Gå til innhold

Fit til sommer'n! - Hjelp meg å lage ett kort treningsplan!


Anbefalte innlegg

Fit til sommar'n!

Hey treningsentusiaster, nytt år nye muligheter, og i år skal jeg bli flinkere til å trene!

Jeg var veldig flink før.

 

First things first: Jeg har ikke som mål å ta av en masse kg med treningen. Jeg er straks 23 år, 1.67 høy og veier 62-63 kg, så jeg er på ingen måte ute etter å slanke meg, og jeg vil heller ikke bygge muskler å bli ei sånn bikinifitness ManLady med femi ansikt og butch kropp. Jeg er egentlig ganske fornøyd med kroppen slik som den er, men jeg føler jeg må få bedret kondisen og føle meg i bedre form. jeg føler meg ofte "tung i kroppen" og lat, om dere skjønner. Så innmari lang vei til den berømte vaskebrettmagen har jeg jo heller ikke, så den er jo også ett realistisk mål.

 

Jeg har som sagt vært flink i perioder før, men sliter med det at jeg går lei veldig fort og dermed ikke gidder mere.
Så jeg tror variasjon må være viktig her, og ikke for lange økter. Heller trene litt oftere.
Via jobben har jeg fått bla gratis tilgang til svømmebasseng og god deal på treningssenter med mye apparater. Jeg var aktiv svømmer og dykker når jeg var liten og har tenkt å benytte meg av basseng igjen nå.

Hva gjelder kostholdet mitt: Jeg jobber på storkjøkken med mye fokus på sunne valgmuligheter, og jeg vet med meg selv at kostholdet mitt ikke er det verste. Jeg lesser ikke i meg pizza hver dag og en pose potetgull. Godteri spiser jeg sjeldent og brus drikker jeg så og si aldri. Derimot har jeg for vane å drikke alkohol hver helg. I og med at jeg ikke skal slanke meg eller bygge muskler tenker jeg at dette kanskje ikke har så innmari mye og si?

Det jeg derimot må bli flinkere på i matveien er å spise oftere og variere litt mer. Jeg spiser ofte bare 2 måltider om dagen, og det er ikke helt bra. Jeg må også bli flinkere til å slenge inn frukt i menyen, og det går mye i enkle pastaretter når jeg kommer hjem fra jobb, da jeg er dritlei alt som heter mat når jeg er ferdig for dagen og bare vil lage noe kjapt og ålreit og bli ferdig med det.

 

Hvis dere trenger flere opplysninger så hyl ut.

Håper noen vil hjelpe meg å lage ett kort treningsprogram basert på dette og kanskje fortelle litt hva feks dere spiser om dagene, hvor ofte osv?

 

Takk for svar og hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville prøvd treningsprogrammer som inneholder ''muscle confusion'' og high itensity cardio. Blant annet beachbody har gode treningsprogrammer som ''p90x, insanity, p90x3 og t25. P90x og insanity er ca 1t trening, mens p90x3 og t25 er ca 30 min. det som er negativt er at du må bestille fra utlandet, enten kontakte beachbody på email eller ringe. Eller du kan også kjøpe fra amazon.co.uk. har god erfaring med p90x og t25. P90x3 inneholder dieter som du selv ønsker, bli større, slanking, bli værende på det nivået du er, du vil bygge litt muskler, men ikke som bodybuildere for å si det sånn.

Endret av sicios
Lenke til kommentar

Om du vil føle deg i bedre form, og kanskje stramme opp litt "her og der" så ville jeg anbefalt å begynne med styrketrening, og eventuelt ta litt jogging og/eller svømming ved siden av.

De aller, aller fleste jenter blir ikke beef av å trene styrke, men får heller en strammere kropp.
Du kan jo se på programmer som RYP eller SL5x5 (om du ikke er redd for å trene med stenger og å bli sterk ;)). Ellers så finnes det mange programmer på fitnessbloggen, så der er det bare å tråle gjennom og kose seg :)

 

Når det kommer til kosthold er også fitnessbloggen et fint sted å se på, eller så kan du lese i pdf. fila til RYP, der står det mye bra.

 

Det viktigste er at du trener slik som du selv liker, og at kostholdet ditt er akseptabelt for deg. Motivasjon er tross alt det viktigste, og det kommer om du trives med det du driver med.

 

Lykke til :)

Endret av stizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har trena 4 dager i uka i ca 2 uker nå, i økter som varer ca 30-45 minutter og holdt meg til ett rimelig ryddig kosthold.

Utfordret meg selv med litt tyngre vekter i dag, og merker allerede god forskjell i forhold til når jeg startet opp:) Spesielt på "crouching" apparatet som trener magemusklene og på knebøymaskina. Sliter litt mer med armene. Føler ikke like stor framgang der. Har økt med ca 5 kg men det er fremdeles veldig tungt. Helt jævelig når jeg kommer på repetisjon nr 12... Tenkte å jobbe litt mer med dette og fokusere litt mer på overkroppen.
Jeg holder også lengre når jeg jogger intervaller og jeg får ikke lenger blodsmak i kjeften når jeg løper opp trappene på jobb.

 

We're getting there.

Lenke til kommentar

Har trena 4 dager i uka i ca 2 uker nå, i økter som varer ca 30-45 minutter og holdt meg til ett rimelig ryddig kosthold.

Utfordret meg selv med litt tyngre vekter i dag, og merker allerede god forskjell i forhold til når jeg startet opp:) Spesielt på "crouching" apparatet som trener magemusklene og på knebøymaskina. Sliter litt mer med armene. Føler ikke like stor framgang der. Har økt med ca 5 kg men det er fremdeles veldig tungt. Helt jævelig når jeg kommer på repetisjon nr 12... Tenkte å jobbe litt mer med dette og fokusere litt mer på overkroppen.

Jeg holder også lengre når jeg jogger intervaller og jeg får ikke lenger blodsmak i kjeften når jeg løper opp trappene på jobb.

 

We're getting there.

Hvilket program kjører du?

 

Du burde være sikker på at du får med "drumroll" ... baseøvelsene!

 

Knebøy

Markløft

Roing

Benkpress

Militærpress

Pull/chin-ups eller Pulldowns

 

Disse trener mange muskler på en gang, og gir gode resultater. Bruk frivekter (vektstang/hantler) så mye det lar seg gjøre. Feks Knebøy med stang i stedet for i maskin. Dette gjør at du aktiverer flere muskler, også støttemuskler i feks mage og rygg ved knebøy.

 

 

 

 

Jeg er straks 23 år, 1.67 høy og veier 62-63 kg, så jeg er på ingen måte ute etter å slanke meg, og jeg vil heller ikke bygge muskler å bli ei sånn bikinifitness ManLady med femi ansikt og butch kropp. Jeg er egentlig ganske fornøyd med kroppen slik som den er, men jeg føler jeg må få bedret kondisen og føle meg i bedre form. jeg føler meg ofte "tung i kroppen" og lat, om dere skjønner. Så innmari lang vei til den berømte vaskebrettmagen har jeg jo heller ikke, så den er jo også ett realistisk mål.

ManLady krever årevis med jobb. At man blir slik bare man tar i en frivekt er vell noe overdrevet :D

Lenke til kommentar

Hey og tusen takk for råd!
Jeg kjører ett litt eget opplegg egentlig, men ser at jeg dekker det meste på lista di.

Jeg veksler mellom å varme opp på mølle, (gå,jogge/løpe intervaller på mølle i 10 min) og mellom å starte med roing, ca totusen meter hvor jeg i ny og ne flesker til og gir alt jeg har ett par hundre meter av ganger.

Etter det puster jeg ut litt før jeg fortsetter litt på de forskjellige apparatene og repeterer øvelsene 12 x 2 ganger. Ja nå aner jeg jo ikke hva de forskjellige apparatene heter, men de er veldig basice og det står markert på dem hvilke muskler du trener. Veldig greit for oss noobs. Feks bruker jeg mye knebøymaskina (leg press), crouchingmaskin som trener magemusklene, "chestpump" (blir dette mye det samme som benkpress? Det verker i de samme musklene etterpå!) som trener brystet, Abductor og adductor, eller Ja-nei maskin som trener lår og rumpe, ei maskin jeg ikke husker navnet på hvor jeg strekker meg opp og drar ned håndtakene. Om ikke jeg husker helt feil er denne for rygg og skuldre. Det er også en maskin hvor man presser en pute man har i nakken bakover. Den trener rygg og nakke tror jeg. Men jeg er redd jeg ikke bruker den helt riktig. Det føles ikke som jeg sitter rett.. I tillegg har vi steppingmaskiner, ski, diverse stoler og benker jeg ser folk henger over hele tida osv. Jeg prøver å plukke opp hva andre gjør og kopiere siden jeg ikke har så mye peiling.

 

Jeg er litt redd for det rommet med alle de frivektene, så har ikke fått tatt noe særlig benkpress, millitærpress osv.. Det er alltid så jækla mye folk innpå det rommet. Men det er ett veldig bra utvalg i maskiner i rommet jeg pleier og henge og de trener de aller fleste muskelgruppene meg bekjent. Jeg skal prøve å bite meg i merke flere navn.

Endret av medlem-124997
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror det skal et tusen posts for å overbevise TS til å trene 5x5.

Hæ? Hvorfor tror du det?

 

Fordi jeg kjente meg sjøl når jeg leste : "eg kjører ett litt eget opplegg egentlig" og gjenkjente meg sjøl for en stund tilbake. Jeg var sta.

Hvorfor finne på eget opplegg hvis man har ikke erfaring som trener. Det finnes vel testede opplegg av millioner av folk som, opplegg som funker.

Lenke til kommentar

Åja. Nei jeg er jo åpen for innspill og leser meg opp på RYP nå. Derfor jeg laga tråden.

Jeg er jo ikke låst fast i treningsrutinene mine og nekter å høre på andres innspill? Jeg har jo ikke peiling på hva jeg holder på med uansett.

 

Så så veldig like er vi nok ikke nei:)

Og heldigvis har jeg som nevnt tidligere sett resultater på det jeg kjører også.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Jeg mener at man løper, svømmer eller driver med annen idrett av to grunner: vinne i konkurranse eller fordi man nyter det.

Løping og svømming handler om teknikk og styrke.

Teknikk trener du med spesiale øvelser i gjeldende idretter.

Styrke trener du med 5x5 programm.

 

Med styrke og riktig teknikk blir du skadefritt og få fantastisk mestringsfølelse i bassenget og ellers. Hva mer kan mennesket ønske seg?

Lenke til kommentar

Eg er i same situasjon som deg, ønsker å forbetre formen og som alle andre bli "fit" til sommaren. Eg har i ein knapp månad prøvd ein variasjon av 5x5 og eg syns det fungerar veldig godt så langt. Eg er langt i fra like seriøs som mange på dette forumet, og kjem heller ikkje til å blit det. Eg trener for å komma i betre fysisk form fordi eg savner å kunne "leike", hoppe og sprette utan å bli sliten. At kroppen får ein oppstramming tar eg som ein bonus. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg herjet i noen timer og varmet opp med 2000 meter på romaskin før jeg trente mage, armer og rygg i dag. Så det er sånn det føles å være død?
Jeg ligger strak på badgulvet i skrivende stund og makter knapt taste på mobilen.

 

Kan noen vennligst ringe hjemmehjelpen? - Jeg vil dusjes.

 

 

Kan forresten slenge inn disse bildene som jeg la ut i den store bildetråden tidligere.
Tok aldri noen skikkelige førbilder, men endringene har ikke vært så veldig store.

Jeg er blitt 61 kg og var vel rundt 62-63 når jeg startet for en mnd siden.

 

I morra skal jeg fokusere litt på beina. Wish me luck. Jeg hater knebøy.

Lenke til kommentar

Joggeturer de siste dagene. Føler jeg holder ut lengre for hver dag!:)
Jogging liker jeg! Det går jeg ikke lei av. Har også gått i full sparemodus framover fordi jeg skal spare til hundevalp (siden ingen andre gjør det må jeg kjøpe meg en som kan elske meg) og lurer på å si opp på treningssenteret og heller trene på treningsrommet på jobb, der jeg trener gratis.
Det er ikke like bra utvalg i utstyr, men det er basice vekter, mølle osv som jeg kan bruke når været ikke holder til fjelltur eller joggetur i parken.

 

Ett annet alternativ er å bytte til ett annet treningssenter jeg har 50% rabatt på via min jobb nr 2, men det er trangt på dette senteret og tidvis mye folk, så jeg er veldig usikker.

Lenke til kommentar

Da har jeg herjet i noen timer og varmet opp med 2000 meter på romaskin før jeg trente mage, armer og rygg i dag. Så det er sånn det føles å være død?

Jeg ligger strak på badgulvet i skrivende stund og makter knapt taste på mobilen.

 

Ikkje langt unna i det minste. Du kan trøste deg med at det blir betre jo lengre du driv på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...