Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det å få briller en god ting eller dårlig ting?


MohWarfighter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg var barn så jeg sylskarpt. Er litt usikker på hvor gammel jeg var da jeg begynte å bli nærsynt, men jeg husker at jeg satt bakerst i klasserommet da jeg var i 7. og måtte sitte helt foran for å se hva som stod på tavla, tre år senere. Jeg tror mine første briller hadde styrke -3.5 eller noe sånt.

 

Det er slitsomt å være nærsynt uten briller/linser. Man får vondt i hodet av å anstrenge seg for å prøve å lese tekst. Jeg husker at det å kunne se klart igjen, var en liten revolusjon.

Lenke til kommentar

 

Det er digg å få briller ja.. Gikk selv over til linser etter et par år.

Hvorfor det?

Selv begynte jeg med briller da jeg var 16, og linser da jeg var 19. Jeg husker ikke nøyaktig hvilken grunn jeg hadde, og den gangen var det mye dyrere enn i dag, og mer styr, med rensevæsker, osv osv.

 

Jeg bruker fortsatt linser, og briller kun en sjelden gang, når jeg er hjemme.

 

Fordelen med linser, er at du ikke merker at du har dem på. Om vinteren slipper man å komme inn fra kulden med duggete brilleglass.

 

Og så slipper man brillepuss. Ikke noe er så irriterende som skitne brilleglass.

Lenke til kommentar

Jeg er litt nyskjerrig. Jeg får briller om en uke og jeg hadde drøye -2 altså nærsynhet. Jeg trur jeg egentlig aldri har følt det å ha godt syn. Jeg går fortsatt på skole. Hvordan føles dette?

Vel, da jeg gikk fra å gå uten til å bruke briller i hverdagen, så kan dette sammenliknes litt med å gå fra å se dvd filmer, å hopep rett opp på bluray filmer :p

 

Alt blir mer tydelig og detaljert.

Lenke til kommentar

Det er utrolig nice.

 

Vi hadde ingen synstest når jeg tok mopedlappen, men først når jeg skulle begyne å kjøre bil. Fant ut at jeg hadde -1,5 uten egentlig å ha tenkt på det. Tenkte bare det var slik det var.

 

Vips, livet i FullHD. Selv byttet jeg til dagslinser etter ca 6 mnd og har vært fornøyd med det siden.

Lenke til kommentar

 

Jeg er litt nyskjerrig. Jeg får briller om en uke og jeg hadde drøye -2 altså nærsynhet. Jeg trur jeg egentlig aldri har følt det å ha godt syn. Jeg går fortsatt på skole. Hvordan føles dette?

Vel, da jeg gikk fra å gå uten til å bruke briller i hverdagen, så kan dette sammenliknes litt med å gå fra å se dvd filmer, å hopep rett opp på bluray filmer :p

 

Alt blir mer tydelig og detaljert.

 

Jeg ser til og med ikke forskjellen på blu-ray og dvd :p

Lenke til kommentar

Å få briller er veldig bra dersom du faktisk har bruk for det. Har du ikkje bruk for briller, så er neppe problemstillingen aktuell.

 

Det er noko du må venne deg til, men det er betre enn å ikkje sjå godt. På sikt kan sjølvsagt linser og evt. operasjon vurderast.

 

Det er vanskeleg for deg å sjå for deg korleis det kjem til å bli, sidan du har det synet du alltid har hatt. Det er referansen din, og du veit ikkje heilt korleis du eigentleg skal sjå verda før du får briller.

Lenke til kommentar

Å få briller er veldig bra dersom du faktisk har bruk for det. Har du ikkje bruk for briller, så er neppe problemstillingen aktuell.

 

Det er noko du må venne deg til, men det er betre enn å ikkje sjå godt. På sikt kan sjølvsagt linser og evt. operasjon vurderast.

 

Det er vanskeleg for deg å sjå for deg korleis det kjem til å bli, sidan du har det synet du alltid har hatt. Det er referansen din, og du veit ikkje heilt korleis du eigentleg skal sjå verda før du får briller.

Om du mener laser operasjon, så er det egentlig bare en dårlig ide da ei veninne av mor mi gjorde dette, å med tiden ble det bare værre.

Lenke til kommentar

Husker jeg begynte med briller i 5. klasse. Jeg så hvor detaljert verden var, og kunne ikke skjønne det nærmest. Det var det positive med det, men jeg likte virkelig ikke å bruke det, og så heller ikke spesielt god ut med dem på. Dog byttet jeg til linser etter ett år ca. og har brukt det siden. Fornøyd med det. Anbefaler å begynne med briller først i alle fall, og gå over til linser etter en tid :)

Lenke til kommentar

Jeg rakk så vidt å begynne på skolen før jeg begynte med briller, så for min del kom den store revolusjonen da jeg begynte med linser i 12-13-årsalderen. Det var som å oppdage en ny verden. Nå har jeg egentlig gått litt tilbake til briller igjen, en kombinasjon av at 10 år med månedslinser gav meg en liten slitasjeskade på innsiden av øyelokket som trengte tid til å reparere, og fordi jeg omsider a) begynte å kle briller og b) kjøpte meg et par briller jeg likte og som hadde riktig styrke, og som er immun mot mote-endringer (kommer til å være veldig leit for alle hipsterne med Harry Potter-briller når det går av moten om sånn to år).

Nå bruker jeg dagslinser etter hvert som situasjonen krever det (stort sett i forbindelse med trening), og det sparer en del penger også. Med dagslinser er det en god investering å ikke bruke et par hver dag, med månedslinser er det snarere en dårlig investering å ikke bruke dem hver dag.

Så for å konkludere, ja, det er en god ting å omsider få korrigert synet når du faktisk ser dårlig. Plutselig ser du hvordan verden egentlig ser ut. Forskjellen fra briller til linser er at du slipper den rare dissonansen mellom det du opplever som "ekte", altså det som fremdeles er uklart og befinner seg i sidesynet og over eller under brillekanten, og det som faktisk er ekte.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg oppdaget at jeg ikke så hva som stod på tavla lenger når jeg satt bakerst i klasserommet når jeg gikk i niende. Har vel -1.50 ellerno.

Når jeg fikk briller og kunne se stjerner på himmelen og hvor skarpe lys var osv lurte jeg på hvorfor jeg ikke hadde fått briller før.
Men det tok ett halvt år før jeg greide å bruke dem skikkelig hele tiden, mye pga at folk terga meg for brillene fordi de mente infatningen var stygg osv. Til og med en god venn som selv har briller kommenterte mye på det. Var jo ett slag over selvtillitten at jeg måtte begynne med briller i utgangspunktet og da er det ikke særlig kult med venner som plukker på det. Det som irriterte meg med briller var at de dugget når jeg kom inn i ett varmt rom når det var kaldt ute, jeg fikk flekker på dem bare jeg var borti dem og jeg følte jeg ikke kunne ligge å chille på sofaen med dem og se tv osv fordi jeg følte de knakk. Jeg gikk bare å pussa brilleneglassene hele tida fordi jeg følte det alltid var noe i vegen for synet.. Gikk over til linser med en gang jeg fikk lov, 2 år senere, og når driver jeg å sparer til laseroperasjon.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...