Gå til innhold

Hva er "venstre" og "høyre" på venstre-høyre-aksen?


Anbefalte innlegg

Vi snakker om partier og ideologier som hører til venstre- eller høyresiden. Vi snakker om venstreekstreme og høyreekstreme. Men hva kjennetegner egentlig "venstre" og "høyre" på denne aksen?

 

Et par forslag:

 

Venstre: Kollektivisme / Høyre: Individualisme

Sosialisme lengst til venstre og liberalisme lengst til høyre.

 

Venstre: Stat / Høyre: Ikke-stat

Sosialisme lengst til venstre, liberalisme i midten eller litt til høyre og anarkisme lengst til høyre.

 

Hva er "venstre" og "høyre" for deg?

 

Jeg foretrekker kollektivisme-individualsime-aksen, og er dermed "høyreekstrem" fordi jeg er så langt til høyre som det er mulig å komme på denne skalaen. Folk flest omtaler innvandringsmotstandere, for eksempel nasjonalsosialister, som høyreekstreme, men jeg er for fri innvandring og ønsker ikke å bli satt i samme kategori som nazister. Kunne derfor vært spesielt interessant å høre fra dere som setter nazismen på høyresida. Hva er "venstre" og "høyre" for dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke horisontale strek og plasseringer på disse når det gjelder politiske partier.

 

Da kommer ytterste Venstre helt på den andre side av ytterste Høyre.

 

Slik er det ikke mener jeg.

 

Har bedre sansen for en sirkelformet delingslinje, der faktisk enkelte sentrumspartier like gjerne kommer ut som ytterste fløy hvis en tar avstand fra ytterste Venstre og ditto Høyre.

 

På den måten kan faktisk Venstre bli det mest ytterliggående parti av de vi har som registrerte partier i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg forbinder "venstresiden" med sterk stat, feminisme, antirasisme, internasjonalisme, kamp mot fattigdom, skepsis til et fritt marked, og liten interesse for fakta.

 

"Høyresiden" forbinder jeg med fritt marked, vekt på tradisjoner, respekt for vår kristne kulturarv, arroganse og følelseskulde overfor "tapere" og opphøyelsen av privat eiendomsrett til et religiøst prinsipp.

 

Jeg ville gjerne hatt en venstreside med fornuft eller en høyreside med empati.

Lenke til kommentar

Definisjonssak. En høyreekstrem blir ofte tatt for å være en nasjonalist, de virkelige høyreekstreme er jo anarkister. Venstre ekstreme er jo stort sett kjent som kommunister.

 

Ekstrenisme i noen av retningene har gjerne såpass forvrengte aspekter at det er vanskelig å diskutere med dem, vi har jo enkelte eksempler her på forumet som ikke alltid ønsker å ta innover seg en del funksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...