Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kosttilskudd som hjelper mot pollenallergi?


Kiiips

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Hvilke kostilsskudd (som kan kjøpes i Norge) kan hjelpe mot pollenallergi? Da tenker jeg først på noe som virker mot trøttheten som man får av allergien.

 

Jeg har hatt pollenallergi hele livet og det eneste jeg vet om er allergitabletter som zyrtec og vaksinering som du kan snakke med sjukehuset om. Selv tar jeg tablett hver dag og vaksinerer meg mot både pollen og midd allergi.

Lenke til kommentar

Eller bytt merke.. Er kjent at f.eks Cetirizin (zyrtec) som er veldig vanlig også gir trøtthet/slapphet som bivirkning, men ikke hos alle.

 

Loratadine og fexofenadine sies å ikke gi disse bivirkningene like ofte som cetirizin. Hvordan det er med kestine vet jeg ikke. Uansett, trettheten er som oftest et resultat av medisinen, ikke allergien i seg selv.

 

Jeg har gått på cetirizine i årevis, men til sommeren skal jeg prøve meg på et annet merke og se hvordan det går. Jeg har alltid også blitt stuptrøtt av cetirizine.

Lenke til kommentar

Uansett, trettheten er som oftest et resultat av medisinen, ikke allergien i seg selv.

Ja, dette har jeg stusset endel på, folk som påstår de blir så trøtt av allergien. Det virker meningsløst å skylde på allergien når man tar en medisin som praktisk talt er en sovemedisin.

 

Gurkemeie er et tilskudd som både kan dempe immunforsvaret og gi mer energi. Om det virker spesielt mot allergi vet jeg ikke, men det er en ingrediens i alternative (udokumenterte) tabletter mot allergi.

Lenke til kommentar

 

Uansett, trettheten er som oftest et resultat av medisinen, ikke allergien i seg selv.

Ja, dette har jeg stusset endel på, folk som påstår de blir så trøtt av allergien. Det virker meningsløst å skylde på allergien når man tar en medisin som praktisk talt er en sovemedisin.

 

 

Jeg blir både trøtt av allergien og medisinen jeg. :) Husk hvor mye energi kroppen bruker ved en forkjølelse, tenk når man da går sånn hele sommeren.

Jeg er altså generelt trøtt 24/7 hele sommeren (tar dobbel dose, pluss nesespray og øyedråper) på grunn av medisinene. Men om jeg blir utsatt for nyklipt gress, høy eller blomstrende enger så får jeg noe som minner om anfall, jeg blir pottetett, nyser og blir hoven og rød i øyne og ansiktet. Selv om jeg ikke tar noen ekstra medisiner da, så får jeg en ekstrem trøtthet etterpå, og trenger et par timer på å komme meg.

I juli måned feks når det er mye gresspollen (som jeg reagerer verst på) så går jeg kontinuerlig rundt i anfallsmodus, og er svært trøtt. Det er ikke bare på grunn av medisinene. :) En pollenallergiker får dobbelt opp med andre ord, man blir trøtt av allergien, og man blir trøtt av det som skal dempe allergien i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...