Gå til innhold

Gire ned til et kryss/rundkjøring


Psycho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, skal ha en ny kjøretime i morgen etter å ha hatt en "innførings-kjøretime" hvor jeg lærte meg å ta av og generelt hvordan man skal kjøre. Men jeg kan ikke huske å ha fått en kjempegod guide på hvordan jeg skal håndtere en slik situasjon;

 

Kjører i la oss si 60 km/t i 4 gir, og kommer fram til et veikryss hvor kryssende vei er en forkjørsvei. I min situasjon vil det være nødvendig å stoppe bilen helt, for å overholde vikeplikten.

 

Hvordan ville dere ha girt dere ned i en slik situasjon? Ta forbehold om at jeg er på det stadiet at når jeg skal ta av, så bruker jeg clutchen så forsiktig at jeg venter til bilen begynner å gå framover før jeg gasser på.

 

Det du bør gjøre når du girer er å matche turtallet til motor med turtallet til giret.

 

la oss si du skal gire ned ifra 4. gir til 3. gir.

Du trykker inn clutch, setter girspake fra 4 til 3. gir og gir gasspedalen et lett trykk (kort støt) og slipper clutchpedalen når gir og motor har samme turtall. Turtelleren fyker gjerne opp til 3000 og synker raskt ned og du slipper clutchpedalen når turtallet ligger på 2500 eller 2700 ca.

Turtallet til giret må du venne deg til og vil variere etter farten du har, men når du har girt ned noen ganger så husker du det etterhvert.

 

Hvis den ene clutchplaten snurrer med 1000rpm, og den andre clutchplaten fra gir snurrer med 2-3000rpm, så sier det seg selv at det sliter mer på delene enn om begge snurrer med ca samme turtall og møtes mer i harmoni med hverandre.

 

Du trenger ikke å gjøre det, men det er greit å venne seg til tidlig i kjøreopplæring. En ting er at clutch og synkro vil holde seg lengre, noe annet er at det gir mer behagelig kjøreopplevelse siden bilen ikke "lugger" når du girer.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, skal ha en ny kjøretime i morgen etter å ha hatt en "innførings-kjøretime" hvor jeg lærte meg å ta av og generelt hvordan man skal kjøre. Men jeg kan ikke huske å ha fått en kjempegod guide på hvordan jeg skal håndtere en slik situasjon;

 

Kjører i la oss si 60 km/t i 4 gir, og kommer fram til et veikryss hvor kryssende vei er en forkjørsvei. I min situasjon vil det være nødvendig å stoppe bilen helt, for å overholde vikeplikten.

 

Hvordan ville dere ha girt dere ned i en slik situasjon? Ta forbehold om at jeg er på det stadiet at når jeg skal ta av, så bruker jeg clutchen så forsiktig at jeg venter til bilen begynner å gå framover før jeg gasser på.

 

Det du bør gjøre når du girer er å matche turtallet til motor med turtallet til giret.

la oss si du skal gire ned ifra 4. gir til 3. gir.

Du trykker inn clutch, setter girspake fra 4 til 3. gir og gir gasspedalen et lett trykk (kort støt) og slipper clutchpedalen når gir og motor har samme turtall. Turtelleren fyker gjerne opp til 3000 og synker raskt ned og du slipper clutchpedalen når turtallet ligger på 2500 eller 2700 ca.

Turtallet til giret må du venne deg til og vil variere etter farten du har, men når du har girt ned noen ganger så husker du det etterhvert.

 

Hvis den ene clutchplaten snurrer med 1000rpm, og den andre clutchplaten fra gir snurrer med 2-3000rpm, så sier det seg selv at det sliter mer på delene enn om begge snurrer med ca samme turtall og møtes mer i harmoni med hverandre.

Du trenger ikke å gjøre det, men det er greit å venne seg til tidlig i kjøreopplæring. En ting er at clutch og synkro vil holde seg lengre, noe annet er at det gir mer behagelig kjøreopplevelse siden bilen ikke "lugger" når du girer.

Det er vel større sjanse for at det lugger mere da turtallet ikke blir likt. Slik kjøring hørte hjemme på 60 tallet da både clutch og sykronisering i girkasser var dårligere. Dagens biler med 5-6 gir har betydelig mindre forskjell mellom girene en de gamle 3 og 4 trinns kassene.

 

Bilen er konstruert for nedgiring og kutter drivstoff når den triller på giret. Denne biten vil du miste og sitter igjen med økte utslipp, det du sparer på at clutsjen kanskje varer litt lengre kaster du bort i økt drivstoff..

Ta et økodriving kurs så lærer man all unødig bruk av gassen er fy.

Lenke til kommentar

Det lugger ikke mere, turtallet blir ikke helt likt men det er mye bedre at platen snurrer med 2500 enn 1000rpm når den skal kobles med en annen plate som snurrer med 2700rpm. Du utjevner forskjellen med gassen og sliter mindre på bilen.

Dette kan du prøve ut i en hvilken som helst bil med noen år bak seg og gjerne litt slitte deler. Gjør du det riktig merker ikke passasjerene dine at du girer eller clutcher, utenom at de hører det på motorlyd.

 

Dyrere og nyere biler er enklere å kjøre, har du automatgir trenger du ikke tenke på clutch eller giring, noen biler bremser også for deg slik at du kan kjøre nesten uten å bruke bremsepedalen.

Og de gjør gjerne bakkestart automatisk for deg.

Bilen jeg kjører på jobben gjør alt automatisk, slår av motor i kryss, bare å gire uten å tenke på turtall også.

 

Men de fleste som nettopp har tatt lappen kjøper en bruktbil, ikke en helt ny med alle hjelpemidler :)

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bare enkelt slippe gassen, kan nok fort være den mest drivstofføkonomiske av alle metoder, men når man kommer i 80, og ikke har noen motbakke til å hjelpe seg, så sier det seg selv at man trenger noe som gir motstand, som for eksempel motorbrems.

 

Ser det diskuteres dette med å kompensere turtall med gasspedalen før man slipper clutchen. Man sparer selvfølgelig drivstoff hvis man dropper dette, men da må man slure clutchen for å få motoren opp i turtall, og dette sliter ganske mye clutch.

 

Det koster fort mellom 8 - 12 lapper å skifte en clutch. Det er maaaange korte støt på gasspedalen i drivstoff, dét. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...