Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer og kontrakter?


BareGjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og dama flytter straks sammen og dette blir da første gang jeg har en samboer, så her er jeg rimelig blank. Vi flytter sammen i min leilighet, uten at hun i første omgang skal kjøpe seg inn. Vi har istedenfor blitt enige om en rimelig husleie. Vi har også blitt enige om at vi begge ønsker å sikre oss, da man aldri vet hva som kan skje. Til tross for at det kanskje er litt overkill så bestiller jeg time hos advokat, slik at alt blir gjort ordentlig - har likevel et par spørsmål jeg ønsker å få avklart i forkant:

 

1. Situasjonen slik beskrevet over utløser behov for både leiekontrakt og samboarkontrakt? Jeg er kjent med leiekontrakt fra før, men hva er det egentlig en samboerkontrakt regulerer?

2. Jeg har større formue enn det hun har, og eier også leiligheten. Kan en samboer ved noe som helst tilfelle gjøre krav på enten likvide midler eller formue bundet i leilighet ved brudd? Må dette stadfestes i kontrakt?

3. Er det noe øvrig jeg bør være særs oppmerksom på i denne prosessen?

 

Hun skal i første omgang ikke kjøpe seg inn i leiligheten, og det eneste jeg egentlig bryr meg om er å verne om verdien som ligger i leiligheten samt likvide midler på bok. Hva som er mitt og hva som er hennes av småting ved et eventuelt brudd spiller liten rolle for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert eit dumt spørsmål, men trenger du å ta imot husleige frå henne?

Det enklaste hadde vell vært om du lar henne bu gratis, og at dere berre deler levekostnadane som matugifter og straumutgifter. På den måten held du leiligheita, lånet og forume heilt uavhengig av samboerforholdet.

 

Dersom det skal betalast husleige så blir det fort ein diskusjon på om det er rettferdig eller ikkje at ho gjennom husleiga bidrar til at du betaler ned boliglånet. Ved eit eventuellt brudd så blir du sittande igjen med leiligheita som kanskje har stege i verdi medan ho har betalt husleige og sitterigjen utan verdiaukning.

Det mest rettferdige når ho betaler husleige hadde sjølvsagt våre at ho gradvis kjøper seg inn i leiligheita og dermed får være med på eventuell verdiaukning, men eg forstår godt at det gjer det komplisert at ho er minioritetseigar av boligen ved eventuellt brudd.

 

Så det enklaste hadde vært at du berre tilbyr henne å bu gratis hos deg mot at ho er med å dekker dei (minimalt) aukte utgiftene til straum og liknande. Då slepp du diskusjonen rundt kven som kjem best ut av avtalen, og dersom dere blir saman på varig basis seinare og velger å ha felles økonomi så går det omtrent på det samme om du sitter med ein bolig og ho sitter på oppspart eigenkapital.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Leste en annen tråd her forleden som tok opp samme type spørsmål, uten at man klarte å konkludere noe særlig. Det at hun skal bo tilnærmet gratis mens jeg skal koste det meste knyttet til boutgifter synes jeg blir urettferdig mot meg igjen. Det betyr at hun går fra å betale 6000,- i leieutgifter (som hun gjør nå) til å betale 1500,- (som er da halvparten av det jeg betaler i ren husleie uten boliglån). I tillegg til dette eier jeg også bil som jeg koster 100 % selv, som hun også får tilgang til.

 

Halvparten av husleie = ca 1500,-

Gratis husleie med minimal dekning av strøm og lignende utgifter = ca 750,-

 

Jeg kunne også ha tenkt meg boutgifter på 750,- pr. måned inkl. fri bil midt i Trondheim sentrum :)

 

Dette er greit at man spør om fordeling av utgifter, men i utgangspunktet er det ikke det jeg spør om hjelp til. Dersom det er flere som ønsker å diskutere dette så foreslår jeg heller at det skilles ut i en egen tråd.

Endret av BareGjest
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

1. Situasjonen slik beskrevet over utløser behov for både leiekontrakt og samboarkontrakt? Jeg er kjent med leiekontrakt fra før, men hva er det egentlig en samboerkontrakt regulerer?

 

En samboerkontrakt regulerer slike forhold som hvem som skal eie de tingene dere anskaffer i fellesskap, hvordan ting skal gjøres hvis dere splitter opp, og eventuelt om dere skal ha arverett (testamente).

 

 

 

2. Jeg har større formue enn det hun har, og eier også leiligheten. Kan en samboer ved noe som helst tilfelle gjøre krav på enten likvide midler eller formue bundet i leilighet ved brudd? Må dette stadfestes i kontrakt?

 

Ja, hvis hun f.eks. har bidratt til ervervet av leiligheten eller formuen kan en domstol komme til at hun enten er sameier (med eierandel i tråd med innskuddet) eller har berikelseskrav (hun har gjort deg rikere, og skal kompenseres for det).

 

 

 

3. Er det noe øvrig jeg bør være særs oppmerksom på i denne prosessen?

 

Det The Avatar sa.

Lenke til kommentar

Jeg kunne også ha tenkt meg boutgifter på 750,- pr. måned inkl. fri bil midt i Trondheim sentrum :)

 

Ja det er ikkje dei store summane det er snakk om, men slik er det når du bur hos venner.

Ulempen som ho har med ei slik løysning er at ho har få eller ingen rettigheiter dersom du trekker tilbake invitasjonen til å bu hos deg.

Når det gjeld bilen så kan du finne ei alternativ løysning for fordeling av utgifter som du held utanfrå utgifter til boligen.

 

Dersom ho betaler husleige så vil i praksis være med på å finansiere boligen og ho kan dermed ha rett på å få utbetalt hennar del av verdistigninga ved eit eventuellt brudd.

 

 

Dette er eit typisk problem når samboere flytter saman i ein bolig som den eine parten eig. Det mest rettferdige er då at den eine parten bur nesten gratis, eller at den andre parten kjøper seg inn i boligen.

 

 

I deres tilfelle så ville eg anbefalt at dere går for ein mellomting.

Om ho betaler 750 kr i måneden som bidrag for straum og brensel og dermed bur omtrent gratis hos deg utan å kjøpe seg inn i boligen, og ho i tillegg setter restbeløpet på 5250 kr inn på ein eigen sparekonto (i hennar navn).

Så betaler ho fortsatt det same som dere i utganspunktet har blitt enige om, men ho vil ikkje bidra til verdistigninga av boligen.

 

Når forholdet deres endrer seg i framtida så har ho oppsparte middlar tilgjengelig.

-Dersom dere flytter permanent saman og har felles økonomi så har ho penger som ho kan bruke til å betale seg inn i boligen med, eventuellt bruke på andre ting i fellesøkonomien. Resultatet blir då omtrent det same som om ho hadde kjøpt seg inn no, men utan problema som oppstår dersom dere bryter opp.

-Dersom dere bryter opp så flytter ho ut og har då oppspart eigenkapital som ho kan bruke til å kjøpe eller leige bolig. På den måten står ikkje ho igjen på bar bakke, men ho har heller ingen argument som ho kan vinne fram med for å få utbetalt penger frå deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har hørt at det ikke kan gjøres krav i verken bo eller likvide midler dersom husleien man har betalt ligger under markedspris, altså typisk pris for tilsvarende bo i tilsvarende område. Hun betaler over 1500,- men likevel under halvparten av det hun betaler i husleie idag. Jeg tror det er det som er grensen for dette med å "berike" huseier.

Lenke til kommentar

Samboer og kontrakter er akkurat det samme som oppskriften til dårlig stemning. Betal for ditt, lavær å gifte deg. Prøv å hiv på din samboer råvarer og ting brukskostnader, da til dømes mobilregninger, strøm, mat osv.

Wut? Ryddige avtaler og dokumentasjon er oppskriften på et ryddig og "clean" brudd om det skulle skje. Det er muligens uromantisk, men det er vesentlig enklere å ta når man er forelsket og nylig har flyttet sammen enn på et senere tidspunkt. Man skal være temmelig lite voksen for å ha et problem med å sette seg ned og snakke sammen og praktiske og økonomiske forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Samboer og kontrakter er akkurat det samme som oppskriften til dårlig stemning. Betal for ditt, lavær å gifte deg. Prøv å hiv på din samboer råvarer og ting brukskostnader, da til dømes mobilregninger, strøm, mat osv.

Wut? Ryddige avtaler og dokumentasjon er oppskriften på et ryddig og "clean" brudd om det skulle skje. Det er muligens uromantisk, men det er vesentlig enklere å ta når man er forelsket og nylig har flyttet sammen enn på et senere tidspunkt. Man skal være temmelig lite voksen for å ha et problem med å sette seg ned og snakke sammen og praktiske og økonomiske forhold.

 

 

Nå hadde det for min del vært ett must, men så er jeg også fri og frank.

 

Uansett så er det ett potensial for å danne en konflikt, selv hvor voksen man er eller ikke.

Lenke til kommentar

Det har aldri vært spørsmål om det skal kontrakter på bordet. Vi er begge voksne mennesker og hver av oss har flere små og store brudd bak seg. Til tross for at vi begge gikk inn i forholdet og nå samboerskapet med planer om noe langsiktig så er begge enige om at det er greit å sikre seg dersom det likevel skulle skje noe.

 

Kan godt hende vi kjøper noe sammen etterhvert, så det jeg spør etter her blir bare gjeldende 1-3 år frem i tid antar jeg. Levekostnader og den type ting går utenom kontrakt, og avklares muntlig.

Lenke til kommentar

Samboerkontrakt, ja. Gå til en advokat og få dette gjort. Det koster et par tusenlapper, men det inkluderer også at en kopi av kontrakten kommer til å være på et sikkert sted.

 

Leiekontrakt? Det vil vel være bedre å innarbeide dette i samboerkontrakten som et punkt om dekning av fellesutgifter som en fraksjon, eller en sum med en note om (indeks)regulering av summen. Dette for å sikre at samboer ikke får rettigheter (eller plikter) gjennom en husleiekontrakt du ikke ønsker at hun skal ha ved et brudd.

Lenke til kommentar

Det skal svært mye til for at en samboer skal kunne gjøre gjeldende berikelseskrav etc. Vi snakker da typisk en livstid sammen med skjev inntektsfordeling og felles barn.

 

Senere HR-praksis går uansett langt i å ikke tilkjenne den forsmådde samboer noe som helst.

 

Dere trenger en leieavtale. Det er heller ingenting i veien for at du tar deg betalt markedsleie. Dersom dere etterhvert finner ut at det skal være dere for all tid kan du jo vurdere å gi henne en evt. eierandel i boligen.

Lenke til kommentar

Samboer og kontrakter er akkurat det samme som oppskriften til dårlig stemning. Betal for ditt, lavær å gifte deg. Prøv å hiv på din samboer råvarer og ting brukskostnader, da til dømes mobilregninger, strøm, mat osv.

En potensiell samboer som ikke med glede skriver samboerkontrakt, bør ikke lenger være en potensiell samboer.

Du må ikke blande samboerkontrakt og særeieavtale v/ekteskap(som jo kan være kjent for å skape litt gniss).

 

Forøvrig til TS:

https://www.dnb.no/portalfront/dnb/nedlast/privat/lan/dnb_samboerkontrakt.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...