Gå til innhold

Aktiv dødshjelp for eller imot?


Er du for eller imot aktiv dødshjelp  

39 stemmer

  1. 1. Er du for eller imot aktiv dødshjelp?



Anbefalte innlegg

Det er ingenting humant i å tvinge en person til å leve så lenge som mulig i et smertehelvete. I samråd med leger og annet rådgivningspersonell bør man åpne for muligheten til å få dø når man ikke lenger har en forbedringsmulighet.

 

Jeg synes godt vi kan gå lenger, for hvem er det som skal bedømme om noen har forbedringsmulighet? Rent idealistisk sett så synes jeg at alle mennesker selv burde ha retten til å bestemme om de vil fortsette å leve, eller ikke. Og da synes jeg vi også kan ha tjenester for å hjelpe de som ønsker å dø, og legge til rette for det så godt det kan gjøres. De som lider aller mest, er nok de som vil trenger aller mest hjelp. Men om det er en kule i hjernen som må til ellers, så blir det fort mye verre om noen gjør det på den måten, enn om de får hjelp.

 

Samtidig så ønsker jeg selvsagt at vi har tjenester som prøver å hjelpe folk til å få bedre kvalitet på livet. Tjenester som folk lettere kan bli informert om og få tilgang på, når de lever i et samfunn hvor retten til å selv velge døden, er der, og de oppsøker noen som kan informere dem om dem.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tror ingen diskuterer aktiv dødshjelp for annet enn lidende pasienter gjennom lang tid og som har null potensiale for forbedring. Dette er ikke en diskusjon for de som føler seg litt sliten en fredag og sier at nå er jeg faen meg dautrøtt.... :nei:

Ok, men hvor skal man sette grensen for hva som skal regnes som lidende? og hvilke diagnoser? Skal det kun gjelde de som har feks. kreft eller locket in syndrome eller kan de som har alvorlige depresjoner også regnes som lidende og kunne få dette?

 

Jeg trur dette vil bli så komplisert og vanskelig at det virker bedre å beholde dagens system og heller satse mer på å forske på smertelindrende behandling og medisiner og på kurer for sykdommer.

 

 

Og imens så skal vi torturere de som det ikke finnes noen løsning for?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du være for at folk skal ha rett til å dø og samtidig være imot at det å dø blir et tilbud?

 

 

Mathias, dette har vi snakket om. Les hva folk skriver og svar i henhold til dette. Å angripe stråmenn ser bare rart ut.

 

Jeg har ikke sagt at jeg er imot ett slikt tilbud, men at jeg ikke ønsker at noen skal tvinges til å være delaktig i å drepe ett annet menneske, selv om dette mennesket ønsker det selv. Om noen ønsker å jobbe med det er det helt fint, men jeg synes ikke norsk helsepersonell burde tvinges til å være en del av dette. Det tror jeg fremgår ganske greit av innlegget mitt.

Lenke til kommentar

I motsetning til i forbindelse med abort, som vi har hatt lovlig her i landet ganske lenge nå, om det skulle være slik at eksisterende stillinger ble involvert med aktiv dødshjelp, så synes jeg godt at det kunne følge med en reservasjonsrett for de som holdt de stillingene, og de som er i ferd med å påbegynne samme type stillinger.

 

Når det skjer store endringer i lovverket, så kan det være fornuftig å legge til rette for at folk får god tid til å tilpasse seg. Men etter 30 år med legalisert og regulert aktiv dødshjelp, når vi vet hvordan det går for seg, og hvilke stillinger som har ansvaret og er involvert med det, så burde alle interesserte vite nok til å holde seg unna de yrkene som de ikke ønsker å være en fullverdig del av.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

I motsetning til i forbindelse med abort, som vi har hatt lovlig her i landet ganske lenge nå, om det skulle være slik at eksisterende stillinger ble involvert med aktiv dødshjelp, så synes jeg godt at det kunne følge med en reservasjonsrett for de som holdt de stillingene, og de som er i ferd med å påbegynne samme type stillinger.

 

Når det skjer store endringer i lovverket, så kan det være fornuftig å legge til rette for at folk får god tid til å tilpasse seg. Men etter 30 år med legalisert og regulert aktiv dødshjelp, når vi vet hvordan det går for seg, og hvilke stillinger som har ansvaret og er involvert med det, så burde alle interesserte vite nok til å holde seg unna de yrkene som de ikke ønsker å være en fullverdig del av.

 

Det er jeg ikke enig i. Om noen ønsker å dø burde det være egne klinikker som tar seg av det. Jeg ser ingen grunn til å tvinge vanlig helsepersonell til å være delaktige i drap. Om du treffer den avgjørelsen at du ønsker å dø så får det være din avgjørelse og ditt ansvar, ikke en belastning du legger over på andre mennesker for at det skal være mest mulig bekvemmelig for deg selv.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. Om noen ønsker å dø burde det være egne klinikker som tar seg av det. Jeg ser ingen grunn til å tvinge vanlig helsepersonell til å være delaktige i drap. Om du treffer den avgjørelsen at du ønsker å dø så får det være din avgjørelse og ditt ansvar, ikke en belastning du legger over på andre mennesker for at det skal være mest mulig bekvemmelig for deg selv.

 

 

Jeg ser ikke på det som tvang, om det er en del av yrkesbeskrivelsen, og alle er klar over det på forhånd.

 

Men jeg er ikke imot å ha egne klinikker som tar seg av det meste som har å gjøre med aktiv dødshjelp, så lenge det ikke betyr at kvaliteten og tilgjengeligheten på tilbudet er radikalt forskjellig i ulike deler av landet.

Lenke til kommentar

 

Det er jeg ikke enig i. Om noen ønsker å dø burde det være egne klinikker som tar seg av det. Jeg ser ingen grunn til å tvinge vanlig helsepersonell til å være delaktige i drap. Om du treffer den avgjørelsen at du ønsker å dø så får det være din avgjørelse og ditt ansvar, ikke en belastning du legger over på andre mennesker for at det skal være mest mulig bekvemmelig for deg selv.

 

 

Jeg ser ikke på det som tvang, om det er en del av yrkesbeskrivelsen, og alle er klar over det på forhånd.

 

Men jeg er ikke imot å ha egne klinikker som tar seg av det meste som har å gjøre med aktiv dødshjelp, så lenge det ikke betyr at kvaliteten og tilgjengeligheten på tilbudet er radikalt forskjellig i ulike deler av landet.

 

 

Å sparke mennesker fra jobben i helsevesenet fordi de ikke vil være med å drepe andre mennesker er for meg helt absurd. Hva er problemet med å ha egne klinikker for de som ønsker å dø, og de som ønsker å være med å ta andres liv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sparke mennesker fra jobben i helsevesenet fordi de ikke vil være med å drepe andre mennesker er for meg helt absurd. Hva er problemet med å ha egne klinikker for de som ønsker å dø, og de som ønsker å være med å ta andres liv?

 

 

 

Fra mitt ståsted så vil det heller være snakk om å ikke la de ta opp jobben til å begynne med, om de ikke ønsker å utføre den. Men det vil kun være situasjonen, hvis vi finner ut at det beste er å utvide eksisterende stillinger til å ta del i utføringen av tjenesten. Noe jeg ikke kan gi noen ekspertvurdering på.

 

Uansett så er jeg for en langsiktig, men ikke permanent, reservasjonsrett. Det er yrket og helsetjeneste som må være i fokus, hvordan de skal utvikles og best tjene de de skal tjene. Samtidig kan vi ta høyde for at endring tar tid.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hvordan kan du være for at folk skal ha rett til å dø og samtidig være imot at det å dø blir et tilbud?

 

 

Mathias, dette har vi snakket om. Les hva folk skriver og svar i henhold til dette. Å angripe stråmenn ser bare rart ut.

 

Jeg har ikke sagt at jeg er imot ett slikt tilbud, men at jeg ikke ønsker at noen skal tvinges til å være delaktig i å drepe ett annet menneske, selv om dette mennesket ønsker det selv. Om noen ønsker å jobbe med det er det helt fint, men jeg synes ikke norsk helsepersonell burde tvinges til å være en del av dette. Det tror jeg fremgår ganske greit av innlegget mitt.

 

 

Dropp gnålet om stråmenn! Hvis ikke helsepersonell skal kunne gi tilbudet, hvordan skal folk som ønsker å dø da få tilbudet?

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan kan du være for at folk skal ha rett til å dø og samtidig være imot at det å dø blir et tilbud?

 

 

Mathias, dette har vi snakket om. Les hva folk skriver og svar i henhold til dette. Å angripe stråmenn ser bare rart ut.

 

Jeg har ikke sagt at jeg er imot ett slikt tilbud, men at jeg ikke ønsker at noen skal tvinges til å være delaktig i å drepe ett annet menneske, selv om dette mennesket ønsker det selv. Om noen ønsker å jobbe med det er det helt fint, men jeg synes ikke norsk helsepersonell burde tvinges til å være en del av dette. Det tror jeg fremgår ganske greit av innlegget mitt.

 

 

Dropp gnålet om stråmenn! Hvis ikke helsepersonell skal kunne gi tilbudet, hvordan skal folk som ønsker å dø da få tilbudet?

 

 

Ærlig talt Mathias. Les innlegget du siterer så vil du se at jeg besvarer hvordan jeg ser for meg en løsning og hvorfor spørsmålet ditt er en stråmann, fordi det tar utgangspunkt i noe jeg aldri har skrevet.

 

Jeg har ikke sagt at jeg er imot ett slikt tilbud, men at jeg ikke ønsker at noen skal tvinges til å være delaktig i å drepe ett annet menneske, selv om dette mennesket ønsker det selv. Om noen ønsker å jobbe med det er det helt fint, men jeg synes ikke norsk helsepersonell burde tvinges til å være en del av dette. Det tror jeg fremgår ganske greit av innlegget mitt.

 

 

Jeg kan ikke se hvordan jeg kan få det særlig klarere, og stusser litt på at du presterer å sitere det jeg skriver, og fortsatt stille spørsmålet slik du gjør.

Lenke til kommentar

Så hvordan skal de få tilbudet? Skal det bare være noen få innen helsepersonellet som kan gi tilbudet? Hvordan skal man i så fall vite hvem man skal oppsøke? Skal det opprettes en egen avdeling eller klinikk man kan oppsøke?

Helt avhengig av hvor mange som kan trnke seg å jobbe med det, men egen klinikk, alternativt avdeling ved utvalgte sykehus ser jeg på som mest aktuelle løsninger. Merk at om pågangen er liten trenger ikke sykehuset dele opp i egen spesialistavdeling men ha leger som vil delta og fasiliteter å dø på.

Lenke til kommentar

Har du tenkt på at dersom det ikke finnes noe tilbud til dem som ønsker å dø kan det bli langt flere stygge selvmord!? Dersom man ikke er i stand til å hjelpe folk som ønsker å dø med nettopp det å dø burde man heller ikke jobbe innen medisin. Det finnes utallige yrker der man liker det meste av jobben, men ikke alt.

Lenke til kommentar

Har du tenkt på at dersom det ikke finnes noe tilbud til dem som ønsker å dø kan det bli langt flere stygge selvmord!? Dersom man ikke er i stand til å hjelpe folk som ønsker å dø med nettopp det å dø burde man heller ikke jobbe innen medisin. Det finnes utallige yrker der man liker det meste av jobben, men ikke alt.

Om det ikke finnes helsepersonell som vil være med å ta livet av andre synes jeg ikke vi skal tvinge folk heller.

Lenke til kommentar

 

Har du tenkt på at dersom det ikke finnes noe tilbud til dem som ønsker å dø kan det bli langt flere stygge selvmord!? Dersom man ikke er i stand til å hjelpe folk som ønsker å dø med nettopp det å dø burde man heller ikke jobbe innen medisin. Det finnes utallige yrker der man liker det meste av jobben, men ikke alt.

Om det ikke finnes helsepersonell som vil være med å ta livet av andre synes jeg ikke vi skal tvinge folk heller.

 

 

Man må ikke ha personell som utfører selve prosessen.Man kan gi pasienten en dødelig dose av medisiner som pasienten selv inntart og da avslutter livet på en smertefri måte.

Det mest logiske vil være å ha et team av spesialister som kan bistå ved alle aspektene av prosessen. Det være seg en psykolog, sykepleier, lege, prest og lignende.

 

Det må være hevet over enhver tvil at pasienten er ved sine fulle fem. Har pasienten alvorlige psykiske lidelser må det være et lovverk som har tydelige rammer om hva som er lov og ikke lov.

Jeg ser for meg at en pasient kan nektes aktiv dødshjelp hvis pasienten allerede lider av depresjon eller lignende, men da dukker det opp en ny problemstilling. Er det kun fysiske smerter som skal tas med i betraktning? Hva hvis en pasient lider psykisk og ikke ser noen vei ut av denne tilværelsen, men som er dømt til et liv nedruset på diverse medikamenter, er det ikke det like ille som ekstreme fysiske smerter?

 

Dette er en utrolig vanskelig diskusjon og problemstilling, men min mening er at en pasient burde ha krav på hjelp til å avslutte livet på en verdig måte hvis det ikke finnes andre alternativ.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

 

Hva hvis en pasient lider psykisk og ikke ser noen vei ut av denne tilværelsen, men som er dømt til et liv nedruset på diverse medikamenter, er det ikke det like ille som ekstreme fysiske smerter?

 

Jo.

 

Geir :)

 

 

 

Da blir spørsmålet brått mye mer komplekst. Smerter kan man observere og se med det blotte øyet.

Psykiske lidelser er usynlige. 10 psykologer vil garantert ikke dele samme oppfatning.

Lenke til kommentar

Egentlig foregår vel aktiv dødshjelp allerede idag?

 

Spesielt aktivt er det ikke. Men dødshjelp på denne måten gjøres hele tiden med uhelbredelig syke voksne. Man slutter rett og slett å gi dem næring og væske, og så går tiden. Min svigermor som døde i høst levde i en uke etter at legene avsluttet behandlingen, og fikk ingen næring eller drikke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...