Gå til innhold

- Jeg tror mange hadde foretrukket at Netflix hadde OL-rettighetene


Anbefalte innlegg

Hva vi trenger en totalt meningsløs diskusjon..

Nie, det er ikke totalt meningsløst. Når en såppass stor del av våre lisenspenger går til en to-ukers greie så burde etter min mening folk betale det selv. Pengebruken er helt idiotisk, både mtp TV-rettigheter, og utøverutstyr.

 

Jeg tror ingen hadde foretrukket at Netflix hadde rettighetene, fordi Netflix for 899/måned er dritt.

 

Det beste hadde vært om OL hadde sin egen Pay-to-view kanal med ALLE rettigheter, så kan de som vil se på dette betale for det selv. Men det kan man egentlig argumentere for i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at NRK-lisensen per dags dato ikke er en god løsning. Enten burde det være valgfritt å ha NRK eller så burde pengene gå over skatten.

 

Dessuten er det bak mål å gi rettigheter til slike begivenheter i form av monopol. I stedet for å auksjonere bort rettighetene kunne de sikkert satt en fast pris(kanskje avhengig av hva tilbyderne er villige til å gi) og på den måten kunne forbrukeren fått valget. Så da kunne vi endt opp i en situasjon der både TV2 og NRK har OL. TV2 sender gratis mot at du får reklame, mens NRK er en løsning for de som vil betale for å ikke ha reklame.

 

Det å i det hele tatt ha reklame på direktesendinger kan skape problemer. Hvis ikke det er en naturlig "kjedelig" periode, så kan det være kjipt å putte reklame der. Kanskje kunne de rett og slett satt sendingen på pause under reklamen, sånn at man hadde fått med seg alt, mot at sendingen blir mindre og mindre direkte selvfølgelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skjønner ikke hva denne "Kommunikasjonsguru Nils M. Apeland" maser om;

Det er ikke reklame på Sumo sendingene og det blir vel så likt prinsippet til Netflix som noe. Dessuten er vel Sumo gratis under OL (du kan melde deg ut før utgangen av gratis prøvemåned).

 

Jeg synes ikke OL "hører hjemme" på NRK, slike store arrangement vil bli tilgjengelig på betal kanaler uansett. NRK bør fokusere ting som ikke nødvendigvis er så "økonomisk populære" (dvs mindre komersielle). Staten børimidlertid sørge for at OL er tilgjengelig hos en distributør er landsdekkende.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er jo litt rart at denne "guruen" dere har funnet ikke har fått med seg at man betaler en form for lisens hos Tv 2 også. Tv 2 begynte etter digitaliseringen av bakkenettet med å ta seg betalt av tv-distributørene for kanalene sine. Under forrige reforhandling av avtalene i 2012 mellom Tv 2 og distributørene kom det frem at Get betaler 3,6-4 000 000 kr til Tv 2 årlig for sine 450 000 kunder. Rundt åtte kroner månedlig per kunde er ikke mye, men i 2012 bidro det til et overskudd på 350 millioner kroner. Så med Tv 2 får man det beste fra to verdener: både skjulte avgifter og masse reklame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å la Netflix overføre OL ville jo vært en genial måte å få vekk OL fra TV på.

 

Jeg tror faktisk at Mr. Apeland ikke slått inn på kalkulatoren hvor mye TV kanalene faktisk betaler for OL. TV2 betaler MYE, og det bare for Norge. Tipper ingen vil abonnere på Netflix til 799 pr. måned bare fordi de kan se OL der.

 

Så lenge de da splitter opp så de har ett abonnement med OL og et uten.

Lenke til kommentar

Jeg tror muligens problemet er: TV2 hadde 1, 5 millioner seere som høyeste antall så langt i OL. Da så 87% av alle som så på TV på OL. Når så godt som "alle" ser på det samme kan man være enige om at det er en allmenn interesse av OL og NRK er dermed riktig plattform som allmennkringkaster. I tillegg betaler man ganske mye for NRK (220kr/mnd) og da er det ikke urimelig å forvente at store begivenheter sendes på statskanalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Det er ikke reklame på Sumo sendingene og det blir vel så likt prinsippet til Netflix som noe. Dessuten er vel Sumo gratis under OL (du kan melde deg ut før utgangen av gratis prøvemåned).

Leste at noen klagde over at det VAR reklame på Sumo-sendingene i går.

 

Hmm.. jeg har ikke sett det, men så har jeg ikke sett alt heller. Jeg har sett reklame før og etter øvelsene.

(og det er seff. reklame dersom du velger "direkte TV" istedenfor å plukke programmet fra Sumo utvalget)

 

Rimelig sikker på at curling i går hadde reklame avbrekk i følge kommentatorene, men da så jeg curling uten kommentering mens reklamen pågikk...

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke reklame på Sumo sendingene og det blir vel så likt prinsippet til Netflix som noe. Dessuten er vel Sumo gratis under OL (du kan melde deg ut før utgangen av gratis prøvemåned).

Leste at noen klagde over at det VAR reklame på Sumo-sendingene i går.

Det er reklame der men du kan hoppe over den.

 

Alt i alt er jeg meget skuffet med tv2 Sumo. Bildekvaliteten er elendig med en gang det blir noe bevegelse, sikkert pga. konstant bitrate. Det er riktig nok gratis denne måneden men til den prisen det vanligvis koster hadde jeg forventet både større utvalg, bedre bildekvalitet og fullstendig fjerning av reklame. Nå er jeg kanskje bortskjemt som netflixkunde, men allikevel... jeg kommer ikke til å fornye abonnementet mitt.

 

Når alt det er sagt så er selve sendingene fra OL relativt bra. Bortsett fra reklamen er de omtrent på nivå med NRK, litt bedre eller dårligere avhengig av idrett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bildekvaliteten er elendig med en gang det blir noe bevegelse, sikkert pga. konstant bitrate.

...

Nå er jeg kanskje bortskjemt som netflixkunde, men allikevel...

Bildekvaliteten bryr jeg meg mindre om mht. sport, så jeg synes Sumo er helt greit. Derimot ville heng (eller dropp til elendig/"uleselig" kvalitet) gjort meg helt gal, men denslags har jeg ikke sett noe av.

 

Film ser jeg ikke fra nettkilder (enda), kvaliteten stinker over hele linja (inkl. netflix). Der er jeg kanskje litt sær.

 

Etter OL avslutter jeg Sumo abb. Ikke på grunn av kvalitet/funksjonalitet, men rett og slett på grunn av at de ikke har noe i utvalget sitt jeg ønsker å se. TV2 er litt mye fjas, pudder & mote, mens jeg ser helst nyheter & dokumentarer.

Lenke til kommentar

Jeg tror muligens problemet er: TV2 hadde 1, 5 millioner seere som høyeste antall så langt i OL. Da så 87% av alle som så på TV på OL. Når så godt som "alle" ser på det samme kan man være enige om at det er en allmenn interesse av OL og NRK er dermed riktig plattform som allmennkringkaster. I tillegg betaler man ganske mye for NRK (220kr/mnd) og da er det ikke urimelig å forvente at store begivenheter sendes på statskanalen.

Når da NRK med sine gigantiske budsjetter ikke klarer å finansiere det? NRK burde blitt redusert til en tv-kanal og to radiokanaler. Så lenge det finnes kommersielle interesser for et produkt burde ikke NRK få lov til det. Det hadde redusert kostnadene totalt sett.

Var jo galskap da NRK på den ene siden og tv2 på den andre siden kranglet om tippeligaen, og sluttsummen endte på en milliard..

Men tv2 kunne tilbudt OL gratis og som betalingstjeneste, så kunne folk selv velge om de ønsket reklame eller ikke

Lenke til kommentar

Er det noen hatere av både NRK-lisensen og reklameavbruddene på TV2 som har klart å tenke ut en smart løsning? Det later til å være de samme folka.

 

Jeg så en fantastisk post på facebook som linket til de som både er i gruppen "Nei til NRK-lisens" og "Få OL tilbake til NRK". Var fryktelig mange.

 

Er selv medlem i begge, betaler ikke en dritt i lisens for ser bare på nett tv uansett. Nå må jeg slite MED reklame, OG dårlige kommentatorer. Mener også at lisensen bør være de som FAKTISK ser på TV, og ikke bare eier en TV, ser du på NRK, bør du betale lisensen, ikke uten.

 

Tar de avgift på nett-tv ser jeg ikke på det så da kan de ha det så godt. En statlig kanal burde vert finanisert av staten (skatteseddelen kanskje?). Ikke slik som idag.

Lenke til kommentar

Det virker som om det er veldig mange som ikke har sett på andre kanaler enn NRK i løpet av livet sitt.

 

Jeg er faktisk overrasket over at TV 2 ikke viser reklame i skiskytingen (jaktstartene). Eurosport har korte pauser mellom hver skyting på disse rennene (bortsett fra etter siste skyting). Med tanke på hvor mange seere TV 2 har nå, er det merkelig at de ikke legger inn 30 sekunders pause der.

Lenke til kommentar

De fleste av dere som er her tar feil

 

Ol er en rettighet som alle skal ha muligheter til å se

 

Problemet er at noen få ikke godtar reklame

og enda flere missliker lisensen

 

da må man spørre seg om hvem som skal betale for dette .

å ta det som både og ( valgfritt mellom lisens og reklame ) går bare ikke .

 

Det eksperimentet ble gjort for noen år siden da øvelsene i et eller annet mesterskap ble fordelt mellom NRK og TV2

Det ente med at man måtte følge med på kanalen hos alle

 

Det jeg undres litt over er at noen er villig å beleste alle med høy lisensavgift bare fordi de mer at NRK skal sende alle verden av kostbare arrangementer.

Skal man ikke få velge selv ?

Lenke til kommentar

 

IMO har TV2 levert et vesentlig bedre produkt enn NRK med masse spennende innslag, engasjerende kommentatorer samt en meget stødig nett-tv tjeneste som i likhet med NRK er gratis for alle.

 

 

Man kan si mye om TV2 sin dekning av OL på godt og på vondt, men at kommentatorene har vært noe høydepunkt kan du da ikke mene. Her har man gravd langt ned i sekken for å finne noen som har noe man kan kalle relevant erfaring for idretten de skal dekke. Når Dorthe Skappel kommenterer kunstløp er jeg overrasket at det ikke er Thomas og Harald som dekker hopprenn og Else koss Furuseth som dekker bobb.

 

Jeg tør fortsatt å påstå at flertallet av den norske befolkning ville foretrukket OL på NRK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

TV2 kjøpte eneretten for OL i 2014 og 2016 for mellom 40 og 60 millioner kroner for de to arrangementene.

 

Det vil si at for at dette skal lønne seg, må TV2 øke inntjeningen mellom 40 og 60 millioner kroner. Det kan de ta inn gjennom ekstraordinære reklameinntekter eller gjennom varig økte seerantall på reklame- eller betalingstjenestene sine.

 

Normalt sett ville det vært NRK som betalte for disse rettighetene. Dette er da penger NRK enten slipper å hente inn på lisensøkninger, eller kan bruke på andre produksjoner. Mange andre produksjoner.

 

Når noen da tror at de skal få OL gratis og reklamefritt uten at disse 40 til 60 millionene hentes inn på ett eller annet vis, må jeg rett og slett stille spørsmålstegn ved deres virkelighetsoppfatning.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...