Gå til innhold

Sjekk hvem som lager de minst holdbare harddiskene


Anbefalte innlegg

 

Med tanke på deres statistikk så har de vel kuttet ut seagate for lenge siden og startet med samsung?

Samsung sin harddiskdivisjon er kjøpt opp av Seagate.

 

Når det gjelder Hitachi's 3,5"-HDD-divisjon så er det Toshiba som har denne.

Wd kjøpte Hitachi sin hdd divisjon i 2012 eller.no Er det noe jeh ikkje har fått med meg? Hvem eier toshiba? :p

 

Toshiba kjøpte iallefall Ocz nettopp

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wd kjøpte Hitachi sin hdd divisjon i 2012 eller.no Er det noe jeh ikkje har fått med meg? Hvem eier toshiba? :p

 

Toshiba kjøpte iallefall Ocz nettopp

:) Jeg fant, jeg fant (kilde):

 

Western Digital will be allowed to acquire Hitachi’s 2.5” and SSD businesses, but not the 3.5” business. Instead Western Digital will be selling that business to Toshiba – factories and all – along with granting licenses for the necessary patents, which would allow Toshiba to effectively continue in the 3.5” market from where Hitachi left off.

 

Og en pressemelding som bekrefter at det er i boks:

 

Pressemelding - WD® Completes Divestiture of Assets to Toshiba Corporation

 

 

Så det spørs hva som faktisk skjer med Hitachi-disker i fremtiden. Forhåpentligvis vil de fortsette videre som før.

 

 

Toshiba Storage Products Division er eid av Toshiba så vidt jeg vet. Men Toshiba og Samsung gikk sammen og skapte TSST (Toshiba Samsung Storage Technology) i 2004, men dette gjelder optiske drev - ikke harddisker.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ruh roh, spaghettios:

Selecting a Disk Drive: How Not to Do Research

 

 


Let’s talk about the release data first. The oldest drive in the list is the Seagate Barracuda 1.5 TB drive from 2006. A drive that is almost 8 years old! Since it is well known in study after study that disk drives last about 5 years and no other drive is that old, I find it pretty disingenuous to leave out that information. Add to this that the Seagate 1.5 TB has a well-known problem that Seagate publicly admitted to, it is no surprise that these old drives are failing.

 

 

Now for the other end of the spectrum, new drives. Everyone knows that new drives have infant mortality issues. Drive vendors talk about it, the industry talks about it, RAID vendors talk about it, but there is not a single mention of what, if anything, is done in the Backblaze environment or how that figures into any of the calculations. This is never discussed in terms of: does Backblaze have a burn in period? Are they buying drives from someone that has burned in some and not others? There are lots of questions here.

 

 

Next let’s move to the hard error rate in bits. One of the definitions of consumer drives as compared to enterprise drives is that hard error rate is 1 bit in 10E14 bits for consumer drives and 1 bit in 10E15 bits for enterprise drives. The following table shows how many bits are moved before the storage vendors say there will be an error on the drive. So move about 11.3 TiB of data on a consumer drive and expect a failure.

Lenke til kommentar

Et tilsvar full av merkverdigheter og misforståelser, sånn jeg ser det. Merkelig å kritisere dårlig research når han selv ikke har gjort særlig mye, og misforstår en god del.

 

1. Han påstår det er "well known" at disker varer i ca 5 år, er det? Jeg har ikke sett noen studier som viser over 50% feilrate etter 5 år på disker, i noenlunde normale tilfeller. I tillegg er poenget ganske tynt når de også presenterer feilrate som funksjon av alder.

 

2. Backblaze kjører burn-in, dette er lett å finne ut om man bare gidder å gjøre ett fnugg av research, de kjører samme prosedyre på alle pods.

 

3. Bitfeil: Vedkommende innbiller seg at dataene fra produsentene er eksakte og korrekte, tror han det samme om MTBF også? Antallet error per bit er ett estimat, ikke noe absolutt tall, og en bit-error registreres ikke som en drive failiure i denne undersøkelsen.

 

4. Backblaze oppgir hvordan ting skrives til sine pods om man gidder å lete i 10 sekund, det er ingen grunn til å tro det skal være nevneverdig ujenvt mellom leverandøreer slike det gjøres av de og med en slik sample-size.

 

5. "Averages are pretty useless statistic, and if Seagate drives are so bad then why buy so many new drives? " - dette er tydelig svart på i bloggen.

 

6. "On a side note, it is interesting that the claimed failure rate of the Seagate Barracuda Green ST1500DL003 drives is 120%. Is that because 100% of the drives failed and were replaced with another 100% and then 20% failed, or what? " - Tyder på at han ikke forstår hva annual failure rate betyr.

 

7 "A simple read of the drive specification compared to other drives shows that this drive should not be used in high vibration environments. Does this mean that Backblaze engineering does not spend the time to read the drive specifications for each drive they purchase? " - Hele konseptet til backblaze er å bruke consument-drev, enterprise skal være enda bedre mot vibrasjon, men hos backblaze opplever de omtrent samme feilrate, deres erfaring er dermed at disse påstandene fra leverandørene ikke nødvendigvis er riktige.

 

Bloggen er ingen vitenskaplig studie, og det hadde vært fint med enda mere informasjon, men mye av disse motforestillingene er ganske latterlige, og jeg føler ikke akkurat at vedkommende har høy troverdighet når han sier så mye rart, eller ikke gidder å undersøke ting bare bittelitt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært morro om IBM DeskStar (akà "DeathStar) hadde vært med i testen...!

Tror den hadde gått av med en veeeldig god jumboplass!

Av de 5-6 diskene jeg hadde, så døde 4 av dem innen ett par år :D

 

Jeg har en som fortsatt er i live etter 13 år... ;-D Men ja, de andre fem klikka... klikk klikk klikk osv.. ;)

Lenke til kommentar

 

Hadde vært morro om IBM DeskStar (akà "DeathStar) hadde vært med i testen...!

Tror den hadde gått av med en veeeldig god jumboplass!

Av de 5-6 diskene jeg hadde, så døde 4 av dem innen ett par år :D

Jeg har en som fortsatt er i live etter 13 år... ;-D Men ja, de andre fem klikka... klikk klikk klikk osv.. ;)

 

 

5400rpm versjonene var ikke så ille. 7200rpm variantene ble varmere og døde som fluer....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...