Gå til innhold

[Løst] Oppgradere N56JR


signert

Anbefalte innlegg

16Gb er ikke noe problem så lenge man har minnebrikker som kjører stabilt på de timings som asus har programmert i bios. Problemene oppstår bare når man benytter minnemoduler som ikke klarer de timingene som er programmert i bios.

 

Timing informasjonen er lagret i brikkenes SPD informasjon, men asus sin bios overser denne informasjonen og bruker kun de timings som er programmert i bios.

 

Ulike minnebrikker bør gå fint, så lenge begge brikkene klarer de timingene som er programmert i bios.

 

Til info så har min N56JR en 8GB brikke fra samsung.

Vedlagt er info fra hwinfo.

post-3674-0-87051200-1393943427_thumb.png

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16Gb er ikke noe problem så lenge man har minnebrikker som kjører stabilt på de timings som asus har programmert i bios. Problemene oppstår bare når man benytter minnemoduler som ikke klarer de timingene som er programmert i bios.

 

Timing informasjonen er lagret i brikkenes SPD informasjon, men asus sin bios overser denne informasjonen og bruker kun de timings som er programmert i bios.

 

Ulike minnebrikker bør gå fint, så lenge begge brikkene klarer de timingene som er programmert i bios.

 

Til info så har min N56JR en 8GB brikke fra samsung.

Vedlagt er info fra hwinfo.

Takk!

Da får jeg se om jeg finner noe som passer.

Det ville for øverig være merkelig om crucial sin machgreie på komplett hadde funnet fram noen brikker som ikke var kompatible.

https://www.komplett.no/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&strMfr=ASUS&strProdLine=ASUS+Notebooks&strModel=N56JR

Oi 800MHz. Er det låst eller kan den gå opp til 1600 ?

Lenke til kommentar

DDR står for Double Data Rate, dvs at det sendes data to ganger per klokkefrekvens. Så 800MHz = DDR1600. Så DDR1600 minne kjører på 800MHz ja.

 

Se f.eks på nye skjermkort, minnehastighet oppgis f.eks til 5000, men i realiteten sendes det data 4 ganger per klokkesyklus og fatisk minnehastighet er 1250MHz.

 

Med andre ord, la oss blåse opp tall stort fordi store tall er god markedsføring!

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DDR står for Double Data Rate, dvs at det sendes data to ganger per klokkefrekvens. Så 800MHz = DDR1600. Så DDR1600 minne kjører på 800MHz ja.

 

Se f.eks på nye skjermkort, minnehastighet oppgis f.eks til 5000, men i realiteten sendes det data 4 ganger per klokkesyklus og fatisk minnehastighet er 1250MHz.

 

Med andre ord, la oss blåse opp tall stort fordi store tall er god markedsføring!

Store tall er bra.

Ser på flere screenshots av hwinfo at det går i den minnebrikken du har, og en annen modell fra samsung på den med 4gb. Finner ikke den med 16.

 

I butikker så er det bare http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:6740829;c:36213

Men denne er altså M471B1G73QH0-YK000 og ikke M471B1G73QH0-YK0. Hva forskjellen på disse er finner jeg ikke ut.

Endret av signert
Lenke til kommentar

det er uansett en annen batch, dvs produksjon. De vil gjerne fungere fint i lag, men kanskje ikke helt stabil på samme hastighet uten extra strømtilførsel eller nedjustering av minne innstillinger. Det kan være problematisk å justere på bærbare datamaskiners bios/uefi da bærbare ofte er svært avgrenset på bios innstillinger. Jeg har f.eks 4x8gb i denne pc'n, og de er produsert i forskjellig måned ettersom jeg kjøpte de på ulikt tidspunkt, men det er ellers akkurat samme modell og navn. Dette minnet fungerer fint på angitt hastighet men er ikke helt stabilt uten litt extra strøm.

 

Så jeg ville styrt unna og heller kjøpt nytt sett med ram og hvis du må kjøpe enkle brikker hver for seg, be spesifikt om at de er produksjonsnummer (eksempel) 1001 og 1002, og ikke 1001 og 1498 f.eks.

Forøvrig jeg fant dataarket for dette minnet, http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/file/product/135V_DDR3_4Gb_Qdie_UnbufferedSODIMM_Rev121.pdf
Og det er bare 1 av det minnet der såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at du kan bruke disse

https://www.komplett.no/crucial-ddr3-so-dimm-1600mhz-16gb-kit/752034

Minnehastighet1600 MHz ( PC3-12800 )

Ventetidstiming CL11

Dataintegritetskontroll Ikke-ECC

RAM-funksjoner Ikke-bufret

Modulkonfigurasjon 1024 x 64

Spenningsforsyning 1.35 V

 

 

Mener det er samme som dette , komplett bruker KIT... navn.

http://www.crucial.com/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=CCA57A60A5CA7304

 

Part Number: CT5225642

Module Size: 16GB kit (8GBx2)

Package: 204-pin SODIMM

Feature: DDR3 PC3-12800

Specs: DDR3 PC3-12800 • CL=11 • Unbuffered • NON-ECC • DDR3-1600 • 1.35V • 1024Meg x 64 •

Lenke til kommentar

Ingen bærbare maskiner er perfekte.

 

Men vil man ha maskin med god spillytelse uten å betale alt for mye, så er den etter min mening det absolutt beste alternativet.

Om man ikke er så nøye på støynivå, høyttalerkvalitet og litt kjedelig utseende, så kan man kikke på Multicom sine clevo modeller som også gir mye ytelse for pengene.

Syns også asusen har bedre tastatur og pekeplate enn clevo, men dette er en smakssak.

 

 

Jeg har denne maskinen og opplever at pekeplaten er helt forferdelig. Omtremt som om den er overfølsom, og det gjør det umulig å gjøre noe som krever litt presisjon, for pekeren flytter seg for mye ved lett berøring eller når jeg løfter fingeren fra platen. Dessuten er knappene på pekeplaten også berøringsfølsomme (!), så pekeren flytter seg når jeg trykker hvis jeg glemmer å anstrenge meg for å trykke helt nederst på knappen, der den ikke er trykkfølsom. Noen som har opplevd dette?

Lenke til kommentar

 

Ingen bærbare maskiner er perfekte.

 

Men vil man ha maskin med god spillytelse uten å betale alt for mye, så er den etter min mening det absolutt beste alternativet.

Om man ikke er så nøye på støynivå, høyttalerkvalitet og litt kjedelig utseende, så kan man kikke på Multicom sine clevo modeller som også gir mye ytelse for pengene.

Syns også asusen har bedre tastatur og pekeplate enn clevo, men dette er en smakssak.

 

 

Jeg har denne maskinen og opplever at pekeplaten er helt forferdelig. Omtremt som om den er overfølsom, og det gjør det umulig å gjøre noe som krever litt presisjon, for pekeren flytter seg for mye ved lett berøring eller når jeg løfter fingeren fra platen. Dessuten er knappene på pekeplaten også berøringsfølsomme (!), så pekeren flytter seg når jeg trykker hvis jeg glemmer å anstrenge meg for å trykke helt nederst på knappen, der den ikke er trykkfølsom. Noen som har opplevd dette?

Hvor mye det skal scrolles pr bevegelsesenhet kan justeres. Står sleiden for langt til høyre virker pekeplaten litt hysterisk.

 

Trykknappene er jeg enig i at er for harde å trykke ned, men regner med å venne meg til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...