Gå til innhold

Fullfører 3 årig bachelor innenfor petroleumsteknologi nå til våren - bare ok karakterer. hva med jobb?


henrikrox

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fullfører bachelorgraden nå til våren. Vurderer å gå 2 år til for å få masteren. Mrn litt lyst å komme meg i jobb og da jeg er 26 år.

 

Snittkarakteren min er en C. Har en del Ber noen Cer og 2 Der og 2 E.

 

Ville gjerne høre fra nyutdannende innenfor petroleumsfag hvor mye karakterene spilte inn for å få seg en jobb.

 

Grunnen til at jeg ikke har prestert så godt er fordi jeg har jobbet ca 20 timer i uka i tillegg til å være fulltidsstudent og hatt en samboer i en annen by.

 

Bør jeg være nervøs. Vet jo at mange har mye bedre karakterer enn meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ganske åpenbart. De med best karakterer får de beste jobbene. Hvor mye det spilte inn er jo et kjempevanskelig spørsmål. Du kan sikkert spørre folk som har gått ut i jobb, men det er jo kjempetilfeldig hvem du får svar fra og derfor veldig vanskelig å finne ut. Tror nok du bare må prøve å søke på jobb og mastergrad. Alt etter hvor på C-en snittkarakteren din er og hvor du søker kan du ha vanskeligheter med å komme inn på master også

Lenke til kommentar

Har du C i snitt stiller du helt greit ved jobbsøking. Skal du inn i oljeselskaper bør du ha mastergrad. Med bachelor har du mer enn nok utdanning til å søke på de jobbene oljeserviceselskapene tilbyr.

 

Husk at det er ikke nødvendigvis de jobbene som høres best ut som er de du vil trives best med.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Karakterer

 

Matte 1: A

Matte 2: B

Matte 3: C

Fysikk 1: C

Fysikk 2: E

Geologi: C

Statistikk: C

Kjemi og miljø: B

Generell kjemi: B

Ingeniør introduksjon emne: B

Boring 1: C

Boring 2: D

geofysikk og brønlogging: E

reservoar teknikk:D

Produksjon av olje og gass: C

 

Teknologiledelse: x

Bacheloroppgaven: x

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Det er egentlig ganske åpenbart. De med best karakterer får de beste jobbene. Hvor mye det spilte inn er jo et kjempevanskelig spørsmål. Du kan sikkert spørre folk som har gått ut i jobb, men det er jo kjempetilfeldig hvem du får svar fra og derfor veldig vanskelig å finne ut. Tror nok du bare må prøve å søke på jobb og mastergrad. Alt etter hvor på C-en snittkarakteren din er og hvor du søker kan du ha vanskeligheter med å komme inn på master også

Bare irritert tror jeg. Føler jeg er en A/B student. Men tida strekker ikke til.

 

Jeg er forøvrig sikret master. Da jeg søkte 5 årig men visste ikke om jeg skulle hoppe av etter 3.

Har du sjekket om det er noen særlig forskjell i lønn? Vet at det er forskjell fra bransje til bransje.

Lønn betyr lite. Vil bare ha meg en jobb
Lenke til kommentar

Har du C i snitt stiller du helt greit ved jobbsøking. Skal du inn i oljeselskaper bør du ha mastergrad. Med bachelor har du mer enn nok utdanning til å søke på de jobbene oljeserviceselskapene tilbyr.

 

Husk at det er ikke nødvendigvis de jobbene som høres best ut som er de du vil trives best med.

Hva mener du her. At hvis jeg går master kan jeg få jobb onshore, mens jeg med en bachelor vil ha etter dine ord, ha mer enn nok utdanning for å jobbe offshore?

 

Hvis det er de du legger i Oljeserviceselskaper

Lenke til kommentar

Har du søkt på jobber? Det har vært en del stillinger ute for dem som fullfører studiene våren 2014. Halliburton har ansatte ca 30 i høst vet jeg.

 

Du har ikke de verste karakterene, men fordelingen er ikke den beste. Du har bedre karakterer i de generelle fagene enn petroleumsfagene, hvor du har D i snitt.

 

 

.. Er i samme båt som deg. Går petroleum, har en høy C i snitt, og redd for å ikke få jobb etter studiene!

Lenke til kommentar

 

Har du C i snitt stiller du helt greit ved jobbsøking. Skal du inn i oljeselskaper bør du ha mastergrad. Med bachelor har du mer enn nok utdanning til å søke på de jobbene oljeserviceselskapene tilbyr.

 

Husk at det er ikke nødvendigvis de jobbene som høres best ut som er de du vil trives best med.

Hva mener du her. At hvis jeg går master kan jeg få jobb onshore, mens jeg med en bachelor vil ha etter dine ord, ha mer enn nok utdanning for å jobbe offshore?

 

Hvis det er de du legger i Oljeserviceselskaper

 

Oljeservice inkluderer ofte offshore ja, men det er også muligheter til å jobbe onshore. Uansett er det relativt greit å komme seg onshore etter et par år om man ønsker det.

 

De 4 store i oljeservice er Schlumberger, Halliburton, Baker Hughes og Weatherford. Det er selvfølgelig muligheter i mindre selskap også, men det er disse 4 som vanligvis rasker med seg det meste av de nyutdannede studentene som går inn i oljeservice.

Lenke til kommentar

Har du søkt på jobber? Det har vært en del stillinger ute for dem som fullfører studiene våren 2014. Halliburton har ansatte ca 30 i høst vet jeg.

 

Du har ikke de verste karakterene, men fordelingen er ikke den beste. Du har bedre karakterer i de generelle fagene enn petroleumsfagene, hvor du har D i snitt.

 

 

.. Er i samme båt som deg. Går petroleum, har en høy C i snitt, og redd for å ikke få jobb etter studiene!

Hvis du er redd hva skal jeg være da.. :O

 

Men leste i teknisk ukeblad nylig at bare 6 prosent av spurte bedrifter la vekt på karakterer. Og heller på verdier og personlige egenskaper etc. Dog virker dette litt rart når fks conocophillips sier minimum C helst B i snitt for sine sommerjobber.

 

En kompis av meg som gikk ut i fjor fikk jobb i haliburton med D i snitt. Samtidig går jo folk rett ut av vgs inn i oljebransjen så vet ikke om jeg lager problemer ut av ingenting.

 

Med tanke på jobb og sosiale forpliktelser samt det at jeg ikke hadde noe realfag på vgs er jeg jo egentlig fornøyd.

 

Gi lyd fra deg om du får deg jobb da. Hvis du ikke har tenkr å gå master :)

Lenke til kommentar

 

Har du søkt på jobber? Det har vært en del stillinger ute for dem som fullfører studiene våren 2014. Halliburton har ansatte ca 30 i høst vet jeg.

 

Du har ikke de verste karakterene, men fordelingen er ikke den beste. Du har bedre karakterer i de generelle fagene enn petroleumsfagene, hvor du har D i snitt.

 

 

.. Er i samme båt som deg. Går petroleum, har en høy C i snitt, og redd for å ikke få jobb etter studiene!

Hvis du er redd hva skal jeg være da.. :O

 

Men leste i teknisk ukeblad nylig at bare 6 prosent av spurte bedrifter la vekt på karakterer. Og heller på verdier og personlige egenskaper etc. Dog virker dette litt rart når fks conocophillips sier minimum C helst B i snitt for sine sommerjobber.

 

En kompis av meg som gikk ut i fjor fikk jobb i haliburton med D i snitt. Samtidig går jo folk rett ut av vgs inn i oljebransjen så vet ikke om jeg lager problemer ut av ingenting.

 

Med tanke på jobb og sosiale forpliktelser samt det at jeg ikke hadde noe realfag på vgs er jeg jo egentlig fornøyd.

 

Gi lyd fra deg om du får deg jobb da. Hvis du ikke har tenkr å gå master :)

 

 

Siden du nevner ConocoPhillips. Da jeg snakket med de på stand, sa de at de ønsket A/B studenter, men det er greit med C om du har noe unikt å tilby.

 

"Samtidig går jo folk rett ut av vgs inn i oljebransjen så vet ikke om jeg lager problemer ut av ingenting."

 

En eller annen jobb i oljebransjen kan du selvfølgelig få - med fullført grad eller ikke. Spørsmålet er om du får en jobb som står i stil til utdanningen din. Jeg jobber deltid som associate warehouseman for Halliburton og har fått flere tilbud om jobb "på gulvet" underveis.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Men leste i teknisk ukeblad nylig at bare 6 prosent av spurte bedrifter la vekt på karakterer. Og heller på verdier og personlige egenskaper etc.

 

 

Virkelig?

 

Jeg mener jo i hvert fall at karakterer sier noe om både verdier og personlige egenskaper, i hvert fall om det er snakk om A/B i snitt VS D i snitt.

 

Saken er vel det at i gode tider når arbeidskraft er etterspurt, så får alle jobb. Er vel ikke helt uvanlig at folk som ikke en gang har fullført graden sin får jobb. Men de 'beste' jobbene i de mest prestisjefylte selskapene trenger man nok gode karakterer, rett og slett fordi det er så mange om beinet.

Lenke til kommentar

Men leste i teknisk ukeblad nylig at bare 6 prosent av spurte bedrifter la vekt på karakterer. Og heller på verdier og personlige egenskaper etc. Dog virker dette litt rart når fks conocophillips sier minimum C helst B i snitt for sine sommerjobber.

Det der kan ikke stemme for nyutdannede uten jobberfaring? Må i så fall være en sær bransje. Det er ganske konsensus blant ingeniørstudenter at arbeidsgivere legger vekt på karakterer.
Lenke til kommentar

 

Men leste i teknisk ukeblad nylig at bare 6 prosent av spurte bedrifter la vekt på karakterer. Og heller på verdier og personlige egenskaper etc. Dog virker dette litt rart når fks conocophillips sier minimum C helst B i snitt for sine sommerjobber.

Det der kan ikke stemme for nyutdannede uten jobberfaring? Må i så fall være en sær bransje. Det er ganske konsensus blant ingeniørstudenter at arbeidsgivere legger vekt på karakterer.

 

 

 

Men leste i teknisk ukeblad nylig at bare 6 prosent av spurte bedrifter la vekt på karakterer. Og heller på verdier og personlige egenskaper etc.

 

 

Virkelig?

 

Jeg mener jo i hvert fall at karakterer sier noe om både verdier og personlige egenskaper, i hvert fall om det er snakk om A/B i snitt VS D i snitt.

 

Saken er vel det at i gode tider når arbeidskraft er etterspurt, så får alle jobb. Er vel ikke helt uvanlig at folk som ikke en gang har fullført graden sin får jobb. Men de 'beste' jobbene i de mest prestisjefylte selskapene trenger man nok gode karakterer, rett og slett fordi det er så mange om beinet.

 

Til begge:

 

"Arbeidsgivere legger lite vekt på karakterer når de ansetter nyutdannede ingeniører. Det viser NITOs behovsundersøkelse for 2010.

Kun to prosent av de spurte arbeidsgiverne sier i 2010 at de vektlegger karakterer ved ansettelse."

http://www.tu.no/karriere/2010/02/26/karakterer-betyr-mindre-og-mindre

Dog ikke misforstå, jeg er helt enig i det dere sier, og det bilde der stemmer ikke med det som man får følelsen av på jobbmarkedet som nyutdannet etc. Heldigvis har jeg 6-7 sterke referanser fra tidligere jobber, og håper det kan veie opp litt :)

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Mange arbeidsgivere sier at de ikke legger vekt på karakterer, men i realiteten så gjør de det. Det skal være så nytenkende å ikke fokusere på karakterer, bla bla bla. Leste en artikkel om det i DN for en tid tilbake, skal se om jeg finner den. Dette gjaldt hovedsakelig økonomistudenter, så det er mulig det er andre holdninger blandt ingeniørstudier. Jeg går sisteåret av en økonomigrad nå, og har fullført jobbsøkingen. Karakterer er ekstremt viktig. Så godt som alle jeg kjenner som har gode karakterer ble kalt inn på det meste de søkte på. Mens de med middels gode eller laver slet betraktelig mer, på tross av verv etc.

 

En ting som uansett er sikkert er at for de mest attraktive stillingene er det klart at karakter er viktig. Når man kan velge fra øverste hylle så spiller alle faktorer inn.

Lenke til kommentar

Jeg går sisteåret av en økonomigrad nå, og har fullført jobbsøkingen. Karakterer er ekstremt viktig. Så godt som alle jeg kjenner som har gode karakterer ble kalt inn på det meste de søkte på.

 

Om alle vil inn i hedge funds eller investeringsbanker (eller med andre ord, vil ha en jobb hvor man lett kan tjene mye penger) så skjønner jeg at karakterer viktige ja.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg går sisteåret av en økonomigrad nå, og har fullført jobbsøkingen. Karakterer er ekstremt viktig. Så godt som alle jeg kjenner som har gode karakterer ble kalt inn på det meste de søkte på.

Om alle vil inn i hedge funds eller investeringsbanker (eller med andre ord, vil ha en jobb hvor man lett kan tjene mye penger) så skjønner jeg at karakterer viktige ja.

Nei, det er ikke bare investeringsbanker som ser på karakterer. Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar

Grunnen til at ein ikkje ser så mykje på karakterane til ingeniører har med kva stilling ein skal ansette ingeniøren i.

 

Dei fleste ingeniører jobber i avdelinger eller prosjektgrupper saman med andre ingeniører, til slike jobber er det viktigare at ingeniøren jobber godt i grupper og ellers har dei personlige eigenskapane som ein treng i gruppa. Karakterane blir då eigentlig viktigast dersom arbeidsgiver må velge mellom to arbeidstakere som begge gjorde det godt på jobbintervjuet.

 

Men dersom ein ansetter ingeniører som skal jobbe sjølvstendig så er karakterane svært viktige. Når det er ein person som sitter på ingeniøransvaret så er det viktig at denne personen er faglig sterk. I større ingeniørgrupper så vil eventuelle feil bli oppdaga tidlig av ein av dei andre ingeniørane.

 

Sidan det er relativt få ingeniørjobber der det er forventa at ein skal jobbe sjølvstendig så blir det store fleirtallet av ingeniørane ansatt til stillinger der karakterane ikkje speler så stor rolle.

 

 

Eg trur også at mange arbeidsgivere har forståelse for at det er lettare å lære opp nyansatte som har den rette personligheita til eit passande fagnivå, enn det er å få ein faglig sterk ingeniør til å passe inn på arbeidsplassen.

Men får arbeidsgiver tilgang til begge deler i ein og samme person så velger sjølvsagt arbeidsgiver den som har begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...