Fotoboksen på høyreside (veiskulderen).

 

Hilsen en bekymret fører, fortsatt på prøvetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotoboksen måler farten over 3 hvite striper i vegen på ca 30cm avstand.

Dvs der og da, siden det var leiebil med ditt navn på seg så blir det vel værre å snike seg unna som man kan med en familiebil hvor man kan nekte å tyste på egen familie.

 

I en 80sone ryker førerkortet på over 115kmt.

Lenke til kommentar

Jepp, gitt at målepunktet var der speedometeret ditt viste 105. Det er også mulig at det er blitt registrert lavere fart, siden speedometeret ditt viser for mye. Hvor mye feilvisning det er på speedometeret varierer fra bil til bil. Jeg vil tippe at det er generelt rundt 10 km/t feilvisning i en slik hastighet. Som sagt, det varierer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at speedometeret viser feil på "alle" biler, hvorfor fikser ikke produsentene det? Har da hørt dette i alle år.

 

Fordi speedometeret ikke måler hvor mye vei som passerer under bilen, men hvor raskt hjulene går rundt. Her kan du da få feilkilder som gjør at du har 5 % feilmargin på vinterdekk og 10 % på sommerdekk, for eksempel. Produsentene må ta høyde for dette, og sørge for at speedometeret aldri viser for lav hastighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fotoboksen måler farten over 3 hvite striper i vegen på ca 30cm avstand.

Dvs der og da, siden det var leiebil med ditt navn på seg så blir det vel værre å snike seg unna som man kan med en familiebil hvor man kan nekte å tyste på egen familie.

 

I en 80sone ryker førerkortet på over 115kmt.

 

Dette er vel "kontrollstriper", mens selve målingen gjøres av sensoren som freses ned et par meter før disse stripene.

Lenke til kommentar

Stripene er slitt og ingen maler dem i Trondheim = 0 bot for bildene kan ikke regnes ut

En liten rolle spiller dem når de må bruke de også.

Dvs farten der.

 

På min subaru forester med random vinterdekk er det 7km lavere fart målt med gps en speedometer.

Og fotoboksene mener jeg å ha lest er kalibrert for 10km.

Lenke til kommentar

så på speedometret og det viste 105 i det fotoboksen blinket, lyst og gult.

Fotoboksene med synlig blitz gir et rødt lys.

Gjennomsnittsmålingene gir noen meter (ca50?) etter siste boks i snittmålingen et gult lys.

 

Hvor var dette? Hvis du skriver hvor du ble tatt kan det være enklere å svare.. Er du sikker på at det var 80-sone?

Med 2-felts, mener du to felt i hver retning (4-felts) eller et felt i hver retning (2-felts) ? Det er mye forvirring rundt disse begrepene.

 

Er vel ekstremt vanskelig å få til et 100% nøyaktig speedometer. Dette krever vel blant annet at du ofte og mye må kalibrere speedometeret ditt?

Med dagens avanserte teknologi som ligger i de fleste biler er dette en enkel sak å komme seg rundt.

Speedometeret kan automatisk kalibrere seg titt og ofte, ved bruk av GPS. Eventuelt i kombinasjon med radiofyr eller liknende for å få enda bedre nøyaktighet.

 

Fordi speedometeret ikke måler hvor mye vei som passerer under bilen, men hvor raskt hjulene går rundt. Her kan du da få feilkilder som gjør at du har 5 % feilmargin på vinterdekk og 10 % på sommerdekk, for eksempel. Produsentene må ta høyde for dette, og sørge for at speedometeret aldri viser for lav hastighet.

For bilprodusentene er dette en smal sak, det kan lett implementeres automatisk kalibrering i svært mange biler i dag.. Det er rett og slett et spørsmål om vilje.

 

Selv har jeg jo tatt konsekvensene av dette ved å sette på hjul som gir meg relativt lite feilmargin.

Lenke til kommentar

 

 

Kjørte leiebil.

 

 

 

I så tilfelle går vel boten til bilutleieselskapet? Noen som vet hvordan slike saker håndteres?

 

 

Ja, Politiet ber om kopi av kontrakten som ble benyttet ved leieperioden på den bilen.

 

 

Er dette informasjon som bilutleieselskapet plikter å utlevere til Politiet? Kommer det ikke personvern inn i bildet her?

Lenke til kommentar

 

 

 

Kjørte leiebil.

 

 

 

I så tilfelle går vel boten til bilutleieselskapet? Noen som vet hvordan slike saker håndteres?

 

 

Ja, Politiet ber om kopi av kontrakten som ble benyttet ved leieperioden på den bilen.

 

 

Er dette informasjon som bilutleieselskapet plikter å utlevere til Politiet? Kommer det ikke personvern inn i bildet her?

 

 

Har nok hjemmel til det. Følger med noen paragrafer i brevet som kommer..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kjørte leiebil.

 

 

 

I så tilfelle går vel boten til bilutleieselskapet? Noen som vet hvordan slike saker håndteres?

 

 

Ja, Politiet ber om kopi av kontrakten som ble benyttet ved leieperioden på den bilen.

 

 

Er dette informasjon som bilutleieselskapet plikter å utlevere til Politiet? Kommer det ikke personvern inn i bildet her?

 

 

Har nok hjemmel til det. Følger med noen paragrafer i brevet som kommer..

 

Jeg har ikke skrevet noen kontrakt med leiebilselskapet. Pratet kun med dem over tlf og betalte med kredittkort. Men vet ikke helt hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar

 

så på speedometret og det viste 105 i det fotoboksen blinket, lyst og gult.

Fotoboksene med synlig blitz gir et rødt lys.

Gjennomsnittsmålingene gir noen meter (ca50?) etter siste boks i snittmålingen et gult lys.

 

Hvor var dette? Hvis du skriver hvor du ble tatt kan det være enklere å svare.. Er du sikker på at det var 80-sone?

Med 2-felts, mener du to felt i hver retning (4-felts) eller et felt i hver retning (2-felts) ? Det er mye forvirring rundt disse begrepene.

 

Er vel ekstremt vanskelig å få til et 100% nøyaktig speedometer. Dette krever vel blant annet at du ofte og mye må kalibrere speedometeret ditt?

Med dagens avanserte teknologi som ligger i de fleste biler er dette en enkel sak å komme seg rundt.

Speedometeret kan automatisk kalibrere seg titt og ofte, ved bruk av GPS. Eventuelt i kombinasjon med radiofyr eller liknende for å få enda bedre nøyaktighet.

 

Fordi speedometeret ikke måler hvor mye vei som passerer under bilen, men hvor raskt hjulene går rundt. Her kan du da få feilkilder som gjør at du har 5 % feilmargin på vinterdekk og 10 % på sommerdekk, for eksempel. Produsentene må ta høyde for dette, og sørge for at speedometeret aldri viser for lav hastighet.

For bilprodusentene er dette en smal sak, det kan lett implementeres automatisk kalibrering i svært mange biler i dag.. Det er rett og slett et spørsmål om vilje.

 

Selv har jeg jo tatt konsekvensene av dette ved å sette på hjul som gir meg relativt lite feilmargin.

 

Beklager det ja, men jeg mente 4 felts-vei, 2 i hver retning. Og nei er slettes ikke sikker på om det faktisk var 80 sone, kan faktisk hende det var 90 sone. Var så uklar i hodet etter jeg ble knipset vet siden av an annen bil, som muligens kan ha skygget for min bil. Vet faktisk ikke hvor jeg ble tatt, men hadde kjørt av mot oslo fra sandvika. Hadde kjørt i rundt 30 min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...