Gå til innhold

Guide: Strømming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående språkdebatten:

Jeg synes det er rart at det blir holdt hardt på det norske, litt kunstige "strømming" istedenfor "streaming", når artikkelen kalles en "GUIDE" (og ikke "veiledning"), og man bruker uttrykk som
- fraggene
- matchen
- server
- chatte
- speedrunner
- "webamera"

Man får inntrykk av at bruken av "strømming" er litt i overkant bevisst og påtvunget.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har helt rett. Vi har nå endret de ordene som burde vært skrevet på norsk, og satt et par av de andre i anførselstegn. Guide er såvidt jeg vet et godkjent norsk ord for håndbok/veiledning. Vi bruker det fordi det tar minst plass av de alternativene vi har.

Lenke til kommentar

For min del holder det lenge at gamer.no skriver forståelig for oss som er lesere. Streaming er mer brukt enn strømming blant leserne (vil jeg anta). Tilsvarende fungerer guide veldig mye bedre enn gaid eller veiledning. For min del handler det også om å finne informasjonen igjen senere, og "gaid strømming" hadde aldri falt meg inn å google etter.

 

Språkrådet har flere mislykkede "fornorskinger" som ikke har slått an (heldigvis). Sørvis, gaid, hedde, kårner, pøbb, styrespak (joystick) osv. Heldigvis styrte media og folk flest unna disse, og vi kan i dag fortsatt kose oss med servicen fra guiden vår som viser oss rundt i puben, før vi ser fotballspilleren heade inn corneren på TVen osv. Siden ordene kom før språkrådet fikk fingen ut var begge skrivemåter tillatt.

Endret av Sovehest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sant?

For en som jobber med data hver dag er bare det å skulle styre en maskin med norsk Windows svært uvant.

 

Det sitter i ryggmargen og fingerspissene at jeg trykker [Windows] -> skriver "servi" -> [enter] for å komme til Services i Windows 7.

 

Skulle hjelpe en kunde en dag, og ble totalt satt ut av å måtte bruke "Tjenester".

I dialog med kunder brukes uttrykk som service, config, setup, installer etc.
Det er det det heter i systemene vi bruker, og det blir fort vanskelig og keitete å skulle snakke om "SQL Server-tjenesten", programoppsettet, installasjonspakken og slike ting.

På en nettside som gamer.no (litt ironisk i seg selv) tror jeg de fleste finner de originale uttrykkene både mer naturlig og lettere å forstå enn de fornorskede variantene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle hjelpe en kunde en dag, og ble totalt satt ut av å måtte bruke "Tjenester".

 

I dialog med kunder brukes uttrykk som service, config, setup, installer etc.

Det er det det heter i systemene vi bruker, og det blir fort vanskelig og keitete å skulle snakke om "SQL Server-tjenesten", programoppsettet, installasjonspakken og slike ting.

 

På en nettside som gamer.no (litt ironisk i seg selv) tror jeg de fleste finner de originale uttrykkene både mer naturlig og lettere å forstå enn de fornorskede variantene.

 

 

:w00t: I KNOW!

 

Ble belært av en annen debattant om ironi fordi jeg også synes det er litt ironisk at Gamer.no, med søsterside kalt hardware.no, bruker fornorskede ord der de kan.

Lenke til kommentar

Når de store linjene er bra, må vi fokusere på detaljene. Neste gang er vi misfornøyd med billedbruken!

 

Jeg tenkte på fremtidig nytte - og hva gjør folk når dem lurer på noe i dag? Jeg googler.

https://www.google.no/search?q=streaming+guide&oq=streaming+guide&aqs=chrome..69i57j0l5.1746j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8#q=guide+streaming

 

Finner du artikkelen her? Burde vært på første side - det gjør den ikke fordi man ikke har brukt ordet streaming i artikkelen.

Lenke til kommentar

Søker du på "guide strømming" er denne artikkelen første treff.

 

(google sier: "mente du: guide streaming")

 

Hehe, vel vel, som sagt over, med en så god artikkel blir det fort spikking av fliser.
Mener ikke dette som noen kritikk, synes bare det er en artig problemstilling.

Keep up the good work, gamer.no!

(fortsett det gode arbeidet, spiller.no) :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...