Gå til innhold

Fått bøter, vil dette ødelegge for meg senere?


Slettetkont0

Anbefalte innlegg

I januar (forrige måned) var jeg så uheldig og fikk to bøter og 6 prikker. Første gangen ble jeg tatt av politiet for å kjøre på kollektiv og fikk en bot, - den andre gangen(som var uken etter) kjørte jeg for fort forbi en fotoboks og fikk en stor bot + 3 prikker(6 prikker fordi jeg er på prøve). Jeg er 18 år og har hatt sertifikatet mitt i ett halvt år.

 

Vil dette ødelegge for meg senere? Står dette på rullebladet mitt? Hvor lang tid tar det før det fjernes?
Kan jeg bare glemme drømmen min om å bli politi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fikk vel forenklet forelegg, som da ikke havner på rullebladet.

Om du evt nektet og det havnet i retten med dertil bot, havner det på rullebladet.

Ja jeg fikk forenklet. På botpapirene står det "forenklet forelegg", og nei jeg nektet ikke men skrev under på stedet.

Så da er det ikke noe å bekymre seg for? Hva med prikkene?

Lenke til kommentar

Forenkla forelegg blir ikkje ståande på rullebladet. Hadde du nekta å vedta bota så hadde saka gått for retten og då hadde du fått ordinær bot som er ein straffereaksjon som blir ført på rullebladet.

Eit forenkla forelegg er i utgangspunktet ein måte å ordne mindre foretredelser utan å dra saka for retten, ved å vedta å betale bota utan dom frå rettsvesenet så fører ikkje politiet overtredelsen i strafferegisteret.

Men dersom du seinare i prøvetida gjer noke som fører til at du mister sertifikatet så kan forelegga bli lagt til grunn når du søker politiet om å få ta førarkort. Men det skal nok meir til enn det du har gjort før det blir aktuelt å ikkje godkjenne søknaden.

 

Heldigvis for deg så er kjøyring i kollektivfeltet ikkje ein fortredelse som gir prikker, hadde det vært det så hadde du fått to prikker der i tillegg (dobbelt for prøveperioden) med fartsbota så hadde du då vært oppe i 8 prikker som fører til førarkortbeslag.

 

 

Så den største konsekvensen for deg er at du har brukt opp tabbekvota, får du ein prikk til i løpet av dei neste 3 åra så mister du førarkortet. Sidan du er i prøveperioda fører det til at du må avlegge full førarprøve (søknad om førarkort, teori og oppkjøyring) før du får igjen sertifikatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...